Web Analytics Made Easy - Statcounter

برنامه‌های ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز در سیستان و بلوچستان از جمله نمونه‌های موفق کارآفرینی در عرصه صنایع خلاق محسوب می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، یک  شرکت‌ خلاق مستقر در مرکز نوآوری صنایع خلاق سیستان و بلوچستان توانسته با ایجاد بیش از 250 موقعیت شغلی برای زنان روستایی در این استان، صنایع دستی زیبای محلی این خطه از ایران اسلامی را به اقصی نقاط جهان صادر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مینا شیرانی مدیرعامل این شرکت در این‌باره اظهار کرد:  شرکت ما بر اساس کارآفرینی اجتماعی شکل گرفته است. در ابتدا یک زنجیره ارزش تعریف شد و بر اساس آن با الهام از منبع بیکران هنرهای سنتی محلی، مراحل طراحی و تولید صنایع دستی مختلف در آتلیه شرکت انجام گرفت.

وی با اشاره به اهمیت طراحی و استفاده از فناوری‌های مدرن در تولید صنایع دستی، گفت: پس از طی مراحل تولید در شرکت، نمونه اولیه برای استفاده همکاران در روستاها تولید می‌شود و بعد از طی فرایندهای معمول آموزشی، مواد اولیه رایگان در اختیار این همکاران قرار می‌گیرد تا صنایع دستی به مرحله نهایی تولید برسد.

وی در ادامه بیان کرد: تاکنون موفق شده‌ایم که زنجیره‌ای از خانم‌های خانه‌دار را در پنج روستا به همکاری دعوت کنیم، که تعدادشان بر 250 نفر بالغ می‌شود. این همکاران بلافاصله پس از اتمام کار، دستمزد خود را دریافت می‌کنند و پس از آن تیم فروش و بازاریابی، صنایع دستی استان را به خریداران داخلی و خارجی عرضه می‌کند.

مدیرعامل این شرکت با اشاره به نقش چنین طرح‌های در اشتغال‌زایی افزود: علاوه بر این 250 نفر، نزدیک به 15 نفر در شرکت به صورت ثابت مشغول به‌کار هستند. استراتژی فروش شرکت نیز بر اساس دیجیتال مارکتینگ است و خوشبختانه صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان به دلیل زیبای‌های خاصی که دارد مورد توجه ویژه علاقه‌مندان به این هنر قرار دارد.

این فعال حوزه صنایع خلاق در ادامه، ضمن تأکید بر توسعه روستایی متنی بر فناوری‌های نرم، افزود: زنان روستایی شاغل در این طرح ضمن انجام کارهای روزانه، به ساخت صنایع دستی نیز می‌پردازند و می‌توانند برای خانواده یک منبع جانبی درآمد ایجاد کنند. این شرکت خلاق موفق به کسب جوایز بین‌الملی در حوزه صنایع خلاق شده است.

صنایع خلاق به دلیل آنکه به سرمایه کمتری برای ایجاد یک شغل (در مقایسه با بسیاری دیگر از زمینه‌های کاری) نیاز دارد به عنوان یکی از عملی‌ترین روش‌ها برای گسترش اشتغال و ایجاد تحرک در جوامع محلی مورد توجه قرار گرفته است. صنایع خلاق و فرهنگی همچنین به دلیل تکیه بر پتانسیل‌های موجود محلی، نیازمند ایجاد زیر ساخت‌های پرخرج و گسترده‌ای نیست و همین مزیت‌ها می‌تواند این حوزه را به صدر اولویت‌های برنامه ریزی ارگان‌های متولی اشتغال‌زایی در کشور ارتقاء بخشد.

انتهای پیام/4021/

منبع: آنا

کلیدواژه: اشتغال زایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز صنایع خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۱۸۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد تشکل‌های تخصصی صنایع‌دستی در کردستان/ هنرمندان صنعتگر حمایت می‌شوند

به‌گزارش خبرنگار حوزه استان‌ها خبرگزاری تقریب، سعید نظری در نشست با صنعتگران فعال رشته‌های رودوزی‌های سنتی و سراجی سنتی استان اظهار داشت: حفظ، حراست و احیای رشته‌های صنایع‌دستی و حمایت از تولیدکنندگان و هنرمندان صنایع‌دستی به‌منظور توسعه و ترویج هنرهای سنتی از برنامه‌های محوری این معاونت است.

وی در ادامه هدف از برگزاری این جلسه را ایجاد تشکل‌های تخصصی و ارتباط هدفمند در صنایع‌دستی استان عنوان کرد و افزود: ثبت و راه‌اندازی شرکت‌های تعاونی و تشکل‌های مردمی می‌تواند راه حلی مناسب برای همکاری بخش خصوصی با بخش دولتی باشد. 

نظری یادآور شد: همچنین صنعتگران و فعالان صنایع‌دستی می‌توانند در قالب تشکل‌های مردمی با استفاده از توانمندی‌های همدیگر و با هم‌فکری و هم‌افزایی بیشتر برای رسیدن به اهداف مشترک متعالی گام‌های مهمی بردارند. 

صنعتگران حاضر در این جلسه ضمن بیان موانع و مشکلات موجود، نماینده‌ای را برای تشکیل تعاونی‌ها و هماهنگی های لازم انتخاب کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری جشنواره شکوفه‌های بادام در شهر دژ کرد شهرستان اقلید
  • ایجاد ۸۳۳ اشتغال خانگی با اعتبار ۹۴۰ هزار میلیون ریال
  • سهم «هیچ» از اقتصاد خلاق
  • رویداد صدرا در اشتغال‌زایی نسل جوان نقش دارد
  • رونمایی از ۶ دستاورد صنایع خلاق و فرهنگی در رویداد ملی «مانوین»
  • برگزاری رویدادی نوآورانه در صنایع خلاق/رونمایی از منشور مسئولت اجتماعی شرکت‌های خلاق
  • ایجاد تشکل‌های تخصصی صنایع‌دستی در کردستان/ هنرمندان صنعتگر حمایت می‌شوند
  • سپاه امام رضا(ع) در روستاهای ۶ شهرستان خراسان رضوی اشتغال ایجاد می‌کند
  • جهش تولیدات کشاورزی همدان از مسیر مولدسازی روستاها می‌گذرد
  • مجموعه ریسباف در مسیر احیا/ اجرای بزرگ‌ترین طرح میراث فرهنگی کشور پس از انقلاب