Web Analytics Made Easy - Statcounter

محاسبه قیمت تمام شده کاغذ دولتی با کاغذ آزاد و با ارز نیمایی نشان می‌دهد که تناسب معناداری بین این دو برقرار نیست،‌ به عبارت دیگر به نظر می‌رسد، قیمت تمام شده کاغذ دولتی اندکی گران‌تر از قیمت واقعی است. ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ قیمت کاغذ در بازار آزاد این روزها کاهش چشمگیری داشته است‌، دلایل بسیاری برای این کاهش قیمت تاکنون برشمرده شده است،‌ اما آنچه که مهم است این است که به نظر می‌رسد حداقل تا پایان سال این کاهش قیمت ادامه‌دار بوده و کاغذ به ثبات برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند روند کاهش قیمت کاغذ موجب تعجب برخی از کارشناسان این بازار نیز شده است چرا که معتقدند کاغذ از قیمت تمام شده واردکنندگان نیز بیشتر کاهش قیمت داشته است. نکته‌ای که به نظر نمی‌رسد چندان درست باشد.

قیمت هر بند کاغذ 70 در 100 با گرماژ 70 گرمی در بازار آزاد امروز 289 هزار تومان معامله می‌شود‌، هم‌چنین قیمت هر بند کاغذ تحریر 60 در 90 با گرماژ 70 گرمی نیز بندی 210 هزار تومان است.

در مقابل کاغذ دولتی که در اختیار ناشران قرار می‌گیرد،‌ هر کیلو 6 هزار و 100 تومان محاسبه می‌شود که برای کاغذ با اندازه 70 در 100 هر بند 149 هزار و 500 تومان و برای کاغذ 60 در 90 هر بند 115 هزار و 290 تومان محاسبه می‌شود.

توافق تولیدکنندگان کاغذ برای عدم افزایش قیمت‌ها تا پایان سالرسوب 1500 کانتینر برنج در گمرک رجایی/تشریح دلایل رسوب برنج و کاغذگرانی کاغذ بار دیگر مطرح شد؛ استمداد کتابفروشان از معاون سیاسی استانداری اردبیلگرانی کاغذ بار دیگر مطرح شد؛ استمداد کتابفروشان از معاون سیاسی استانداری اردبیلکاهش قیمت کاغذ ادامه‌ داردکاهش قیمت کاغذ ادامه‌ داردموافقت وزیر صنعت برای برداشتن سقف صادرات کاغذموافقت وزیر صنعت برای برداشتن سقف صادرات کاغذ

حال سوالی که پیش می‌آید این است که چگونه کاغذ آزاد که با ارز نیمایی 12 هزار تومان وارد شده و در بازار رقابتی آزاد بفروش می‌رود‌، بندی 210 تا 280 هزار تومان بفروش می‌رود و کاغذ دولتی که با ارز 4200 وارد شده است،‌ بندی 115 تا 149 هزار تومان؟ انتظار این است که قیمت تمام شده برای واردکننده با ارز آزاد 3 برابر قیمت تمام شده با ارز دولتی باشد،‌ در حالی که اکنون دوبرابر هم نیست. قطعا قیمت کاغذ در بازار آزاد کمتر از قیمت تمام شده نخواهد بود،‌ شاید بتوان گفت،‌ واردکننده به سود اندک قانع باشد،‌ اما نمی‌توان گفت که واردکننده کاغذ را زیر قیمت تمام شده در بازار بفروش برساند. بنابراین به نظر می‌رسد که مشکل را باید در محاسبه قیمت کاغذ دولتی جست وجو کرد.

پیگیری‌های خبرنگار تسنیم حاکی از این است که عمده واردکنندگان کاغذ با ارز دولتی در فاکتورهای خود قیمت خریداری شده را 950 تا 1000 دلار ذکر می‌کنند،‌ در حالیکه قیمت جهانی کاغذ 850 دلار است.

 یکی از واردکنندگان کاغذ در این زمینه می‌گوید: عمده شرکت‌های واردکننده کاغذ در کشورهایی چون امارات و ... شرکت‌هایی را ثبت کرده‌اند که توسط این شرکت‌ها پروفرم‌ها را تنظیم می‌کنند. در نتیجه قیمت کاغذ را 950 دلار تا 1000 دلار محاسبه می‌کنند.در حالی که قیمت خریداری شده واقعی 850 دلار است. به عبارت دیگر واردکننده یک سود 15 درصدی نیز برای خود اینجا در نظر می‌گیرد که با اضافه کردن 15 درصد سود دیگر که در قیمت تمام شده برایش در نظر گرفته شده است،‌ می‌شود 30 درصد.

البته نمی‌توان گفت که تنها دلیل این نامتناسب بودن قیمت در بازار آزاد و دولتی به قیمت نامتعادل کاغذ دولتی اختصاص دارد‌، شاید یکی از دلایل دیگر این امر فروش کاغذ دولتی در بازار آزاد باشد،‌ موضوعی که بسیاری در طول یکسال گذشته از آن انتقاد کردند ولی به نظر می‌رسد که با وجود نظارت اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران بر مصرف کاغذ دولتی باز هم شاهد آن از سوی طیفی از ناشرنماها هستیم. برخی از چاپخانه‌داران و فروشندگان کاغذ در ظهیرالاسلام هم‌چنان ادعا می‌کنند که کاغذهایی را از ناشران به ازای بندی 190 هزار تومان خریداری کرده‌اند.

انتهای پیام/

R1013198/P/S4,35/CT7 واژه های کاربردی مرتبط تولید کاغذ در ایران

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تولید کاغذ در ایران تولید کاغذ در ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۱۰۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت گران‌ترین والیبالیست دنیا فاش شد

به گزارش "ورزش سه"، سرانجام  پس از کش و قوس های فراوان انتقال ویلفردو لئون ستاره کوبایی الاصل تیم ملی والیبال لهستان به پلاس لیگای این کشور تایید شد و او فصل آینده در لوک لوبین این لیگ توپ خواهد زد.

مدیران باشگاه لوک لوبین لهستان برای آنکه از عهده قرارداد این ستاره حال حاضر باشگاه پروجا بر بیایند با یک اسپانسر ویژه توافق کردند. اخیرا مبلغ قرارداد ویلفردو لئون در باشگاه لوک لوبین مشخص شد و او بابت هر سال چیزی حدود هفتصد تا هفتصد هزار یورو در آمد خواهد داشت تا همچنان این ستاره سی ساله یکی از گران قیمت‌ترین بازیکنان جهان باشد.

ویلفردو لئون هم اکنون عضو باشگاه پروجا ایتالیا است و در نیمه نهایی سوپر لیگای ایتالیا قرار دارد و قصد دارد با قهرمانی در ایتالیا این کشور را به مقصد لهستان ترک و برای اولین بار در پلاس لیگای لهستان بازی کند.

دیگر خبرها

  • سینمای ایران از مد افتاده/ بلیت سینما باتوجه به قیمت‌ها گران نیست اما باتوجه به کیفیت فیلم‌ها مفت گران است!
  • آیا روحانی از گران شدن بنزین خبر نداشت؟
  • واکنش دولت به اظهارات روحانی درباره گران‌شدن بنزین در سال ۹۸
  • اظهارات بنزینی جدید روحانی/ چطور صبح جمعه فهمیدم؟!
  • قیمت گران‌ترین والیبالیست دنیا فاش شد
  • محاسبه جالب یک اقتصاددان درباره نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳/ قاسمی: قیمت دلار چند درصد گران می‌شود؟
  • چرا بجای درمان های گران قیمت از سقز استفاده نکنیم؟
  • قیمت سکه امامی امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳/ سکه‌ گران شد +جدول
  • فضای بازار در قم برای گران فروشان باید ناامن شود
  • (تصاویر) فروش گران‌ترین گاو جهان به قیمت ۲.۶ میلیارد تومان!