Web Analytics Made Easy - Statcounter

مردم و دانشجویان بار‌ها خواستند به روش‌های مختلف تخلف زمین‌خواری هفت‌سنگان را به جریان بیندازند، اما هر بار با سنگ اندازی‌ مسئولان مواجه شدند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مهدیه حسینی نسب؛ وقتی صحبت از هفت سنگان می شود، اولین چیزی که  در ذهن تداعی می شود، تخلف ور تغییر کاربری زمین های کشاورزی این منطقه است؛ تخلفانی که صدای کشاورزان و باغداران را در اورد ولی به جایی نرسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
با وجود اینکه بارها مردم این منطقه اعتراضات خود را نسبت دستگاه قضایی استان بیان کردند؛ اما راه به جایی نبردند. باغداران سالها شاهد تبعیض بین هفت سنگان شمالی و جنوبی هستند، طوریکه که ویلاداران این منطقه به راحتی می توانند ساخت و ساز کنند؛ اما مردمان هفت سنگان شمالی حتی اجازه ساخت یک آلونک را ندارند.   جریان تخلف در این منطقه همچنان ادامه داشت تا اینکه سال ۹۴ توجه رسانه‌ها به زمین خواری هفت سنگان جلب شد؛ البته دانشجویان مطالبه‌گر بیکار ننشستند و به دنبال راه حل این قضیه شدند.   *موقعیت جغرافیایی هفت سنگان  منطقه هفت سنگان به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود که منطقه هفت سنگان شمالی در بخش ۵ قزوین قرار دارد که بیش از ۵۰ سال است که مردم در آنجا مشغول باغداری و کشاورزی هستند.
در ضلع جنوبی باغات مزبور خیابانی با عرض سی متر احداث شده این خیابان حائل بین هفت سنگان شمالی و جنوبی است و به عنوان خیابان ۳۰ متری «ارم» معروف است.   بیشتر بخوانید:

۲۵ هکتار + ۱۰ متر!

در «هفت سنگان» چه خبر است؟

گردهمایی مردمی در اعتراض به زمین‌خواری هفت سنگان برگزار می‌شود

گردهمایی مردمی در اعتراض به زمین‌خواری و فساد در منطقه هفت‌سنگان قزوین لغو شد

 
اما واگذاری زمین‌های با کاربری غیرمسکونی طبق «قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی برای امر مسکن به شرکت‌های تعاونی مسکن» برخلاف قانون و ممنوع بوده و اجرا و واگذاری این مزایده واجد ایراد اساسی است.   طولانی شدن روند رسیدگی به زمین خواری هفت سنگان این شاید اولین تخلفی بود که در این منطقه زنگ را به صدا در آورد. هر چند که ماجرای روند رسیدگی به تخلفات زمین خواری هفت سنگان طولانی هم شده. در این راستا، غلامحسن اسلامی‌صدر، کارشناس حوزه شهری درباره تخلفات تغییر کاربری زمین‌های هفت سنگان می‌گوید: موضوع تخلفات از قانون و سوءاستفاده از مسئولیت در زمین‌های هفت سنگان وارد پنجمین سال خود شده و به نظر می‌رسد روند رسیدگی به این تخلفات بسیار طولانی شده است. اما در موارد مشابه دیده شده است که اگر مردم عادی مرتکب تخلف تغییر کاربری می‌شوند فرآیند رسیدگی بسیار سریع‌تر اتفاق می‌افتد و گشت امور اراضی با توجه به حکم قانونی تخلفات را در محل متوقف کرده و پرونده را به دستگاه قضایی ارجاع می‌دهد.
این در حالی است که موضوع هفت سنگان از اوایل سال ۹۴ شروع شده و از همان زمان این تخلفات از طریق رسانه ملی و رسانه‌های استانی مطرح شد. در این مدت شاهد ورود مراجع مختلف از جمله شورای عالی معماری و شهرسازی به پرونده هفت سنگان بودیم.

این کارشناس حوزه شهری تصریح می‌کند: در گذشته خبری منتشر شد که حجت الاسلام قدرتی، رئیس کل دادگستری استان قزوین درحال رسیدگی به پرونده هفت سنگان است و این پرونده به تهران ارسال شده، اما تا به امروز زمان زیادی گذشته و مردم هنوز منتظر نتیجه رسیدگی به تخلفات صورت گرفته در پرونده هفت سنگان هستند.

این کارشناس حوزه شهری در ادامه به مستنداتی اشاره می‌کند که زراعی بودن زمین‌های هفت سنگان را نشان می‌دهد و می‌گوید: در سال ۸۵ براساس شکایت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) از اداره کل راه و شهرسازی، دادگستری قزوین برای رسیدگی به پرونده این اراضی ورود پیدا کرده و قاضی پرونده صراحتا کشاورزی بودن این اراضی را اعلام کرده است؛ این موضوع یکی از مستندات محکم در زمینه کشاورزی بودن این اراضی است.  
نکته قابل توجه در این است که هیچ مرجعی تا سال ۹۳ زمین‌های هفت‌سنگان را غیرکشاورزی اعلام نکرده است و اگر تصاویر ماهواره‌ای را هم از سال ۹۳ به قبل نگاه کنیم، مشخص است که این زمین‌ها به طور مستمر به عنوان زمین کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته است، اما علی رغم همه شواهد تخلفات محرزی صورت گرفته است.
طبق گفته‌های داود محمدی، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس پرونده هفت‌سنگان در ابتدا به دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی در قالب گزارش ابلاغ و درخواست بررسی و پیگیری از جانب کمیسیون اصل ۹۰ داده‌ شد تا بعد از پیگیری و بررسی دبیرخانه، به ما ابلاغ شود که پروانه‌های صادر شده به علت غیرقانونی بودن باید ابطال شود و ما دستور پیگیری و اعلام نتیجه را صادر کردیم.
محمدی می‌گوید: هم‌زمان نامه‌ای از دیوان عدالت اداری با عنوان اینکه دیوان از ابطال پرونده جلوگیری کرده‌، ابلاغ شد که طبق قوانین اگر تصمیمات ادارات برخلاف قانون و مقررات باشد، مرجعی که می‌تواند ابطال کند، دیوان عدالت اداری است.
در این راستا، تعداد دیگری از افراد متخلف در پرونده هفت سنگان به قوه قضائیه معرفی شده‌اند و در قوه قضاییه برای این افراد پرونده‌هایی تشکیل داده، اما هنوز قوه قضائیه تصمیم و حکمی برای این افراد صادر نکرده‌است.
نامه مردم به دستگاه قضایی پیگیری‌های مردم هفت سنگان همچنان ادامه داشت. در مورد تبعیضی که بین هفت سنگان شمال و جنوبی اعمال می‌شود با وجود اینکه بار‌ها نسبت به این موضوع معترض شدند، اما گویا صدای آن‌ها به جای نرسید، بر آن شدند تا با نوشت نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه مشکلات خود را بیان کنند و با انتصاب آیت الله رئیسی در راس دستگاه قضایی و برخورد قانونی وی با متخلفین امیدی در دل مردمان این منطقه ایجاد کرد.  

برخورد قاطع با سوء استفاده‌کنندگان  زمین‌های هفت‌سنگان نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین در این مورد انتقاداتی داشته است وی ضمن تاکید بر برخورد قاطع با سوء استفاده‌کنندگان از زمین‌های هفت‌سنگان معتقد است در گذشته اتفاقاتی در قزوین افتاد که لطمه‌های بسیاری به استان ما وارد کرد و فضا به گونه‌ای شد که ما شکایت خودمان را در خطبه‌های نماز جمعه مطرح کردیم.
وی معتقد است همه کارشناسان و صاحب نظران در این عرصه اذعان دارند که زمین‌های هفت‌سنگان، زمین‌های کشاورزی است، اما با این وجود کسانی که در این استان صاحب منصب هم بودند، این زمین‌ها را بین خود و خانواده‌هایشان تقسیم کردند.  
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
پرونده هفت سنگان قزوین یکی از پرونده‌هایی است که با دستور ریاست قوه قضاییه و ابلاغ ویژه صادره، به صورت خاص مورد رسیدگی قرار گرفت. این پرونده به گفته سخنگوی قوه قضاییه یک موضوع خیلی قدیمی است و پیشینه آن به قبل از انقلاب می‌رسد و مربوط به کارخانجات نخ این شهرستان است.

اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در هفتمین نشست خبری خود در این زمینه گفته بود باید همگان در جریان باشند که از همان نخستین روز‌های آغاز به کار ریاست جدید قوه قضاییه، این موضوع و ارتباط آن با این «ایادی متعاقب همدیگر» در دادگستری مطرح شد و ریاست قوه قضاییه دستورات لازم را در این ارتباط صادر کرد. همچنین سازمان بازرسی کل کشور نیز به موضوع ورود کرده و گزارشاتی را در این باره تهیه کرده است.

وی می‌گوید: علاوه بر آن در این ارتباط پرونده قضایی نیز تشکیل شده که موضوع در دست رسیدگی است. همچنین رئیس قوه قضاییه هیئتی را نیز تعیین کرده و این هیئت ماموریت یافته تا ضمن بازدید میدانی از منطقه، نتایج بررسی‌های خود را به اطلاع شعبه رسیدگی کننده به پرونده قرار دهد تا با اشراف، موضوع مورد رسیدگی قرار گیرد.

روند رسیدگی به این پرونده ادامه داشت تا اینکه سخنگوی قوه قضاییه در جدیدترین اظهارنظر خود در این رابطه می‌گوید: از ماه‌ها قبل با گزارش این موضوع به ریاست قوه قضاییه، آیت الله رئیسی دستور داد که این پرونده مورد بازنگری قرار گیرد، برای بررسی موضوع هفت سنگان قزوین، یک قاضی ویژه از قضات با تجربه استان تهران را ابلاغ و ماموریت ویژه داده‌اند و این قاضی ماه‌هاست روی این پرونده کار می‌کند و به نتایج خوبی رسیده است.

در پیگیری پیرامون این پرونده مدیرعامل شرکت تعاونی مسکن دادگستری قزوین در خصوص تخلفات مطرح در پرونده هفت سنگان با دستور قاضی ویژه پرونده، بازداشت شد.

این اقدام صرف نظر از احراز اتهام انتسابی به مدیرعامل تعاونی مسکن دادگستری قزوین، رسیدگی قاطع و بدون اغماض دستگاه قضایی در این پرونده، گام مهمی در مبارزه با فساد است و در اعتماد آفرینی و امید مردم به قوه قضاییه نقش بسزایی خواهد داشت.
اعتراض دانشجوی عدالتخواه قزوینی به لغو همایش مردمی هفت‌سنگان پرونده هفت سنگان همچنان در حال بررسی است تا اینکه دانشجوی عدالتخواه قزوینی در حاشیه همایشی با حضور رئیس دادگستری قزوین، به لغو همایشی مردمی که قرار بود با موضوع بررسی ابعاد فساد در هفت سنگان برگزار شود، اعتراض می‌کند. اتفاقی که مورد توجه بسیاری از کاربران فضای مجازی و البته رسانه‌ها قرار گرفت.
این همایش مردمی قرار بود عصر چهارشنبه ۲۷ آذرماه در قزوین برگزار شود که با مخالفت شورای تامین استان لغو شد.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
مردم و دانشجویان منتظر برخورد با زمین خواران هستند از ماجرای زمین خواری در هفت سنگان چند سالی است که می‌گذرد و مردم و دانشجویان مطالبه‌گر بار‌ها این موضوع را به روش‌های مختلف به جریان انداخته اند و امیدوارند با تغییرات دستگاه قضایی با کسانی که در این ماجرا تخلف کرده اند، قاطعانه برخورد شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: زمین خواری هفت سنگان قوه قضاییه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۹۳۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

محمد مهدی اعلایی استاندار قزوین در جلسه کارگروه ساماندهی گلزار‌های مطهر شهدای استان قزوین و بررسی طرح جامع گلزار شهدای شهر قزوین گفت: طرح جامع گلزار مطهر شهدای شهر قزوین با اعتبارات استانی، ملی و شهرداری اجرایی خواهد شد و به بهترین فضا برای اجرای برنامه‌های فرهنگی تبدیل می‌شود.

وی بیان کرد: اکنون مسئولان استان قزوین در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و ارزش‌ها پای کار هستند و بهترین زمان برای اجرای طرح یاد شده است.

استاندار قزوین گفت: اجرای این طرح جزو باقیات و صالحات مسئولان استانی خواهد بود و برای استان قزوین پربرکت است.

این مقام مسئول افزود: همچنین اجرای این طرح، در توسعه شهری موثر است لذا باید جزو اولویت مسئولان استانی باشد و به عملیاتی شدن آن نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

اعلایی گفت: باید مسئولان معاونت عمرانی استانداری قزوین، بنیاد شهید و امور ایثارگران، شهرداری قزوین، شورای اسلامی شهر قزوین و سپاه پاسداران با یکدیگر در اجرای کار همکاری داشته باشند تا این پروژه بزرگ به اتمام برسد.

استاندار قزوین ادامه داد: به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم طرح جامع گلزار مطهر شهدای شهر قزوین زمین بماند و باید همه مسئولان در اجرای آن، اهتمام ویژه داشته باشند.

وی با بیان اینکه عملیات عمرانی طرح جامع گلزار مطهر شهدای شهر قزوین با تخصیص اعتبارات استانی آغاز می‌شود، گفت: استانداری قزوین ابتدا از اعتبارات و ظرفیت استان برای اجرای فاز نخست طرح جامع گلزار شهدای شهر قزوین استفاده می‌کند و همچنین طی رایزنی با مسئولان کشوری از اعتبارات ملی بهره خواهد برد.

سمیه اسمعیلی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین هم گفت: موقعیت جغرافیایی و فرهنگی گلزار شهدای شهر قزوین بهترین فضای فرهنگی جهت شناساندن سیره و منش شهدا به آحاد جامعه به‌ویژه جوانان است.

این مقام مسئول بیان کرد: ساماندهی گلزار شهدای شهر قزوین جهت استفاده بهینه از فضای این مکان مقدس یکی از مهمترین دغدغه‌های بنیاد است که باید در شان و مقام این شهدای عزیز انجام شود.

وی ادامه داد: در راستای تحقق این مهم، طراحی، طرح جامع گلزار مطهر شهدای شهر قزوین از سال ۱۴۰۱ آغاز شده و با برگزاری جلسه‌های متعدد و دریافت نظرات مشاوران و کارشناسی‌های مختلف، اکنون به پایان رسیده است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین افزود: امروز طرح جامع گلزار مطهر شهدای شهر قزوین با تخصیص اعتبارات قابل اجرا است و می‌توان فاز نخست آن را شروع کرد.

اسمعیلی گفت: با توجه به نیازسنجی که انجام شده ۱۹ فضا از جمله رفاهی، نمایشگاه روباز، پارک کودک، چایخانه، موزه شهدا، پارک شهدا، المان شهدای غواص و گمنام، المان عملیات‌های شاخص از جمله کربلای ۴ و خیبر و پارکینگ در طرح جامع گلزار مطهر شهدای شهر قزوین در نظر گرفته شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • عدالت محوری در دستور کار مسئولان دادگستری باشد
  • بررسی روند راه‌اندازی موزه ورزش در ارومیه
  • تاریخ‌سازی لورکوزن؛ تیم‌های رکورددار طولانی‌ترین روند شکست‌ناپذیری در پنج لیگ معتبر اروپایی
  • 10 تیم با طولانی‌ترین روند شکست‌ناپذیری در قرن 21؛ بایرلورکوزن رکورددار شد! / عکس
  • برخورد قاطع با پدیده زمین‌خواری در استان بوشهر
  • قاطعانه با زمین‌خواری و ویژه‌خواری در استان بوشهر برخورد می‌شود
  • عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود
  • روند رسیدگی به بخش دوم لایحه بودجه چگونه است؟ /قالیباف پاسخ داد
  • توضیحات قالیباف درباره روند بررسی بخش دوم لایحه بودجه در مجلس
  • پایان زمین‌خواری در حریم پایتخت | جزییات تغییرات مدیریت ۶ هزار کیلومتر حریم مشخص شد