Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- عفو بین الملل در بیانیه‌ای تحقیقات مستقل، بی طرفانه و بین المللی را برای اجرای عدالت در پرونده قتل خاشقجی خواستار شد.
به گزارش خبرگزاری آریا، عفو بین الملل در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از فرایند رسیدگی به قتل جمال خاشقجی، تحقیقات مستقل، بی طرفانه و بین المللی را برای اجرای عدالت در این پرونده خواستار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش پایگاه اینترنتی سازمان عفو بین الملل، لین مألوف مدیر تحقیقات خاورمیانه در سازمان عفو بین الملل در واکنش به حکم دادگاه عربستان سعودی در محکوم کردن 5 نفر به اعدام و سه نفر به حبس در ارتباط با قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی اعلام کرد این حکم یک اقدام نمایشی است که نه عدالت و نه حقیقت را برای جمال خاشقجی و عزیزانش به همراه دارد. این محاکمه غیرعلنی و به دور از حضور ناظران مستقل و بدون هیچ اطلاعاتی درباره نحوه انجام تحقیقات درباره آن، برگزار شده است. این حکم به مشارکت مقامات سعودی در این جنایت فجیع یا شفاف سازی محل بقایای جسد جمال خاشقجی نپرداخته است. دادگاه‌های عربستان معمولا متهمان را از حق دسترسی به وکلا منع و افراد را پس از دادگاه‌های کاملا ناعادلانه به مرگ محکوم می‌کنند. باتوجه به عدم شفافیت مقامات سعودی و باتوجه به نبود دستگاه قضایی مستقل، تنها یک تحقیقات بین المللی، مستقل و بی طرفانه می‌تواند عدالت را برای جمال خاشقچی برقرار کند.
خبرگزاری عربستان، نتیجه تحقیقات دادستان عمومی درباره قتل خاشقجی در دوم اکتبر 2018 متشر کرد. در این محاکمه 31 نفر حضور داشتند که 11 تن از آن‌ها تاکنون متهم و 8 نفر محکوم شده اند. 5 نفر از متهمان به مرگ و 3 نفر دیگر به حبس محکوم شده اند. آن‌ها در دیوان کیفری ریاض محاکمه و محکوم شده اند. این حکم امکان فرجام خواهی دارد.
آگنس کالامارد گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در گزارش خود درباره اعدام‌های غیرقانونی یا خودسرانه در ژوئن 2019 اعلام کرد جمال خاشقجی قربانی قتل غیرقانونی شد که دولت عربستان بر اساس قانون حقوق بشر، در آن مسئول است. عربستان با کالامارد در تحقیقاتش درباره این قتل همکاری نکرده است.
 
واشنگتن پست: عدالت به سخره گرفته شد
روزنامه واشنگتن پست نوشت؛ احکامی که دادگاه عربستان سعودی در ارتباط با پرونده قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی صادر کرد به سخره گرفتن عدالت است. محاکمه خاشقجی پشت در‌های بسته انجام شد و مقامات عربستان روز دوشنبه اعلام کردند پنج تن از افرادی که متهم به قتل خاشقجی در دوم اکتبر سال 2018 هستند به اعدام و سه تن دیگر به حبس محکوم شده اند.  به اسامی این افراد اشاره‌ای نشده است، اما دو تن که گفته می‌شود متهم اصلی این پرونده هستند و دستور اجرای این عملیات را صادر کردند یعنی احمد العسیری معاون سابق رئیس سازمان اطلاعات عربستان سعودی و سعود القحطانی دستیار ارشد محمد بن سلمان ولیعهد عربستان از دست داشتن در این جنایت تبرئه شدند. این افراد به احتمال زیاد به دستور محمد بن سلمان که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، وی را عامل اصلی این جنایت می‌داند تبرئه شدند. نتیجه این محاکمه اهانتی است به خانواده خاشقجی و همه آن‌ها از جمله نمایندگان کنگره آمریکا که خواهان پاسخگویی عاملان این جنایت هستند. پذیرش نتیجه این محاکمه توسط جامعه بین الملل نه تنها به لحاظ اخلاقی اشتباه بلکه خطرناک نیز خواهد بود، زیرا حامل این پیام برای حاکم بی محابای سعودی است که با ماجراجویی‌های آلوده به خون وی مدارا خواهد شد. ابتدای سال 2017 جمال خاشقجی در آمریکا زندگی می‌کرد و ستون نویس روزنامه واشنگتن پست بود که از اقدامات سرکوبگرانه محمد بن سلمان بر ضد فعالان، نویسندگان و روشنفکرانی که حامی اصلاحات مسالمت آمیز بودند و نیز نقش بن سلمان در راه اندازی جنگ یمن انتقاد کرد. به دنبال آنکه کنسولگری عربستان سعودی در استانبول گزارش داد خاشقجی در پی مدارک مورد نیاز خود برای ازدواج است، معاونان محمد بن سلمان تیمی 15 نفره به همراه یک پزشک را برای دیدار با وی راهی استانبول کردند که با یک اره وارد ساختمان کنسولگری شدند. سخنگوی دادستان عمومی عربستان سعودی روز دوشنبه اعلام کرد: هیچ قصد قبلی برای کشتن خاشقجی در کار نبود و قتل وی تصمیمی ناگهانی بود؛ سخنانی که بر اساس سند و مدرک مبتنی بر دروغ بود، زیرا در تحقیقات اگنس کالامارد گزارشگر سازمان ملل در پرونده قتل خاشقجی از نوار‌های صوتی پرده برداشته شد که در آن‌ها پزشک و رئیس تیم اعزامی عربستان درباره تکه تکه کردن خاشقجی با یکدیگر صحبت می‌کنند. کالامارد روز دوشنبه در توئیتی اعلام کرد مطابق با منابعی که در اختیار دارم دادستان عربستان قتل خاشقجی را اقدامی از پیش برنامه ریزی شده خوانده بود حال آنکه علیرغم وجود اسناد و مدارک، ولیعهد عربستان آن را یک حادثه اتفاقی اعلام کرده بود. حال حدس بزنید قاضی براساس کدامیک از این اظهارات حکم خود را صادر کرده است. بعید است محمد بن سلمان اگر حمایت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در کار نباشد بتواند با چنین وقاحتی در مسیر اجرای عدالت کارشکنی کند. کاخ سفید روز دوشنبه در اقدامی باورنکردنی بیانیه‌ای را صادر کرد و در آن احکام صادر شده در ارتباط با پرونده قتل خاشقجی را گامی مهم برای پاسخگو دانستن عاملان این جنایت هولناک توصیف کرد. جمهوریخواهان در کنگره آمریکا که متعهد شده بودند در ارتباط با قتل خاشقجی بی تفاوت نباشند، این ماه سکوت اختیار کردند و بند تحریم‌ها را از قانون اختیارات وزارت دفاع به خاطر مخالفت ترامپ حذف کردند.
 
احکام دادگاه سعودی درباره قتل خاشقجی مسخره است
روزنامه اینترنتی رای الیوم نوشت: احکام دادگاه سعودی مبنی بر اعدام، حبس و تبرئه برخی متهمان پرونده روزنامه نگار عربستانی بسیار مسخره آمیز است؛ به طوری که دو عامل اصلی این جنایت تبرئه شدند. از سوی دیگر هدف از اعلام این احکام همزمان با تعطیلات رسمی غرب، در امان ماندن ریاض از هیاهوی سیاسی و رسانه‌ای بود؛ غافل از اینکه پرونده جمال خاشقجی همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.
عبدالباری عطوان نوشت: وقتی که انیِس کالامار گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مربوط به اعدام‌های خودسرانه و بدون حکم قضایی احکام یکی از دادگاه‌های سعودی مبنی بر اعدام پنچ تن، حبس سه تن و تبرئه سه تن دیگر در جنایت ترور جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی را سخره آمیز خواند، واقعیت را گفت. به ویژه بخشی از حکم دادگاه که در آن آمده بود این جنایت بدون هدف و برنامه صورت گرفته بود.
کالامار که به نوار‌های صوتی موثق دولت ترکیه گوش داده بود، از جزئیات اجرای ترور آگاه بود. از سوی دیگر، جینا هاسپل رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا که در جلسه استماع کنگره شهادت داد، هم از جزئیات این ترور مطلع بود؛ جلسه‌ای که طی آن، احتمال داده شد محمد بن سلمان ولیعهد سعودی مسئول این جنایت بوده و دستوراتی مبنی بر اجرای آن صادر کرده است.
موضوع غافلگیرکننده این بود که دادگاه دو ناظر اصلی اجرای جنایت یعنی احمد العسیری نایب رئیس سازمان اطلاعات و سعود القحطانی مشاور ولیعهد سعودی را تبرئه کرد. به ویژه که دیپلمات‌های غربی حاضر در جلساتِ نخست محاکمه تاکید کردند که برخی از متهمان، این دو تن را متهم کردند؛ مخصوصا عسیری را مسئول تجهیز تیم ترور و صدور دستوراتی مبنی بر قتل جمال خاشقجی دانستند.
اگر همان طور که دادگاه اعلام کرد، این قتل بدون برنامه انجام شده باشد؛ چرا اعزام این تعداد از عوامل قتل یعنی 19 تن صورت گرفت و چرا صلاح الطبیقی پزشک قانونی به همراه اره برقی که در قطعه قطعه کردن جسد از آن استفاده شد، در بین این نوزده تن بود؟ صلاح الطبیقی در فایل‌های صوتی با لحنی طعنه آمیز گفت: قصاب‌ها هم بدن‌ها را روی زمین قطعه قطعه نمی‌کنند. این نخستین بار است که یک جسد گرم را روی زمین قطعه قطعه می‌کنم.
شاید موضوع غافلگیرکننده‌تر تبرئه محمد العتیبی سرکنسول سعودی در استانبول بود؛ به این بهانه که وی زمان اجرای جنایت در مرخصی به سربرده است. این در حالی است که بر اساس اخبار درزکرده از ترکیه، برخی شاهدان ترکیه‌ای که در کنسولگری فعالیت می‌کنند، حضور وی، انتقال قطعه‌های جسد را به منزلش و سوزندان آن‌ها را در تنوری خاص تایید کردند.
این دادگاه هنوز اسامی پنج متهم را که احکام اعدام علیه آن‌ها صادر شده، اعلام نکرده است. اکنون این سوال مطرح می‌شود که این احکام اجرا خواهد شد یا خیر؟ سوال مهم‌تر اینکه دو متهم اصلی یعنی عسیری و القحطانی کار خود را از سرخواهند گرفت یا نه؟ هر چند خبر‌هایی درز کرده است؛ مبنی بر اینکه آن‌ها به سبب روابط مستحکم خود با ولیعهد سعودی، به فعالیت خود ادامه دادند؛ بی آنکه در کار آن‌ها وقفه‌ای صورت بگیرد.
اعلام این احکام همزمان با آغاز تعطیلات عید میلاد مسیح (ع)، آغاز سال جدید در غرب و تعطیلات رسمی بیشتر اداره‌ها با هدف و کاملا حساب شده صورت گرفت تا کمترین هیاهوی سیاسی و رسانه‌ای ایجاد شود. در این موضوع بحثی نیست که انتخاب درستی بوده است؛ اما نمی‌توان گفت که این اقدام موجب سرپوش گذاشتن بر این قضیه و دفن آن خواهد شد و شاید کاملا نتیجه عکس باشد. برخی بر این باورند که بهتر بود این احکام در حال حاضر و آینده اعلام نشود، زیرا هیچ کس در داخل و خارج از سعودی را متقاعد نخواهد کرد که احکام معتبری است.
جنایت ترور جمال خاشقجی به آسانی مخفی نخواهد شد و دستگاه قضایی سعودی و احکام آن مانند همه دستگاه‌های قضایی کشور‌های عربی ذره‌ای شفافیت و استقلال ندارند. به همین سبب، این جنایت با همه جزئیات، نوار‌های صوتی و شاهدان عینی آن «محفوظ» باقی خواهد ماند. تا اینکه در آینده نزدیک این تصمیم گرفته شود که بار دیگر به آن توجه شود و همه کسانی که از نظر قضائی در آن دست داشتند، تحت پیگرد قرار بگیرند تا مجازاتی که مستحق آن هستند، علیه آن‌ها اعمال شود.
 
فعال یمنی: قاتل واقعی خاشقجی ولیعهد عربستان است
توکل کرمان فعال زن یمنی و دارنده جایزه نوبل صلح اعلام کرد: قاتل اصلی جمال خاشقجی محمد بن سلمان است و دیگران تنها ابزار این جنایت هستند.
وی در صفحه کاربری خود در پایگاه اجتماعی توئیتر نوشت: دستگاه قضایی تاریک و سیاه آل سعود،  القحطانی و العسیری را از جنایت قتل خاشقجی تبرئه کرد. واقعیت این است که جنایتکار حقیقی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان است و دیگران صرفا ابزار هستند. راس این جنایت محمد بن سلمان است و روزی عادلانه مجازات خواهد شد. به امید آنکه آن روز به زودی فرا برسد.
وی در توئیتی دیگر نوشت: قاتل جمال خاشقجی محمد بن سلمان است. وجدان انسانیت در عذاب خواهد بود و عدالتی در کار نخواهد بود تا روزی که بن سلمان عادلانه مجازات شود.
 
آدام شیف: واقعیت این است، قتل خاشقچی بدون اطلاع حاکمان سعودی رخ نداد
رئیس دموکرات کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به خبر نیویورک تایمز درباره اقدام عربستان سعودی در محکوم کردن 5 نفر در قتل خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی و صدور حکم اعدام برای آن‌ها در صفحه توئیتر خود نوشت: این بیانیه، ادامه تلاش عربستان برای دور کردن رهبری سعودی -از جمله ولیعهد عربستان- از اتهام ترور ظالمانه جمال خاشقچی خبرنگار و ساکن آمریکاست. این قتلی از پیش برنامه ریزی شده بود نه تصمیمی ناگهانی یا یک عملیات خودسرانه.
نیویورک تایمز در ادامه توئیت خود آورده است: سیا اعلام کرده که ولیعهد عربستان احتمالا از این توطئه خبر داشته است.

سخنگوی سازمان ملل: لزوم اجرای تحقیقات مستقل در پرونده قتل خاشقجی
سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، بر لزوم اجرای تحقیقات مستقل در پرونده قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول تاکید کرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، استفان دوژاریک در نشست خبری گفت: دبیرکل سازمان ملل بر لزوم اجرای تحقیقات مستقل و غیرجانبدارانه در جنایت قتل جمال خاشقجی به منظور بررسی دقیق تخلفات صورت گرفته در زمینه حقوق بشر، تاکید دارد.
دوژاریک افزود: از نظر اصولی ما همچنان مخالف حکم اعدام هستیم. 8 نفر به اتهام قتل جمال خاشقجی در ریاض محکوم شدند. دبیرکل سازمان ملل همچنین بر پایبندی این سازمان به تضمین آزادی بیان و حمایت از روزنامه نگاران تاکید دارد.

نویسنده سعودی: بن سلمان فردی دو رو و خبیث است
ترکی الشلهوب نویسنده سعودی در صفحه کاربری خود در پایگاه اجتماعی توئیتر به نقل از پایگاه آمریکایی دیلی بیست نوشت: بن سلمان فردی دو رو و خبیث است.
او از سیاست حکام ظالم رم موسوم به "نان و سیرک" پیروی می‌کند. مسئولان سعودی در حالت پس از مستی به سر می‌برند. آن‌ها درباره مثله شدن جسد خاشقجی پیش از ورود خود به کنسولگری عربستان بحث و پس از آن ادعا کردند، قتل وی "غیر عمدی" بوده است. بن سلمان می‌خواهد با موسیقی و رقص جوانان کشورش را گمراه کند.
 
توئیت سردبیر الوطن: همه می‌دانند متهم ردیف اول قتل خاشقجی بن سلمان است
نظام المهداوی سردبیر روزنامه فلسطینی الوطن در صفحه کاربری خود در پایگاه اجتماعی توئیتر نوشت: احکام دستگاه عالی قضایی درخصوص صدور حکم اعدام علیه پنج نفر از افراد بی گناه ظالمانه است. همه می‌دانند، متهم ردیف اول قتل خاشقجی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان است که باید به فجیع‌ترین شکل اعدام شود؛ زیرا او باعث شد، کار مزرعه سعودی ک به اصطلاح مملکت نام گرفته است، به اینجا برسد. البته قضات زمینی در زمین حکم می‌کنند، اما در آسمان‌ها حاکم عادلانه‌ای هم وجود دارد.
 
بن رودز: کل دنیا می‌داند ترامپ در پرونده خاشقچی به نفع بن سلمان مداخله کرد
بن رودز مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در دولت باراک اوباما در پیامی در صفحه توئیتر خود با اشاره به صدور حکم اعدام برای 5 نفر از متهمان در پرونده قتل خاشقچی و استقبال مقام ارشد دولت ترامپ از صدور این احکام نوشت کل دنیا می‌داند ترامپ و جارد (کوشنر) به نفع ولیعهد سعودی که (در این جنایت) مسئول بود، مداخله کردند. این اطلاعیه (صدور حکم اعدام برای 5 متهم) تنها در راستای ماست مالی کردن حقایقی است که رخ داده است؛ یک واقعیت همیشگی که قدرتمندان و ثروتمندان (بابت جنایاتشان) جوابگو نیستند.

توییت لوموند: اطرافیان محمد بن سلمان در پرونده خاشقجی تبرئه شدند
روزنامه لوموند در واکنش به احکام صادره در پرونده قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی که در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به قتل رسید در توییتی نوشت: دستگاه قضایی عربستان اطرافیان «ام بی اس» (محمد بن سلمان‏، ولیعهد سعودی) را از دست داشتن در ماجرای قتل خاشقجی تبرئه کرد. تنها مجریان (قتل) در احکام صادره هدف قرار گرفتند.

تلاش اسکای نیوز عربی برای توجیه احکام تبعیض آمیز دادگاه سعودی
شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی تلاش کرد تا احکام تبعیض آمیز صادر شده از سوی دادگاه عربستان درباره عاملان ترور جمال خاشقجی را که با محکومیت و انتقاد نهاد‌های رسمی بین المللی روبرور شده است، توجیه کند. این شبکه بدون اشاره به تبرئه شدن عاملان اصلی این جنایت از جمله احمد عسیری نایب رئیس سابق سازمان اطلاعات و سعود القحطانی مشاور ولیعهد سعودی گزارش داد: پسر جمال خاشقجی با اعلام اینکه به دادگاه عربستان اطمینان دارد، تاکید کرد: دادگاه عربستان عدالت را درباره پرونده پدرش اعمال کرد. این اظهارات پسر جمال خاشقجی پس از قرائت حکم اعدام پنج متهم پرونده قتل پدرش و همچنین قرائت حکم حبس سه متهم دیگر بوده است. واشنگتن نیز در واکنش به صدور این احکام گفت: صدور این احکام، مهم است. دادگاه عربستان پس از برگزاری 9 جلسه رسیدگی به پرونده ترور خاشقجی، احکام بدوی متهمان دست داشتن در این پرونده را صادر کرد. دادستان کل عربستان تاکید کرد: در تحقیقات صورت گرفته درباره این پرونده ثابت شد ترور خاشقجی با نیت قبلی نبوده است. برخی متهمان این پرونده به اعدام و برخی دیگر به تحمل مجموعا 24 سال حبس محکوم شدند. براساس بیانیه دادستانی کل، احکام صادر شده قابل تجدیدنظر است و از همه 31 مظنون به دست داشتن در این پرونده، بازجویی شدند.
دادگاه عربستان محاکمه افرادی را که در جنایت ترور خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول در اکتبر 2018 دست داشتند، آغاز کرد و در جلسه دادگاه نمایندگان سازمان‌های بین المللی و خانواده خاشقجی نیز حضور داشتند. این درحالی است که وزارت خارجه امارات اعلام کرد: احکام صادر شده درباره پرونده خاشقجی بیانگر پایبندی و تمایل عربستان به اجرای قانون است. وزارت خارجه امارات همچنین مراتب مخالفت خود را با هر گونه تلاش برای سوء استفاده از مسئله خاشقجی یا دخالت در مسائل داخلی عربستان اعلام کرد. همچنین بحرین اعلام کرد: احکام صادر شده از سوی دادگاه کیفری عربستان درباره خاشقجی بیانگر بی طرفی کامل قوه قضاییه عربستان است. بحرین بار دیگر مخالفت خود را با هر گونه تعرض به امنیت و ثبات عربستان یا دخالت در مسائل داخلی این کشور اعلام کرد.
شلعان الشلعان سخنگوی دادستانی عربستان در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: در تحقیقات صورت گرفته مشخص شد بین این محکومان و خاشقجی عداوت و دشمنی وجود نداشته است. شلعان الشلعان گفت: پنج متهم به دست داشتن در این پرونده قصاص یعنی اعدام می‌شوند، زیرا آن‌ها به طور مستقیم در ترور خاشقجی دست داشتند و سه متهم دیگر به علت تلاش برای مخفی کردن این جنایت مجموعا به تحمل 24 سال حبس محکوم می‌شوند. دادستانی کل عربستان تاکید کرد: ده متهم دیگر این پرونده از جمله احمد عسیری و سعود القحطانی به علت نبود ادله کافی آزاد می‌شوند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: انتقاد عفو عملکرد عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۳۰۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران مشتاق میزبانی از شهروندان سعودی | از آنان به بهترین نحو استقبال خواهد شد

به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا عنایتی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی امروز دوشنبه از خدمات این کشور برای حجاج ایرانی قدردانی و تشکر کرد.

عنایتی ضمن استقبال از سفر شهروندان عربستانی به ایران، گفت: «ما مشتاق میزبانی از شهروندان سعودی هستیم که به ایران سفر می‌کنند. از آنان به بهترین نحو استقبال خواهد شد».

وی درباره ورود نخستین گروه از عمره‌گذاران ایرانی به عربستان پس از ۹ سال، تأکید کرد: «این افراد نخستین گروه از عمره‌گذاران هستند، ولی پس از موسم حج، این سفرها ادامه خواهد داشت».

مراسم اعزام اولین گروه زائران ایرانی به عمره، بامداد امروز دوشنبه با حضور عبدالله بن سعود العنزی سفیر عربستان در ایران، در فرودگاه بین‌المللی حضرت امام خمینی برگزار شد.

محمدحسین آجیلیان مسؤول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها خبر داد که از امروز روزانه ۲ پرواز برای انتقال زائران عمره به عربستان انجام می‌شود.

زائران ایرانی در قالب کاروان‌های ۸۵ نفره به زیارت خانه خدا می‌روند. رئیس سازمان حج سیدعباس حسینی می‌گوید که «اعزام عمره‌گزاران ۱۰ روز طول می‌کشد.» بر همین اساس آخرین پرواز عمره ۱۳ اردیبهشت صورت می‌گیرد.

عمره که سال ۹۴ تعطیل شده بود، سال گذشته قرار بود با اعزام ۷۰ هزار نفر در ۲ ماه برقرار شود که به دلیل مشکل فنی در پروازها هیچ اعزامی صورت نگرفت.

کد خبر 846497 منبع: فارس برچسب‌ها ایران و عربستان خبر ویژه عربستان

دیگر خبرها

  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!
  • تعیین سرکنسول عربستان در مشهد و سفر مقام سعودی به تهران
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • ایران مشتاق میزبانی از شهروندان سعودی | از آنان به بهترین نحو استقبال خواهد شد
  • وسط آتش سوزان خاورمیانه؛ عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؟
  • عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؛ بایدن چه خوابی برای ریاض دید؟
  • ابرپروژه لاین عربستان به مشکل خورد
  • هشدار عربستان به زائران برای حضور بدون مجوز در این کشور
  • آخرین مهلت خروج عمره‌گزاران از عربستان چه زمانی است؟