Web Analytics Made Easy - Statcounter

کویر ورزنه از جمله کویرهای زیبا و دیدنی ایران محسوب می‌شود که لقب یک کویر منحصربفرد را نصیب خود کرده است.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، کویرهای متنوع و گوناگونی در کشور عزیزمان وجود دارد که هر کدام بنا به ویژگی‌هایی که دارند خاص و منحصربفرد شناخته شده اند و یکی از این کویرها کویر ورزنه است که وزش بادهایی خاص در آن سبب منحصربفرد بودن این کویر شده است و از این رو خبرگزاری آنا قصد دارد تا در ادامه شما را بیشتر با این کویر زیبا آشنا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کویر ورزنه و جذابیت‌های آن

کویر ورزنه از جمله کویرهای زیبا و دیدنی ایران محسوب می‌شود که لقب یک کویر منحصربفرد را نصیب خود کرده است و علت زیبایی و منحصر به فرد بودن آن از دیگر کویرها، وزش بادهای کویر ورزنه است که به تپه‌های ماسه‌ای کویر شکل‌های زیبا و مختلفی همانند تپه‌های ماسه‌ای هلالی، طولی و هرم‌های ماسه ای می‌دهد و زیبایی فوق‌العاده‌ای به آن می‌بخشد.

همانطور که می‌دانید؛ به دلیل گرمی هوا در مناطق کویری بهترین زمان سفر به این کویر، اوایل پاییز تا اوایل بهار است که هوای ان معتدل است و می‌تواند خاطره‌ای لذت بخش برای انسان رقم بزند. این کویر دربخش شمالی دارای تپه‌های مرتفع بیضی شکل است که جذابیت خاصی برای گردشگران فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید : سوغات تکاب چیست؟ عجایب ۱۰ مکان گردشگری محبوب در جهان + تصاویر سراب قره‌بلاغ سرپل ذهاب به منطقه توریستی تبدیل می‌شود

اگر بخواهید به کویر ورزنه سفر کنید؛ باید به استان اصفهان بروید، این کویر در  ۱۰۰ کیلومتری شرق اصفهان و ۱۵۰ کیلومتری غرب یزد قرار دارد و از شرق به تالاب گاوخونی، از شمال به شهرستان ورزنه و زاینده رود، از جنوب به حسن آباد و از غرب به مسیر حسن آباد به ورزنه می رسد.

زمانی که وارد این منطقه و کویر ورزنه می‌شوید؛ منطقه ای وسیع و گسترده را می بینید که سراسر پوشیده از ریگزار، ماسه های تمیز و روان و تپه های شنی است، نکته ای که این کویر را از دیگر کویرهای ایران متمایز کرده وزش بادهای متفاوت است که به تپه های ماسه ای، شکل های متفاوتی مثل تپه های ماسه ای طولی، هلالی و هرم های ماسه ای داده و چشم اندازهایی را به وجود آورده که نمونه هایش در کشور خیلی کم پیدا می شود.

استان اصفهان کویرهای زیادی را در خود جای داده است که یکی از آن ها همین کویر ورزنه است، پس اگر می خواهید با سفر به کویر، غرق آرامش و سکوت بی پایانش شوید بهترین زمان برای راهی شدن، بهار و پاییز است چون تابستان های گرم و زمستان های سردی دارد.

البته به این نکته توجه کنید که؛ حتما در مدت کویر گردی کفش های مخصوص بپوشید و از کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی و کلاه آفتاب گیر استفاده کنید و آب کافی هم همراه داشته باشید، در شن های روان این کویر می توانید کفش های خود را در بیاورید و مدتی با پای برهنه بر روی آن ها راه بروید، مطمئنا لمس این شن ها تجربه ای به یاد ماندنی در این کویر گردی است.

اگر به روی تپه های شرقی بروید چشم انداز زیبایی از تالاب گاوخونی را می بینید و باید به این موضوع توجه کنید که یکی از به یادماندنی ترین ماجراجویی های این کویر وقتی است که به سمت قله سیاه کوه می روید و در آنجا تالاب و اطرافش را از نمایی بالا تماشا می کنید.

کویر ورزنه مملو از تپه های ماسه ای است که می توانید در آنجا آفرود انجام دهید و در حالی که سوار ماشین های مخصوص هستید با سرعت زیاد بر روی این تپه ها، هیجان را هم تجربه کنید. می توانید تا زمان غروب در دل این کویر باقی بمانید و غروب خورشیدی را تماشا کنید که محال است چشم اندازی به این زیبایی از غروب را در جای دیگری به جز کویر بتوانید ببینید.

همین که شب می شود روی دیگری از زیبایی های طبیعت کویر به نمایش در می آید؛ شب ها در این کویر، آسمانی جادویی را می بینید؛ پرده ای سیاه رنگ که هزاران ستاره درخشان در آن سوسو می زنند. ستارگان آنقدر بزرگ و شفاف می درخشند که می توانید مدت ها محو تماشای آن ها شوید و انگار آنقدر به زمین نزدیکنند که حتی می توانید به آن ها دست بزنید.

جاذبه های دیدنی کویر ورزنه

کویر ورزنه جاذبه‌های دیدنی بسیاری را در خود جای داده است که می‌توان مسجد جامع تاریخی ورزنه، قلعه‌ی قورتان، پل تاریخی ورزنه، تالاب گاو خونی، روستای ورزنه و کبوتر خانه قورتان را نام برد.

یکی از دیدنی‌ترین پل‌های تاریخی ایران است و ۶ متر ارتفاع، ۷۰ متر طول و ۷ متر عرض دارد و آخرین پلی است که بر روی زاینده رود ساخته شده است. و مواد و مصالح آن از سنگ و آجر و ساروج است.

یکی دیگر از جاذبه‌های کویر ورزنه، قلعه قورتان است که مساحت آن ۵هکتار و از خشت و گل ساخته شده است این قلعه قدمتی طولانی دارد و به ۱۱۰۰سال پیش بازمی‌گردد. علت متمایز بودن قلعه قورتان از قلعه‌های دیگر این است که قلعه قورتان مسکونی است اما قلعه‌های دیگر نظامی هستند.

از دیگر جاذبه‌های کویر ورزنه کبوترخانه قورتان است که در نزدیکی این قلعه قرار دارد و با خشت و گل ساخته شده و هنوز سالم باقی مانده است. این کبوترخانه بر روی ۱۲ پایه استوانه‌ای شکل قرار گرفته است و حفره‌هایی برای رفت و آمد کبوترها وجود دارد.

مسجد ورزنه نیز از جاذبه‌های تاریخی است  و به معماری آن به زمان تیموریان بارمی‌گردد. این مسجد بر روی بقایای یک آتشکده ساخته شده است در زمان قدیم، زرتشتیان در این شهر کویری زندگی می‌کردند و به همین علت آشتکده‌های زیادی در این شهر وجود دارد.

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: کویر ورزنه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۰۱۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام مواد غذایی در زیبایی جنین تاثیر دارد؟

یک متخصص طب سنتی درباره مراقبت‌های دوران بارداری صحبت کرد و گفت: شربت عسل می‌تواند منجر به زیبا شدن چهره جنین شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • دیدار قلعه‌نویی با مونتلا/ استقبال سرمربی تیم ملی ترکیه از دیدار برابر ایران
  • کدام مواد غذایی در زیبایی جنین تاثیر دارد؟
  • تصاویری باورنکردنی از بارش برف بهاری در استان کویری ایران!
  • پلمپ یک مرکز زیبایی غیرمجاز در شهرکرد
  • (ویدیو) عمل زیبایی یا حیوان آزاری؟!
  • عمل زیبایی یا حیوان آزاری؟!
  • فرش‌های تولید شده در کارخانه فرش یلدای کویر کاشان؛ از فرش ابریشم تا فرش کرک و ابریشم با ریشه و زیگزاگ
  • نخست‌وزیر عراق در سفری رسمی عازم آمریکا شد
  • زیبایی نقاشی خداوند در طبیعت
  • فرشید - قربانی و تکرار خاطره دربی در کویر!