Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر راه و شهرسازی گفت: بخش مهم توافق‌ها با هند تحرک‌بخشی ترانزیت و حمل و نقل است که نقطه کانونی آن بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، محمد اسلامی در پایان دیدار خود با وزیر خارجه هند در محل وزارت راه و شهرسازی درخصوص کمیسیون مشترک دو کشور در بحث حمل ونقل گفت: توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و هند، محورهای گوناگونی داشته و در کمیسیون مشترکی که با حضور وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، توافقات جدیدی برای توسعه همکاری‌ها حاصل آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بخش مهم این توافق‌ها تحرک‌بخشی به همکاری‌های ایران و هند در بحث ترانزیت و حمل‌ونقل است که نقطه کانونی آن بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور است.

اسلامی تصریح کرد: در سال‌های گذشته توسعه بندر چابهار با جدیت دنبال شده و حجم فعالیت‌های آن نسبت به سال ۹۶ سه برابر شده است. با توجه به تعامل ایران و هندوستان، انتظار این کشور از ایران این است که این حجم افزایش پیدا کند.

 وی افزود: بندر چابهار در حال حاضر حدود ۱۱ میلیون تن ظرفیت دارد، اما میزان بهره‌برداری از آن پایین است و حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

وزیر راه و شهرسازی به علاقه هند به بندر چابهار اشاره کرد و گفت: مذاکرات این جلسه با وزیر خارجه هند حول بندر چابهار بود و به واسطه علاقه‌ای که هندی‌ها به چابهار دارند و با توجه به روابط که این کشور با روسیه و آسیای میانه، انتظار می‌رود که حجم جابه‌جایی از بندر چابهار افزایش پیدا کند.

وی بیان داشت:‌ در این جلسه در چند محور با طرف هندی تفاهم و کمیته‌های تخصصی خاصی شکل داده شد که سرفصل‌های کاری آن‌ها توسعه و افزایش ظرفیت ترانزیت است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه با اشاره به اینکه بخش دیگر این توافقات با کشور افغانستان است، گفت: هفته‌ گذشته کمیته‌ای سه‌جانبه در هندوستان برگزار شد. در این جلسه ایران با کاهش تعرفه‌ها برای حمل‌و‌نقل جاده‌ای افغانستان موافقت کرد و کشتیرانی هندوستان هم شرایطی را فراهم کرد تا تعرفه‌ها کاهش یابد. قطعا این مسائل برای استفاده از بندر چابهار جاذبه ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: از طرفی سازمان بنادر و دریانوردی ایران هم تسهیلاتی را در این خصوص قائل شده که با توسعه سرمایه‌گذاری در بندر چابهار بتوان به آن هدف و برنامه مدنظر دست پیدا کنیم. هدف این تفاهمنامه تسریع روند توسعه کریدور شمال-جنوب با نقطه کانونی چابهار است.

وزیر راه و شهرسازی درخصوص زمان‌بندی در نظر گرفته شده در این توافقنامه گفت: چندین تفاهنامه حول محور بندر چابهار وجود دارد. بخشی از این تفاهنامه‌ها عملی شده و بخشی به دلایل مختلف انجام نگرفته که متاثر از شرایطی بوده که استکبار جهانی بر کشورمان تحمیل کرده است. به نظر می‌رسد با گفت‌وگوهای امروز زمینه‌ اجرایی شدن تفاهم‌های پیشین فراهم شود./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان بوشهر شب یلدا فعالیت های مسجدی انتخابات طرح ملی فهما خبرگزاری شبستان محمد اسلامی وزارت راه و شهرسازی وزارت راه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۲۳۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه درآمدها و خنثی سازی تحریم های فروش نفت و گاز با پیگیری دیپلماسی فعال انرژی محقق شد

صندوق بین المللی پول طی آخرین گزارش اقتصادی خود اعلام کرد که ایران به رشد اقتصادی 5.4 درصدی رسیده است. چند نکته در این ارتباط اهمیت دارد. اول اینکه، این رشد اقتصادی را مرهون بخش نفت و گاز هستیم. رشد مثبت این بخش به بالا رفتن رشد اقتصادی کشور کمک کرد، در حالی که رشد اقتصادی بخش هایی مانند خدمات و کشاورزی منفی بود.

دومین موضوع مهم این است که رشد اقتصادی مورد بحث در شرایط تحریمی به دست آمد. در حالی که تحریم کنندگان قصد داشتند از صادرات نفت و گاز کشور ممانعت به عمل بیاورند و ما را با بن بست مواجه کنند، موفق به خنثی سازی تحریم ها و دستیابی به رشد اقتصادی مطلوبی شدیم.

موضوع مهم دیگر این است که در حالی کشورمان رشد اقتصادی 5.4 درصدی را تجربه کرد که کشورهای در حال توسعه به طور متوسط رشد 4.1 درصد داشتند. بنابراین، نسبت به کشورهای هم رده خود رشد بهتری را تجربه کرده ایم. حتی عربستان در منطقه خاورمیانه رشد منفی را تجربه کرد و برخی کشورهای پیشرفته نیز وضعیت خوبی به لحاظ این شاخص ندارند.

نظرات رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها را در خصوص موفقیت ایران در خنثی سازی تحریم ها و فروش نفت و گاز کشور در ادامه می خوانید.

جوکار با اشاره به این موضوع که ما وابستگی به درآمدهای نفت و گاز در کشور داریم و به همین دلیل این صنایع هدف تحریم ها قرار گرفت، تصریح کرد: اینکه توانستیم با وجود تحریم ها به فروش نفت و گاز بپردازیم و از درآمدهای حاصله برای اداره کشور استفاده کنیم، اتفاق مثبتی است.

وی ادامه داد: فروش نفت و گاز کشور در شرایط تحریمی بر اثر به اجرا گذاشتن سیاست های صحیح و تعامل با دیگر کشورها از طریق دیپلماسی هوشمند و فعال انرژی دولت سیزدهم حاصل شد. هر چقدر بتوانیم در شرایط فعلی درآمدهای بیشتری کسب کنیم به نفع کشور است و نشان دهنده مهارت ما در خنثی سازی تحریم هاست. از همین محل توانستیم رشد اقتصادی خوبی نیز به دست آوردیم و با توجه به امکان رشد این بخش، باید توسعه در این بخش تداوم یابد.

جوکار گفت: ما در زمینه همکاری با پالایشگاه های فراسرزمینی و سهامداری در آن ها سیاست درست و منطقی ای را به اجرا گذاشتیم. با توجه به دانش فنی ای که در حوزه نفت و گاز طی سالیان دراز به دست آورده ایم، توانستیم در این پالایشگاه ها به همکاری بپردازیم و زمینه را برای فروش نفت خود مهیا کنیم.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها خاطرنشان کرد: همکاری در پالایشگاه های فراسرزمینی به این جهت اهمیت دارد که کشور هدف به نفت ما وابسته می شود و پالایشگاه خود را بر اساس ویژگی های نفت ما تنظیم می کند، این به معنای بازارسازی تضمینی برای فروش نفت کشور در درازمدت است.

جوکار گفت: یکی دیگر از سیاست هایی که به منظور ایجاد بستری برای فروش نفت و گاز کشور به اجرا گذاشتیم، افزایش تعاملات با دیگر کشورها بود. به اجرا گذاشتن یک دیپلماسی فعال اقتصادی و سیاسی به ما کمک کرد که در شرایط تحریم نفت و گاز خود را بفروشیم و از درآمدهای ارزی اش سود ببریم.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها خاطرنشان کرد: ظرفیت های فراوانی در زمینه گسترش روابط با همسایگان وجود دارد. از آنجائیکه اشتراکات زیادی با آن ها داریم، توانستیم به استفاده از این فرصت بپردازیم و بیش از پیش تعاملات تجاری خود را با آن ها گسترش دهیم.

وی در خصوص سیاست اتکا به خود و استفاده حداکثری از توان داخلی و دانش بنیانی کشور که در دولت فعلی با هدف افزایش تولید و صادرات نفت و گاز به اجرا گذاشته شد، تصریح کرد: واقعیت این است که ما تجربیات خوبی طی سالیان گذشته در حوزه نفت و گاز به دست آورده ایم. با اعمال سیاست اتکا به خود، تلاش کردیم از این تجربیات در عمل به نفع کشور استفاده کنیم.

جوکار در پایان تأکید کرد: مسیر رشد اقتصادی کشور از رهگذر اعتماد به خود و نگاه به داخل می گذرد. تجربه ثابت کرده است که هر جا به خودمان و داشته هایمان تکیه کرده ایم، نتیجه خوبی گرفته ایم.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • ببینید | طغیان کم‌ سابقه رودخانه سرباز و مسدود شدن محور ترانزیتی راسک - چابهار
  • توسعه درآمدها و خنثی سازی تحریم های فروش نفت و گاز با پیگیری دیپلماسی فعال انرژی محقق شد
  • تاکید وزیر دفاع پاکستان بر تقویت همکاری‌های امنیتی و ضدتروریسم با ایران
  • مسدود شدن محور ترانزیتی ایرانشهر سرباز راسک چابهار +فیلم
  • بازدید استاندار سیستان وبلوچستان ازمحور ترانزیتی چابهار_نیکشهر
  • بازدید استاندار سیستان و بلوچستان از محور ترانزیتی چابهار -نیکشهر
  • برنامه‌ اصلی منطقه آزاد چابهار بهره‌مندی از ظرفیت تخصصی دانشگاه‌های فعال است
  • در سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن چه گذشت؟
  • همکاری با ایران اولویت سیاست خارجه روسیه است
  • بانوان فعال و دانشجویان دختر وارد فضای اشتغال دانش‌بنیان می‌شوند