Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری نیز بیان کرد: به طور متوسط در سال های گذشته 30 درصد و در سالجاری هیچ گونه از اعتبارات درآمدزایی های مرزماهیرود به استان برگشت نکرده است

به گزارش خبرگزاری برنا خراسان جنوبی، کارگروه توسعه صادرات خراسان جنوبی با حضور حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی، معاون سازمان توسعه صادرات ایران و مدیران ستادی این معاونت و محمدصادق معتمدیان استاندارخراسان جنوبی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داود شهرکی دبیر کارگروه شورای توسعه صادرات خراسان جنوبی عنوان کرد: در یک سال اخیر توفقیات خوبی در حوزه صنعت و معدن استان شده است که در همین راستا بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان در سند صنعت و معدن خراسان جنوبی تصویب و پیش بینی شده است. وی گفت: نگاه تخصصی صادرات به کشور افغانستان، تمرکز در تخصصی کردن گمرکات در این سفر بخشی از مصوبات است.

وی افزود: طی تماس تلفنی قائم مقام وزیر با رئیس سازمان استاندارد ایران مقررشد تکمیل و تامین منابع سایت آزمایشگاهی در مرز ماهیرود در اولویت این سازمان قرار گیرد.

 

یارانه حمل نقل بدهید

محسن احتشام رئیس اتاق بازرگانی بیرجند به تبدیل بازارچه مرزی به گمرکات اشاره کرد و گفت: معاملات با کشور افغانستان به شدت سخت است و امکان بازگشت ارز به ایران امکان پذیرنیست.

وی با اشاره به اینکه افزایش هزینه های حمل و نقل باعث افزایش هزینه تمام شده کالا می شود یادآورشد: یارانه حمل و مساعدت های برای تجهیز ناوگان حمل و نقل یکی مهمترین درخواست های ما است. احتشام با بیان اینکه بیشتر کارخانجات در خراسان جنوبی صادرات محور هستند ادامه داد: این واحدهای تولیدی با کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم می کنند.

رئیس شورای ملی زعفران ایران با بیان اینکه رقم صادرات محصول زرشک کمتر از 500 تن است گفت: در سالجاری 21 هزار تن تولیدات ما بوده است  و وضع نابسامان زعفران و عناب هم باید سر و سامان بگیرد.

 

کارخانجات دان و علوفه طیور ستاره کیان در غرب آسیا نمونه است

 

یزدانی مدیرعامل انجمن خوراک دام و طیور ایران نیز در این مراسم بیان کرد: کارخانجات تولید دان و علوفه ستاره کیان بیرجند در غرب آسیا منحصر به فرد است اما متاسفانه در یک و سال و نیم اخیر با ممنوعیت واردات صادرات این کارخانجات را به تعطیلی کشانده است. وی خاطرنشان کرد: ما پیشنهاد دادیم بعد از تامین یک درصد نیاز کشور به شرط کارت بازرگانی صادرکننده و تولید کننده ای که در سه سال اخیر صادرات انجام داده اند کالای خود را صادر کنند تا لطمه ای به داخل وارد نشود.

 

23 کیلومتر از محورمواصلاتی مرزماهیرود به فراه معطل اعتبارات

 

جعفری مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی راه ماهیرود به فراه را یکی از مهمترین جاده های مواصلاتی افغانستان دانست و بیان کرد: فاصله ای که بین مرز ماهیرود تا فراه داریم 118 کیلومتر است که 53 کیلومتر از آن برای آسفالت باقی مانده است.

وی از تخصیص 2 میلیون یورو به جاده ماهیرود به فراه با پیگیری های استاندار خبر داد و بیان کرد: با تکمیل این جاده فاصله زمانی از ماهیرود به فراه اکنون 4 ساعت است که بعد از آسفالت به 1 ساعت می رسد و از همه مهمتر کالاهای صادراتی زودتر به آسیای میانه می رسند.

 

312 میلیون دلار صادرات در 9 ماه سالجاری

خاشی مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی نیز در این مراسم بیان کرد:  در 9 ماه سالجاری 312 میلون دلار صادرات با وزن هزار و 912 تن بوده است.

وی افزود: 30 میلیون دلار واردات، گمرک یزدان از سوی ایران رسمی شناخته شده است اما دولت افغانستان آن را نمی پذیرد. 

خاشی به مشکلات مرزماهیرود اشاره کرد و ادامه داد: توسعه امکانات زیرساخت های مرزماهیرود از محل اعتبارات معاونت بازرگانی قرار گیرد تا محور توسعه شرق کشور رونق بیشتری بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: از این خدماتی که می دهیم 25 درصد مربوط به استان و 75 درصد به کشور خدمت می دهیم.

 

درآمدهای حاصل از مرز ماهیرود برنگشت

 

موهبتی مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری نیز بیان کرد: به طور متوسط در سال های گذشته 30 درصد و در سالجاری هیچ گونه از اعتبارات درآمدزایی های مرزماهیرود به استان برگشت نکرده است. وی با اشاره به اینکه انتظار داریم دولت این مرز را ملی بشناسد افزود: کوله بری یکی از درخواست های ما است که ثبت گمرکات نشود. موهبتی گفت: خرده فروشی کالا یکی از درخواست های ما است تا افزایش اشتغال بیشتری در مرز صورت گیرد.

 

به اندازه یک پایان نامه مکاتبات بی نتیجه دارم

 

رئیس مجمع نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم بیان کرد: به خراسان جنوبی باید نگاه بندر خشک باشد. وی با اشاره به اینکه در 4 سال گذشته بالغ بر 7 هزار نفر از شهرستان نهبندان مهاجرت کردند عنوان کرد: به اندازه یک پایان نامه من مکاتبات و رایزنی کردم که فقط یک تصمیم گیری مهم در رفع ممنوعیت برای دان و علوفه شود تا دوباره رونق به این شهرستان برگردد.

تشکل های خراسان جنوبی پیشران های توسعه اقتصادی استان / استان های مرزی بزرگراه توسعه تجارت ایران هستند

 

حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی نیز در این مراسم گفت: امروز صادرات کشور اولویت دولتمردان است.

وی با اشاره به اینکه به شدت منابع ارزی ما دچار تحریم قرار گرفته است گفت: در شرایطی که همه موارد تجاری ما محدود و تحت فشار است تمام فشار اقتصادی بر روی دوش صادرکنندگان غیرنفتی است.

خیابانی با بیان اینکه موضوعات صادراتی خارجی همچون صادرات داخلی مورد بررسی قرار گیرد ادامه داد: شورای عالی صادرات به ریاست دکتر جهانگیری نیازمند ایجاد کارگروه رفع مشکلات صادرات خارجی است.

وی با بیان اینکه نگاه ما توجه ویژه به تشکل های خصوصی است عنوان کرد: به دلیل تعدد و تکثر صادرات کالاها را ارزان فروختیم و گران خریدیم و نبود یکپارچگی باعث این موضوع شده است.

قائم مقام وزیر صمت تاکید کرد: اعتماد به بخش خصوصی و تشکل های صنفی باید در اولویت دولت قرار گیرد تا موضوعات تخصصی رفع شود.

خیابانی با اشاره به اینکه امروزه هر استان مرزی ما ماننده اتوبان 4 بانده تجارت و صادرات است گفت: خوشبختانه در هیات دولت مقررشد تا در واردات کالاهای مرزنشینی برش استانی ایجاد شود.

وی تاکید کرد: حقیقتا برای حوزه اشتغال و مبادلات تجاری اقتصادی در هزینه های امنیتی و انتظامی صرفه جویی می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هزار و 600 کالا را برای صادرات محدود کردیم چرا که تجار مرکز نشین تمام تجارت ایران را در دست می گرفتند اکنون استان های مرزی باید این بار را به دوش بکشند در همین راستا در کشورهای توسعه یافته ثروتمندترین افرادی هستند که مرزنشین هستند.

وی یادآورشد: در سهمیه های آرد، گوشت مرغ و برنج پاکستانی خراسان جنوبی به صورت ویژه دیده خواهند شد.

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: افغانستان ایران تجارت خراسان جنوبی برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۴۶۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصوبات مهم سفر رئیس جمهور به لرستان عملیاتی نشده است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سید احمدرضا شاهرخی عصر امروز سه شنبه در مراسم تودیع و معارفه استاندار لرستان در سخنانی با بیان اینکه مسئولیت در نگاه اسلام سخت گیرانه است و کاسبی نیست که کسی بخواهد در قبال آن کاسبی کند، البته این به معنای انجام ندادن تکلیف نیست، اظهار داشت: استاندار قبل اخلاق مدار بود و توان خود را در انجام مأموریتی که بر عهده داشت به کار گرفتند، برای ایشان قبولی تلاش‌ها و عزت و سلامتی را خواستاریم.

وی گفت: برای استاندار جدید هم که در این مقطع حساس از خدمت گذاری هست، آرزوی موفقیت دارم.

نماینده ولی فقیه در لرستان با تاکید بر اینکه لرستان با وجود داشتن نیروهای انسانی توانمند و ظرفیت‌های های فراوان به علل داخلی و بیرونی، تا وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد، گفت: عمر خدمت گذاری استانداران ما سه سال و اندی است و گاهی ارائه خدمات از سوی آنها به عللی امکان پذیر نیست.

حجت الاسلام شاهرخی با تاکید بر اینکه لرستان مانند بیماری است که نیازمند توجه فراوان است، ظرفیت فراوان، آب فراوان، خاک حاصلخیز و … دارد که با آنها می‌توان شرایط استان را تغییر داد، گفت: رئیس جمهور فرمودند لرستان را در محور اشتغال ویژه می‌بینیم، اما این امر محقق نشده است.

وی گفت: در لرستان ۳۵ هزار میلیارد تومان صنایع راکد داریم و همواره این موضوع تکرار شده است، مصوبات مهم سفر رئیس جمهور مانند سد معشوره، راه آهن، چهار خطه ها، پروژه‌های حوزه سیلاب هنوز عملیاتی نشده و بعد از دو سال نارضایتی‌ها خودش را نشان می‌دهد.

گره‌ها در لرستان به دست مرکز نشینان باز می‌شود

نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان اینکه امیدواریم این مشکلات حل شوند، انتظار این است که وزارت کشور به عنوان مادر وزارت خانه‌ها علل بیرونی وضعیت کنونی لرستان را رفع کند، تصریح کرد: نگاه دولت به لرستان عوض شود، لرستان ظرفیت‌های فراوانی دارد و این در حالیست که صنایع نیمه تمام فراوانی دارد.

حجت الاسلام شاهرخی با تاکید بر اینکه گره‌ها در لرستان به دست مرکز نشینان باز می‌شود، ادامه داد: خبری از عملیاتی شدن مصوبات سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به لرستان نیست و همچنان شاهد انبوه مشکلات، تورم، بیکاری، آسیب‌های اجتماعی و … در لرستان هستیم.

وی با اشاره به نامه نگاری با سران سه قوه برای انتقال مسائل و مشکلات لرستان، بیان داشت: مردم ما نظام را دوست دارند، ولایت مدار هستند، امیدوارم تدابیری اندیشیده شود که عمر خدمت گذاری استانداران ما به عدد قابل قبولی برسد.

کد خبر 6086873

دیگر خبرها

  • کمک های بشر دوستانه قزاقستان به کابل رسید
  • واریز ۷۰۰۰ میلیارد ریال به خزانه از محل فروش مرزی فرآورده‌های سوختی در خراسان جنوبی
  • ورود هیات قزاقستان به کابل
  • ظرفیت تجارت ایران و آفریقا به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • سفر هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل
  • هیئت بلندپایه ‎ترکمنستان وارد کابل شد
  • مصوبات مهم سفر رئیس جمهور به لرستان عملیاتی نشده است
  • تفاهم بانک شهر و شرکت ملی صنایع مس در راستای تامین مالی و توسعه صادرات
  • تفاهم شرکت ملی صنایع مس و بانک شهر در راستای تامین مالی و توسعه صادرات
  • برگزاری نمایشگاه تجاری افغانستان و قزاقستان در کابل