Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-03-29@00:41:18 GMT

مسجدی که شهرتش را مدیون امام زمان(عج) است

تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۹۴۴۶۶

مسجدی که شهرتش را مدیون امام زمان(عج) است

فعالیت‌های مسجد «صدریه» بیش از همه درباره وجود مقدس امام زمان(عج) و موضوع مهدویت است، به همین دلیل کتابخانه این مسجد «حضرت بقیه‌الله (عج)» نام گرفت. البته وجود مجتمع پزشکی و مهمانسرا نیز سبب نزدیکی این مسجد به قالب تراز شده است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون‌ های مساجد: از خیابان 17 شهریور به سمت جنوب شهر که حرکت می کنیم، و پیش از رسیدن به میدان خراسان، تابلویی در ابتدای خیابان مهدوی پور نصب شده است که همیشه مبلغ برنامه های مسجد «صدریه» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از همین خلاقیت می توان به ماهیت این مسجد پی برد.این گزارش ما را با بخش های مختلف این مسجد آشنا می کند.

 

این مسجد، همان مسجدی است که در ایام نیمه شعبان کاری می کند کارستان. جشن های نیمه شعبان از دیرباز به صورت گسترده در جنوب شهر تهران برگزار می شود و چراغانی و نورافشانی از میدان خراسان تا چهارراه مولوی جزو نوستالژی های مردم این منطقه از تهران است. چند مسجد در این زمینه پیشگام بوده اند که مسجد صدریه از جمله آنها است. مردم مناطق مختلف تهران در شب های ۱۴، ۱۵ و ۱۶ شعبان، خود را به جنوب تهران می رسانند تا همراه خانواده هایشان از برنامه های شاد و جذاب، چراغانی و نورافشانی به مناسبت میلاد قطب عالم امکان لذت ببرند.

 

فعالیت های این خانه خدا بیش از همه درباره وجود مقدس و نورانی امام زمان (عج) است و به همین دلیل کتابخانه این مسجد «حضرت بقیه الله (عج)» نام گرفت. یکی از برنامه‌های اصلی این کتابخانه در نیمه شعبان، برگزاری مسابقه کتابخوانی است که توسط کانون فرهنگی صدریه انجام می‌شود. همه ساله چند هزار جلد کتاب درباره فرهنگ و گفتمان مهدویت و انتظار خریداری و همراه با پرسش نامه و پاسخ نامه میان نمازگزاران و مجاوران این خانه خدا توزیع می شود و علاقمندان تا 13 شعبان فرصت دارند پاسخ نامه ها را به دفتر کتابخانه تحویل دهند. سرانجام در جشن بزرگ شب میلاد حضرت ولی عصر (عج) به تعدادی از کسانی که به همه سوالات، پاسخ درست داده باشند به قید غرقه جوایز مادی و معنوی تقدیم می شود.

 

 

رونق مهدویت در جنوب تهران

 

فعالیت های مسجد صدریه برای امام زمان (عج) به همین جا ختم نمی شود، زیرا سلسله جلسات آشنایی با معارف مهدوی و شاخص های منتظر واقعی، چهارشنبه ‌ها پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در شبستان مسجد صدریه برگزار می ‌شود تا به این صورت معرفت مردم نسبت به حضرت بقیه الله الاعظم(عج) بیشتر شود.

 

این همه فعالیت مستمر و منظم و قدیمی درباره حضرت صاحب الامر (عج) به تنهایی برای شهرت و موفقیت مسجدی کافی است اما با گشت و گذاری در بخش های مختلف، شاهد دلایل دیگر شهرت مسجد صدریه بودیم.

 

آیت ‌الله ‌سید محمدمهدی موسوی‌ خلخالی، تحصیلکرده حوزه های علمیه نجف اشرف و قم و از استادان حوزه علمیه های نجف اشرف و مشهد. وی 16 ساله بود که به عراق رفت و در حوزه علمیه دیرپای حضرت علی بن ابی طالب (ع) در مشهد مقدس از محضر استادان آیات عظام، سیدابوالقاسم خویی، حکیم، مرتضی طالقانی، حسن یزدی، مجتبی لنکرانی، محمد تقی ایروانی و صدرا بادکوبه ای بهره برد. بی شک اهالی هر مسجد و منطقه ای برای داشتن چنین امام جماعتی سر و دست خواهند شکست و از بخت خوش اهالی میدان خراسان، این قرعه به نام آنها افتاده و ایشان امامت جماعت مسجد صدریه را عهده دار هستند.

 

 

دو امام جماعت انقلابی 

 

حجت الاسلام و المسلمین محمد تهرانی که به دلیل فعالیت های گسترده انقلابی علیه نظام طاغوت، بارها از سوی ماموران سازمان اطلاعات و امنیت (ساواک) دستگیر و شکنجه شده بود، اولین امام جماعت مسجد صدریه بود و پس از وی، آیت الله موسوی خلخالی به این خانه خدا آمد. آقا سید پس از سر و سامان دادن به این خانه خدا و به دنبال درخواست مکرر جمعی از استادان حوزه علمیه مشهد، جانشینی برای خود در این مسجد منصوب کرد و رخت اقامت را در جوار بارگاه ملوتی حضرت ثامن الحجج(ع)، امام مهربانی، حضرت علی بن موسی الرضا (ع) افکند. با گذشت زمان، موسوی خلخالی کمتر به تهران می آمد طوری که طی 15 سال اخیر عمدتا فقط در شب های ماه مبارک رمضان که حوزه علمیه مشهد تعطیل است و شب نیمه شعبان به تهران می آمد. کسالت شان که شدت یافت طی دو سه سال اخیر، به دستور پزشکان دیگر به تهران نمی آمد.

 

یکی از خدمات مسجد صدریه که شاید بتوان گفت (البته طبق تحقیقات خبرنگار ما) نظیری در شهر تهران ندارد، تاسیس مهمانسرا است. ابتکار این خانه خدا در انجام این کار، راحت شدن کار برای مسافرانی است که از راه دور و نزدیک برای امور درمانی به مجتمع پزشکی مسجد صدریه مراجعه می کنند. این مجتمع شامل واحدهای طب نوین، گیاهان دارویی، طب آلترناتیو (سنتی) و دندانپزشکی است. دسترسی آسان و سریع به وسایل حمل و نقل عمومی از جمله بی.آر.تی و مترو، کار را برای بیماران مجتمع پزشکی صدریه و مراجعان مهمانسرای صدریه آسان و کم هزینه تر کرده است.

 

 

پایگاه بسیج و کانون فرهنگی هنری فعال هم از دیگر عوامل شهرت مسجد صدریه هستند. فعالیت هیئت «متوسلین به علی بن موسی الرضا(ع)» با همراهی خودجوش اعضای بسیج و کانون مسجد، نیز بر رونق این خانه خدا افزوده است.

 

کتابخانه ای وسیع که زمانی دو اتاق کوچک بود

 

از همه این ها که بگذریم می رسیم به سومین دلیل شهرت مسجد صدریه یعنی کتابخانه حضرت بقیه الله (عج). فضای این کتابخانه حدود هزار مترمربع است و یک طبقه آن به طور کامل به مخزن اختصاص دارد. نزدیک به 60 هزار جلد کتاب با موضوعات مختلف در این کتابخانه وجود دارد و به همین دلیل همه روزه صدها نفر کتاب های آن را به امانت می برند یا به مطالعه آنها در قرائت خانه های کتابخانه می پردازند.

آیت الله موسوی خلخالی که خود اهل پژوهش و نویسندگی است و تاکنون بیش از ۲۰ جلد کتاب از وی چاپ شده است، بانی تاسیس این کتابخانه بود و کار آن را با دو اتاق کوچک شروع کرد. از جمله مهم ترین آثار موسوی خلخالی عبارتند از: تقریرات درس خارج آیات فقه و اصول آیت الله العظمی خویی (دوره فقه شیعه)، الرضاع، الانفال، حاکمیت در اسلام، شریعت و حکومت و تحریف ناپذیری قرآن. مطمئنا چنین نویسنده ای می تواند کتابخانه ای در دل یک مسجد تاسیس کند که اکنون پهلو به بسیاری از کتابخانه های عمومی شهر بزند.

 

 

آیت الله موسوی خلخالی معتقد است موفقیت مسجد در حوزه مهدویت، زمانی تقویت می شود که با بیان استدلال های قرآنی همراه شود از این رو، وی مکتب القرآن را در مسجد صدریه تاسیس کرد که هر هفته کلاس های آموزش روخوانی و روان خوانی قرآن را همراه با اجرای برنامه هایی برای انس بیشتر کودکان با قرآن در رشته های بازی، داستان، شعر و نمایش برگزار می کند.

 

بنابر آنچه مرور شد، مسجد صدریه شهرت خود را مدیون جشن های نیمه شعبان و شخصیت آیت الله موسوی خلخالی است اما در هر زمینه ای که وارد شده، بسیار موفق عمل کرده است که مکتب القرآن، مجتمع پزشکی و کتابخانه از جمله آنها است و البته فعالیت مهمانسرا جزو امتیازات انحصاری این خانه خدا محسوب می شود.

 

پایان پیام/397

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد انتخابات شب یلدا کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد فعالیت های مسجدی شب یلدا خطبه های نماز جمعه نماز جمعه مسجد تراز اسلامی سبک زندگی منتظرانه انتظار فرج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۹۴۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه کسانی نامه معروف امام در عزل آیت‌الله منتظری را رد و بدل کرد؟

ششم فروردین ۱۳۶۸ نامه معروف امام در عزل آیت الله منتظری از قائم مقامی رهبری صادر شد. آیت‌الله منتظری در هشت فروردین نامه استعفای خود را به امام نوشت و امام هم در نامه دیگری استعفای وی را پذیرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، اما تبادل نامه‌ها بین امام و آیت الله منتظری روایت جالبی دارد که محمد عطریانفر آن را در گنجینه تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی به ثبت و ضبط رسانده است.

عطریانفر در بخشی از خاطرات خود می‌گوید: «حضرت امام تصمیم به عزل [منتظری]گرفتند. نامه ۱/۶ را نوشتند و این نامه شش یک صادر شد. آقای خامنه‌ای، آقای هاشمی و دیگران [جلسه سران]خدمت امام بوده خیلی این بزرگان امام را [مورد صحبت قرار میدهند]که این کار را نکنید، امام هم مصر که این کار باید انجام شود. آقای هاشمی رفسنجانی از آن جلسه که خارج شده بود، مایوس بود. مایوس که دیگر آقای منتظری هم تمام شد، امام تصمیم خودش را گرفته... ظاهراً آقای هاشمی خبر داده بود به آقای شریعتی، که از ما کاری برنیامد، اگر کاری از شما رفقا برمی آید انجام دهید.

آقای [عبدالله]نوری مأموریت پیدا میکند به اتفاق آقای شریعتی این دوتا میروند قم، و یک مجادله سنگینی هم با آقای منتظری داشتند... ظاهراً طولانی بوده این جلسه، در هر صورت آقای منتظری قانع میشود به اینکه نامه‌ای را بنویسد. حتی گفته شد پیس نویس نامه‌ای را که به حضرت امام نوشتند، همین دوستان تهیه کردند، آقای نوری برای من نقل کرد که من توی مسیری که داشتم میرفتم قم در ماشین نشستم و این پیش‌نویس را تهیه کردم. [از آقای منتظری]نامه را میگیرند و به سرعت برمیگردند تهران.

این نامه میرود خدمت حضرت امام. امام [نامه]را باز میکند و گریه میکند امام. ظاهراً این اقدام آقای نوری [باعث شد]که نامه شش یک از حیّز خاصیت خارج شد و ختم میشود به نامه هشت یک امام که ظاهراً نامه هشت یک را هم آقای نوری برای آقای منتظری میبرد...»

دیگر خبرها

  • نمونه هایی از کلام علما درباره مسجد مقدس جمکران | مسجد جمکران 1072 ساله شد
  • روایتی از ساخت مسجدی که پس از ۱۰۷۲ سال میعادگاه منتظران ظهور است
  • همه چیز درباره مسجدی که ۱۰۷۲ ساله شد + عکس
  • حسام الدین آشنا خطاب به زاکانی: مسجد ساختن یا مسجدی ساختن؛ کدام سخت تر است؟
  • مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد
  • اِسپیَ مزگتِ؛ مسجدی رها شده در جنگل‌های گیلان
  • پدران و مادران شهدا در لامرد تجلیل شدند
  • ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام مبارک باد
  • چرا امام حسن (علیه السلام) را مجتبی و کریم اهل بیت می‌گویند؟
  • چه کسانی نامه معروف امام در عزل آیت‌الله منتظری را رد و بدل کرد؟