Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-03-28@12:36:35 GMT

روایت مدیرکل آژانس از رویکردش در قبال ایران

تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۰۵۶۲۶

روایت مدیرکل آژانس از رویکردش در قبال ایران

گروسی که با روزنامه «اشتاندارد» گفتگو می‌کرد، در پاسخ به سؤالی در مورد رویکردش در قبال ایران، گفت: «زمانی که می‌گویم می‌خواهم منصف باشم، [به این معنی است که]من هیچ برنامه یا سوگیری سیاسی ندارم. من باید بی‌طرف و بدون ارزشگذاری شخصی باشم. من میزان اثرگذاری گزارش‌های مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اینکه می‌تواند به چه چیز‌هایی منجر شود را می‌دانم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آژانس جنبه‌های بسیاری دارد. اما وقتی صحبت از حوزه بازرسی‌های اتمی می‌شود، ما تنها بازرس هستیم. ما وظیفه داریم با توجه به دستورالعمل‌ها اقدام کنیم. ما در جریان بازرسی‌هایمان، هیچ موضوعی را نادیده نخواهیم گرفت.»

گروسی در ادامه درباره گزارش ۱۱ نوامبر (دوشنبه ۲۰ آبان) این سازمان و ادعای کشف ذرات اورانیوم در یک تأسیسات اعلام نشده نزدیک تهران و انتظار توضیحاتی از جانب تهران، گفت: «ما در حال گفتگو با تهران هستیم. یک فرآیند بازرسی همیشه باید شامل گفتگو باشد. هنوز تمام اطلاعات درخواستی را دریافت نکرده‌ایم، اما همانطور که گفتم کانال‌ها [برای گفتگو]باز هستند.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی در ادامه و در پاسخ به سئوال دیگر این نشریه در مورد اینکه ایران چه میزان برای پاسخ دادن فرصت دارد، گفت: «این موارد بسیار فنی هستند و تجزیه و تحلیل زمان می‌برد. ما با آزمایشگاه‌ها کار می‌کنیم و آزمایش‌های به اصطلاح کور (آزمایش بر روی نمونه‌هایی که آزمایشگاه از مبدأ نمونه‌ها بی‌اطلاع است) داریم. باید تضمین کنیم که این روند کاملا عادلانه است و هیچ اشتباهی اتفاق نمی‌افتد. در عین حال، فکر نمی‌کنم گفتگو باید تا ابد ادامه پیدا کند. سؤالات ما از تهران مشخص است و نیاز به پاسخ‌های مشخص دارد. در هر صورت، جواب [دادن]نباید ماه‌ها طول بکشد.»

گروسی در پاسخ به سئوال دیگری در زمینه تلاش اروپایی‌ها برای حفظ برجام و برخورد با گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: «وظیفه من حفظ برجام یا از بین بردن آن نیست. این که من وارد عرصه سیاست شوم نامناسب و مخرب است. آنچه که به من مربوط است تنها اجرای مأموریتم است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمی‌تواند سناریو تهیه کند. شاید من نظری یا باوری داشته باشم، اما به عنوان دبیرکل، تنها مورد مهم برای من این است که چه اطلاعاتی دارم. اگر من مشکلی در این چارچوب ببینم، اظهار نظر می‌کنم. من فقط "ناظر هسته‌ای" هستم. موارد دیگر به دولت‌ها و سیاستمداران مربوط می‌شود.»

گروسی در خاتمه گفت که همه طرف‌های درگیر باید حس کنند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شریکی سازنده است.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: رافائل گروسی انرژی اتمی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۰۵۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی سفرای ایران و روسیه درباره همکاری‌های دو کشور در سازمان‌های بین‌المللی

سفرای ایران و روسیه امروز (چهارشنبه) در وین دیدار و درباره برخی مسائل مرتبط با همکاری‌های دو کشور در سازمان‌های بین‌المللی گفت‌وگو کردند.

به گزارش مشرق، «میخائیل اولیانوف» سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) نوشت: امروز با محسن نذیری اصل نماینده دائم ایران دیدار کردم.

وی افزود: ما درباره شماری از مسائل مربوط به همکاری‌های دو کشور در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سازمان معاهده منع جامع آزمایش های هسته‌ای و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد بحث کردیم.

این یک رویه متداول است که سفرای ایران و روسیه به طور معمول درباره همکاری‌های دو کشور در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین ملاقات و رایزنی می‌کنند.

نذیری و اولیانوف اسفند ماه گذشته نیز در آستانه برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با یکدیگر دیدار و درباره دستور کار این نشست تبادل نظر کردند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • پاسخ سازمان انرژی اتمی به ادعای آلودگی رودخانه ارس
  • پاکستان: موضع روشنی در قبال طرح انتقال گاز از ایران داریم
  • رایزنی سفرای ایران و روسیه درباره همکاری‌های دو کشور در سازمان‌های بین‌المللی
  • آخرین وضعیت نیروگاه بوشهر
  • چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  • زیان افزایش نرخ بلیت موزه ها را آژانس‌داران باید بدهند
  • تاکید بر تداوم دیدار‌ها برای لغو تحریم‌ها
  • گفتگو با خاص ترین بازیکن ایرانی ساکن ایتالیا
  • تاکید بر تداوم دیدارها برای لغو تحریم‌ها
  • رایزنی تلفنی امیرعبداللهیان و بورل