Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@05:23:48 GMT

چکش مشکلات بر سر مس و چاقوی زنجان

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۱۴۷۷۹

چکش مشکلات بر سر مس و چاقوی زنجان

ایسنا/زنجان در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان، مشکلات مربوط به صنعت مس و چاقوی زنجان بررسی شد.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان ظهر امروز در کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان، اظهار کرد: بازارچه‌های عرضه مستقیم راه‌حل موقت و سریع برای هدایت گردشگر برای خرید صنایع‌دستی است و وجود این بازارچه در کنار بازار سنتی، زمینه را برای حضور بیشتر گردشگر به‌وجود می‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیر ارجمند ادامه داد: همچنین بهره‌برداری از ناحیه صنعتی کارگاهی ظریفان می‌تواند تاثیر بالایی در مارکتینگ و فروش صنایع‌دستی داشته باشد که بهره‌برداری از این شهرک توسط شرکت شهرک‌های صنعتی باید انجام شود.

وی افزود: ورود مباحث مربوط به حوزه گردشگری به کارگروه‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید سبب می‌شود که مشکلات موجود در این حوزه، شناسایی و حل شود. البته لازم به ذکر است که امروز برای اولین‌بار در کشور، نخستین کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید صنایع‌دستی و گردشگری برگزار شد.

در ادامه این جلسه، مدیرکل تامین‌اجتماعی استان زنجان نیز با اشاره به موارد مطرح‌ شده در رابطه با بیمه صنعت‌گران حوزه صنایع‌دستی، اظهار کرد: برای بیمه با سهمیه دولتی، افراد باید از جانب اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی معرفی و ۲۰ درصد از بیمه طرف دولت تامین می‌شود و بیمه صنعت‌گران حوزه صنایع‌دستی در صورت تامین اعتبار و اقدامات به‌موقع این اداره‌کل است.

مسعود علیاری ادامه داد: پذیرش افراد تحت پوشش میراث بر اساس بودجه و افراد اعلامی این وزارتخانه از کشور به استان‌ها است و باید بودجه آن از طریق وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تامین اعتبار شود که امسال برای کل کشور ۵۰۰ نفر در نظر گرفته شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی استان زنجاندر ادامه، با اشاره به درخواست چاقوسازان برای قرارگیری این شغل جزو مشاغل سخت و زیان‌آور، اظهار کرد: مشاغل سخت و زیان‌آور در کمیته بدوی بررسی و بعد از آن، کارشناسان بهداشت، عوامل زیان‌آور را ارزیابی می‌کنند که اگر عوامل زیان‌آور محیط کار بیشتر از حد مجاز در آزمایش‌های آلاینده‌سنجی باشد، این شغل جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود.

محمدرضا یوسفی با بیان اینکه دیگر شرط قانون برای قرارگیری جزو مشاغل سخت و زیان‌آور، داشتن کارفرما است، ادامه داد: چون مشاغل مربوط به صنعت چاقوسازی بیشتر به صورت انفرادی است و مشکل کارفرما دارند، این صنعت‌گران می‌توانند شرکت تعاونی تشکیل دهند تا بتوانند مشکل خود را در این حوزه حل کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در رابطه با مشکل تامین مواد اولیه، اظهار کرد: واحدهای تولیدکننده در حوزه چاقو با مشکل تامین مواد اولیه مواجه هستند و واحدهای کوچک مواد اولیه خود را از دلالان با قیمت بالا دریافت می‌کنند.

ناصر فغفوری ادامه داد: سال گذشته ابلاغی به اتاق اصناف انجام شد که نیاز اتحادیه چاقوسازان به مواد اولیه مورد نیاز وارداتی احصا تا این مواد اولیه توسط یکی از واردکنندگان بومی استان زنجان وارد شود تا برای این واحدها هزینه کمتری را داشته باشد.

وی افزود: در رابطه با تامین مواد اولیه صنعت مس نیز بحث بورس مطرح است که برای ورود به بورس باید تشکل و یا تعاونی ایجاد شود تا بتوانند از این طریق مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند.

این مسئول با اشاره به موارد مطرح‌ شده برای پیچیدگی فرآیند صدور مجوز، تصریح کرد: موردی برای صدور مجوز برای صنایع‌دستی وجود ندارد و برداشت‌های انجام‌ شده سلیقه‌ای است و صنایع‌دستی نیاز به مجوز از طریق اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دارد.

در ادامه، مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان زنجان، اظهار کرد: زنجان جزو سه استان برتر در حوزه تسهیل فضای کسب و کار است و در رشد تولید ناخالص ملی نیز رشد بسیار خوب و بالاتر از میانگین کشوری دارد و پنچره واحد سرمایه‌گذاری نیز در استان الگویی برای سایر استان‌ها  و ادعایی مبنی بر اینکه سرمایه‌گذاری در استان انجام شود، صحیح نیست.

سیدابوالفضل عباسچیان ادامه داد: بررسی‌های اولیه برای صدور مجوز از جانب ادارات، از طریق پنجره واحد سرمایه‌گذاری انجام می‌شود و این مهم سبب کاهش زمان استعلامات برای صدور مجوز برای سرمایه‌گذاران شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی زنجان صنايع دستي ستاد تسهیل رفع موانع تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۱۴۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درگذشت هنرمند پیشکسوت صنایع دستی مازندران

حسین ایزدی سرپرست معاونت صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران گفت:استاد عباس نجفی، گنجینه زنده بشری و هنرمند برجسته و پیشکسوت صنایع‌ دستی در رشته آهنگری سنتی درگذشت.

او افزود: این هنرمند به‌عنوان آخرین گنجینه زنده بشری برای حفظ، احیا و ثبت‌ملی هنر و فن چلنگری مازندران در فهرست آثار ناملموس کشور بسیار تلاش کرد.

ایزدی با اشاره به تسلط این هنرمند پیشکسوت به تکنیک خاص در جلنگری، گفت: آهنگری سنتی با استفاده از جوش گِل رس به هم و ساخت ابزار و ادوات کشاورزی یکی از شاخص‌های هنری این هنرمند در ساخت محصولات بوده است.

او، آهنگری را یکی از کهن‌ترین روش‌های فرم دهی فلزات برشمرد و افزود: چلنگری، نوعی آهنگری سنتی است که در آن اشیاء سبک وزن مانند میخ طویله، میخ سرکج، داس، انبر، سیخ، سه پایه، منقل، نعل اسب و جوالدوز ساخته می‌شد

مرحوم عباس نجفی در سال ۱۴۰۰ به عنوان گنجینه زنده بشری در رشته جلنگری، آهنگری سنتی به شماره ثبت ۱۳۴ در فهرست ناملموس ملی ثبت شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • برگزاری نمایشگاه گل و گیاه در اصفهان
  • تزریق ۵.۵ هزار میلیارد اعتبار به گردشگری آذربایجان‌شرقی
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • ضرغامی: موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • برگزاری دوره آموزش تخصصی سفال و سرامیک در استان سمنان
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • برپایی دوره‌های آموزش صنایع دستی در استان همدان
  • برپایی بازارچه در موزه صنایع دستی گلستان
  • صادرات صنایع‌ دستی رونق می‌‌گیرد
  • درگذشت هنرمند پیشکسوت صنایع دستی مازندران