Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدارس تعطیل شدند. آلودگی هوا به جای کاهش، افزایش یافت. برخی مناطق تهران وارد مرحله اضطرار شده و مدیران همچنان منتظر وزش باد و باران هستند.

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس: از ابتدای هفته جاری مدارس تهران به دلیل آلودگی هوا تعطیل شدند. کمیته اضطرار در جلساتی که برگزار کرد به این نتیجه رسید که  مدارس تا پایان هفته تعطیل شود تا شاید با این تصمیم آلودگی هوا در تهران کاهش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تهران وارد اضطرار شد

مدارس تعطیل شد، اما شاخص آلودگی هوا بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در 24 ساعت گذشته به صورت میانگین بر روی عدد 172 قرار گرفته و هوا برای تمام افراد جامعه آلوده است.

این در حالی است که شاخص آلایندگی در منطقه ‌شهرری، ‌منطقه 11 و منطقه شریف مرز 200 را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رد کرده است.

اگر شاخص آلودگی از 100 تا 150 باشد در این صورت هوا برای گروه‌های حساس جامعه مانند زنان باردار، سالمندان، کودکان و بیماران قلبی و ریوی ناسالم است و در صورتی که شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون و بالاتر از عدد 150 قرار گیرد در این صورت هوا برای تمام گروه‌های سنی ناسالم تلقی می‌شود و اصطلاحا هوا در وضعیت هشدار قرار می‌گیرد.

اگر آلودگی ادامه پیدا کرد و به بالاتر از عدد 200 رسید در این صورت وضعیت هوا در شرایط بسیار ناسالم و یا همان اضطرار است که باید اقدامات عاجل جهت کاهش آلودگی هوا صورت گیرد. در چنین شرایطی معمولا دید افقی به دلیل غلظت آلاینده‌ها کاهش و امکان تردد در هوای آزاد برای عموم مردم خطرناک تلقی می‌شود.

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس، گفت: باید همه مردم همکاری کنند. راه حل آلودگی هوا تعطیلی مدارس و ادارات نیست. وقتی مدارس تعطیل می شود برخی از خانواده‌ها فکر می‌کنند اعضای خانواده با هم هستند پس بهتر است به کارهای عقب افتاده برسند. به خرید و گردش می‌روند و این یعنی تحرک دوباره در شهر.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: مردم باید همکاری کنند و از ترددهای غیر ضرور در جامعه جلوگیری کنند.

وی به بحث منابع آلاینده در تهران اشاره کرد و گفت: باید این منابع مدیریت شوند و تا زمانی که نتوانیم جلوی این منابع آلاینده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگیریم اتفاقی رخ نمی‌دهد.

نوری  به استقرار پالایشگاه‌ها و کارخانه‌ها اشاره کرد و گفت: بخشی از آلودگی از همین نقاط است باید حتی شده موقتا فعالیت این پالایشگاه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متوقف کنیم تا میزان آلایندگی کاهش یابد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: که باید از تردد کامیون‌ها خودداری شود؛ چراکه آنها آلایندگی زیادی تولید می‌کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شاخص آلودگی هوا به صورت میانگین 172 است، گفت: برای رفع آلودگی هوا باید تمام دستگاه های ذیربط اقدام کنند.

به گفته صدراعظم نوری کارهایی که برای کاهش آلودگی هوا انجام می‌شود به سرعت جواب نمی‌دهد اما می‌توان با توقف موقت برخی کارخانه‌ها حداقل آلایندگی‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کنترل کرد.

قانون برای زمان های هشدار چه گفته است؟

در ماده 7 قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا که مصوب سال 1374 است، در خصوص زمان‌هایی که کیفیت هوا به وضعیت هشدار می‌رسد، مقرر کرده است در مواقع اضطراری که به علت کیفیت خاص جوی آلودگی هوای شهرها به حدی برد که به تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سلامت انسان و محیط‌زیست را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شدیدا به مخاطره بیندازد. سازمان حفاظت محیط‌زیست با همکاری وزارت کشور، شهرداری‌ها و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ممنوعیت‌ها یا محدودیت‌های موقت زمانی، مکانی و نوعی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای منابع آلوده‌کننده برقرار می‌کند و بلافاصله مراتب را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از طریق رسانه‌های همگانی به اطلاع عموم خواهد رساند.

 بعد از 48 ساعت پدیده وارونگی دما و پایداری چه باید کرد؟

همچنین بر اساس دستورالعمل اجرایی وضعیت اضطراری آلودگی هوا که بر اساس تبصره 6 قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا به تصویب شورای عالی ترافیک رسیده و در آن وظایف دستگاه‌های مختلف به تصویب رسیده و در شرایط پایداری و وارونگی دما در صورتی که سازمان هواشناسی برای حداقل 48 ساعت پدیده وارونگی دما و پایداری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیش‌بینی کند، کمیته بهداشت هوای وزارت بهداشت یکی از شرایط سه گانه هشدار، اضطرار و بحران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با توجه به میزان آلاینده‌ها اعلام می‌کند و پس از آن کمیته نظارت بر هماهنگی مواقع اضطراری آلودگی هوا مرکب از نمایندگان تام الاختیار سازمان از حفاظت محیط‌زیست، وزارت بهداشت، وزارت کشور و سازمان هواشناسی با مسئولیت استانداری تشکیل می‌شود تا تصمیمات لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بر اساس دستورالعمل‌های موجود اتخاذ و نتایج را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از طریق دبیر کمیته به اطلاع مردم برساند.

تنها راهکاری که در این مدت مسئولان برای کاهش آلودگی هوای تهران در نظر گرفته‌اند، تعطیلی مدارس و زوج و فرد کردن خودروها از در منازل است، این درحالی است که مهم‌ترین منابع آلاینده خودروها و کارخانه‌های هستند که مازوت می‌سوزانند، البته برخی مسئولان اعلام کردند آلودگی هوا در کشورهای دیگر بالاتر از 250 که شود مدارس تعطیل می‌شود.

شاخص را در کشورهای هند و چین چطور در نظر می گیرند؟

سید نواب حسینی منش کارشناس شهری در این باره به خبرنگار فارس گفت: کشورهایی مثل هند و چین زمانی که شاخصشان به بالای 250 برسد مدارس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تعطیل می‌کنند این در حالی است که در این کشورها بالاترین شاخص در دو یا سه ایستگاه در نظر گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: این در حالی است که در ایران میانگین در نظر گرفته می‌شود که این روش غلط است.

بر اساس این گزارش آلودگی هوا در تهران نه تنها کاهش پیدا نکرد، بلکه افزایش یافت. تاکنون مدیران، اقدام خاصی انجام نداده‌اند و 4 منطقه تهران در حال حاضر به مرحله اضطرار رسیده است و 18 منطقه نیز در شرایط آلودگی شدید قرار دارد و البته هواشناسی اعلام کرده قرار است وزش باد و باران داشته باشیم.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: فارس

کلیدواژه: آلودگی هوای تهران تهران هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۴۴۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از ۱۱ جایگاه سوخت کوچک مقیاس تا پایان تابستان امسال

مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران اقدامات این شرکت را در راستای حفظ محیط زیست تشریح کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، ۲۲ آوریل مصادف با ۲ اردیبهشت در تمام دنیا به عنوان روز جهانی زمین پاک شناخته می‌شود تا یادآور این نکته باشد که همه ما باید به فکر حفظ و نگهداری سیاره خود باشیم. مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر به همین مناسبت اقدامات این شرکت را در راستای حفظ محیط زیست تشریح کرد.

سعید بیگی در گفتگو با خبرنگار شهر، با بیان این که اقدامات زیست محیطی شرکت ساماندهی به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود، گفت: بخش اول اقدامات نظارتی شرکت است که در قالب اجرای بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری در حیطه فعالیت‌های صنفی انجام می‌شود. براساس این بند از قانون، شهرداری موظف به جلوگیری از مزاحمت مشاغل و کسب‌هایی است که با انتشار دود و آلودگی باعث آلودگی هوای شهر‌ها می‌شود.

وی افزود: شرکت ساماندهی با نظارت و مراقبت در وضع دودکش‌های اماکن و کارخانه‌ها با اتخاذ تدابیری همچون تعطیلی و انتقال واحد آلاینده از بروز آلودگی در شهر‌ها جلوگیری می‌کند. در همین راستا اجرا و یا بهبود سیستم‌های کنترل آلودگی در برخی از صنایع از جمله کارخانجات مالیبل سایپا، زمزم، خوشگوار، بستنی پاک، لبنیات پاک، گروه صنعتی بهشهر نیز پیگیری شده‌است.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر با بیان این که بیش از ۵۴۰ پرونده شکایتی و یا اطلاعیه در خصوص مزاحمت‌ها و آلودگی‌های مشاغل بررسی شده است، گفت: از پرونده‌های بررسی شده، برای حدود ۳۵۰ عدد از آن‌ها رای کمیسیون بند ۲۰ در این خصوص صادر شده است.

بیگی درباره پیگیری و اجرای آرای صادره واحد‌های صنفی آلاینده تصریح کرد: اجرا آرای واحد‌های دارای رای و صدور رای برای واحد‌های فاقد رای در رسته‌های ضایعات فروشی در سطح شهر تهران پیگیری شد. همچنین درباره واحد‌های کارواش هم برای کنترل خروجی فاضلاب این واحد‌ها در راستای کاهش آلودگی آب (سطحی و زیرزمینی) و خاک اقدامات لازم برای پیگیری و صدور آرای بند ۲۰ انجام شد.

وی در ادامه با اشاره به این که اقدامات توسعه‌ای بخش دیگری از اقدامات زیست محیطی شرکت است، اظهار کرد: شرکت ساماندهی اقدام به ساخت ۱۵ جایگاه سوخت کوچک مقیاس با اولویت مناطق بدون پمپ بنزین کرد و تاکنون ۴ جایگاه به بهره‌برداری رسیده و ۱۱ جایگاه دیگر نیز تا پایان شهریور به مرحله بهره برداری خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر درباره اهمیت زیست محیطی ایجاد جایگاه‌های سوخت بیشتر در شهر عنوان کرد: این اقدام می‌تواند با کاهش مدت پیمایش شهروندان برای رسیدن به جایگاه سوخت و کاهش زمان توقف در صف‌های طولانی برای سوخت‌گیری کمک شایانی به حفظ محیط‌زیست و کاهش آلودگی هوا کند.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات توسعه‌ای شرکت، ایجاد تصفیه‌خانه پساب بازار پرندگان است که با به‌کارگیری آن، علاوه بر کاهش آلودگی، امکان استفاده مجدد از پساب برای آبیاری فضای سبز، کاهش مصرف و استفاده بهینه از آب فراهم می‌شود.
به گفته بیگی، برای رعایت هرچه بیشتر ملاحظات محیط زیستی در بازار پرندگان، نماینده اداره حفاظت محیط زیست تهران در این مجموعه مستقر شده است تا تعاملات لازم برای بهبود شرایط زیست محیطی انجام شود.

بیگی همچنین به انعقاد تفاهم نامه با اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در راستای اجرای برنامه چهار ساله چهارم شهرداری تهران اشاره کرد و ادامه داد: برگزاری دوره آموزشی و عملی برای رؤسا و کارشناسان ساماندهی مناطق ۲۲ گانه برای افزایش سطح اطلاعات و آشنایی با سیستم‌های کنترل آلودگی و همینطور دوره‌های آموزشی برای اصناف و ادارات ساماندهی سایر شهر‌ها در موضوعات بند ۲۰ مثل تبریز، ساری، رشت، بروجرد، اراک، شیراز و ... هم از دیگر اقدامات شرکت ساماندهی برای حفظ محیط زیست بود.


وی در پایان از انتشار ۳ جلد کتاب آموزشی در خصوص موارد مرتبط با بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها خبر داد و اظهار کرد: کتاب گردش کار بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، جلد یک کتاب تمهیدات تخصصی و کتاب ملاک عمل ساماندهی مشاغل و اصناف عناوین این سه کتاب بود که به منظور بهبود و کاهش مزاحمت‌ها و آلودگی‌های زیست محیطی و به همت شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر منتشر شد.

دیگر خبرها

  • برنامه «راهیان پیشرفت» با هدف ترویج دستاوردهای دانش‌بنیان‌های کشور برگزار می‌شود
  • مقابله با آلودگی هوا در چین با رونمایی از نخستین موتور دیزلی جهان
  • مقابله با آلودگی هوا در چین با رونمایی از اولین موتور دیزلی جهان
  • با تغییر رژیم غذایی خود زمین را نجات دهید
  • بهره برداری از ۱۱ جایگاه سوخت کوچک مقیاس تا پایان تابستان امسال
  • اجرای سایت الگویی عدس دیم در منطقه مرگور و سیلوانا شهرستان ارومیه 
  • بهره‌برداری از ۱۱ جایگاه سوخت تا پایان تابستان امسال در تهران
  • تداوم فرآیند توزیع شیر در مدارس چهارمحال و بختیاری
  • چشم انتظاری پنج ماهه فعالان اقتصادی برای تامین ارز واردات
  • سهم خودروهای پلاک شهرستان در آلودگی هوای تهران