Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-25@12:24:22 GMT

عرضه هفت اسناد خزانه اسلامی در آخرین ماه پائیز

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۱۳۴۲۳

عرضه هفت اسناد خزانه اسلامی در آخرین ماه پائیز

گروه اقتصاد ــ پاییز فرابورس ایران در حالی به پایان رسید که بسیاری از فعالان بازار خاطرات خوبی از آن خواهند داشت. عبور از سقف قبلی شاخص آیفکس در آذر ماه رقم خورد، بازدهی شاخص از مرز 100 درصد عبور کرد و تمامی متغیرها در همه تابلوهای بازار فرابورس، در پایان ماه لباس سبز به تن داشتند.

به گزارش ایکنا، به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، در ماهی که 21 روز کاری در اختیار فعالان بازار قرار داد، شاخص آیفکس با سطح 4559 واحد، بازدهی 102 درصدی از ابتدای سال و نیز 15 درصدی در این ماه را به ارمغان آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین ارزش بازار نیز با عبور از 4 میلیون و 771 هزار میلیارد ریال توانست 16 درصد رشد را در آذرماه ثبت کند. رشد ارزش بازار نیز از ابتدای سال 98 تا پایان پاییز به رقم 85 درصد رسید.

آمار کلی آذرماه
در آخرین ماه پاییز، ارزش معاملات انجام گرفته در فرابورس در مجموع بیش از 332 هزار میلیارد ریال بود و به این ترتیب روزانه حدودا شاهد 16 هزار میلیارد ریال خریدوفروش سهامداران حقیقی و حقوقی بودیم. همچنین حجم معاملات نیز در این ماه نزدیک به 38 میلیارد ورقه بود که به معنی میانگین روزانه 1 میلیارد و 800 میلیون جابجایی سهم است. مجموع اعداد یاد شده در آذرماه در قالب حدود 6 میلیون و 390 هزار دفعه معامله صورت پذیرفته است.

عملکرد معاملاتی بازارهای مختلف

بازارهای مختلف فرابورس ایران را بر اساس ارزش معاملات، حجم معاملات و تعداد معاملات می‌توان به سه گونه دسته‌بندی کرد.
اگر بخواهیم نگاهی به ارزش معاملات بازارهای مختلف فرابورس داشته باشیم باید گفت که بر این اساس، بازار ابزارهای نوین مالی در صدر این رده‌بندی قرار دارد و با پذیرایی از 130 هزار میلیار ریال معامله، بخش مهمی از کل معاملات را به خود اختصاص داده است. پس از آن بازارهای دوم قرار دارد که از مبادله 116 هزار میلیارد ریال را میزبانی کرده و در جایگاه دوم رده‌بندی جای گرفت. بازارهای پایه و اول نیز در رتبه‌های سوم و چهارم قرار گرفتند.
اما بازارها بر اساس حجم معاملات چینشی متفاوت در رده‌بندی داشتند و بازارهای دوم و پایه با اختلاف اندک به ترتیب اول و دوم شدند. حجم معاملات، بازار دوم 16.5 و بازار پایه نیز 15.5 میلیارد ورقه جابجایی بود. بازار اول و بازار ابزارهای نوین مالی در جایگاه سوم و چهارم قرار گرفتند.
اما بر اساس آخرین معیار یعنی تعداد معاملات نیز باید گفت که بازار پایه و بازار دوم باز هم در رتبه‌های بالای جدول قرار داشتند و پس از این دو، تابلو بازار اول، بازار ابزارهای نوین مالی و بازار SME در رتبه‌های سوم تا پنجم قرار گرفتند.
برای بررسی دقیق‌تر آمار این بازار‌ها می‌توانید به بخش گزارش‌های آماری سایت فرابورس ایران مراجعه و گزارش ماهانه را دریافت کنید.

رویدادهای مهم آخرین ماه پاییز

در آخرین ماه پاییز، فرابورس ایران از عرضه هفت اسناد خزانه اسلامی رونمایی کرد. بر این اساس امکان معاملات ثانویه نمادهای «اخزا813»، «اخزا801»، «اخزا804»، «اخزا812»، «اخزا808»، «اخزا810» و «اخزا816» به ارزش مجموعا 105 هزار میلیارد ریال از درگاه فرابورس ایران فراهم شد. اولین سررسید در میان اوراق یاد شده تیر 1399 و دیرترین سررسید در مرداد 1401 خواهد بود.
همچنین در این ماه پذیره‌نویسی اوراق منفعت دولت در دو نماد «افاد61» و «افاد62» انجام گرفت و به این ترتیب 40 میلیون ورقه به ارزش اسمی هر ورقه یک میلیون ریال به فروش رسید. به این ترتیب دولت توانست در قالب فروش این صکوک، 40 هزار میلیارد ریال تامین مالی انجام دهد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا فرابورس اسناد خزانه اسلامی عرضه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۱۳۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واریز ۷۰۰۰ میلیارد ریال به خزانه از محل فروش مرزی فرآورده‌های سوختی در خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های نفتی در این منطقه سال گذشته به حدود ۷ هزار میلیارد ریال رسید.

محمدرضا عابدانی، مدیر شرکت ملی پخش فرآوده های نفتی منطقه خراسان جنوبی امروز ۵ اردیبهشت در جمع رسانه‌ها اظهار کرد: با فروش مرزی فرآورده‌های نفتی که طی سال گذشته در ماهیرود انجام شد حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان به خزانه دولت واریز شد.

وی با بیان اینکه در نتیجه اقدامات مفید در این مرز، بیش از ۲۵ میلیون لیتر فروش مرزی فرآورده‌های نفتی تحقق یافته است، افزود این میزان ضمن انتفاع مرزنشینان و رونق بازارچه‌ مرزی، سهم بسزایی در کاهش قاچاق و عرضه خارج از شبکه سوخت داشته است.

وی تصریح کرد: از محل فروش یاد شده بیش از ۱۸۰ میلیارد ریال به عنوان حق‌العمل سازمان همیاری‌های شهرداری استان پرداخت شده که در جهت تقویت بنیه مالی شهرداری‌ها و سایر مصارف مالی در سطح استان هزینه خواهد شد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی اضافه کرد: با آغاز محاسبه میزان سوخت خروجی بر اساس باک پر در مرز ماهیرود، علاوه بر جلوگیری از قاچاق در مرز، کنترل باک کامیون‌ها تسهیل شده و در حداقل زمان ممکن، کار کامیون‌های صادراتی در زمینه کنترل و نظارت بر سوخت خروجی از طریق باک بررسی و بر اساس قیمت شناور مرزی غرامت به حساب خزانه واریز می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • واریز ۷۰۰۰ میلیارد ریال به خزانه از محل فروش مرزی فرآورده‌های سوختی در خراسان جنوبی
  • رشد ۱۰۶۹ واحدی شاخص کل بورس
  • گزارش روزانه بورس ۵ اردیبهشت؛ رشد ۱۰۶۹ واحدی شاخص کل
  • رشد ۳۹۰۰ واحدی صبحگاهی شاخص کل با انتشار یک خبر مثبت
  • رشد ۳۹۰۰ واحدی صبح گاهی شاخص کل با انتشار یک خبر مثبت
  • افت بازار سرمایه پس از ۴ روز رشد
  • گزارش روزانه بورس ۴ اردیبهشت؛اصلاح بیش‌از ۱۳ هزار واحدی شاخص کل
  • ریزش بیش‌از سه هزار واحدی شاخص در شروع معاملات صبحگاهی بورس
  • ریزش بیش‌از سه هزار واحدی بورس در شروع معاملات صبحگاهی بورس
  • عرضه سهام ۶ همتی سرخآبی‌ها در فرابورس