Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@13:02:25 GMT

شرایط برای توسعه کشاورزی در قمرود قم مهیاست

تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۲۲۹۱۵

شرایط برای توسعه کشاورزی در قمرود قم مهیاست

حسن سفیدگر روز سه‌شنبه درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: با وجودآنکه از قمرود به‌عنوان منطقه کمتر توسعه‌ یافته یاد می‌شود اما کشاورزی درآن با روند رو به رشدی جریان دارد و ظرفیت‌های بالقوه منطقه دراین حوزه درحال شناسایی جهت استفاده حداکثری است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۹۰۰ کشاورز و دامدار دراین منطقه فعالیت می‌کنند، گفت: عمده محصولات زراعی منطقه جو و یونجه و ۹۰ درصد محصول باغات آن نیز در سطح سه هزار و ۹۰۰ هکتار، پسته است، دامداری نیز در بخش پرورش دام سبک همچون بز و گوسفند و دام سنگین ازجمله شتر و گاو در منطقه رواج دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: طرح‌های توسعه کشاورزی و دامداری درمنطقه به‌منظور افزایش سطح درآمد مردم بومی و همچنین توسعه اقتصادی آن به جد دنبال می‌شود و در این راه به دنبال ایجاد بنگاه‌های اقتصادی کوچک و زودبازده هستیم.

سفیدگر گفت: برای رسیدن به نتیجه موردنظر درتوسعه کسب‌وکارهای مرتبط با حوزه کشاورزی درمنطقه قمرود، نیازمند همکاری بانک‌ها و پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به بهره‌برداران هستیم که در این خصوص مذاکراتی انجام‌ شده‌است.

وی بیان کرد: افزایش راه‌های دسترسی به بخش‌های مختلف منطقه و اختصاص حقابه مستمر به آن از دیگر راهکارهای توسعه اقتصادی قمرود به‌خصوص در حوزه کشاورزی است.

وی ادامه داد: استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری ازجمله برنامه‌های جهاد کشاورزی در منطقه است که تاکنون ۷۰ درصد زمین های کشاورزی قمرود به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند و تلاش می‌کنیم طی ۲ سال آینده همه زمین‌های زراعی منطقه با این روش‌ها آبیاری شوند.

استان قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش مرکزی، جعفریه، سلفچگان، کهک و خلجستان است؛ بخش مرکزی قم با بیش از هفت هزار و ۵۰۰ کیلومترمربع دارای ۲ دهستان قنوات و قمرود است که جمعیتی حدود ۳۵ هزار تن دارد.

در بخش کشاورزی کل زمین‌های قابل‌کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل‌کشت کشور هست؛ مجموع کشت سبز استان شامل ۲۰ هزار هکتار باغ و ۴۲ هزار هکتار زراعت است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۵۰۰ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.
بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.  

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی قم توسعه اقتصادی کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی قم توسعه اقتصادی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی قم توسعه اقتصادی کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۲۲۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت بارش‌های بهاره به ۶ هزار هکتار از مزارع استان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: در اثر بارش برف، تندباد و سرمازدگی در فروردین امسال به چهار هزار و ۳۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی و ۲ هزار و ۳۷۰ هکتار باغ در شهرستان‌های بویین میاندشت، فریدن، کاشان و آران و بیدگل خسارت وارد شده است.


منصور شیشه فروش افزود: این خسارت‌ها بیشتر بدنبال بارش‌های نیمه نخست فروردین بوده و فعالیت سامانه بارشی اخیر به جز آبگرفتگی در برخی مناطق جنوبی استان خسارت جدی نداشت.


او  با بیان اینکه بارش‌های همرفتی همراه با صاعقه و تگرگ در مناطق مختلف استان تا نیمه اردیبهشت ادامه خواهد داشت، افزود: کشاورزان و باغداران در زمان مقرر نسبت به بیمه اراضی کشاورزی و باغ‌های خود اقدام کنند.


شیشه فروش ادامه داد: صندوق بیمه کشور نیز لازم است به تناسب میزان خسارت‌های وارد شده به کشاورزان و باغداران غرامت پرداخت کند و نسبت به تعدیل تعرفه‌ها نیز اهتمام داشته باشد.


او گفت: برای جبران خسارت‌های وارد شده به بخش ساختمان در اثر بارندگی و زلزله نیز امکان بیمه منازل از طریق قبوض برق فراهم شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • پیش بینی برداشت بیش از ۹۰ هزار تن گندم در میاندوآب
  • کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند
  • نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد
  • اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد
  • خسارت بارش‌های بهاره به ۶ هزار هکتار از مزارع استان
  • مبارزه با آفت سن گندم در بیش از ۱۵ هزار هکتار از مزارع مهاباد
  • پیش بینی تولید بیش از ۹۳ هزار تن محصول گندم در شهرستان میاندوآب
  • مبارزه با بیماری «زنگ زرد» در ۴۰۰ هکتار از اراضی لرستان
  • مطلوب بودن مشارکت‌های مردمی در بخش کشاورزی خوزستان
  • رشد ۲۰۰ هکتاری سالانه مزارع طلای سرخ در اصفهان