Web Analytics Made Easy - Statcounter

کمبود فضا برای پارک خودرو یکی از معضلات ترافیکی امروز گنبدکاووس مخصوصا در ساعات پرتردد این شهر است و به اعتقاد کارشناسان، احداث پارکینگ‌های طبقاتی از راه‌های موثر برای رفع این معضل محسوب می‌شود که بایستی مورد توجه و اهتمام جدی مدیران شهری قرار گیرد.

اگرچه بحث احداث پارکینگ‌های طبقاتی باهدف رفع معضل ترافیک شهری و پارک خودروها در شهر گنبدکاووس قدمتی بیش از یک دهه‌ای در بین مدیران شهری بویژه شهرداران و اعضای شورای اسلامی این شهر تاریخی که عنوان دومین شهر بزرگ استان گلستان پس از گرگان را یدک می‌کشد، دارد و حتی ۱۷ بهمن سال ۹۷ نیز یک پارکینگ طبقاتی در این شهر افتتاح شد اما به دلایل نامعلوم با استقبال شهروندان مواجه نشد و اکنون در آن به روی خودروها بسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی تاریخچه تلاش‌ها برای احداث پارکینگ طبقاتی در شهر گنبدکاووس نشان می‌دهد که در ۱۷ شهریور سال ۱۳۹۳ شهردار وقت این شهر در گفت و گو با ایرنا از احداث ۶ باب پارکینگ طبقاتی با مجموع ظرفیت دو هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو در نقاط مختلف این شهر بویژه معابر اصلی و پر ترافیک شهری با مشارکت بخش خصوصی خبر داده بود.

عبدالمجید قزلجه گفته بود که ۶ قطعه زمین مورد نیاز برای احداث این پارکینگ‌ها در خیابان‌های "دانش جنوبی ۲ قطعه، خیام جنوبی ۲ قطعه و "حافظ شمالی و مختوم" هر کدام یک قطعه" تملک شده که در چند ماه آینده و پس از تکمیل کار طراحی و نقشه کشی، در یک برنامه زمان‌بندی شده دو ساله به بهره‌برداری خواهند رسید.

شهردار قبلی گنبدکاووس همچنین از درحال احداث بودن پارکینگ طبقاتی خیابان "خیام جنوبی" جنب ساختمان آتش نشانی این شهر نیز خبر داده و گفته بود که این پارکینگ حداکثر ظرف سه ماه آینده به بهره‌برداری می رسد ضمن اینکه با بهره‌برداری دیگر پارکینگ‌ها، بخش قابل توجهی از معضل ترافیک این شهر نیز رفع خواهد شد.

با این حال وعده سه ماهه شهردار قبلی گنبدکاووس با تاخیری ۵۳ ماهه، سرانجام روز ۱۷ بهمن ۹۷ به واقعیت تبدیل شد و نخستین و تنها پارکینگ طبقاتی این شهر با حضور فرماندار ویژه، برخی مسوولان شهری و نیز نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی به بهره‌برداری رسید اما به دلایل نامعلوم راکد مانده و از آن استقبال نشده و اکنون نیز خودرویی در آن پذیرش نمی‌شود.

منصور طعنه گنبدی شهردار گنبدکاووس در مراسم بهره‌برداری از این پروژه عمرانی خدماتی گفته بود که این پارکینگ طبقاتی با گنجایش ۲۱۸ خودرو در زمینی به مساحت پنج هزار و ۴۰۰ متر مربع و با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال احداث شده که نقش موثری درکاهش ترافیک شهری خواهد داشت.

وی همچنین در این مراسم گفته بود که یک باب پارکینگ طبقاتی دیگر نیز در خیابان دانش جنوبی با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی در  حال ساخت است ولی مشاهدات خبرنگار ایرنا، نشان می‌دهد که فعلا هیچ کار عمرانی برای تکمیل این پارکینگ انجام نمی‌شود و تمامی ورودی‌های آن دیوارچینی و بسته شده‌است.

رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر گنبدکاووس به خبرنگار ایرنا گفت که رفع معضل ترافیک شهری، دغدغه اعضای این شورا و شهرداری است و در همین راستای احداث پارکینگ‌های طبقاتی درچند نقطه شهری با مشارکت بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد.

آنه محمد قرنجیک که اطلاعی از راکد ماندن پارکینگ طبقاتی خیابان خیام جنوبی نداشت و گمان می‌کرد این پارکنیگ هم اکنون مورد استفاده شهروندان قرار دارد، افزود: شهرداری گنبد برای استقبال مردم از این فضا، فعلا هزینه‌ای بابت پارکینگ از شهروندان دریافت نمی‌کند.

وی بابیان اینکه موضوع بسته بودن پارکینگ را پیگیری می‌کند، اضافه کرد که شهروندان هم از این فضا به دلایل مختلف از جمله دور بودن از مرکز شهر، وجود یک پارکینگ روباز متعلق به اداره زندان در حدود ۲۰۰ متری آن استفاده نمی‌کنند.

قرنجیک درخصوص پارکینگ طبقاتی خیابان دانش جنوبی نیز گفت که این پروژه به دلیل نقص فنی و ضرورت تقویت ستون‌های آن فعلا از سوی شهرداری به عنوان کارفرما متوقف شده تا علت کوتاهی در اجرای پروژه از سوی پیمانکار و یا طراح و مشاور طرح بررسی شود.

وی با بیان اینکه پس از مشخص شدن مقصر اصلی، نسبت به تکمیل طرح اقدام خواهد شد، تصریح کرد که یک قطعه زمین دیگر نیز در خیابان حافظ شمالی توسط شهرداری خریداری شده و قرار است در این نقطه که فاصله کمی با مرکز شهر دارد، پروژه پارکینگ طبقاتی با مشارکت بخش خصوصی احداث شود.

رییس کمیسیون عمران شورای شهر گنبدکاووس ادامه داد که هم اکنون مناقصه اجرای این پروژه که قرار است طبقه همکف آن چند واحد تجاری و سایر طبقات آن پارکینگ احداث شود، درصورت استقبال سرمایه‌گذار به صورت مشارکت مدنی اجرایی می‌شود.

قرنجیک با اشاره به نصب و راه اندازی دوربین‌های کنترل ترافیک در چندین نقطه شهر توسط شهرداری، گفت که با وجود اعمال قانون توسط راهنمایی و رانندگی اما هنوز قبض‌های جریمه به دست شهروندان نمی‌رسد که دلیل آن هم هزینه پستی آن است که راهور معتقد است باید توسط شهرداری پرداخت شود.

وی افزود: اگر این قبض‌ها که درحال راه‌اندازی سامانه الکترونیکی برای اطلاع شهروندان از جریمه خودرویشان هستیم، بموقع به دست مالکان برسد، بخش قابل توجهی از مشکلات ترافیکی شهر گنبدکاووس با جلوگیری از توقف دوبله خودروها در معابر، رفع می‌شود.

در همین پیوند رییس راهنمایی و رانندگی گنبدکاووس نیز معتقد است که احداث پارکینگ‌های طبقاتی با مکان‌یابی مناسب در چند نقطه این شهر باتوجه به افزایش روز افزون جمعیت و خودروها، امری ضروری است و نقش مهمی در کاهش معضل ترافیک و بعضا حوادث رانندگی درون شهری گنبدکاووس دارد.

سرهنگ مجید نوری گفت: نوع بافت شهرسازی گنبدکاووس که معابر آن شطرنجی و زیاد و فاصله بین تقاطع‌ها هم بسیار کم است و مرکزیت گنبدکاووس در منطقه شرق گلستان و حضور جمعیت شناور بسیار زیاد از روستاها و شهرهای این منطقه در دو نوبت صبح و عصر، از عوامل اصلی در افزایش ترافیک این شهر به شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه نزدیکی معابر و تقاطع‌های شهر گنبدکاووس به یکدیگر سبب خستگی راننده و ایجاد استرس در او و در برخی مواقع هم سبب بروز حوادث رانندگی می‌شود، افزود: ظرفیت پایین بیشتر معابر شهری و نداشتن خیابان‌های به اصطلاح جمع‌کننده و پخش‌کننده ترافیک، از دیگر مشکلات این شهر بزرگ است.

سرهنگ نوری، چاره رفع معضل ترافیک شهر گنبدکاووس را احداث پارکینگ‌های طبقاتی در نقاط مناسب شهری دانست و اضافه کرد: احداث پارکینگ‌های طبقاتی که راهنمایی و رانندگی آمادگی ارائه نقطه نظرات کارشناسی و مکان‌یابی برای احداث آن را به مدیران مدیریت شهری دارد، می‌تواند در هدایت خودروهای ایستا به پارکینک و کاهش ترافیک کمک کند.

وی با اشاره به وجود چند پارکینگ روباز در برخی معابر شهری گنبدکاووس گفت که این پارکینگ‌ها به دلیل ظرفیت پایین و عدم تامین امنیت خودرو جوابگوی نیاز نیستند و باید نسبت به احداث پارکینگ طبقاتی دراین شهر که هم امنیت دارند و هم بر تعرفه آنها نظارت می‌شود، اقدام و تسریع شود.

وی خاطرنشان کرد: در احداث پارکینگ خیابان خیام جنوبی هم به عامل جانمایی مکانی آن توجه نشده است.

رییس راهنمایی و رانندگی گنبدکاووس همچنین با اشاره به نصبت دوربین‌های ترافیکی در این شهر و نقش آنها در کاهش ترافیک، گفت: به دلیل قدیمی بودن دوربین‌ها و نداشتن سیستم هوشمند ثبت تخلف و اطلاع آنی آن به مالک خودرو، فعلا این دوربین‌ها جنبه بازدارندگی ندارند.

سرهنگ نوری افزود: اکنون تعداد زیادی برگ جریمه توسط کاربران صادر شده اما رساندن آن به دست مالک به دلیل هزینه پستی که بایستی توسط شهرداری پرداخت شود، به اصطلاح بر زمین مانده و تاخیر در ارسال برگ جریمه به مالک و دیر مطلع شدن او در مهلت قانونی پرداخت جریمه، جرایم را دو برابر حقوق مالک را تضییع می‌کند.

وی اضافه کرد: صحبت‌هایی با فرمانده انتظامی گنبدکاووس و مقامات شهرداری انجام شده و قرار است دوربین‌های فعلی به سامانه هوشمند مجهز شوند تا درصورت بروز تخلف و ثبت آن، بلافاصله پیامک آن برای مالک ارسال شود که با تحقق این امر، دوربین‌های کنترل ترافیک می‌توانند بازدارنده و در کاهش تخلفات رانندگی موثر واقع شوند.

سرهنگ نوری همچنین با اشاره به آماری درخصوص خودروهای پلاک گذاری، تصریح کرد که فقط در گنبدکاووس تا الان ۶۵ هزار دستگاه خودرو پلاک‌گذاری شد و اگر جمعیت خودروهای پلاک‌گذاری شده در دیگر شهرستان‌های همجوار نیز محاسبه شود و اگر ۳۰ درصد خودروهای این شهرها نیز روزانه به گنبدکاووس تردد کنند، رقم زیادی می‌شود که معابر فعلی این شهر جوابگو نیست.

شهردار گنبدکاووس هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، علت توقف عملیات اجرایی پارکینگ خیابان دانش جنوبی را به دلیل نقص فنی در سازه آن اعلام کرد و گفت که به احتمال زیاد این نقص ناشی از اشتباه محاسباتی توسط مشاور و یا نقشه‌کش و یا از سوی پیمانکار بوده است.

منصور طعنه گنبدی افزود: به هرحال تیرهای اصلی بنای این پارکینگ که درمدیریت قبلی شهرداری احداث شده، دارای خیز است و نیاز ضروری به تقویت دارد، به همین جهت شهرداری از تحویل آن خودداری کرده و واحد حقوقی شهرداری هم از طریق مراجع قضایی پیگیر رفع مشکل از سوی مشاور یا پیمانکار است.

وی اضافه کرد: آنچه مسلم است مشاور یا پیمانکار اجرایی و یا هر دو در این خصوص کوتاهی داشتند و بایستی نسبت به رفع نواقص اقدام نمایند.

شهردار گنبدکاووس درخصوص راکد بودن فعالیت پارکینگ طبقاتی خیابان خیام جنوبی که بهمن سال گذشته افتتاح شد، گفت: علت اصلی استقبال کم رنگ شهروندان از این فضای ساخته شده، فرهنگ رانندگی شهروندان است که می‌خواهند خودروی خود را دقیقا در مکانی که قصد خرید یا استفاده از خدمات ادارات، نهادهای و بانک‌های مختلف را دارند، پارک نمایند.

وی با رد وجود برخی نواقص فنی در این پارکینگ و مکان‌یابی صحیح آن، افزود که استفاده یا عدم استفاده از این مکان در وهله اول به فرهنگ رانندگی مردم بستگی دارد که بایستی با آموزش به شیوه‌های مختلف از جمله از طریق رسانه‌ها نسبت به اصلاح آن اقدام شود.

طعنه گنبدی اضافه کرد: افزایش کنترل‌های نظارتی ازسوی پلیس راهنمایی و رانندگی نیز برای استفاده بیشتر شهروندان از پارکینگ طبقاتی موثر است و اگر گشت‌های سیار موتوری پلیس راهور در معابر شهری تردد داشته باشند و خودروهایی را که پارک دوبله می‌کنند را جریمه نمایند، بدون تردید از ایجاد ترافیک در معابر اصلی جلوگیری می شود.

وی از آمادگی شهرداری گنبدکاووس برای در اختیار گذاشتن موتورسیکلت برای ماموران پلیس راهور نیز خبر داد و گفت: اینکه گفته می‌شود پارکینگ طبقاتی خیابان خیام مکان‌یابی درست نشده و یا دارای برخی نواقص است، صحیح نیست زیرا حداکثر زمان رسیدن فرد از این پارکینگ به مرکز شهر به صورت پیاده، پنج دقیقه است.

شهردار گنبدکاووس ادامه داد که برخی نواقص جزیی مثل عدم تکمیل روشنایی آن وجود دارد که درحال رفع است و آسانسور آن هم راه‌اندازی شده‌ و شهرداری قصد دارند برای فعال کردن این پارکینگ، همه امور اجرایی آن را به بخش خصوصی واگذار نماید و در همین راستا لایحه‌ای نیز به شورای اسلامی این شهر ارائه داده است.

طعنه گنبدی اعتقاد راسخ دارد که ترافیک فعلی و نبود یا کمبود پارکینگ طبقاتی معضل شهر گنبدکاووس نیست بلکه عمده معضل توقف دوبله و بعضا بیشتر خودروها در معابر است و افزایش حضور ماموران راهنمایی و رانندگی و گشت‌های سیار آنها باعث خواهد شد شهروندان از پارک خودرو بیش از ظرفیت در معابر اصلی پرهیز نمایند.

به هرحال به نظر می‌رسد، احداث پارکینگ‌های طبقاتی از نیازهای ضروری برای رفع معضل ترافیک شهر گنبدکاووس است و در کنار آن توجه به فرهنگ‌سازی برای استفاده از این مکان‌ها توسط شهروندان و همچنین افزایش نظارت‌های کنترلی ماموران راهور جملگی برای کاهش این معضل شهری، مفید باشد.

برچسب‌ها گنبدکاووس پارکینگ پلیس راهور ناجا شهرداری گنبد کاووس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گنبدکاووس پارکینگ پلیس راهور ناجا شهرداری گنبد کاووس گنبدکاووس پارکینگ پلیس راهور ناجا شهرداری گنبد کاووس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۹۶۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم گره گشایی ترافیک شهری در رشت

به گزارش خبرنگار مهر، اسدالله عباسی عصر سه شنبه در نشست هم اندیشی با مدیریت شهری رشت اظهار کرد: هماهنگی‌های بین دستگاهی برای حل مشکلات شهری رشت در دستور کار قرار گیرد.

استاندار گیلان با تقدیر از زحمات مدیریت شهری در اجرای پروژه‌ها بیان کرد: مدیریت شهری رشت گام مثبت و مؤثری در اجرای پروژه‌های شهری برداشته است.

عباسی با اشاره به نگاه حمایتی دولت به شهرداری‌ها اظهار کرد: برای رضایت و رفاه حال شهروندان از مدیریت شهری در اجرای کارها حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به اقدامات مثبت مدیریت شهری در الکترونیکی کردن خدمات شهری افزود: غیرحضوری کردن خدمات ضمن جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه، رضایت شهروندان را به همراه دارد.

استاندار گیلان با تاکید بر لزوم گره گشایی ترافیک شهری در رشت بیان کرد: حل مشکلات ترافیکی رشت مطالبه جدی شهروندان است.

عباسی با تاکید بر سرعت بخشی لایروبی رودخانه‌ها و مساله فاضلاب شهری در رشت اضافه کرد: ساماندهی فاضلاب شهری رشت سرعت بیشتری به خود بگیرد.

وی با اشاره به همراهی و مشارکت مردم در اجرای پروژه‌های شهری افزود: همراه کردن مردم در کارهای شهری اثربخش است.

استاندار گیلان با اشاره به کاهش چشم گیر ورودی‌های آلوده به رودخانه‌های رشت اضافه کرد: حذف ورودی‌های آلوده به رودخانه‌های رشت، لایروبی‌ها را نتیجه بخش می‌کند.

عباسی، نقش مردم را در احیای رودخانه‌های رشت مؤثر برشمرد و بیان کرد: رعایت مسائل زیست محیطی از سوی شهروندان در احیای رودخانه‌های رشت مورد توجه قرار گیرد.

استاندار گیلان با اشاره به افزایش جمعیت رشت و استان بیان کرد: افزایش جمعیت رشت و گیلان از یک سو و حضور میلیونی مسافران به استان از سوی دیگر منجر به بروز برخی مشکلات شده است‌.

عباسی با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی عملکردها و کارهای انجام شده اضافه کرد: کارهای انجام شده و دستاوردها در حوزه‌های مختلف به اطلاع مردم برسد.

کد خبر 6086920

دیگر خبرها

  • زمین احداث پارکینگ وسایل نقلیه سنگین در کرمانشاه تامین شد
  • محور‌های بزرگراهی برای متخلفان نا امن می‌شود
  • ترافیک پرحجم ولی در حال حرکت و بدون مشکل در تهران
  • لزوم گره گشایی ترافیک شهری در رشت
  • اختصاص ۸۰۰۰ مترمربع پارکینگ به روستای ابیانه
  • رویداد ویژه ایمنی و حمل و نقل در پایتخت
  • آغاز رویداد «ایمنی حمل و نقل» در پایتخت از امروز
  • احداث بزرگترین پارکینگ مکانیزه کشور در اصفهان
  • ضرورت اصلاح مسیر دسترسی به ورزشگاه یادگار امام تبریز
  • برنامه‌ریزی برای احداث پارکینگ در خیابان شهید چمران قم