Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین- سحر جعفریان: صبح یک روز تعطیل است. جز یکخواب در آرامش به هیچ چیز نمی اندیشی که به یکباره صدای آزاردهنده پرواز پرنده های آهنی در آسمان دودگرفته اعصابت را به هم می ریزد. فرقی نمی کند خواب اول صبح یا وسط روز باشد، بیمار باشی یا بیکار، خانه باشی یا خیابان، ساکن محله های حاشیه فرودگاه ۸۰ ساله مهرآباد که باشی واژه هایی مانند آرامش و سکوت برایتان از معنا خالی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این داستان تکراری با کلیدواژه های آلودگی صوتی، هوای آلوده و خطر رمپ های سوختگیری برای ساکنان محله‌های شهید دستغیب، شمشیری، مهرآباد جنوبی، دکتر هوشیار، هاشمی و استاد معین است. «محسن حیدریان» از ساکنان قدیمی محله مهرآباد در این باره می گوید:« اینجا مدرسه و بیمارستان کم نیست. اماکنی که به بالاترین سطح از آرامش و برخورداری از هوای پاک نیازمند هستند. در حالی که به گواه کارشناسان محیط زیست محله های اطراف فرودگاه ۲برابر بیش از حد استاندارد در معرض آلودگی های بیماری زا هستند. خیلی از شورایاری ها در دوره های مختلف این معضل را پیگیری کردند اما تنها اتفاقی که افتاد تعطیلی پروازهای شبانه بود. البته آن هم استثناهایی دارد. مثلاً پروازهای تشریفاتی، اضطراری یا پروازهایی که با تأخیر مواجه باشند به ساعت های نیمه شب می رسند. »

 خواب روی لوله های سوخت هوایپما

«صادق کرامت» از دیگر اهالی محله هاشمی نیز حرف هایی برای گفتن دارد:« از یک طرف، تراکم همیشگی هوای آلوده، فشار بالای صوت، طرف دیگر استرسی است که عبور لوله های سوخت رسانی از زیر خانه هایمان به جانمان می اندازد. » گلایه های این شهروند در حالی است که پیرو جوابیه روابط عمومی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران  در 26 اسفند 96  به همشهری محله ،فعالیت لوله های سوخت رسانی به فرودگاه تکذیب شده بود.البته پیگیری های خبرنگار همشهری محله از«عباس خسروی» مدیر ستاد بحران منطقه بیانگرتایید گلایه های شهروند است،این مسئول می گوید:«همچنان تعدادی از لوله های سوخت رسانی به فرودگاه فعالند.»
کرامت در ادامه می گوید:« اینجا انواع بیماری ها از ناراحتی های قلبی تا کاهش ضریب هوشی کودکان و تولد نوزادان نارس شدت و فراوانی بیشتری دارد و پاسخ ما فقط بازدیدهای گاه گاه چند مسئول و نظرات کارشناسی در ارتباط با هزینه های سرسام آور عملیاتی کردن جابه جایی فرودگاه است. » «اعظم کریمی» نزدیک به ۲۰ است که با خانواده اش در محله دستغیب زندگی می کند:« تا همین چند سال پیش حداقل یک انجمنی بود با نام شورایاری که پای درددلمان می نشست و از شورای شهر تهران و شهرداری خواسته ما را مطالبه می کرد ولی در این دوره جدید آن را هم بدون توضیح قانع کننده ای منحل کردند. »

پایداری آلودگی یعنی مرگ تدریجی

«زهره داودی» کارشناس ارشد محیط زیست و فرهنگ شهری از استاندارهای جهانی در سازمان جهانی بهداشت می گوید:«آلودگی صوتی مجاز برای مناطق مسکونی درطول روز حداکثر ۵۵ دسی‌بل و در شب حداکثر باید ۴۵ دسی‌بل باشد. در حالی که این آمار در محله های اطراف فرودگاه مهرآباد بیش از ۱۰۰ دسی بل ثبت شده است و این یعنی زنگ خطری که سال هاست به صدا درآمده و متأسفانه گوش شنوایی آن را درنمی یابد. البته نکته دیگری که این آلایندگی را قوت می بخشد الگوی غالب جهت ورزش باد در تهران و میانگین دماست. عواملی که به تنهایی پایداری آلودگی ها را تضمین می کنند. از سویی باید توجه داشت که آلودگی صوتی در بلند مدت عوارضی مانند کاهش میزان شنوایی، ایجاد بیماری های روانی در پی بروز استرس های مداوم، اختلال در عملکرد قلب و سیستم گوارش افراد را همراه دارد. بنابراین می طلبد تا مسئولان راهکارهای لازم را در نظر گیرند تا اهالی محله های مجاور فرودگاه را از مرگ تدریجی نجات دهند. »

استفاده از راهکارهای موقت برای کاهش خطر

«احمد مسجدجامعی» عضو شورای اسلامی شهر تهران جابه جایی فرودگاه مهرآباد را ضروری می داند و می گوید: «جابه جایی فرودگاه مهرآباد با توجه به ضرورت های شهری باید اتفاق بیفتد. اما آنچه مهم است فراهم کردن زیرساخت های لازم از سوی ارگان های درگیر با این مسئله است؛ امری که تا به امروز محقق نشده است. با سازمان هواپیمایی کشور در بازه های زمانی مختلف مذاکراتی شده که ارائه سند و گزارش از آنها منوط به تأمین بودجه، فضا و ظرفیت های استاندارد است. بنابراین در حال حاضر امکان جابه جایی فرودگاه مهرآباد فراهم نیست. البته تا زمان فرارسیدن زمان مناسب می توان از راهکارهای موقت و مفید مثل ساخت دیوارهای جاذب در ورودی و خروجی باندهای پروازی، تغییر مسیر ترافیک هوایی و نوسازی ناوگان هواپیمایی برای کاهش خطر بهره مند شد. »

کد خبر 473257 برچسب‌ها همشهری محله منطقه ۹

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: همشهری محله منطقه ۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۴۲۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رازهای سر به مهر مانده «مغز» انسان

بر اساس این گزارش و بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر مهدی مقتدایی در افتتاح سومین رویداد بین المللی نوروتاک این دانشگاه  عنوان کرد: یکی از اهداف دانشگاه ها تلفیق علم و عمل برای تحقق یک زندگی سالم برای آحاد جامعه است و از اهداف مهم رویداد نوروتاک نیز افزایش کیفیت زندگی و سلامت مردم در جامعه است.

وی با اشاره به برگزاری سه رویداد نوروتاک از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ ادامه داد: به دلیل بازخورد بسیار مناسب این رویداد، تلاش برای برگزاری منظم و سالیانه این رویداد است، زیرا این رویداد برای افزایش آگاهی مردم از دانش علوم اعصاب به زبان ساده بسیار کارایی دارد.

مقتدایی با اشاره به پیچیدگی های علوم اعصاب افزود: علوم اعصاب امروزه یک دانش بین رشته ای مرتبط با رشته های مهندسی، کامپیوتر، پزشکی است و در این زمینه حتی در جهان یک دهه به نام دهه مغز نامگذاری شده است.

وی با تاکید بر بهره گیری از فناوری های نوین پزشکی برای ارائه خدمات مناسبتر برای درمان بیماران عنوان کرد: یکی از مهمترین شاخص های این مسئله دانش علوم اعصاب است که مستلزم است تا اساتید و دانشجویان و نخبگان از این دانش بهره مند شوند تا استفاده از فناوری های نوین پزشکی توسعه یابد.

رازهای سر به مهر مانده کائنات و مغز انسان

در ادامه این رویداد دکتر سید بهنام الدین جامعی رئیس مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه  مطالعه مغز هم سخت و هم آسان است، در اهمیت جایگاه دانش مغز عنوان کرد: در دنیا دو مورد به عنوان رازهای سر به مهر بشریت شناخته می شود که آن دو مورد کائنات و مغز انسان است.

وی با اشاره به اینکه مغز شاهکار خلقت است ادامه داد: در مغز یکصد میلیون عصب وجود دارد و سفر دانشی درباره مغز انسان از منظر تاریخ، یک قدمت ۱۰ هزار ساله دارد و نخستین دست نویس ها در این زمینه مربوط به آثار مصری ها است.

جامعی با اشاره به چالش های موضوعات مغز از زمان افلاطون و ارسطو عنوان کرد: امروزه موضوعات دانش علوم اعصاب در فناوری‌های MRI و تلسکوپ فضایی جیمز وب تعریف می شود و به واقع عملکرد این تلسکوپ گسترش مغز انسان در فضا است.

عضو هیئت ممتحنه، ارزشیابی و برنامه‌ریزی رشته دکترای پزشکی عمومی ادامه داد: علوم اعصاب دانش بین رشته ای است که پاسخ می دهد که رفتارها باید چگونه شکل پذیرد و بیشترین تحقیقات در دنیا نیز مربوط به رشته علوم اعصاب است و با وجود نام گذاری یک دهه از ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۰۰ میلادی به نام دهه مغز، هنوز موارد بسیاری در این حوزه دانشی در جهان بی پاسخ مانده است.

جامعی با تشریح محورهای سخنرانان سومین رویداد نوروتاک دانشگاه علوم پزشکی ایران به اهمیت مولفه های جان، خرد و اندیشه براساس شعر معروف حکیم فردوسی (به نام خداوند جان و خرد / کزین برتر اندیشه بر نگذرد ) پرداخت و گفت: برای سربلندی ایران باید با امید به آینده، کار و تلاش بسیار انجام داد، همانطور که در جلوی ساختمان کتابخانه مرکزی این دانشگاه نیز به زیبایی نگاشته شده است: برای آن که ایران گوهری تابان شود خون دل ها خورده ایم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • سال گذشته حدود ۱۲میلیون و ۶۸۵هزار مسافر در فرودگاه مهرآباد پذیرش شدند
  • ناراحتی مهاجم پیکان از اقدام عنایتی
  • ناراحتی شدید رافینیا پس از حذف بارسلونا از لیگ قهرمانان اروپا / فیلم
  • ثبت تولد ۳ قلوها در اصفهان ۱۴۰۳ + عکس نوزادان
  • یافته‌های علمی و تحقیقاتی حوزه علوم شناختی تبادل می‌شود
  • نوزادان منطقه ۲ تهران صاحب درخت شدند
  • واکنش رضا رشیدپور به اعلام خبر درگذشت خود و ناراحتی مردم (فیلم)
  • رویداد بین المللی نوروتاک
  • جشن تولد یک سالگی نوزاد نارس در مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی حکیم نیشابور
  • رازهای سر به مهر مانده «مغز» انسان