Web Analytics Made Easy - Statcounter

پارلمان ترکیه توافق امنیتی و نظامی دولت این کشور با دولت وفاق ملی لیبی، که امکان اعزام نظامیان به طرابلس را فراهم می‌کند، تصویب کرد. به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو به نقل از خبرگزاری فرانسه، نمایندگان پارلمان ترکیه، روز شنبه به یک توافقنامه امنیتی و نظامی، که در نوامبر گذشته با دولت وفاق ملی لیبی امضا شد، رأی مثبت دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



پارلمان ترکیه از طریق توییتر اعلام کرد که «این لایحه بعد از تصویب شدن، به یک قانون تبدیل شده است.»

در تاریخ ۱۰ دسامبر، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که در صورت درخواست دولت وفاق ملی لیبی، ترکیه آماده اعزام نظامیان به لیبی برای حمایت از این دولت است.

ولی توافقنامه همکاری نظامی به ترکیه اجازه نمی‌دهد نیرو‌های جنگی به لیبی اعزام کند.

طبق گفته مسئولان تُرک، این توافقنامه به هر دو طرف اجازه می‌دهد تا پرسنل نظامی و نیرو‌های پلیس را برای انجام ماموریت‌های آموزشی اعزام کنند.

برای این‌که دولت ترکیه امکان اعزام نظامیانش به لیبی را فراهم کند باید پارلمان را تحت فشار قرار داد تا با اعطای اختیارات گسترده به آن موافقت کند، مشابه اقدامی که هر ساله برای اعزام نیرو‌هایی به عراق و سوریه صورت می‌دهد.

به موجب توافق میان آنکارا و طرابلس، طرفین همچنین در زمینه‌های اطلاعاتی و مبارزه با تروریسم و نیز صنایع دفاعی و مهاجرت همکاری‌های بیشتری خواهند داشت.

رجب طیب اردوغان و «فائز السراج» رئیس دولت وفاق ملی لیبی ۲۷ نوامبر گذشته دو یادداشت تفاهم در زمینه همکاری امنیتی و مناطق دریایی امضا کردند، که با واکنش شدید کشور‌های حاشیه مدیترانه از جمله مصر، قبرس و یونان مواجه شد.

در تحولی دیگر، شبه‌نظامیان وابسته به ژنرال «خلیفه حفتر»، که کنترل شرق لیبی را در دست دارند، یک کشتی ترکیه‌ای را در دریای مدیترانه توقیف کرده و آن را به بندر «راس الهلال» (شرق لیبی) منتقل کردند.

«احمد المسماری» سخنگوی شبه‌نظامیان حفتر در بیانیه‌ای رسمی در فیسبوک اعلام کرد: یک کشتی حامل پرچم «گرانادا»، که تیمی متشکل از تُرک‌ها آن را هدایت می‌کرد، در جریان گشت‌زنی در آب‌های منطقه‌ای لیبی در سواحل «درنه» واقع در ۱۳۰۰ کیلومتری شرق طرابلس، پایتخت توقیف شدو با انتقال این کشتی به بندر راس الهلال، بازجویی و تحقیق از محموله آن و اتخاذ اقدامات مرسوم بین‌المللی درباره آن انجام می‌شود.

نیرو‌های تحت فرماندهی حفتر پیشتر هشدار داده بودند که کشتی‌های ترکیه‌ای را در صورت نزدیک شدن به سواحل لیبی هدف قرار داده و آن‌ها را غرق می‌کنند.

شهر طرابلس ماه‌هاست که تحت حمله نیرو‌های ژنرال خلیفه حفتر قرار دارد. حفتر که تحت حمایت امارات عربی متحده و عربستان سعودی در شرق لیبی دولت تشکیل داده، در تلاش است تا با تصرف طرابلس، جایگزین دولت وفاق ملی، که مورد پذیرش جامعه جهانی است، شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: توقیف کشتی ترکیه ای دولت وفاق ملی لیبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۹۵۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه یک میلیارد دلاری آمریکا برای مقابله با حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ

فرمانده نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که واشنگتن یک میلیارد دلار برای خنثی کردن حملات در خاورمیانه علیه کشتی هایش و حمایت از اسرائیل، از زمان جنگ این رژیم در غزه هزینه در ۶ ماه گذشته کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، «کارلوس دل تورو» روز سه‌شنبه به وقت محلی اظهار کرد: نیروی دریایی این کشور در شش ماه گذشته نزدیک به یک میلیارد دلار برای مهمات خرج کرده است تا «بیش از ۱۳۰ حمله مستقیم» به کشتی‌های نظامی و تجاری آمریکا در خاورمیانه را خنثی کند.

فرمانده نیروی دریایی آمریکا، از قانونگذاران خواست تا بسته تکمیلی امنیت ملی را برای جایگزینی مهمات تصویب کنند.

دل تورو به کمیته تخصیص سنا گفت: در طول شش ماه گذشته، ما در واقع با بیش از ۱۳۰ حمله مستقیم به کشتی‌های نیروی دریایی و کشتی‌های تجاری مقابله کرده‌ایم. مهماتی که برای مقابله با این حملات استفاده می‌شوند برای وزارت نیروی دریایی بسیار مهم است.

او گفت: ما در حال حاضر نزدیک به ۱ میلیارد دلار مهمات استفاده کرده‌ایم که باید در مقطعی از زمان آن را جایگزین کنیم. بنابراین، بیش از ۲ میلیارد دلاری که در بودجه مکمل ارائه شده است برای نیرو و تفنگداران دریایی ما بسیار حیاتی است تا بتوانیم به ارائه انواع تدابیر دفاعی که در شش ماه و نیم گذشته انجام داده داده‌ایم ادامه دهیم.

به گزارش ایمنا، پایگاه‌های نظامی ایالات متحده آمریکا در عراق و سوریه از ۱۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۲۵ مهرماه ۱۴۰۲) هدف حملات پهپادی، راکتی و موشکی قرار گرفته‌اند. گروه‌های مقاومت اسلامی در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) از جمله در عراق و سوریه و نیز نیروهای یمنی به دنبال اقدام رژیم اسرائیل در تلافی عملیات طوفان الاقصی و بمباران نوار غزه و حمایت واشنگتن از این حملات، به ایالات متحده هشدار داده‌اند که پایگاه‌های آمریکا در منطقه را مورد هدف قرار خواهند داد.

ارتش یمن در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی اسرائیلی یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داده است و می‌گوید نیروهای ارتش این کشور متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم اسرائیل، حملات خود به غزه را متوقف نکند، حملات به کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ ادامه خواهند داد.

نیروهای ارتش یمن در عین حال تاکید کرده‌اند که کشتیرانی در خیلج عدن و دریای سرخ برای سایر کشتی‌ها آزاد است و آنها از امنیت کامل برخوردار هستند.

منبع: ایرنا

کد خبر 745305

دیگر خبرها

  • بلومبرگ: کشتی بهشاد ایران از بیم حمله اسرائیل دریای سرخ را ترک کرد
  • بی اعتمادی وزیر کابینه صهیونیستی به نیرو‌های امنیتی این رژیم
  • قصد رئیس جمهور گرجستان برای وتوی قانون عوامل خارجی
  • تجمع حامیان فلسطین مقابل ساختمان پارلمان انگلیس
  • حامیان فلسطین مقابل ساختمان پارلمان انگلیس تجمع کردند
  • انصارالله: به هدف قرار دادن کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهیم
  • ادعای فرماندهی مرکزی آمریکا درباره مقابله با دو پهپاد یمنی
  • ادعای سنتکام درباره مقابله با ۲ پهپاد یمنی
  • هزینه یک میلیارد دلاری آمریکا برای مقابله با حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ
  • پیوست فرهنگی شعار سال در پارلمان فرهنگی تصویب شد