Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، یوسف مولایی مدیرگروه روابط بین الملل دانشگاه تهران،  عصر امروز سه‌شنبه در نشست تصویب لوایح FATF و آثار و پیامدهای آن بر حکمرانی مالی و تجارت بین‌المللی ایران که در پژوهشکده تحقیقات راهبردی توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، اظهار داشت:  FATF (گروه ویژه اقدام مالی) یک نهاد ویژه است که در عرصه کلان بین‌المللی بسیار تاثیرگذار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مجموعه‌ای از قواعد، هنجارها و اصول نظم بین‌المللی را تشکیل می‌دهند. این مقررات  مناسبات کشورها را مدیریت کرده و نظم می‌دهند.  

 مدیرگروه روابط بین الملل دانشگاه تهران تصریح کرد: برخی سازمان‌ها مانند ناتو، شورای امنیت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماموریت امنیتی دارند. برخی نهادها و سازمان استانداردساز هستند و بر مناسبات حاکمیتی وارد نمی‌شوند. این گونه سازمان‌ها عموما حساسیت‌برانگیز نیستند، اما کارکرد اساسی دارند.  

وی بیان کرد:‌ برای ادامه زیست اجتماعی در نظم جهانی همیشه با سازمان‌ها در ارتباط هستیم. سازمان‌های استانداردساز، مقررات و نظم جهانی را شکل می‌دهند. مجموعه تصمیمات فراتر از اراده ملی توسط اراده این نهاد شکل می‌گیرد. FATF از نظر عملکردی استانداردساز است، اما در مجموعه نهادهای اثرگذار است؛ چراکه با جهت‌دهی در عرصه پولی و بانکی دارد، توصیه‌هایی که می‌کند و همچنین به عرصه‌هایی که ورود می‌کند، حساسیت‌برانگیز است.  

مولایی اظهار داشت: FATF از نظر کارکردی فنی است؛ چراکه در حوزه نظام پولی و مالی فعالیت می‌کند که چطور پول شفاف باشد و از خطرات ناشی از پولشویی و تامین مالی ترویسم دور باشد.

وی ادامه داد: زمانی که از سالم‌سازی نظام مالی و پولی حرف می‌زنیم، مکانیزمی را شکل می‌دهیم که در قالب نظام سرمایه‌داری عمل کند و ماموریت خود را برای نظم اقتصاد جهانی ایفا کند. ممکن است شما نسبت به این مساله سوال داشته باشید ولی بدون ورود به مسائل سیاسی، مرجع تصمیم‌گیر در عرصه ملی کدام است؟ به نظر من باید کار را به نهادهای تخصصی و فنی مانند بانک مرکزی یا کمیته مقابله با پولشویی سپرد. 

مدیرگروه روابط بین الملل دانشگاه تهران تصریح کرد: زمانی که ما وارد نظام بین‌المللی می‌شویم حق انتخاب گسترده‌ای نداریم. این نظام نه تنها عادلانه نیست حتی در برخی موارد، تبعیض‌آمیز است مانند سازمان ملل ولی باید بدانیم در چه شرایط و جایگاهی قرار داریم.  

وی خاطرنشان کرد: دولت تلاش‌ زیادی درباره FATF و تبیین دیدگاه‌های خود کرده است. نهاد اجرایی مانند بانک مرکزی و کمیته ضدپول شویی با توجه به شرایط پیرامونی نظرات تکنیکی خود را گفته‌اند. CFT شامل تعدادی قطعنامه‌ شورای امنیت است و حتی اگر ما ملحق به آنها نشویم دارای الزام برای اجرا از سوی ماست.  

مولایی اظهار داشت: اگر ما می‌خواهیم وارد نظم جهانی شویم، باید مقررات آن را بپذیریم. ما در ده‌ها سازمان مانند ان‌پی‌تی و سازمان ملل قرار داریم که الزاما متضمن منافع ما نیست و از سویی مقرراتش هم عادلانه نیست.

وی ادامه داد: ما باید بررسی کنیم که کدام کشور در FATF قرار ندارد که مشکلی ندارد و توسعه‌یافته است. در FATF فقط کشورهای غربی حضور ندارند و همسایگان و دوستان ما هم درآن حضور دارند.

 مدیرگروه روابط بین الملل دانشگاه تهران تصریح کرد: ۱۹۸ کشور خود را ملزم به اجرای توصیه‌های FATF می‌دانند که گردش مالی‌شان بالای ۹۵ درصد اقتصاد جهانی است، آیا عقل آنها نمی‌کشید که ورود به FATF می‌تواند منافع و استقلال آنها را با چالش روبرو سازد؟ قطعا ورود به نظم جهانی محدودیت‌آمیز است حتی FATF برای آمریکا هم محدودیت ایجاد می‌کند ولی ورود و رویکرد سیاسی و جناحی بی‌تردید قطعا تصویری درستی برای ما ایجاد نمی‌کند.

مولایی اظهار کرد: ممکن است ما نسبت به نهادهای بین‌المللی سوال داشته باشیم. ما اول انقلاب، صلیب سرخ را قبول نداشتیم. دیوان بین‌المللی دادگستری هم قبول نداشتیم اما چندین بار علیه آمریکا به این دیوان رفته و موفق هم شده‌ایم. اکنون هم باید مشخص کنیم و ببینیم مناسبات ما با نظم بین‌المللی چگونه است ولی باید بدانیم برخی استانداردها اجتناب‌ناپذیر است.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۳۵۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنایات اسرائیل اعتبار قوانین بین‌المللی را نابود می‌کند

رئیس پارلمان عربی با اشاره به اینکه تداوم جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی در نوار غزه در سایه استانداردهای دوگانه غرب، اعتبار قوانین بین‌المللی را از بین برده است، وتوی آمریکا علیه قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را محکوم کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، نمایندگان پارلمان عربی در جلسه عمومی این پارلمان که در مقر اتحادیه کشورهای عربی برگزار شد ، درباره وخامت اوضاع انسانی در نوار غزه و تداوم جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها در این منطقه که همراه با سرقت منابع طبیعی ملت فلسطین به ویژه گاز است هشدار داده و خواستار انجام اقدام قاطع بین‌المللی جهت توقف این جنایات شدند.

«عادل عبدالرحمن العسومی» رئیس پارلمان عربی در این نشست اعلام کرد که ما درحالی برای چهارمین بار چنین نشستی را برگزار می‌کنیم که برادرانمان در فلسطین همچنان با فجیع‌ترین جنایاتی که اشغالگران اسرائیلی علیه آنها مرتکب می شوند، روبرو هستند و نوار غزه شاهد جنایت علیه بشریت است.

وی با اشاره به اینکه با وجود صدور قطعنامه الزام آور شورای امنیت سازمان ملل برای آتش‌بس در غزه، رژیم اشغالگر همچنان به جنایات و وحشیگری‌های خود ادامه می‌دهد، ناتوانی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل به دلیل وتوی آمریکا علیه این قطعنامه را محکوم کرد.

رئیس پارلمان عربی تاکید کرد که جنایات بی حد رژیم اشغالگر، قدرت و اعتبار قوانین بین‌المللی را در سایه استانداردهای دوگانه غربی، از بین می‌برد.

ابراز تاسف عربستان از وتوی آمریکا علیه قطعنامه فلسطینهمکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راه‌های ایجاد شبکه بین‌المللی تحقیقات در حوزه انرژی بررسی شد
  • ایجاد شبکه بین‌المللی تحقیقات در حوزه انرژی بررسی شد
  • کنعانی: اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی قانونی و در جهت ایجاد بازدارندگی بود / آمریکا زیر میز دیپلماسی زده نه ایران + فیلم
  • کنعانی: رژیم صهیونیستی مسول قتل‌عام و دفن دسته‌جمعی در بیمارستان ناصر غزه است
  • واکنش آرمین به وتوی عضویت فلسطین: شرم آور است
  • اسرائیل برای فلسطینی‌ها حق حیات قائل نیست
  • آرمین: شرم آور است
  • «وعده صادق» تحول جدی در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد کرد
  • جنایات اسرائیل اعتبار قوانین بین‌المللی را نابود می‌کند
  • جامعه جهانی کشته شدن خبرنگار روس به دست اوکراین را محکوم کند