Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست اداره حفاطت محیط زیست شهرستان مریوان گفت: در اولین روزهای فصل زمستان، بخش‌هایی از نیزارهای اطراف و حاشیه تالاب زریوار مریوان، طعمه حریق و آتش‌سوزی شد.

ابراهیم بلندهمت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: محدوده‌ای از نیزارهای تلاب بین‌المللی زریبار مریوان به مساحت 150 هزار مترمربع در حاشیه روستاهای دره تفی و نی، طعمه حریق و دچار آتش‌سوزی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این اداره نیز همانند دفعات گذشته و با تمامی نیرو و تجهیزات در محل آتش‌سوزی حضور یافت و پس از تلاشی چندین ساعته، آتش مهار شد.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مریوان تصریح کرد: هرچند به دلیل باتلاقی بودن بخشی از نیزارها، اطفاء آتش‌سوزی با دشواری روبرو شده بود اما با تلاش به موقع و سختکوشی همکاران محیط‌بان و اعضاء شرکت تعاونی صیادان از پخش و سرایت آتش‌سوزی به سایر مناطق زریبار جلوگیری به عمل آمد و خوشبخانه آتش‌سوزی مهار شد.

وی با اشاره به مشکل آتش‌سوزی نیزارهای تالاب زریبار اظهار کرد: متأسفانه چندین سال است که نیزارهای تالاب زریوار آتش زده می‌شود و اداره حفاظت محیط زیست مریوان با راه‌اندازی پاسگاه محیط‌بانی «برده رشه» محدوده تالاب را به منظور جلوگیری از تخلفات شکار و صید و مواردی این چنین به طور شبانه‌روزی پایش و کنترل می‌کند.

وی ادامه داد: تحقیقات میدانی با استفاده از مجاری قانونی و قضائی به منظور شناسائی و دستگیری عامل یا عوامل آتش‌سوزی در نیزارها ادامه دارد.

همت‌بلند با اشاره به اهمیت نیزارها برای تالاب زریبار گفت: وجود نیزارها در حاشیه و پیرامون زریبار به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر دریاچه ضمن بخشیدن جلوه‌های خاص بصری، از حیث روابط اکولوژیکی، حفظ سلامتی و تصفیه آب دریاچه و برقرای توازن در معادلات اکولوژیکی این دریاچه اهمیت دارد.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مریوان تصریح کرد: این نیزارها در واقع پناهگاه بسیار خوبی برای لانه‌سازی و جوجه‌آوری پرندگان آبزی و کنار آبزی بومی و مهاجر این تالاب هستند و گسترش آنها واکنش طبیعی دریاچه به سموم کشاورزی و فاضلاب‌های روستاهای اطراف این اکوسیستم منحصر به فرد است. 

به گفته وی، برخی از مردم به اشتباه فکر می‌کنند که گسترش این نیزارها به زیان زریبار است و گاهاً به تخریب یا آتش زدن آن اقدام می‌کنند که این عمل، خلاف شرایط طبیعی این تلاب بین‌المللی است و تأثیر منفی بر عملکرد آن دارد.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۸۳

منبع: فارس

کلیدواژه: محیط زیست آتش سوزی تالاب زمستان تالاب زریوار مریوان محیط زیست مریوان کردستان اتش سوزی طعمه حریق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۴۹۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطر نابودی گیاهان دارویی و خوراکی با برداشت بی رویه

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، شواهد تاریخی گویای این است که استان همدان از گذشته‌های دور یکی از قطب‌های توسعه و کشت گیاهان دارویی و صادارت آن به دیگر نقاط ایران بوده است.

برخی از این گیاهان علاوه بر اینکه مصرف خوراکی دارند از آنان به عنوان دارو هم استفاده می‌شود.

موسوی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان با بیان اینکه بیشترین گیاهان دارویی که در استان همدان یافت می‌شود شامل خارشتر، سیر، پونه، آذربه و بومادران است گفت: ضروریست در حفظ و نگهداری این گنجینه‌ها بیش از پیش تلاش کرد.

محمدی رئیس اداره نظارت بر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست استان همدان نیز با اشاره به اینکه هم اکنون برخی از این گونه‌های گیاهی در خطر انقراض قرار دارند افزود: چرای بیش از حد دام و همچنین ریشه کنی گیاه از جمله مواردی است که باعث آسیب گیاهان و مراتع می‌شود.

دیگر خبرها

  • سرشماری دوزیستان در مریوان انجام شد
  • خطر نابودی گیاهان دارویی و خوراکی با برداشت بی رویه
  • تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در منطقه سیاهمزگی
  • بوتیمار تحویل محیط زیست اردکان شد
  • معرفی واحد تولید کننده آلاینده محیط زیست به دستگاه قضا در گیلان
  • سلاجقه: امیدواریم روند بهبود دریاچه ارومیه مستمر باشد
  • سلاجقه: وضعیت دریاچه ارومیه مناسب است
  • احتمال وقوع آتش سوزی در مراتع به دلیل غنی شدن پوشش گیاهی منطقه
  • تلف شدن تعداد انبوهی ماهی قرمز در دریاچه شورابیل اردبیل
  • وضعیت خوب بارندگی‌های امسال و غنی شدن پوشش گیاهی