Web Analytics Made Easy - Statcounter

خواندن تیتر خبر به خودی خود امیدوار کننده است. «خبر خوش برای زوجین نابارور؛ تولد جنین فریز شده به کمک روش انجماد شیشه‌ای در اصفهان». ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، صدای گریه نوزادی که در اتاق عمل پیچیده خبر از ورود مخلوقی دیگر به دنیای خاکی می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پزشکان ثمره تلاش‌هایشان را در چهره نوزادی دوست‌داشتنی می‌بینند، خانواده شاد از به دنیا آمدن فرزندشان. «نفس» در آغوش برادرش آرام می‌گیرد.

برادر و خواهر تازه متولد شده که در آغوش او قرار دارد دو قلو هستند. پسر اما حالا 12 سال از خواهر نوزادش بزرگ‌تر است. این اتفاقی عجیب اما شیرین است، شیرینی آن در باید چهره‌ همسرانی دید که سال‌ها در انتظار فرزند هستند. براساس آمار 20 درصد زوجین ایرانی با مشکل ناباروری مواجه هستند که این خبر می‌تواند برای آنان امیدوار کننده باشد.

احمدی متخصص زنان و نازایی درباره متولد شدن جنین فریز شده می‌گوید: قلِ نوزاد تازه متولد شده 12 ساله است، حالا بعد از 13 سال قلِ دوم که با روش فریز نگه‌داری شده بود متولد شده است.

رکورد طولانی‌ترین فریز جنین شکسته شد

با به دنیا آمدن جنین فریز شده پس از 13 سال، رکورد طولانی‌ترین فریز جنین توسط محققان اصفهانی در منطقه غرب آسیا شکسته شد و این نشان دهنده تحقق تلاش‌های متخصصان علم ناباروری است که فرصتی امیدبخش را در اختیار زوجین نابارور و همچنین زوجینی که در سنین بالا به دنبال فرزندآوری هستند قرار می‌دهد.

کلانتری متخصص زنان و نازایی می‌گوید: بیش از 500 هزار جنین فریز شده از نقاط مختلف کشور و حتی کشورهای خارج داریم که بانکی قوی از جنین در حد یک کلانشهر را برای ما فراهم کرده است.

اما روش انجماد جنین به چه صورت است؟ رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان می‌گوید: در این روش، آب جنین با ضد یخ جایگزین شده و در حجم کم در دمای منهای 190 درجه قرار می‌گیرد. سرعت فریز به قدری زیاد است که کریستال فرصت تشکیل پیدا نمی‌کند و این روش، انجماد شیشه‌ای نامیده می‌شود.

محمدحسین نصر اصفهانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اصفهان با اشاره به تولد جنین فریز شده پس از 13 سال در اصفهان اظهار داشت: در روش‌های درمان ناباروری به دلیل داروهای تحریک تخمک‌گذاری که به بیماران تجویز می‌شود تعداد تخمک‌های تولید شده در یک سیکل میانگین از 10 الی 15 تخمک است.

وی افزود: در یک سیکل حدود 10 تا 15 جنین با کیفیت خوب بسته به تعداد تخمک و کیفیت اسپرم را می‌توان تولید کرد اما در این میان جنین‌های اضافه‌ای هم به وجود می‌آید که آنها را نیز برای بیماران منجمد می‌کنیم.

رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان با اشاره به دو روش انجماد آهسته و شیشه‌ای، تصریح کرد: در گذشته از روش انجماد آهسته استفاده می‌شد که شانس برگشت جنین کم بود اما در این مرکز با اینکه روش انجماد آهسته پایه‌گذاری شد، نحوه نگه‌داری جنین به صورتی بود که حداقل صدمه را به جنین وارد می‌کرد.

خبر خوش برای زوجین نابارور / تولد جنین فریز شده به کمک روش انجماد شیشه‌ای در اصفهان‌روایت تسنیم از درد ‌‌ناباروری‌‌ در کهگیلویه و بویراحمد؛ زوج‌های جوانی که به دلیل فقر ‌عطای ‌فرزند را به لقایش می‌بخشند‌«داستان رویانا» روایتی از گام جهانی تیم شهید آشتیانی در درمان ناباروری

برگشت 95 درصدی جنین با انجماد شیشه‌ای

وی خاطرنشان کرد: اکنون جنین‌هایی در مرکز وجود دارد که به مدت 10 الی 15 سال برای زوجین نگهداری شده و حتی می‌توانند بعد از به دنیا آمدن بچه اول برای بچه دوم اقدام کنند؛ فریز کردن جنین به ویژه زمانی که سن بالا می‌رود دیگر نگرانی برای فرزند آوری را از زوجین دور می‌کند زیرا تخمک در زمان جوانی نگه‌داری و فریز شده است.

نصر‌اصفهانی با بیان اینکه در حال حاضر و چند سال اخیر روش انجماد شیشه‌ای استفاده می‌شود، افزود: در انجماد شیشه‌ای شانس برگشت جنین بالای 95 درصد و شانس حاملگی نیز حدود 30 تا 50 درصد است، اما آنچه که این مرکز را از سایر مراکز متمایز کرده است، نحوه نگه‌داری جنین است که برای سالیان سال جنین را نگه داری و شانس بارداری را افزایش می‌دهد.

رفع نگرانی فرزندآوری با فریز کردن جنین

وی در ادامه یادآور شد: با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه‌، زوجینی که بالای 30 سال سن و قصد بچه‌دار شدن ندارند می‌توانند با مراجعه به این مرکز جنین خود را فریز و در این مرکز نگه داری کنند؛ علاوه بر این دخترانی که سن آنها رو به افزایش است و شانس ازدواج ندارند، می‌توانند تخمک‌های خود را فریز کنند که به این روش در سایر کشورها ( Social freezing) یا انجماد تخمک به علل اجتماعی گفته می‌شود.

رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان با بیان اینکه به دلایل اجتماعی و اقتصادی جامعه که همه کشورها را درگیر مشکلاتی کرده که بالارفتن سن ازدواج بر شانس باروری تاثیر‌گذار است، به جوانان توصیه کرد: طبق مثالی که گذشتگان اعتقاد داشتند اگر میوه را از درخت زود بچینید، کال است و دیر بچینید فاسد می‌شود، ازدواج و فرزند‌آوری به موقع نیز منجر به سلامت جامعه و کاهش روند پیری می‌شود و البته نکات بسیاری وجود دارد که زوجین باید قبل از باروری رعایت کنند تا شانس سلامت جنین افزایش پیدا کند.

به گزارش تسنیم، در کشور ما حدود 20 درصد زوجین با مشکل ناباروری روبرو هستند اما در کنار زوج‌های نابارور، بالا رفتن سن ازدواج و عدم تمایل زوجین به فرزندآوری در سال‌های اولیه پس از ازدواج سبب کاهش آمار فرزندآوری شده است.

پزشکان تاکید می‌کنند که زوجین، مسائل فرعی زندگی را فدای مسئله اصلی که همان فرزندآوری است قرار ندهند، با استفاده از روش‌های علمی که امروز دانشمندان و متخصصان ایرانی موفق به دست‌یابی به آن شده‌اند، این امید وجود دارد که مشکل بسیاری از زوجین نابارور حل شده و زوجینی که در سنین بالا نیز ازدواج می‌کنند از نعمت فرزند محروم نباشند.

انتهای پیام/ 162/ز

R41346/P1549/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۲۵۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشان‌دار شدن ۱۳۹۱ زوج نابارور در سامانه بیمه سلامت کهگیلویه و بویراحمد

سرپرست بیمه سلامت کهگیلویه و بویراحمد از نشان‌دار یک هزار و ۳۹۱ زوج نابارور در سامانه بیمه سلامت استان و استفاده از خدمات درمانی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، فروغ شباهنگ، امروز_ چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یک هزار و ۳۹۱ زوج نابارور در سامانه‌های بیمه سلامت جهت دریافت خدمات درمان ناباروری نشان‌دار شده‌اند و ۳۰۴ مادر باردار از پوشش بیمه خدمات تخصصی درمان ناباروری استفاده کرد.

وی افزود: خدمات درمان ناباروری شامل ۶۶ قلم دارو، ۲۹ قلم لوازم و تجهیزات پزشکی، ۵۷ خدمت آزمایشگاهی و هفت خدمت تصویربرداری در تعهد سازمان بیمه سلامت است.

سرپرست بیمه سلامت کهگیلویه و بویراحمد گفت: محدودیت تعداد در یکسال برای بسته‌های خدمتی IUI, IVF, ICSI ,FET برداشته شده و آزمایش‌های تشخیص ژنتیک برای مادران دارای سقط مکرر در تعهد بیمه پایه قرار گرفت.

وی نداشتن قرارداد پزشکان متخصص نازایی با بیمه‌های پایه را مشکل زوجین دانست و تصریح کرد: در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و با ابلاغ مصوبه هیئت وزیران در اسفند ۱۴۰۲ همه خدمات درمانی کودکان زیر هفت سال (به استثنای داروی سرپایی) در بخش دولتی دانشگاهی رایگان شد و ۱۰۰ درصد هزینه توسط سازمان بیمه سلامت قابل محاسبه و پرداخت است‌.

کد خبر 747490

دیگر خبرها

  • نشان‌دار شدن ۱۳۹۱ زوج نابارور در سامانه بیمه سلامت کهگیلویه و بویراحمد
  • پذیرش ۸ هزار بیمار در مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی لرستان
  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است
  • افسردگی پس از زایمان و ضرورت‌های درمانی و حمایتی 
  • سلول درمانی یک روش نوین برای درمان دیابت
  • نشان‌دار شدن بیش از ۲ هزار زوج نابارور در استان کرمانشاه
  • غربالگری ۸۰۰۰۰۰ نفر از جمعیت استان اردبیل
  • پیشرفت‌های سخت افزاری و نرم افزاری حوزه درمان اردبیل مطلوب است
  • پیشرفت های سخت افزاری و نرم افزاری حوزه درمان اردبیل مطلوب است
  • تولد ۷۰ نوزاد در مرکز درمان ناباروری رویش بیرجند