Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، جهان بین میرزایی ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه باغات شهر شیراز را به صورت کلی می‌توان به سه مجموعه شامل باغات حریم شهر شیراز مثل گود گویم، دوکوهک، انجیره و قلات، باغات پراکنده محدوده شهر از میدان الله تا بلوار مطهری و چمران تا خیابان محمدیه، باغات معروف به قصردشت (حوزه استحقاظی باغات قصردشت) تقسیم کرد، گفت: این باغ پس از تملک و احیا به شکل بوستان شهری در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اعلام اینکه باغ یادشده در خیابان شهید رادفر به شکل «باغ پارک» حفظ خواهد شد، افزود: فضای این باغ به شکلی طراحی می‌شود که شهروندان بتوانند از آن استفاده کنند.

میرزایی با تصریح اینکه هیچیک از درختان این باغ‌ها قطع نمی‌شوند، گفت: برنامه ما این است که تمامی این درختان حفظ شوند و جاهایی که درختان در اثر کم آبی مشکلاتی به وجود آمده درختان جایگزین شوند.

وی با اعلام اینکه باغات خیابان شهید رادفر در نقطه‌ای از شیراز قرار گرفته که اراضی گروه یک حوزه استحفاظی باغات است، عنوان کرد: مشکلی که این منطقه دارد کم آبی است که ما بیشترین کمبود آب را در این نقطه از باغات گروه یک داریم.

مدیر اداره حوزه استحفاظی باغات قصردشت با بیان اینکه گروه یک باغات پراهمیت‌ترین گروه دسته بندی می‌باشد، افزود: این گروه شامل باغ‌های متراکم و انبوه و اراضی بین این باغات که طبق ضوابط طرح، ساخت و ساز در آنها ممنوع بوده و باغ‌ها و زمین‌های این گروه در اولویت تملک عمومی قرار دارند و فعالیت‌های گردشگری نیز طبق ضواط طرح مجاز می‌باشد.

وی، ادامه داد: در گذشته این باغ‌ها از قنات‌ها و کاریزهای بالادست این نقاط مشروب می‌شدند که در حال حاضر در نبود این کاریزها اکنون شهرداری شیراز با هزینه خود ۱۷ حلقه چاه حفر کرده است که با هم رینگ شده و با استفاده از این چاه‌ها، باغ‌های این نقاط آبیاری می‌شوند.

میرزایی طول دوره آبیاری باغ‌های انار قصردشت را کمتر از ۲۰ روز عنوان کرد و گفت: در سال گذشته با وجود خشکسالی بعضاً آبیاری این باغ‌ها به ۸۰ تا ۹۰ روز رسیده بود، اما با توجه به بارندگی‌های سال گذشته و فروردین ماه امسال وضعیت آبی بهتر شد و دوره آبیاری به ۳۵ تا ۴۰ روز رسیده است، اما با این وجود در این بخش از شیراز دوره آبیاری تا ۷۰ روز هم رسیده است.

وی در عین حال تنش آبی در باغ‌های قصردشت را پابرجا دانست و اعلام کرد: در این راستا دنبال این هستیم که قنات‌های قدیمی را لایروبی و احیا کنیم تا بتوانیم آب کافی به این باغ‌ها برسانیم.

مدیر اداره حوزه استحفاظی باغات قصردشت پیرامون میزان تملک باغ‌ها، عنوان کرد: حدود ۲۶۷ هکتار باغ توسط شهرداری شیراز تملک شده است که این تملک‌ها بعضاً ششدانگ و در مواردی مالکی و قارصی است.

وی، ادامه داد: در عمل ما حدود ۵۰۰ هکتار باغ را فریز کردیم که عملاً امکان هیچ گونه دخل و تصرفی در این باغ‌ها وجود ندارد.

میرزایی تصریح کرد: شهرداری با وجود مالکیت مشاعی که دارد این امکان را عملاً از بین برده که متصرفین بتوانند دخل و تصرفی کنند.

وی از تملک بخشی از باغ‌های گروه ۵ شیراز هم خبر داد و گفت: گروه پنج باغات اراضی بایر و کم بازده محدوده جبل دراک، صرافی و سجادیه فرهنگشهر هستند که ضوابط طرح جهت تأمین هزینه تملک اراضی گروه یک در نظر گرفته شده است؛ نکته قابل توجه اینکه پهنه گروه پنج سجادیه نیز بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر جهت پارک بزرگ شهری در نظر گزفته شده و از اولویتهای تملک می‌باشد و تاکنون حدود ۳۰ هکتار از مالکیت این اراضی تملک شده است.

میرزایی با بیان اینکه گروه ۲ که نوار با عمق ۳۰ متر ضلع شمال کمربندی دراک (حدفاصل تقاطع وحدت و شهید رودکی) می‌باشد، افزود: در این گروه نیز هیچ‌گونه ساخت و سازی مجاز نیست و عرض ۲۰ متر آن به صورت معبر و ۱۰ متر نیز به عنوان فضای سبز می‌باشد.

وی پیرامون رینگ شدن قنات‌های شیراز توضیح داد: از آنجا که قنات‌ها دارای مالک خصوصی هستند برای نمونه در محور بلوار شهید چمران هم این قنات‌ها وجود دارد، شهرداری هزینه خود قنات معین آباد را احیا کرد و یکی از فعال‌ترین قنات‌های شیراز به شمار می‌رود.

به گفته میرزایی، ۳۶۰ رشته قنات در گذشته وجود داشته که اکنون در شیراز ۱۰ قنات فعال و زنده در شیراز وجود دارد.

وی با بیان اینکه گروه ۳ مجموعه‌های مسکونی روستاهای مهدی آباد دهکره و دینکان می‌باشند که مبنای اقدام طرح بهسازی می‌باشد، ادامه داد: گروه ۴ ساخت و سازهای پراکنده‌ای هستند که در زمان تهیه طرح در محدوده باغات قصردشت موجود بوده‌اند که هیچ‌گونه رشد و گسترشی نباید داشته باشند و هر گونه ساخت و ساز جدید در این گروه ممنوع است.

کد خبر 4806489

منبع: مهر

کلیدواژه: شیراز باغات شهرداری شیراز بوشهر ایلام تعطیلی مدارس آلودگی هوا شهرکرد گرگان خطبه های نماز جمعه قزوین شب یلدا بیرجند انتخابات مجلس شورای اسلامی شیراز استانداری تهران بارش باران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۳۰۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پارک بانوان ولیعصر(عج) پس از سال‌ها بهسازی و بازگشایی شد

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اهواز گفت: پارک بانوان ولیعصر(ع) پس از سال‌ها بهسازی و بازگشایی شد.

علی اصغر اسدالهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خوزستان، اظهار کرد: توسعه فضای سبز شهری و فضای ورزشی به ویژه فضای اختصاصی ویژه بانوان یکی از اولویت‌های مدیریت شهری اهواز است، در همین راستا تکمیل و بهسازی دو پارک بانوان شهروند و ولیعصر (عج) در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: پارک بانوان ولیعصر (عج) سال‌ها به علت وجود مشکلات تعطیل و بدون استفاده بود و با اقداماتی که انجام شد این پارک نوسازی و بهسازی شد و بانوان اهوازی می‌توانند از آن استفاده کنند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اهواز ادامه داد: سیستم برق و روشنایی پارک یکی از مهم‌ترین بخش‌های این پارک بود که نصب ۱۰۰ عدد پروژکتور و هفت عدد پایه روشنایی، این مشکل را رفع کرده است، علاوه بر آن نواقص سرویس‌های بهداشتی این پارک نیز برطرف و نوسازی شد.

اسدالهی اضافه کرد: برای اینکه شهروندان و خانواده‌ها با حضور در پارک ولیعصر (عج) لحظات خوب و خوشی را داشته باشند، پنج قطعه ست ورزشی کامل در این پارک نصب شد تا هم بزرگسالان و کودکان از آن‌ها استفاده کنند، علاوه بر آن هشت نیمکت و چهار مَنقل بتنی نیز نصب شده است.

وی تصریح کرد: با هدف بهبود و توسعه فضای سبز این پارک علاوه بر لکه‌گیری و هَرس چمن ۱۲۰ اصله نهال از انواع مرکبات، یوکا و گلکاری‌های زیبا کاشته و آبنمای ورودی پارک نیز راه‌اندازی شد.

کد خبر 747083

دیگر خبرها

  • آبیاری ۴۰۰ هکتار از اراضی و باغات در بخش ناغان
  • از بزرگترین پارک آبی کشور در شهر شیراز چه می‌دانید؟
  • خبر خوب درباره پارک بانوان ولی‌عصر در اهواز
  • شناسنامه‌دار شدن۳۰ درصد باغات جویبار
  • پارک بانوان ولی‌عصر در اهواز بازگشایی شد
  • نخستین پارک ورزش‌محور در کرمان افتتاح می‌شود
  • اولین پارک ورزش محور در کرمان افتتاح می‌شود
  • معرفی 14 میلیارد تسهیلات توسعه باغ در ساری
  • پارک بانوان ولی‌عصر(عج) پس از سال‌ها بهسازی و بازگشایی شد
  • پارک بانوان ولیعصر(عج) پس از سال‌ها بهسازی و بازگشایی شد