Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران دانشگاه "کوئین مری" لندن در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند مصرف ماری‌جوآنا ممکن است به ساختار قلب آسیب برساند.
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، محققان انگلیسی اخیرا با تجزیه و تحلیل اسکن قلب ۳۴۰۷ نفر اظهار کرده‌اند مصرف ماری‌جوآنا ممکن است به ساختار قلب آسیب برساند. از سال ۲۰۱۳ مصرف ماری جوآنا در بسیاری از ایالات آمریکا به دلایل سیاسی و اجتماعی آزاد شد و همین اقدام تصور نادرست اعتیادآور نبودن آن را در افکار عمومی به وجود آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماری‌جوآنا اثرات مخربی روی حافظه و عدم تمرکز می‌گذارد به طوری که فرد به شکل دائم وسیله‌ای را جا می‌گذارد و شماره تلفن‌ها و اسامی را فراموش می‌کند. اکنون پژوهشگران انگلیسی با انجام یک مطالعه جامع به این نتیجه رسیده‌اند که این ماده از آنچه که پیشتر توسط دیگر دانشمندان ذکر شده مضرتر است و حتی ممکن است به ساختار قلب آسیب برساند.

طی این مطالعه محققان اسکن قلب ۳۴۰۷ فرد با میانگین سنی ۶۲ سال را جمع آوری کرده و مورد بررسی قرار دادند.

قابل ذکر است پژوهشگران بخشی از اسکن‌های مذکور را از افراد بدون هیچ گونه بیماری قلبی گرفته بودند. اکثر این افراد هرگز ماری جوانا و سیگار مصرف نکرده بودند، اما ۴۷ نفر از آن‌ها به طور مرتب ماری جوانا استفاده می‌کردند و ۱۰۵ نفر نیز حدود ۵ سال ماری جوانا مصرف کرده بودند.

نتایج این مطالعه نشان داد بطن چپ افرادی که به طور منظم از ماری‌جوانا استفاده می‌کنند، نسبت به یک فرد سالم بزرگتر است و علائم اولیه اختلال در عملکرد قلب آن‌ها نیز وجود دارد.


دکتر "محمد خنجی" نویسنده اصلی این مطالعه گفت: ما معتقدیم این اولین مطالعه است که طی آن پژوهشگران به طور دقیق تغییرات در ساختار قلب و ارتباط آن با ماری جوانا را با استفاده از ام. آر. آی قلب که یک ابزار تصویربرداری بسیار حساس و استاندارد است مورد بررسی قرار داده‌اند.

البته این مطالعه در عین گستردگی از جهاتی دارای محدودیت‌هایی نیز بود. برای مثال ۹۶ درصد شرکت کنندگان سفید پوست بودند، آن‌ها خودشان میزان مصرف ماری جوانا خود را گزارش داده بودند و اظهار کرده بودند که در هر بار مصرف مقدار کمی از آن را مصرف می‌کنند بنابراین تغییرات به وجود آمده در ساختار قلب آن‌ها پس از مصرف اندک بود با این حال، محققان بر این باورند که نتایج آن‌ها به اندازه کافی مهم است تا مطالعات بیشتری را نیز در پی آن انجام دهند.

خنجی در انتها افزود: برای شناسایی پیامد‌های طولانی مدت مصرف منظم ماری جوانا بر روی قلب و رگ‌ها می‌بایست مطالعات بیشتری انجام شود.

یافته‌های این مطالعه در مجله "JACC Cardiovascular Imaging" منتشر شد.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات مجلس یازدهم رمز پویا انتخابات افغانستان اشرف غنی احد گودرزیانی نانسی پلوسی شاخص آلودگی هوا شب یلدا آلودگی هوا کولبری اورامان ماری جوانا گل علف ماری جوآنا بیماری قلبی قلب انتخابات مجلس یازدهم رمز پویا انتخابات افغانستان اشرف غنی احد گودرزیانی نانسی پلوسی شاخص آلودگی هوا شب یلدا آلودگی هوا کولبری اورامان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۰۲۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجری اسبق برنامه سینمایی هفت: با زور و تهمت و تهدید فیلمساز نمی‌شوید

به گزارش خبرآنلاین محمود گبرلو منتقد باسابقه و مجری اسبق برنامه سینمایی هفت نوشت : در دوره ای احساس می‌شد نیروهای معتقدتر به اهداف انقلاب اسلامی، می‌توانند با طی دوره‌های آموزشی وارد عرصه فیلمسازی شوند و بر این اساس مورد حمایت جدی قرار گرفتند اما به مرور زمان، تولیداتشان نشان داد اینها، فیلمساز یا سریال‌ ساز نیستند که بتوان به تولیدات شان “اثر هنری” و یا “فیلم ماندگار” نامید بلکه تولیداتی تصویری هستند که فقط، مورد خوشایند عده ای قرار می‌گیرد که نیاز ایدئولوژیک شان برآورده می شود.

نمونه‌اش آقای ابوالقاسم طالبی با “اژده‌های هفت سر “و آقای مسعود ده نمکی با “رستگاری ” است که سریال شان در ماه مبارک رمضان پخش شد.

نمی‌توان از مضمون دینی، انقلابی و متناسب با نیاز جامعه در این سریال ها و مشابهه ان ناراضی بود اما اگر شناختی از فرم و ساختار جذاب فیلم سازی و سریال سازی وجود نداشته باشد، یک شکست و نابودی و به هدر دادن وقت و سرمایه و امکانات و بخصوص تماشاگر ایرانی است که این دو سریال مصداقشان است.

آقای طالبی چند فیلم و سریال ساختند که بجز یک یا دو تای آن، اصلا ساختار درست سینمایی نداشتند. نه در جذب تماشاگر موثر بودند و نه حتی در انتقال مفاهیم ارزشمند و مهم تر اینکه، برهمگان آشکار شده حمایت های پشت پرده جریانات جناحی و یا برخوردهای غیر حرفه ای او، برخی مواقع مدیران را مجبور به حمایت کرده است.

آقای ده نمکی که روزنامه نگار با سابقه ای است و در این عرصه و همچنین آثار مستند موفق بوده با سه گانه اخراجی ها وارد عرصه فیلمسازی شد، هرچند همان ایام انتقاد جدی به فیلم‌هایش بود اما چون احساس می شد میتواند همچون آثار مستندش موفق باشد، مورد حمایت قرار گرفت.

اما بعد از آن، تولیداتش نشان داد در حال افول است تا اینکه در “رستگاری” به اوج ضعف تکنیک و ساختار رسید ، کاملا معلوم شد او نمی‌تواند فیلمساز یا سریال ساز باشد مگر آنکه تحولی در آموزه ها و آموخته های خود ایجاد کند.

سالهای دور فکر میکردند میتوان با نیروهای متعهد و انقلابی، فیلمساز متناسب با این اهداف، تربیت کرد و تجربه هم نشان داد اینکار شدنی است. اما نکته مهم این است که تنها آموزش و تربیت کفایت نمیکند بلکه بضاعت، توانایی فردی و شناخت درست از تاثیرگذاری درام و خلاقیت و نوآوری، نقش کلیدی دارد، چنانکه در این مسیر فیلم های خوبی از برخی فیلمسازان تربیت شده می‌بینیم.

اما آنانکه موفق نبودند نباید عمر خود را به بطالت بگذرانند و تکلیف خودشان را، خودشان باید معلوم کنند، نباید منتظر بمانند تا تماشاگر کنارشان بگذارد.

کسی، فقط با عقیده و ایدئولوژی و یا زور ، تهمت و تهدید نمی‌تواند تحمیل کند که هنرمند و یا فیلمساز است بلکه اثرش باید معرفش باشد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: پوستر سریال «هفت سرِ اژدها» رونمایی شد   رپ خواندن حمید صفت در سریال ماه رمضانی صدا و سیما (فیلم) مجری جدید برنامه سینمایی «هفت» کیست؟ آقای افخمی راحت باش! چیزی که زیاد است پول بیت المال برای دُن‌ کیشوت بازی شماها ...

دیگر خبرها

  • تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت
  • نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتوم ساخته شد
  • یک تبلیغ ساختار شکن درباره سیگار (عکس)
  • بهبود شبکه‌های مخابراتی با مدیریت هوشمند ممکن شد
  • خانواده نخستین خاستگاه پرورش عزت نفس در افراد است
  • بهبود شبکه‌های مخابراتی با مدیریت هوشمند
  • درآمدی بر روش‌شناسی رئالیسم انتقادی
  • تغییرات آب و هوایی چگونه زندگی متولدین ۲۰۲۴ را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟
  • مجری اسبق برنامه سینمایی هفت: با زور و تهمت و تهدید فیلمساز نمی‌شوید
  • با سوپر غذای تقویت‌کننده مغز آشنا شوید