Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش همشهری آتلاین به نقل از مهر، سیر تولیدی در همدان به لحاظ طعم و مزه برتری خاصی نسبت به سایر نقاط ایران دارد و کیفیت بالای سیر همدان در بین مصرف‌کنندگان سبب شده تا این محصول از شهرت خاصی برخوردار باشد.  

در این میان مرغوبیت بالا، طعم، بو و مزه منحصر به فرد سیر همدان مؤلفه‌های تأثیر گذاری هستند که مورد قبول ذائقه شهروندان کشورهای همسایه قرار گرفته و مسیر صادرات این محصول را هموار کرده به طوری که شاهد افزایش قابل توجه صادرات سیر استان همدان در سال جاری بوده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

افزایش چشمگیر صادرات محصولات سیر از همدان

کارشناس مسئول توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به افزایش چشمگیر صادرات محصولات سیر از استان همدان در ۷ ماهه سال جاری اظهار کرد: با توجه به بازارهایی که برای این محصول پیش آمد حجم صادرات سیر افزایش قابل توجهی داشت.  

داریوش سرحدی با بیان این‌که بازارهای ترکیه، پاکستان و عراق حجم صادرات سیر همدان را نسبت به پارسال افزایش داد، گفت: صادرات سیر از استان همدان در ۷ ماهه امسال حدود ۸. ۴ درصد وزن و ۶. ۶ درصد ارزش دلاری مجموع صادرات محصولات بخش کشاورزی را به خود اختصاص داد.  

صادرات ۱۳ هزار و ۵۲۱ تن سیر طی ۷ ماه

وی با بیان این‌که سیر محصول کم آب است و جایگاه سیر باید در صادرات استان همدان ارتقا یابد، گفت: طی سال گذشته ۴ هزار و ۳۲۸ تن سیر به ارزش دلاری ۲. ۷ میلیون دلار از استان همدان صادر شد که این رقم در ۷ ماهه امسال به ۱۳ هزار و ۵۲۱ تن به ارزش دلاری ۱۱ میلیون دلار رسیده است.  

سرحدی میزان رشد ارزش دلاری را ۳۰۷ درصد و صادرات وزنی را ۲۱۲ درصد عنوان کرد و گفت: رشد صادرات سیر به دلیل افزایش حجم تقاضا از کشورهای هدف به خصوص کشورهای افغانستان، پاکستان و ترکیه بوده است.  

وی با بیان این‌که پاکستان سیر ایران را برای تولید ادویه و مصرف کشورش تقاضا دارد و مقداری از آن را به هند صادر می‌کند، گفت: ترکیه از صادر کننده‌های سیر است اما امسال با توجه به شرایط آب و هوایی ایجاد شده در ترکیه تولید سیر در این کشور به مشکل خورد.  

بازار ترکیه فرصت خوبی برای ایران ایجاد کرد

سرحدی با بیان این‌که همین موضوع سبب شد سیر ایران به ترکیه برود و بازار ترکیه فرصت خوبی برای ایران ایجاد کرد، گفت: از طرفی ترکیه حجم وسیعی از سیر اروپا را تامین می‌کند بنابراین سیری که از ایران به ترکیه صادر می‌شود از آنجا که به لحاظ کیفیت هم یک سر و گردن بالاتر از سیر صادراتی به عراق و پاکستان است مجدد سورت و بسته بندی شده و با بسته بندی جدید از ترکیه به اروپا می‌رود.

وی با بیان این‌که بازرگانان باید بازار هدف نهایی را شناسایی کنند و با شناسایی بازار هدف نهایی محصول را با ارزش افزوده بالاتری به آن کشور صادر کنند، گفت: تجار باید این بازار را خود تجارت در دست بگیرند.  

تلاش برای ثبت بین‌المللی سیر همدان

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز  با بیان این‌که اخیراً جلساتی با حضور معاون استاندار و رئیس سازمان جهاد کشاورزی در رابطه با ثبت ملی سیر انجام شده و برای ثبت بین‌المللی و تشکیل انجمن سیرکاران به صورت ملی و با محوریت استان همدان برنامه‌ریزی شده است، گفت: سیاست‌های ما در رابطه با تولید و صادرات سیر مشخص نیست و بر همین اساس مقرر شد ماهانه جلساتی با حضور معاون استاندار همدان برگزار و راهکارها در این زمینه بیان شود.  

حمیدرضا حاجی بابایی با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین راهکارها صادرات و این‌که به چه نحو انجام شود و چه کارهایی را انجام گیرد تا در این زمینه موفق بود، است اظهار داشت: یکی از کارها توسعه صنایع بسته بندی است.  

وی با بیان این‌که باید صنایع بسته بندی تعریف شده در استان همدان فعال شود به طوری که هم لوازم بسته بندی در استان همدان تولید شود و هم با آن بسته بندی سیر را به اروپا صادر کنیم، گفت: بسته بندی از قبل نیز با ابتکارات اولیه کشاورزان انجام و معمولاً سیر به پاکستان و اروپا و ترکیه صادر می‌شد اما با ورود سیر چین به بازارهای دنیا فضای رقابتی بالاتری شکل گرفت بنابراین باید از امکانات بیشتری برخوردار بود تا در این میدان رقابت پیروز شد.  

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که صنایع تبدیلی نیز باید به میزان کافی در استان همدان ایجاد کرد، اظهار داشت: صنایع تبدیلی که بتواند محصول سیر را به دارو و صنایع غذایی برای صادر کردن به کشورهای مختلف و موارد این چنینی تبدیل کند مدنظر است و بر همین اساس جهاد کشاورزی مأمور شده در سردخانه‌هایی که در استان ایجاد می‌شود بیشتر به سمت ایجاد سردخانه‌هایی که امکان نگهداری سیر در آنها وجود دارد قدم بردارد.  

وی با بیان این‌که این اقدام برای سیب زمینی و دیگر محصولات انجام شده اما برای سیر نهایی نشده است، گفت: جلساتی برگزار و ۸ مورد جمع بندی و مقرر شد این جلسات به صورت متناوب برگزار و پس از ارائه راهکار مسئول و مجری نیز مشخص شود.  

حاجی بابایی از برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره سیر خبر داد و با بیان این‌که در این جشنواره مهمانانی از خارج از کشور نیز خواهیم داشت، گفت: این اقدامات راه را باز و مسیر را برای رسیدن به هدف توسعه مشخص می‌کند.  

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز  با بیان این‌که سیر جایگاه چهارم صادرات محصولات کشاورزی استان همدان را دارد، گفت: مسائل و مشکلاتی برای صادرات سیر وجود دارد.  

محمدرضا شهسواری با تاکید بر این‌که صادرات سیر مستلزم یک سری اقدامات در بحث فرآوری است، گفت: در حال حاضر بخش عمده سیر تولیدی استان همدان در قالب تعداد زیاد واحدهای ترشی و شوریجات فرآوری می‌شود و این واحدها سیر را در محصولات خود استفاده می‌کنند و بخش عمده‌ای از آن در قالب این محصولات تولیدی صادر می‌شود.  

فعالیت یک واحد فرآوری سیر در همدان

وی با بیان این‌که صادرات سیر همدان به سایر کشورها و بسته بندی مجدد آن برای صادر شدن از آن کشور به بازار اروپا در واقع وجود دارد اما مقدارش آنقدر نیست که روی بازار سیر استان همدان مؤثر باشد، گفت: در حال حاضر یک واحد فرآوری سیر در استان همدان فعال است که سیر تولیدی را به پودر تبدیل می‌کند و اخیراً پس از چند سال وقفه وارد چرخه تولید شده و فرآوری را انجام می‌دهد.  

شهسواری با بیان این‌که غالب فرآوری محصول سیر در همین واحدهای ترشی و شوری است، گفت: طبق برآورد حدود ۱۰ هزار تن سیر در این واحدها مورد استفاده قرار می‌گیرد.  

وی تاکید کرد: وجود یک واحد فرآوری حرفه‌ای که سیر را به صورت ۱۰۰ درصد فرآوری کرده و به محصولات با ارزش افزوده بالا تبدیل کند در استان همدان یک ضرورت انکارناپذیر است.  

وی گفت: ضرورت راه‌اندازی این واحد در اطراف همدان که مناطق مستعدی برای کشت و فرآوری سیر هستند احساس می‌شود که دعوت می‌کنیم اگر سرمایه‌گذاری تمایل به ورود به سرمایه‌گذاری در عرضه کشاورزی را دارد به این بخش توجه ویژه داشته باشد.  

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: در صورت تمایل سرمایه گذاران برای ورود به این بخش طرح پیشنهادی با اولویت بررسی و ضمن مشاوره و پرداخت تسهیلات بانکی از منابع ارزان قیمت طرح پیگیری می‌شود.  

طبق بررسی‌ها سیر از محصولات استراتژیک برای استان همدان است به طوری که ۴ محصول استراتژیک تعریف‌شده که گردو، کشمش، سیر و سیب‌زمینی هستند قابلیت صادرات دارند و باید برای رونق در این زمینه‌ها برنامه‌ریزی صورت گیرد.  

آنچه مسلم است این‌که این روزها جای خالی صنایع تبدیلی سیر برای تولید محصولاتی از جمله عصاره، پودر و ترشی سیر بیشتر احساس می‌شود تا در کنار ایجاد بازار فروش مناسب، ارزش‌افزوده بیشتری را برای کشاورزان شاهد باشیم چراکه گاه کیفیت سیر تولیدی آن طور که باید برای صادرات مناسب نیست و باید با فرآوری محصول شیوه دیگری را برای رونق صادرات رقم زد.

کد خبر 472825 برچسب‌ها سیر استان همدان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سیر استان همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۲۵۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت ۳۰ واحد صنعتی به چرخه تولید در هرمزگان

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان از بازگشت مجدد ۳۰ واحد صنعتی به چرخه تولید در این استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، ایوب رحیمی اظهار داشت: در سال گذشته تعداد 30 واحد صنعتی با سرمایه گذاری بیش از 55 هزار و450 میلیارد ریال و اشتغالزایی 878 نفر به چرخه تولید بازگشتند.

وی با اشاره به برگزاری جلسات مشترک برای فعال‌سازی واحدهای صنعتی راکد در استان، تصریح کرد: با توجه به برگزاری مستمر جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان با مدیران و رفع مسائل و مشکلات واحدها این امر مهم انجام گرفت.

رحیمی نبود سرمایه در تامین نقدیندگی را مهم‌ترین علت تعطیلی واحدهای صنعتی راکد عنوان کرد و گفت: سرمایه‌گذاران جدیدی که قصد سرمایه‌گذاری در بخش صنعت استان را دارند به سمت احیای واحدهای تولیدی راکد هدایت شوند.

معاون امور صنایع سازمان صمت استان اظهار داشت: واحدهایی که در سال جاری به چرخه تولید بازگشته و مجدد راه‌اندازی شده‌اند بیشتر صنایع کوچک هستند و هر واحد به طور متوسط برای 10 نفر اشتغالزایی کرده است.

وی تاثیر واحدهای احیا شده در چرخه تولید استان را مهم ارزیابی کرد و گفت: واحدهای کوچک اگرچه از نظر اشتغالزایی محدود هستند اما تحرک خوبی در رونق تولید و تکمیل چرخه تولید در استان ایجاد می‌کنند.

انتهای پیام/864/.

دیگر خبرها

  • مبادلات تجاری ایران و ازبکستان افزایش می‌یابد
  • بخش کشاورزی به سمت صنایع تبدیلی گام بردارد
  • شعار سال باید در ابعاد مختلف تحقق یابد
  • صنعت نساجی استان زنجان جزو صنایع برتر کشور است
  • صدور بیش از ۷۰ فقره مجوز تاسیس صنایع کشاورزی در مازندران
  • واحدهای تولیدی دارای استاندارد و گواهینامه‌ حمایت می‌شوند
  • هفت واحد تولیدی در استان اردبیل موفق به اخذ گواهینامه ملی و بین المللی شدند
  • بازگشت ۳۰ واحد صنعتی به چرخه تولید در هرمزگان
  • واحدهای فناور پارک علم و فناوری زنجان افزایش می‌یابد/ ضرورت افزایش بودجه در سال جدید
  • واحدهای فناور پارک علم و فناوری زنجان افزایش می‌یابد/ضرورت افزایش بودجه در سال جدید