Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون سابق بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی گفت: فردی که همشهری یکی از رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد بوده و هیچ پروژه‌ای در دانشگاه آزاد نداشته برای اینکه ضمانت‌نامه بگیرد، میلیاردها ریال در بانک آن کشور با پول دانشگاه آزاد برای ضمانت‌نامه، سپرده گذاشته است.

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزارفارس، شیخ عطار معاون سابق امور بین‌الملل و دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با تسنیم با بیان اینکه، در دوره جدید معاونت بین‌الملل دانشگاه آزاد راهبرد و رویه جدیدی اتخاذ کرده است، گفت: در دوره‌های گذشته یک نگاهی به معاونت امور بین‌الملل دانشگاه آزاد بود که این معاونت، راهبردی درآمدی داشته باشد که این نوع نگاه مشکلات زیادی برای دانشگاه آزاد و اهداف آن ایجاد کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* کسب درآمد صرف نگاه غلط به شعب خارجی دانشگاه آزاد بود که اصلاح شد

وی گفت: بر اساس این نگاه مبنایی، اشتباهات زیادی صورت می‌گرفت. نگاه آقایان این بود که این معاونت باید درآمد صرف کسب کند و توجه به مسائل اصلی نداشته باشد؛ رویه این شده بود که هر فردی که نمی‌خواست کنکور بدهد، در واحدهای خارج از کشور دانشگاه آزاد، دانشجو می‌شد و در ازای پولی که می‌داد مدرک می‌گرفت در حالی شاید ماهی یک‌بار همراه با استادش به‌صورت نمایشی در دانشگاه حاضر می‌شد که این نوع رفتار، مصداق مدرک فروشی و رانتی بود که در معاملات سیاسی داخل کشور رایج شده بود.

شیخ عطار با بیان اینکه، مدرک فروشی شعب خارج از کشور دانشگاه آزاد هیچ منطق علمی، شرعی و عقلی نداشت، گفت: باکمال تأسف باید بگویم مدیران ارشدی از مدیران ارشد کشوری با همین روش از دانشگاه آزاد مدرک دکتری گرفته و در مسئولیت‌های مهم منصوب شدند؛ من نمی‌خواهم جزئیات بیشتری را توضیح بدهم اما برخی در سطح معاون وزیر، مدیرکل یا نماینده از این رانت در فضای معامله‌های سیاسی استفاده کرده و در مقابل امتیازاتی را به دانشگاه آزاد داده بودند که بخشی از آن امتیازات شخصی و بخشی دیگر امتیازاتی بود که به خود دانشگاه می‌دادند.

* شعب خارجی دانشگاه آزاد سازوکاری برای نظارت مالی نداشت

شیخ‌عطار معاون امور بین‌الملل و دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی، فقدان سازوکاری برای نظارت مالی بر واحدهای خارجی دانشگاه آزاد را از دیگر معضلات اخیر دانشگاه آزاد خواند و گفت: چون واحدهای خارجی دانشگاه آزاد در بیرون از کشور مستقر شده بود، سازوکاری که به مسائل مالی آنها نظارت کند وجود نداشت که دخل‌وخرج‌های آنها را بررسی کند؛ اکنون که ما این سازوکار را برای نظارت مالی تعریف کرده‌ایم برخی موارد نادرست مالی را مشاهده می‌کنیم و البته برخی مدارک سرقت شده است که با کمک حراست پیگیر هستیم چون برخی از اسناد اصلاً وجود ندارد و یا از بین رفته است

* رئیس واحد سه برابر سفیر ایران حقوق می‌گرفت/ خلافی خودرو هم به حساب دانشگاه آزاد بود

وی گفت: به‌طور مثال، موردی داریم که در بیرون از کشور، صد هزار دلار پول گل برای فلان آقا داده‌اند، فردی که همشهری یکی از روسای واحدهای دانشگاه آزاد بوده و هیچ پروژه‌ای در دانشگاه آزاد نداشته برای اینکه ضمانت‌نامه بگیرد، میلیاردها ریال در بانک آن کشور با پول دانشگاه آزاد برای ضمانت‌نامه، سپرده گذاشته است؛ نورچشمی‌ها و آقازاده‌ها را به عنوان رئیس واحد به خارج از کشور فرستاده و سه برابر سفیر جمهوری اسلامی در آن کشور، به او حقوق می‌دادند که همین فرد تا دوسال پیش همین حقوق را می‌گرفت؛ ما این رویه را اصلاح کردیم و اکنون جداول حقوقی وزارت امور خارجه و جامعه المصطفی ملاک قرار گرفته‌اند.

شیخ‌عطار، افزود: در شعب خارجی دانشگاه آزاد، آبدارچی داشتیم که از رئیس واحد اینجا بیشتر حقوق می‌گرفت؛ من وزارت خارجه بوده‌ام سفرهای خارجی رویه‌ای دارد. فردی که مأمور می‌شود تنها بلیط مأموریت رفت‌وبرگشت او را وزارت خارجه می‌دهد اما در دانشگاه آزاد حتی بلیط مرخصی برخی افراد و خانواده‌شان را هم دانشگاه آزاد می‌داد. در برخی شعب اینطور بود که حتی خلافی و جریمه خودروی مأمور هم به‌حساب دانشگاه آزاد بود یعنی خلاف می‌کردند به‌حساب دانشگاه آزاد.

* آقازاده‌‌ها در لندن و امارات به بهانه دانشگاه آزاد جولان می‌دادند

وی در ادامه گفت: آقازاده‌ها در شعب خارجی دانشگاه آزاد جولان می‌دادند؛ افغانستان چون ناامن بود نمی‌رفتند اما به‌حساب دانشگاه آزاد به امارات و انگلیس و لبنان سفر می‌کردند و همه هزینه‌ها را برای دانشگاه می‌نوشتند.

معاون سابق امور بین‌الملل دانشگاه آزاد با بیان اینکه، در دوره جدید راهبرد و نقشه راه دانشگاه آزاد تغییر کرده است، تصریح کرد: ما اصل این نگاه را که شعب خارجی تنها باید برای دانشگاه کسب درآمد کنند را قبول نداشتیم و به‌سرعت این نگاه را عوض کردیم؛ ما معتقدیم دانشگاه آزاد متعلق به رهبری است، حضرت امام حکم رئیس دانشگاه آزاد را زدند و امروز نیز حضرت آقا، حکم آقای ولایتی را صادر کردند و این یعنی دانشگاه آزاد متعلق به حکومت و نظام اسلامی است و باید سیاست‌های مقام معظم رهبری را به عنوان یک راهبرد برای خود تعریف و به آن عمل کند.

وی گفت: ما برای اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری، مطالعه‌ای روی بیانات مقام معظم رهبری در حوزه دانشگاه و بین‌الملل داشتیم که به سه اصل مهم رسیدیم، اصل الهام بخشی، اصل تمدن سازی و اصل دیپلماسی علمی. ما با توسل به این سه اصل راهبُرد دانشگاه آزاد را نوشتیم و هیئت‌امنای دانشگاه نیز آن را تائید کرد که امروز در حال اجرای آن هستیم.

* الهام بخشی، تمدن سازی و دیپلماسی عمومی نقشه راه دانشگاه آزاد شد

وی گفت: در حوزه الهام بخشی، اعتقاد و نقشه راه ما این است که دانشجوی خارجی دانشگاه آزاد باید از جمهوری اسلامی الهام بگیرد؛ در حوزه تمدن سازی، نقشه راه ما این است که آنچه در بین قرن ۴ تا ۱۰ هجری در جهان اسلام رخ‌داده در دانشگاه آزاد دنبال شود؛ در آن دوران یک دانشمند از بخارا به ایران، بغداد یا حلب می‌رفت و تعاملات علمی را دنبال می‌کرد و ما امروز برای رسیدن به تمدن اسلامی در حال عملی کردن به تعاملات علمی در جهان اسلام هستیم.

شیخ‌عطار تصریح کرد: سومین نقشه راه ما، دیپلماسی علمی است. امروز دپپلماسی فقط، دیپلماسی رسمی نیست امروز آمریکا با کمک دانشمندان علمی خود دیپلماسی علمی به راه انداخته و ما باید با ظرفیت ۴۰۰ شعبه‌ای که در داخل و شعبی که در خارج کشور داریم، دیپلماسی علمی را به عنوان یک نقشه راه دنبال کنیم.

وی افزود: برای نقشه راه خود، سه کار مهم را در دستور کار قرار داده‌ایم، جذب دانشجو، همکاری پژوهشی و فعالیت شعب خارجی را در برنامه‌های خود قرار داده‌ایم؛ البته وقتی بنده این مسئولیت را به عهده گرفتم تعداد جذب دانشجویان خارجی دانشگاه آزاد حدود ۶۰۰ دانشجو بود ما سال گذشته این عدد را به ۲۷۰۰ رساندیم و امروز بیش از ۸ هزار دانشجوی خارجی داریم.

معاون سابق دانشگاه آزاد در پاسخ به این سؤال که چگونه چنین افزایش دانشجو داشته‌اید، گفت: ما در جذب دانشجوی خارجی رکورد دار هستیم چون روش‌های جدید به کار گرفتم، در محیط‌های مجازی حضور فعال داشته‌ایم و با روش‌های علمی توانسته‌ایم در جذب دانشجوی خارجی الگو باشیم.

وی گفت: الآن ما حداقل با چهار کشور برای همکاری پژوهشی توافق‌نامه داریم، با عراق، سوریه، عمان و پاکستان که رد حال مذاکره نهایی است؛ البته چهار شعبه از پیش داشتیم که غیر افغانستان سه شعبه دیگر آن دانشجوی غیر ایرانی نداشت؛ ما جذب دانشجوی ایرانی در شعب خارجی دانشگاه آزاد را ممنوع کرده‌ایم و دیگر جذب نمی‌کنیم مگر آنهایی که در حال گرفتن مدرک خود هستند.

* تعیین ۶ کشور هدف برای همکاری پژوهشی با دانشگاه آزاد

شیخ‌عطار گفت: در همکاری‌های پژوهشی، ما شش کشور هدف تعین کرده‌ایم. عراق، سوریه، لبنان، افغانستان، عمان و آذربایجان که در فاز اول برنامه‌های ما بودند و در فاز دوم نیز چهار کشور پاکستان، قزاقستان و دو کشور آفریقایی را اضافه کرده‌ایم. واحد یادگار امام دانشگاه آزاد با دانشگاه کلن آلمان توافقی برای تربیت مهندسان کاربردی امضا کرده است؛ دانشگاه کلن آلمان تنها دانشگاه دنیاست که مهندس کاربردی برای خط تولید تربیت می‌کند که این دانشگاه حاضر شده با واحد دانشگاه آزاد همکاری پژوهشی داشته باشد.

معاون سابق بین‌الملل دانشگاه آزاد، با بیان اینکه در دوره مدیریت آقای طهرانچی، بودجه دانشگاه آزاد، بودجه پاسخگو شده است، گفت: در این دوره، ما موظف کرده‌ایم که تمام روسای واحدهای داخلی و خارجی درباره هزینه‌های خود پاسخگو باشند این‌طور نباشد که کسی به دخل‌وخرج آنها نظارت نکند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: دانشگاه آزاد دانشجو حقوق عطار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۲۱۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد قاطع با کارکنان بدحجاب دستگاه‌های دولتی/ استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی ممنوع است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی ذوقی مدیرکل حراست دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌جنوبی در جلسه ستاد کارگروه آراستگی و شئون رفتاری این دانشگاه، سه موضوع عفاف و حجاب، فضای مجازی و تقویت سامانه پایش تصویری را مورد توجه قرار داد.

وی با توجه بیانات مقام معظم رهبری در روز عید سعید فطر و تاکید معظم‌له بر رعایت عفاف و ححاب و کنترل آن در جامعه گفت: همانگونه که حضرت آقا فرمودند در دین اسلام اجباری وجود ندارد، اما رعایت شئونات اسلامی موجب قوام جامعه اسلامی می‌‌شود.

مدیرکل حراست دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌جنوبی افزود: براساس مصوبات وزارت کشور، رعایت حجاب از سوی کارکنان دستگاه‌های دولتی و خصوصی و الگوسازی از مهم‌ترین موضوعات حجاب است و پاسخگویی به ارباب رجوع ناقض حجاب و هنجارشکن بُعد دیگر است.

ذوقی تأکید کرد: چنانچه کارکنان دستگاه‌های دولتی و خصوصی به ارباب رجوع با سطح نامناسب حجاب پاسخ دهند، مرتکب ترک فعل شده و با آنان برخورد قانونی خواهد شد.

وی به فضای مجازی و آسیب‌های آن اشاره کرد و فضای مجازی رها شده و لجام‌گسیخته را بستر آسیب‌های اجتماعی دانست و ادامه داد: براساس بخشنامه صریح حراست کل کشور استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی ممنوع است.

مدیرکل حراست دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌جنوبی درادامه با توجه به تهدیدهای دشمن، تقویت سامانه‌های پایش تصویری را جزء اولویت‌ها برشمرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دانشگاه آزاد آبادان میزبان نشست سراسری مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان
  • منع واردات کالاهای تولید داخلی/ حمایت بیشتر از تولید داخل با مشارکت ذینفغان 
  • سند تحول و تعالی دانشگاه نظام فناوری را به جامعه نوآور تبدیل می‌کند
  • سند تحول و تعالی دانشگاه نظام فناوری به جامعه نوآور تبدیل می‌کند
  • عملیات وعده صادق، قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را آشکارتر کرد
  • راه‌اندازی ۲ آزمایشگاه مرزی دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی
  • دستورالعمل جدید حجاب در دانشگاه آزاد: با قصور رئیس واحد برخورد می‌کنیم
  • برخورد قاطع با کارکنان بدحجاب دستگاه‌های دولتی/ استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی ممنوع است
  • دستورالعمل جدید دانشگاه آزاد درباره حجاب
  • افزایش جذب ۱۰۰۰ دانشجو، بیشتر از سال قبل در واحد تهران شرق