Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@09:42:22 GMT

اثرات منفی مصرف بیش از حد غلات در بدن

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۱۵۳۰۴

اثرات منفی مصرف بیش از حد غلات در بدن

خبرگزاری آریا - یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: مصرف بیش از حد نان و برنج در طول روز می تواند در تشدید بسیاری از بیماری‌ها تاثیر گذار باشد.
به گزارش خبرگزاری آریا ، خدیجه رحمانی عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره کالری موجود در غلاتی مانند برنج و نان گفت: اگر یک کف دست نان را با 5 قاشق برنج ساده در نظر بگیریم میزان کالری هردو مساوی است، به شرط اینکه برنج روغن زیادی نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در طول روز چه مقدار برنج باید مصرف شود؟
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به مصرف روزانه برنج در میان افراد اظهار کرد: برنج جزء گروه غذایی غلات است و افرادی که به بیماری خاصی مبتلا نیستند و در سلامت کامل به سر می‌برند باید روزانه 6 تا 11 قاشق غذا خوری برنج و 30 گرم نان سبوس دار مصرف کنند.
رحمانی اظهار کرد: مصرف روزانه نان و برنج برای افراد هیچ کالری نخواهد داشت اما با مصرف بیش از حد آن در طول روز می توانیم در تشدید بسیاری از بیماری‌ها از حمله چاقی و دیابت تاثیر گذار باشیم.
او افزود: مصرف روزانه 5 قاشق غذاخوری برنج ساده، 7 قاشق پلو مخلوط، نیم لیوان سیب زمینی پخته و یک عدد بلال پخته برای افراد رژیم دار یا کسانی که به فکر سلامت جسمانی خود هستند توصیه می‌شود.
رحمانی تصریح کرد: برای پیشگیری از افزایش وزن و رسیدن به وزن ایده آل بهتر است افراد از مواد غذایی پرکالری مانند سیب زمینی سرخ شده به شدت پرهیز کنند و با مصرف کم برنج و نان به خوش اندام شدن خود کمک کنند.
این عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره مصرف برنج برای افراد دیابتی اظهار کرد: ممکن است افراد روزانه نان و برنج مصرف نکنند، اما با مصرف مواد غذایی پرکالری دیگر مانند: غذا‌های سرخ شده و نوشابه باعث افزایش وزن، ابتلا به دیابت و افزایش سلول های چربی در بدن خود شوند.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: اینکه افراد می گویند برنج در تشدید بیماری های گوناگون تاثیرگذار است درست نیست، چرا که با تغذیه سالم حتی خوردن برنج می توان به جنگ بسیاری از بیماری‌ها برویم.
رحمانی گفت: از آنجایی که خوردن برنج و نان در طول روز به شرط کم بودن آن هیچ کالری برای بدن ندارد بهتر است یک تغذیه مناسب و مفید مانند مصرف نکردن غذاهای سرخ شده و پر کالری را در لیست برنامه غذایی خود قرار دهیم.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۱۵۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گیاهی که برای تعدیل قند خون در افراد دیابتی مفید است | فواید بی‌نظیر ریواس : این افراد نباید ریواس مصرف شود

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مهناز مردانی در خصوص مصرف غذایی گیاهان خوراکی و دارویی طبیعی گفت: یکی از نعمت‌های بی‌شمار خداوندی، وجود گیاهان خوراکی و گاها داروئی در استان حاصلخیز لرستان است.

وی با بیان اینکه استفاده درست و منطقی از این گیاهان منجر به حفظ و ارتقاء سلامت خواهد شد، ادامه داد: از جمله این گیاهان می‌توان به ریواس، کنگر، قارچ کوهی، شنگ یا ریش بز، پای غازان یا در گویش محلی پاغزو، زرشک، موسیر، بن سرخ و... اشاره کرد.

مردانی اضافه کرد: این گیاهان خودرو و ارگانیک سرشار از فیبر، مواد معدنی، ویتامین C ویتامین‌های گروه B و بعضا پیش ساز ویتامین D هستند.

این متخصص تغذیه یادآور شد: فیبر بسیار خوب این گیاهان باعث ایجاد لینت مزاج در افراد و پیشگیری از یبوست‌های مزمن شده و به سلامت سیستم گوارش کمک شایانی خواهد کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: مصرف مناسب انواع این گیاهان منجر به کاهش چربی‌های خون در افراد مبتلا به دیس لیپیدمی و تعدیل قند خون در افراد دیابتی می‌شود.

خواص ریواس؛ این قسمت از ریواس سمی است | با ریواس چه خوراکی‌هایی درست کنیم؟ | طرز تهیه خورش ریواس

او گفت: از طرفی آنتی اکسیدان‌های موجود در آنها به سلامت قلب و عروق و کبد کمک می‌کنند و نقش ضد سرطانی دارند.

مردانی اظهار کرد: همچنین وجود ویتامین‌های مختلف همچون ویتامین سی و ویتامین آ و برخی مواد معدنی در ساختار این گیاهان، باعث افزایش سیستم ایمنی و در نتیجه افزایش مقاومت بدن در مقابل بیماری‌های مختلف خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: البته هنگام مصرف این گیاهان می‌بایست احتیاط لازم به عمل آید. به طور مثال در مصرف قارچ‌های کوهی باید دقت کافی به عمل آید چرا که برخی از این قارچ‌ها سمی بوده و حتی منجر به فوت مصرف کننده خواهد شد و لذا قارچ‌ها از افرادی که قابل اعتماد هستند خریداری شوند.

این متخصص تغذیه گفت: برخی از این گیاهان، مانند ریواس حاوی مقدار زیادی اگزالات بوده و در نتیجه در افرادی که سنگ کلیه از جنس اگزالات دارند، نباید مصرف شود.

کد خبر 845137 برچسب‌ها خواص مواد غذایی خبر مهم گیاه دارویی

دیگر خبرها

  • اصول تغذیه سالم در خانواده + فیلم
  • فواید بی‌نظیر ریواس
  • این میوه از صدتا کدئین بهتر است
  • گیاهی که برای تعدیل قند خون در افراد دیابتی مفید است | فواید بی‌نظیر ریواس : این افراد نباید ریواس مصرف شود
  • برای لاغری گردو را این طور مصرف کنید
  • ویژگی رژیم غذایی سالم چیست؟
  • اگر هر روز نوشابه بخوریم چه اتفاقی در بدن ما می‌افتد؟
  • مصرف غذاهای سوخته یا گرم کردن مجدد موادغذایی سرطان‌زا است؟
  • اثربخشی بهتر از کدئین با این میوه فصل
  • این بیماری در کمین کسانی که زبانشان تلخ می‌شود