Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محققان اولین فسیل بچه دایناسور‌ها را از استرالیا کشف کردند. این استخوان‌ها در چندین مکان در امتداد ساحل جنوبی ویکتوریا و در نزدیکی شهر دور افتاده لایتنینگ ریج در نیو ساوت ولز کشف شد. برخی از استخوان‌ها بسیار ریز هستند که به احتمال زیاد بقایای حیواناتی هستند که پیش از تولد و در درون تخم‌هایشان از بین رفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان برای برآورد سن حیوان از حلقه‌های رشد در استخوان‌ها، مشابه حلقه‌ها در یک تنه درخت استفاده کردند. اما در این مورد به دلیل از بین رفتن جزئیات داخلی، شمارش حلقه‌های رشد کمی دشوار است. برای پی بردن به این موضوع، اندازه این استخوان‌ها را با اندازه حلقه‌های رشد از دایناسور‌های ویکتوریا مقایسه می‌کنند. این قیاس به محققان این امکان را فراهم می‌آورد که بتوانند مراحل اولیه رشد و یا حتی مرحله تخم گذاری را هم تخمین بزنند.

۱۰۰ میلیون سال پیش، هنگام تولد این حیوانات، استرالیا بسیار نزدیک به قطب‌ها بود. در آن زمان دمای هوای جنوب شرقی استرالیا بین ۶۰ تا ۷۰ درجه سانتیگراد بود که نسبت به هوای امروز، گرمتر است.

بیشتر بخوانید: حضور دوباره دایناسور‌ها بر روی زمین! / آیا فرآیند تکامل می‌تواند جان دوباره‌ای به دایناسور‌ها ببخشد؟

مانند برخی از پنگوئن‌های قطب جنوب، این دایناسور‌ها باید زمستان‌های تاریک طولانی را تحمل می‌کردند و یا به خواب زمستانی می‌رفتند و از آنجا که آن‌ها بسیار ظریف بودند، پوسته تخم‌ها و استخوان‌های ریز به ندرت زنده مانده و تبدیل به فسیل می‌شدند. این اولین بار است که در هر نقطه از نیمکره جنوبی چنین فسیل‌هایی کشف می‌شود.

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فسیل دایناسور قطب جنوب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۰۷۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چاشنی پرطرفداری که استخوان‌ها را نابود می‌کند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسکانیوز، رییس گروه تغذیه و دارویی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فرشته فزونی با اشاره به نقش بسیار مهم تغذیه مناسب در پیشگیری از پوکی استخوان گفت: پوکی استخوان بیماری شایعی است که با خطر شکستگی‌های خود به خودی استخوان‌ها همراه است.

به گفته وی اگر فعالیت بدنی فرد کم یا رژیم غذایی وی نامناسب و حاوی مقدار کمی کلسیم باشد، به تدریج کلسیم استخوان‌ها ‌کاهش یافته و شکننده می‌شوند.

فرشته فزونی مصرف منابع کافی پروتئین و املاح را برای حفظ سلامت استخوان‌ها ضروری دانست و دریافت مقادیر کافی کلسیم همراه با فعالیت بدنی را باعث بالا رفتن ذخیره استخوانی کلسیم عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: معمولا زنان بیش از مردان دچار پوکی استخوان می‌شوند و این بیماری در افراد لاغر و کسانی که در فامیل نزدیک خود سابقه پوکی استخوان دارند بیشتر دیده می‌شود.

استخوان کودکان خود را با این غذاها تقویت کنید

لبنیات منابع خوب کلسیم هستند

رییس گروه تغذیه و دارویی معاونت بهداشت از لبنیات به عنوان منبع خوب کلسیم نام برد و گفت: مقدار مناسب روزانه کلسیم برای بزرگسالان بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم است و هر لیوان شیر ۳۰۰ میلی گرم از این نیاز را تامین می‌کند.

به گفته وی هر نوع غذا یا فرآورده‌ای که از شیر تهیه شده باشد نظیر پنیر، ماست و... همچنین شیر مادر از منابع غنی کلسیم محسوب می‌شود.

فزونی تاکید کرد: در لبنیات پرچرب، جذب کلسیم کمتر است بنابراین به افراد توصیه می‌شود روزانه دو تا سه واحد از گروه شیر و لبنیات کم چرب در برنامه غذایی خود بگنجانند.

وی ویتامین D را یک ویتامین ضروری برای جذب کلسیم برشمرد و افزود: این ویتامین به جذب کلسیم و فسفر از روده کمک می‌کند و موجب به کارگیری این مواد معدنی در ساختمان استخوان‌ها و دندان‌ها می شود.

رییس گروه تغذیه و دارویی معاونت بهداشت با اشاره به نور آفتاب به عنوان منبع تولید ویتامین D گفت: با توجه به کمبود ویتامین D، مصرف مکمل این ویتامین مورد تاکید است.

فرشته فزونی خاطرنشان کرد که همه افراد برای دریافت رایگان و کسب اطلاع درخصوص نحوه استفاده از این مکمل‌ها به مراکز، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت مراجعه کنند.

وی انواع حبوبات ( نخود و لوبیا، عدس، ماش )، سبزی‌هایی مانند جعفری، کلم پیچ، گل کلم، کلم بروکلی و پرتقال را منابع غذایی حاوی کلسیم برشمرد و بر استفاده از این مواد غذایی به مقدار کافی تاکید کرد.

به گفته این کارشناس تغذیه در حبوبات ( نخود ، لوبیا ) مقداری فیتات وجود دارد که با جذب کلسیم تداخل دارد اما اگر حبوبات یک شب در آب خیسانده شود و آب آن دور ریخته شود فیتات آن کاهش می یابد.

فرشته فزونی افزود: مصرف منابع حاوی منیزیم نظیر آجیل و سبزی‌های برگ سبز تیره نیز به اندازه مصرف کلسیم اهمیت دارد. انواع مغزدانه‌ها مثل بادام، کنجد و ... از منابع خوب کلسیم و منیزیم هستند. اما زیاده‌روی در مصرف آنها موجب اضافه وزن و چاقی می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت مصرف امگا ۳ برای سلامت بدن و استخوان‌ها گفت: انواع ماهی، گردو، جوانه گندم حاوی اسیدهای چرب مفید هستند و در صورتی که همراه با غذاهای حاوی کلسیم استفاده شوند، می‌توانند در پیشگیری از بروز پوکی استخوان موثر باشند.

فرونی توصیه کرد از ماهی‌های نرم استخوان، مانند کیلکا، آزاد، ساردین در رژیم غذایی استفاده شود و چناچه این ماهی‌ها با استخوان خورده شوند برای پیشگیری از پوکی استخوان مفید هستند.

نوشابه های کولا مانعی برای جذب کلسیم

رییس گروه تغذیه و دارویی معاونت بهداشت گفت: مصرف‌کنندگان نوشابه‌های گازدار بیشتر درمعرض کمبود کلسیم و پوکی استخوان هستند. زیرا نوشابه‌های گازدار حاوی اسید فسفریک هستند که باعث عدم جذب بخش عمده‌ای از کلسیم می‌شوند.

وی افزود: مصرف بیش از حد نمک نیز باعث افزایش دفع کلسیم از بدن می شود. نمک زیاد، کلسیم را از استخوان‌ها جدا کرده و باعث دفع آن از ادرار می‌شود. در نتیجه زمینه ایجاد پوکی استخوان یا تشدید آن فراهم می‌شود.

این کارشناس تغذیه معاونت بهداشت با توصیه به مصرف ادویه‌ها، گیاهان معطر، سیر و لیمو به عنوان طعم دهنده غذاها و سالادها توصیه کرد افراد از مصرف تنقلات شور و غذاهای کنسروی به دلیل وجود نمک زیاد پرهیز کنند.

به گفته وی مصرف سیگار و غذاهای پرچرب نیز باعث اختلال در جذب کلسیم می‌شود.

فرشته فزونی با اشاره به ضرورت حفظ وزن بدن در محدوده ایده‌آل تاکید کرد از افزایش یا کاهش مفرط وزن پرهیز شود.

فزونی در خاتمه سخنان خود یادآوری کرد افرادی که نمی توانند در برنامه غذایی خود کلسیم کافی بگنجانند باید با نظر پزشک از مکمل‌های کلسیم استفاده کنند.

کد خبر 844535 برچسب‌ها نمک خبر مهم بیماری - پوکی استخوان

دیگر خبرها

  • رفع کلسیم از بدن یکی از مضرات مصرف زیاد نمک
  • برای افزایش قد این ویتامین را بخورید
  • فسیل شاه‌کانگورو پیدا شد / عکس
  • طبخ غذایی سنتی با ۲۴۰ کیلو گوشت و استخوان گاو (فیلم)
  • چاشنی پرطرفداری که استخوان‌ها را نابود می‌کند
  • عوارض جدی خوردن دوغ
  • این پنیر را بخورید تا آلزایمر نگیرید
  • هفته دوم آوریل؛ درباره همسایه‌های میکروسکوپی‌ و فسیل دخترعموی باستانی‌مان
  • تصاویر نجومی ۲۶ فروردین (۱۴ آوریل)
  • روزی چند عدد تخم‌‌مرغ می‌توان خورد؟