Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@01:50:00 GMT

تنها ۵۱ درصد سدهای خراسان رضوی امسال پر آب شد

تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۰۴۲۹۱

تنها ۵۱ درصد سدهای خراسان رضوی امسال پر آب شد

حجت علی شایان فر روز یکشنبه در شورای مدیریت بحران دهیاری‌های بخش مرکزی کاشمر که در روستای فرح‌آباد برگزار شد افزود: در سال زراعی کنونی ۳۲۴ میلمتری بارندگی در خراسان رضوی رخ داد که این میزان نسبت به دوره  بلند مدت ۶۳ درصد و نسبت به سال گذشته ۱۴۰ درصد افزایش داشته است.

شایان فر ادامه داد: عدم لایروبی رودخانه‌ها، ساخت‌ و ساز در بستر مسیل و تصرف رودخانه‌ها باعث حوادث بهار امسال شد در حالی که حریم و بستر رودخانه ها باید آزاد باشد تا توزیع عادلانه آب در سیلاب‌ها انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: در سیل بهار امسال بزرگ‌ترین مشکل به خاطر ساخت‌ و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه ها پیش آمد و این در حالی است که در طراحی شهرهای کشور برای رودخانه‌ها دوره بازگشت ۲۵ ساله و در مراکزی با جمعیت زیاد دوره بازگشت ۵۰ ساله را در نظر می گیرند ولی در ژاپن با صرف هزینه زیاد برای ۲۰۰ سال آینده برنامه‌ریزی می‌کنند.

شایان فر افزود: حل بحران‌ها نیازمند تغییر نگاه در مدیران ارشد و برنامه‌ریزی در تخصیص اعتبارات است  و باید به‌جای مدیریت مقابله‌ای به سمت پیشگیری حرکت کنیم.

وی ادامه داد: اگرچه کارهای پیشگیرانه و آمادگی در شهرستان کاشمر در برابر سیل نسبت به بردسکن بسیار پایین بوده است اما این شهرستان به خاطر انجام پروژه‌های آبخیزداری توانست از این بحران به‌ راحتی عبور کند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه باید به‌ جای دفع سیلاب به سمت مدیریت سیلاب برویم  گفت: کاهش خطرات سیل باعث افزایش بهره‌برداری از آن می‌شود و می‌توان از آن به‌ عنوان یک منبع درآمد نام برد.

شایان فر افزود: نباید غفلت خودمان را به بلا ربط دهیم چون رودخانه همیشه از ارتفاعات می‌آید و مسیر خودش را باز می‌کند و این ما بوده ایم که با بی‌تدبیری، مسکن مهر را در مسیر رودخانه ساخته‌ایم و مجبور شدیم مسیر رودخانه و کال را عوض کنیم.

وی ادامه داد: بهار امسال بیشترین حجم بارش باران در کلات با ۵۰۰ میلی‌متر اتفاق افتاد و از آنجا که شهرهای استان برای شرایط خشک طراحی شده اند باید آمادگی لازم را داشته باشیم.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: بیمه منازل در صورت حوادث می‌تواند یاری‌رسان خوبی به خانواده‌ها باشد همچنین آموزش برای رفع مشکلات باید جدی گرفته شود.

شایان فر افزود: اگرچه دولت در زمان بحران حمایت خود را در حد کلان انجام می‌دهد اما در امداد و نجات و ساماندهی بیشترین نقش را مردم دارند.

وی اضافه کرد: در کنار تجهیزات و امکانات، آمادگی افراد، سازمان‌دهی، آموزش و تمرین بسیار مهم تر است به عنوان مثال در شهرستان بردسکن گسل درونه به عنوان طولانی ترین گسل کشور قرار دارد به طوری که ۷۵۰ کیلومتر آن در داخل ایران و ۲۰۰ کیلومتر آن در افغانستان قرار دارد و وجود این گسل، تلنگری است که هیچ‌وقت نباید در خواب باشیم.

فرماندار شهرستان کاشمر نیز در این نشست گفت: باید با نگاه علمی و رهبری بحران و نگاه‌های پیشگیرانه  قبل از بروز بحران در جهت کاهش خسارات ناشی از بروز حوادث تلاش و برنامه‌ریزی کرد.

مسلم ساقی با اشاره به توجه دهیاران بر لزوم نظارت دقیق بر ساخت‌ و سازهای غیرمجاز بر بیمه شدن همه روستائیان و اماکن موجود تاکید کرد.

بخشدار مرکزی کاشمر هم در این نشست گفت: برای همه روستاهای بخش مرکزی کاشمر با هدف شناسایی نقاط حادثه‌خیز، معابر قدیمی و پرخطر و ظرفیت‌های هر روستا شناسنامه مدیریت بحران برای مدیریت بحران تدوین ‌شده است.

سعید چیتی افزود: گروه های امداد و نجات با محوریت ۶ روستا در بخش مرکزی تشکیل و تمامی دهیاری‌های ۲۵ روستای بخش مرکزی به تجهیزات و اتاق مدیریت بحران مجهز شده‌اند.

کاشمر در ۲۲۸ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

برچسب‌ها افغانستان مدیریت بحران گسل خراسان رضوی بارش باران کاشمر سیل بردسکن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افغانستان مدیریت بحران گسل خراسان رضوی بارش باران کاشمر سیل بردسکن افغانستان مدیریت بحران گسل خراسان رضوی بارش باران کاشمر سیل بردسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۰۴۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، ‌‌معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: بارش‌های بهاری ابتدای اردیبهشت طی سه روز اخیر علاوه بر تقویت سفره‌های زیرزمینی و سیراب کردن زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها، حدود هفت میلیون متر مکعب آب  به مخزن سد‌های استان وارد کرد.

سید محمد موسوی با بیان اینکه بارش مستمر و مناسب باران به افزایش آورد رودخانه‌ها و ارتقاءِ ذخیره آب در سد‌های استان منجر شد، افزود: میانگین بارندگی‌های سه روز اخیر در مازندران ۳۲.۷ میلیمتر بود.

موسوی خاطرنشان کرد: از ابتدای بارش‌ها تا صبح امروز -چهارشنبه- حدود هفت میلیون متر مکعب آب به مخزن سد‌های استان وارد شده که با توجه به جاری شدن سیلاب در سرشاخه‌های سد‌ها ذخیره‌سازی همچنان در حال اجراست و میزان ذخیره آب باز هم افزایش می‌یابد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: در سد شهید رجایی تا کنون حدود ۳.۵ میلیون متر مکعب ذخیره‌سازی صورت گرفته که مجموع حجم آب ذخیره شده در این سد از ۷۵.۵ میلیون متر مکعب فراتر رفته است.

موسوی درباره ذخیره سد آیت‌الله صالحی مازندرانی هم گفت: در این سد نیز از بارش‌های اخیر تا کنون ۳ میلیون متر مکعب به ذخیره اضافه شده و حجم فعلی آب موجود در مخزن به ۱۳۸ میلیون متر مکعب رسید.

به گفته وی در سایر سد‌های کوچک استان نیز با وجود تخلیه سد برای مصرف کشاورزی ذخیره‌سازی مجدد صورت گرفته و برخی از این سد‌ها نیز سرریز داشتند.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به نقش بارندگی‌های به‌هنگام در مدیریت مصرف آب و تأمین آب مورد نیاز کشتزار‌های استان، گفت: خوشبختانه این بارندگی‌ها در دشت هراز اثرگذاری مطلوبی داشت. دبی رودخانه هراز در پی این بارندگی‌ها به بیش از ۳۰ متر مکعب رسید که با مدیریت صورت گرفته برای مصارف کشتزار‌ها تقسیم و توزیع شد.

موسوی با بیان این‌که دبی فعلی رودخانه هراز ۲۴ متر مکعب بر ثانیه است، اظهار کرد: کل حجم آورد هفت رودخانه مهم استان شامل تالار، هراز، چالوس، بابلرود، چشمه‌کیله، تجن و نکارود طی سال آبی جاری -از یکم مهر ۱۴۰۲ تا پنجم اردیبهشت- یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون متر مکعب بود که ۲۷ درصد نسبت به درازمدت کمتر است.

 وی مجموع بارندگی ثبت شده در مازندران را از ابتدای سال آبی جاری تا کنون ۴۶۶ میلیمتر  اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به درازمدت ۳ درصد و نسبت به پارسال که ۳۱۵ میلیمتر بود ۴۸ درصد افزایش دارد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به پیش‌بینی بروز تنش آبی در نزدیک به ۳۲ هزار هکتار از کشتزار‌های سراسر استان تصریح کرد: هرچند که در بارش‌ها امسال شرایط بهتری نسبت به سال گذشته داریم، اما با توجه به افزایش میانگین دمای هوا و افت برخی شاخص‌های منابع آبی نسبت به درازمدت، همراهی مردم و به ویژه کشاورزان برای جلوگیری از بروز خسارات ناشی از کم‌آبی ضروری است.

دیگر خبرها

  • ۱۷ گروه ارزیاب خسارت سیل اصفهان را برآورد می‌کنند
  • راه‌های روستایی متاثر از سیلاب مازندران باز شد
  • افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران
  • لایروبی ۴۲ کیلومتر از رودخانه‌های قزوین
  • شایع‌ترین بیماریهای متقاضیان حج تمتع خراسان رضوی فشارخون و دیابت است
  • آماده‌باش مدیریت بحران استان
  • مدیریت بحران استان یزد در آماده باش کامل است
  • هشدار نارنجی و تشدید بارندگی در استان یزد
  • آماده باش مدیریت بحران در استان یزد/ از تردد در مسیر‌های کوهستانی و رودخانه‌ها پرهیر کنید
  • آماده باش مدیریت بحران در استان یزد