Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@18:41:48 GMT

حلقه آتش ساعت هفت صبح در اصفهان طلوع می‌کند

تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۴۸۰۳۹

حلقه آتش ساعت هفت صبح در اصفهان طلوع می‌کند

صبح روز پنجشنبه شاهد خورشیدگرفتگی حلقوی در منطقه خاورمیانه و خورشیدگرفتگی جزئی در ایران خواهیم بود. خورشیدگرفتگی (کسوف) زمانی رخ می‌دهد که زمین، ماه و خورشید دقیقا در یک راستا قرار بگیرند و سایه ماه بر روی زمین بیفتد.

عضو کمیته علمی خانه نجوم ادیب اصفهان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا درباره این پدیده نجومی اظهار داشت: خورشیدگرفتگی مذکور همزمان با طلوع خورشید یعنی ساعت هفت و سه دقیقه صبح در آسمان استان اصفهان قابل رویت است و در ساعت هفت و ۱۱ دقیقه به اوج خود می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی اسحاقی با بیان اینکه در خورشیدگرفتگی حلقوی، ماه کل سطح خورشید را نمی‌پوشاند و لبه نازکی از خورشید، اطراف ماه دیده می‌شود، افزود: در اصفهان از دید ناظران در زمان اوج خورشیدگرفتگی، حدود ۷۷ درصد از سطح خورشید، تاریک دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه ساعت هشت و ۲۲ دقیقه خورشیدگرفتگی از بین می‌رود و سایه ماه از خورشید خارج می‌شود، گفت: فردا شرایط مساعدی برای رصد این پدیده نجومی در اصفهان وجود دارد و به علاقه‌مندان توصیه می‌شود که در پشت‌بام ساختمان‌های بلند از سمت شرق و خط مرزی افق آن را مشاهده کنند.

این کارشناس اخترشناسی با اشاره به اینکه همه مراحل خورشیدگرفتگی فردا در ایران قابل رویت نیست، افزود: بهترین مکان برای رصد این پدیده در ایران، جزیره‌های خلیج فارس از جمله سیری است که تا ۹۰ درصد خورشیدگرفتگی در آنجا از دید ناظر زمینی دیده می‌شود.

اسحاقی با اشاره به اینکه در خورشیدگرفتگی حلقوی، آسمان به‌طور کامل تاریک نمی‌شود، تصریح کرد: این یکی از زیباترین پدیده‌های نجومی است که به آن حلقه آتش می‌گویند.

وی خاطرنشان کرد: این پدیده فردا صبح به وقت ایران از ساعت ۶ صبح از عربستان شروع می‌شود و پس از عبور از جنوب خلیج فارس، عمان و اقیانوس هند در شرق اندونزی پایان می‌یابد.

این کارشناس با بیان اینکه درصد خورشیدگرفتگی مذکور در نقاط مختلف ایران تفاوت دارد، اضافه کرد: هرچه از شمال به مرکز و جنوب کشور حرکت کنیم، درصد بیشتری از این پدیده قابل مشاهده است به‌عنوان مثال در تهران ۶۶ درصد، اصفهان ۷۷ درصد و شهرهای جنوبی ۸۷ درصد می‌باشد.

اسحاقی به علاقه‌مندان نجوم تاکید کرد که به هیچ عنوان با چشم غیر مسلح این پدیده را مشاهده نکنند بلکه عینک‌های مخصوص را به چشم بزنند.

خورشیدگرفتگی‌ فردا، با توجه به اینکه فاصله ماه با زمین به کمترین مقدار خود ‌رسیده و به صورت کامل در میان خورشید و زمین قرار گرفته و در یک راستاست و نورخورشید در اطراف ماه دیده می‌شود، حلقوی نامیده می‌شود.

به‌دنبال این خورشیدگرفتگی، خواندن نماز آیات بر مسلمانان واجب است.

برچسب‌ها خسوف خورشید نجوم اصفهان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خسوف خورشید نجوم اصفهان خسوف خورشید نجوم اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۴۸۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین نشست حلقه «بچه‌های ایران آینده» برگزار می‌شود

اولین نشست حلقه «بچه‌های ایران آینده» با عنوان «گر تو سعدی شوی» همزمان با روز بزرگداشت سعدی و نثر فارسی در فرهنگسرا‌های شهر تهران برگزار می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، در اولین نشست «بچه‌های ایران آینده» نوجوانانی که سال گذشته در جشنواره «قصه ایران آینده» شرکت کرده بودند گردهم می‌آیند و یکی از حکایت‌های گلستان سعدی را با ادبیات امروزی بازنویسی می‌کنند.


در پایان این نشست‌ها که از اول تا ششم اردیبهشت ماه در فرهنگسرا‌های شهر تهران برگزار می‌شود، نوجوانان آثار خود را می‌خوانند و به رای شرکت‌کنندگان بهترین اثر انتخاب می‌شود و برای چاپ در فصلنامه «ایران آینده» به دبیرخانه جشنواره ارسال می‌شود.


نشست حلقه «بچه‌های ایران آینده» با هدف شناسایی، پرورش و شکوفایی نوجوانان مستعد در زمینه نویسندگی و گسترش فعالیت حلقه‌های نوجوانان فرهنگسرا‌ها برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای شرکت در این نشست‌ها و همچنین کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نزدیک‌ترین فرهنگسرای محل سکونت خود مراجعه کنند و یا به درگاه رسمی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به نشانی farhangsara.ir مراجعه کنند.

دیگر خبرها

  • صدور مجوز حفر ۱۳۰ حلقه چاه برای تامین آب شرب خراسان رضوی
  • بارسلونا در جهنم؛ آینده بلوگرانا چه می شود؟
  • در خورشیدگرفتگی ۲۰ فروردین چه چیزهای عجیبی مشاهده شد؟
  • زمان دقیق طلوع ماه صورتی در ایران؛ این ماه را از دست ندهید!
  • تصاویر نجومی سوم اردیبهشت (۲۲ آوریل)
  • کتاب صوتی «برزویه پزشک» منتشر شد/اقتباسی از داستان‌ کلیله و دمنه
  • اولین‌نشست حلقه «بچه‌های ایران آینده» برگزار می‌شود
  • اولین نشست حلقه «بچه‌های ایران آینده» برگزار می‌شود
  • لانینا به ایران می‌رسد؛ پدیده «لانینا» چیست؟
  • پدیده ۲۳ ساله کشتی آمریکا "دیوید تیلور" را به زانو در آورد (فیلم)