Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قم دومین نشست تخصصی تبیین بیانیه گام دوم با موضوع سبک زندگی دینی با همکاری جهاد دانشگاهی و مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران برگزار شد.

حجت الاسلام رضایی مهر صبح  دوشنبه 2دی ماه در دومین نشست تخصصی تبیین بیانیه گام دوم انقلاب با موضوع سبک زندگی که در موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران قم برگزار شد، عنوان کرد: محور اول در تبیین موضوع، این است که تبیین رابطه شناختی بین سبک زندگی دینی و بیانیه گام دوم مشخص شود، در محور دوم باید به این بپردازیم که آیا اجرای سبک زندگی دینی امکان پذیر است یا خیر و سومین محور نیز بررسی تطبیقی سبک زندگی دینی و سبک زندگی غربی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بیانیه گام دوم، سند راهبردی تحکیم نظام اسلامی است و باید نسبت به محتوا بیانیه اهتمام ورزید، روح این بیانیه، رونمایی از مسئولیت‌ها است و می‌خواهد ذهن همگان به این مهم رهنمون شود که در گام دوم انقلاب، باید به کجا برسیم و چه اقداماتی باید برداشته شود تا سرعت پیشرفت کشور بیشتر شود.

این مدرس حوزه در خصوص مفهوم سبک زندگی نیز بیان کرد: سبک زندگی اسلامی، در واقع سبک و روش تعالی بخشی است که اسلام برای زندگی بشر ارائه می‌دهد، ما معتقد هستیم که اسلام در موضوعات مختلف زندگی، روش ارائه داده است و باید از این رهنمون‌ها استفاده شود.

وی ادامه داد: بین تحقق سبک زندگی اسلامی و تحقق بیانیه گام دوم، ارتباط تام برقرار است و تحقق سبک زندگی پیش نیاز تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است؛ در متن بیانیه تنها چندبار کلمه سبک زندگی آمده است ولی کل متن بیانیه ناظر به موضوع سبک زندگی است و تحقق سبک زندگی، زمینه غیر قابل انکار تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است.

رضایی مهر تصریح کرد: برخی معتقدند تحقق امر دینی در جامعه مدرنیه و غربی، اگر غیر ممکن نباشد، بسیار بعید و سخت است؛ اندیشه‌های انحرافی غربی که حاصل مدرنیته است، تاثیر بسیاری در سبک زندگی جوامع داشته است؛ جهان مدرنیته با اندیشه‌های نهیلیسمی و سکولاری، عرصه را برای بروز امر دینی سخت کرده است ولی غیر ممکن و بعید نیست و اگر بخواهیم این‌گونه فکر کنیم، باید ترویج معارف دینی را کنار بگذاریم و هیچ موضوعی مانع ترویج دین و معارف دینی نخواهد بود.

وی اضافه کرد: اجرایی کردن سبک زندگی دینی هرچند با مشکلاتی مواجه خواهد بود ولی قطعا ممکن است؛ ارجاع نفوس انسان‌ها به عقلانیت و معنویت راهکار اجرایی کردن سبک زندگی دینی است، جوامع غربی عقلانیت را از جوامع را گرفته‌اند و اگر این احیا شود، با استقبال جوامع از عقلانیت و معنویت مواجه خواهیم شد و اگر بخواهیم از روش دیگری استفاده کنیم، نتیجه آن مشخص نخواهد بود.

رییس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم اظهار کرد: تعالی دنیایی و کسب ثروت، غایت سبک زندگی غربی است و قطعا این سبک زندگی نمی‌تواند انسان را به تعالی برساند، در جوامع غربی، انسان محور جهان شمرده می‌شود و انسان می‌تواند همه مخلوقات را استعمار و استثمار کند ولی تفکر اسلامی معتقد است که با وجود برتری انسان نسبت به همه مخلوقات، ام در عین حال ناقص و نیازمند است.

رییس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم اظهار کرد: تعالی دنیایی و کسب ثروت، غایت سبک زندگی غربی است و قطعا این سبک زندگی نمی‌تواند انسان را به تعالی برساند، در جوامع غربی، انسان محور جهان شمرده می‌شود و انسان می‌تواند همه مخلوقات را استعمار و استثمار کند ولی تفکر اسلامی معتقد است که با وجود برتری انسان نسبت به همه مخلوقات، ام در عین حال ناقص و نیازمند است.

وی خاطرنشان کرد: ابزار معرفت شناختی در غرب، عقل ناقص تجربه اندیش و اثبات آزمایشگاهی است ولی در معرفت شناختی اسلامی به علوم وحیانی و معرفتی نیز معتقد است و قطعا سبک ز ندگی اسلامی می‌تواند انسان را متعالی کند.

رضایی مهر تاکید کرد: غربی‌ها معتقد هستند که انسان است که اخلاق را می‌سازد و اسلام معتقد است که خداوند اخلاق را می‌سازد و در بررسی تطبیقی دو سبک زندگی غربی و دینی کاملا مشخص خواهد شد که کدام سبک انسان را متعالی می‌کند و کدام سبک انسان را به زوال می‌کشاند.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام و المسلمین محمد کاویانی عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه عنوان کرد: از زمانی که مقام معظم رهبری در خصوص سبک زندگی موضوعاتی را مطرح کردند، مطالعات بسیاری در خصوص سبک زندگی انجام گرفت ولی اکثر آن‌ها مفید نبودند، زیرا مقام معظم رهبری آشکارا موضوعاتی که در خصوص سبک زندگی مدنظر داشتند عنوان کردند که از نوع آسیب‌شناسی اجتماعی وحل آن مسائل است.

وی ادامه داد: با وجود لایه‌های مختلف اجتماعی، اجرای سبک زندگی دینی در مدت کوتاه ممکن نیست و این پروسه زمان‌بر است، البته این بدین معنا نیست که نباید اقدام به اجرا کنیم یا اجرای آن کاملا غیر ممکن است.

وی افزود: در جنبه فردی هرکسی باید تلاش کند تا حد توان خود، به اجرای سبک زندگی بپردازد، لایه‌های اجتماعی از جمله جامعه و خانواده بر روی فرد تاثیرگذار است ولی با وجود این تاثیرات، فرد نباید تسلیم شود و باید وظایف خود را انجام دهد.

کاویانی بیان کرد: خانواده در سبک زندگی اسلامی مبتنی بر شرع و قانون است و جایگاه ارزشی دارد ولی در سبک زندگی غربی، خانواده در حد هم‌بالینی تنزل پیدا کرده است و جایگاه ارزشی ندارد و حتی می‌تواند تک‌جنسیتی باشد.

وی اضافه کرد: در زندگی اسلامی، هویت زنانه و مردانه تفکیک شده است و توقعات بر اساس ویژگی‌های ذاتی است که خداوند در وجود آن‌ها قرار داده است ولی در سبک زندگی غربی هویت زدایی صورت گرفته است؛ همچنین سبک زندگی به مصرف‌گرایی توجه دارد در حالی که سبک زندگی اسلامی به ساده‌زیستی تاکید می‌کند و در نهایت، هدف در سبک زندگی غربی، لذت جویی است و هدف سبک زندگی اسلامی کمال‌جویی است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: نهادهای مرتبط با حوزه سبک زندگی، دانشگاه‌ها و حوزه علمیه اقدامات مناسبی در جهت تحقق سبک زندگی اسلامی در کشور نداشته‌اند و باید رویه‌ها تغییر پیدا کند تا شاهد اجرای سبک زندگی در جامعه باشیم.

وی تاکید کرد: کانال اجرایی شدن سبک زندگی اسلامی، علوم انسانی اسلامی است و باید به دنبال تحقق علوم انسانی اسلامی باشیم و سپس به دنبال تحقق سبک زندگی اسلامی باشیم؛ حاکمیت در سطوح مختلف اگر به دنبال اسلامی سازی باشد، به مرور و به تدریج شاهد وضعیت بهتری در جامعه خواهیم بود.

کاویانی اظهار کرد: اجرایی شدن سبک زندگی اسلامی نیاز به یک عزم ملی و خواست همگانی دارد و اگر غیر از این باشد، شدنی نخواهد بود؛ سبک زندگی اسلامی جزیره‌ای نیست و لایه‌های مختلف دارند که بر یکدیگر تاثیرگذار هستند و برای اصلاح باید به طور همزمان و عزم ملی عمل کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: گام دوم انقلاب منطقه قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۱۹۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مماشات با کاظم صدیقی و علیرضا پناهیان مردم را به دین و نظام بدبین کرده

آفتاب‌‌نیوز :

مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:

حتی ما نیروهای باسابقه و شناخته شده انقلاب و نظام که عمرمان را صرف خدمت به اسلام و تقویت آرمان‌های انقلابی و ترویج ارزش‌های دینی کرده‌ایم، اکنون به خاطر حاکم شدن فضای پرمغالطه بر جامعه که محصول قدرت گرفتن عناصر و جریان‌های افراطی است، چاره‌ای غیر از این نداریم که قبل از هر اظهارنظری، شهادتین سیاسی بر زبان و قلم جاری کنیم تا به بی‌دینی و ضدیت با انقلاب و نظام متهم نشویم. به همین دلیل اکنون که می‌خواهیم درباره گشت ارشاد اظهارنظر کنیم شهادت می‌دهیم مسلمان شیعه اثناعشری هستیم و به انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی التزام عملی و زبانی و قلمی و قلبی داریم.

این اعتقاد شرعی‌مان را نیز اضافه می‌کنیم که حجاب، یک حکم الهی است و رعایت آن قطعاً به سلامت اخلاقی جامعه کمک می‌کند. این را هم قبول داریم که دشمن برای ترویج بی‌حجابی در ایران برنامه دارد و تمام ایرانیان غیور لازم است برای خنثی‌سازی این توطئه دشمن برنامه حساب ‌شده، معقول و منطقی داشته باشند.

اما حضرات مسئولین مطمئن باشند بدون بازگشت به اصول و آرمان‌های اولیه انقلاب و نظام جمهوری اسلامی که در قانون اساسی متبلور هستند، هیچ توفیقی برای اجرای احکام شرعی و مقررات قانونی مرتبط با شرع به دست نخواهند آورد.

علت، کاملاً روشن است و تعجب در اینست که حکمرانان ما چرا به موضوعاتی با اینهمه وضوح و بداهت توجه ندارند و عجیب‌تر اینکه بعد از اینهمه شکست در تلاش‌های مکرر در زمینه موضوعات مشخص باز هم به سراغ امتحان کردن همان روش می‌روند و از خیرخواهان دلسوز هم نمی‌پذیرند که این روش‌ها جواب نمی‌دهند و باید به مسیر صحیح بازگردند.

منظور کسانی که توصیه می‌کنند روش‌های تجربه شده و شکست ‌خورده را کنار بگذارید این نیست که حکمرانان از حکم شرعی و قانونی حجاب صرفنظر کنند و کشف حجاب را به رسمیت بشناسند. منظور اینست که مدیریت جامعه براساس سیاست‌هائی مبتنی باشد که مردم را به دین جذب کند و گرایش قلبی به انجام وظایف دینی و احکام الهی به وجود بیاورد.

عملکردها متأسفانه اکنون در جهت عکس آن چیزی است که باید باشد و همین نوع عملکرد است که میان مردم و مسئولین و حتی احکام دینی فاصله می‌اندازد.

مردم می‌گویند شما که به نام دین بر این کشور حکومت می‌کنید اگر بی‌عدالتی، تبعیض، مماشات با مفسدان، نادیده گرفتن اهانت به پیامبر و امیرالمؤمنین در موارد خاص، تکریم کسانی که تخلفشان در جابجائی اموال و زمین و باغ کاملاً محرز و دروغ بستنشان به امام زمان کاملاً مستند است، خواست دین است ما را با چنین دینی نسبتی نیست.

حکمرانان بپذیرند که فقط همین دو فقره اخیر مماشات با آن واعظ اهانت‌کننده و تکریم این امام جمعه موقت مرتبط با ماجرای باغ گل اُزگُل، میلیون‌ها نفر را نسبت به دین بدبین و در اعتمادشان به نظام تزلزل ایجاد کرد چون این برخوردهای حاکمیتی به نام دین صورت گرفته‌اند. اگر گزارش‌هائی برخلاف این واقعیت به حکمرانان رسیده، لازم است در گزارشگران تجدید نظر کنند و تردیدی به خودشان راه ندهند که این گزارشگران حتی اگر خودشان افراد صالحی هستند، از متن جامعه بی‌خبرند. در چنین وضعیتی چگونه فکر می‌کنند ازسرگرفتن مبارزه با بی‌حجابی جواب می‌دهد؟!

با عملکردی که ما داریم، دشمن برای اجرای برنامه‌هایش به هیچ تلاش و سرمایه‌گزاری و هزینه کردن و حتی تبلیغات نیازی ندارد. ما با کارهائی که می‌کنیم به صورت مجانی برنامه‌های دشمن را به دقیق‌ترین شکل به اجرا درمی‌آوریم.

برای خنثی کردن توطئه دشمن، این ما هستیم که باید در سیاست‌هایمان و عملکردهایمان تجدید نظر کنیم. اگر ما عدالت را بدون اغماض اجرا کنیم، تبعیض‌ها را کنار بزنیم، مفسدان را بطور یکسان به محاکمه بکشانیم، متخلفان را در هر مقام و لباس و جایگاهی که هستند به سزای تخلفشان برسانیم، بحران اقتصادی را ریشه‌کن نمائیم، مشکلات معیشتی مردم را حل کنیم، آزادی‌های مشروع را تأمین نمائیم و حقوق قانونی مردم را به رسمیت بشناسیم، بدون اینکه نیازی به گشت ارشاد و بگیر و ببند باشد مردم احکام دین و قانون را داوطلبانه عمل می‌کنند، نقشه دشمن نقش بر آب می‌شود و ریزش‌ها به رویش‌ها تبدیل می‌شوند. در غیر اینصورت، متأسفانه باز هم دین باید هزینه اشتباهات حکمرانان را بپردازد. چرا اینهمه از دین خرج می‌کنید؟ 

دیگر خبرها

  • دومین پیروزی دختران فوتبالیست ایران مقابل ترکمنستان
  • دومین جلسه برای بررسی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری
  • رونمایی پوستر جایزه داستان و بازآفرینی در حوزه هنری
  • «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از پیروزی انقلاب» بررسی می‌شود
  • نشست تخصصی «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از انقلاب» برگزار می‌شود
  • آیین اختتامیه دومین جشنواره استعدادیابی از مدرسه و محله تا انجمن در زابل برگزار می‌شود
  • نشست چیستی و چرایی فرهنگ و هویت عشایری در دهدشت برگزار شد
  • جوهرۀ مردم‌سالاری دینی چیست؟
  • «مشارکت مردم» جوهرۀ مردم‌سالاری دینی
  • مماشات با کاظم صدیقی و علیرضا پناهیان مردم را به دین و نظام بدبین کرده