Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@06:35:12 GMT

بازار روبه رشد سیب ایران در خارج از کشور

تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۵۱۸۳۹

بازار روبه رشد سیب ایران در خارج از کشور

غلامرضا بابایی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزد: ۷۵۰ هزار تن سیب درختی در سردخانه‌های این استان وجود دارد و سفر هفته آینده این هیات به استان می‌تواند مسیر جدیدی پیش‌روی صادرات سیب کشور قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه ۳۶۰ سردخانه با بیش از یک میلیون تن ظرفیت برای ذخیره سیب درختی در این استان وجود دارد، اظهار داشت: سیب درختی استان در بیشتر موارد به کشورهای همسایه، آسیای‌شرقی و جنوب‌شرقی این قاره پهناور صادر می‌شود و با توجه به کیفیت مناسب آن، قابلیت صادرات به سایر کشورهای جهان را داراست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین با تاکید بر اینکه هشت هزار و ۸۰۰ تن از سیب درختی تنظیم بازار شب عید برای ۱۱ استان کشور را آذربایجان‌غربی تامین می‌کند، اضافه کرد: آذربایجان‌غربی مسوولیت میز ملی سیب را بر عهده دارد و هرگونه تصمیم‌گیری در این رابطه به این استان واگذار شده‌است.

وی بیان کرد: مشکل نحوه بسته‌بندی و انتقال سیب در این استان نیز حذف و اصلاح شده‌است و صادرکنندگان می‌توانند از مشوق‌های صادراتی این محصول از جمله تهاتر با میوه‌های گرمسیری و سایر نهاده‌های کشاورزی استفاده کنند تا با مشکل انتقال ارز روبرو نشوند.

به گزارش ایرنا باغداران آذربایجان‌غربی امسال با برداشت بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن سیب، رتبه نخست تولید این محصول را در کشور به خود اختصاص دادند؛ از مجموع ۱۰۲ هزار هکتار مساحت باغ‌های بارور آذربایجان‌غربی حدود ۶۰ هزار هکتار به سیب اختصاص یافته‌است و حدود یک سوم سیب کشور در این استان تولید می‌شود.

سالانه به طور میانگین یکهزار هکتار باغ سیب در استان احداث و با باغ‌های نامرغوب و فرسوده جایگزین می‌شود و این در حالی است که ۱۱۲ هزار هکتار باغ در آذربایجان‌غربی وجود دارد که از این مقدار ۱۰۲ هزار هکتار بارور بوده و بیش از نیمی از آن به این محصول پرآب‌بر اختصاص یافته‌است.

برچسب‌ها صادرات سیب صنعت و معدن آذربایجان غربی ارومیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صادرات سیب صنعت و معدن آذربایجان غربی ارومیه صادرات سیب صنعت و معدن آذربایجان غربی ارومیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۵۱۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۵۰ درصدی صادرات از گمرکات آذربایجان غربی

ناظر گمرکات آذربایجان‌غربی در  گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوانبا اشاره به صدور ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار کالا از گمرکات استان، اظهار کرد: از مجموع این میزان صادرات یک میلیارد و و ۱۰۰ میلیون دلار آن مربوط به گمرکات خود استان و ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار نیز مربوط به صادرات سایر گمرکات کشور از گمرکات استان بوده است.

خالد جنگجو با بیان اینکه در استان آذربایجان غربی  ۹ گمرک به عنوان مبادی تجاری صادرات و واردات کالا فعالیت می‌کنند، افزود: ارزش این مقدار صادرات در مقایسه به مدت مشابه پارسال ۵۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

ناظر گمرکات آذربایجان‌غربی کشور‌های ترکیه، آذربایجان و عراق و تعدادی از کشور‌های اروپایی را مقصد اصلی صادرات کالا‌های ایرانی از گمرکات استان اعلام کرد.

جنگجو در ادامه به روند ترانزیت کالا از استان هم اشاره و اضافه کرد: در سالی که گذشت در مجموع ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تن انواع کالا از استان ترانزیت زمینی و ریلی شده که ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن آن مربوط به ترانزیت از گمرکات خود استان و بقیه ترانزیت عبوری سایر گمرکات بوده است.

او همچنین از توافقات رؤسای گمرکات ایران و ترکیه برای توافق ۲ کشور برای تحقق سقف تجارت مشترک دو طرف تا ۳۰ میلیارد دلار هم اشاره کرد و گفت: مقرر شد ۱۲ بند از ۱۹ بند توافقنامه دو طرف برای تسهیل در روانسازی تجارت بزودی عملیاتی شود.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • کارشناس بازار سرمایه: ایرانیان خارج از کشور ۱۷۰۰ میلیارد دلار سرمایه دارند
  • اجرای طرح جهش تولید گندم در آذربایجان‌غربی برای سومین سال متوالی
  • اجرای طرح جهش تولید گندم در آذربایجان‌غربی برای سومین سال
  • اجرای طرح جهش تولید گندم در ۱۸۹ هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی
  • شتاب دراجرای طرح‌های آب و‌خاک آذربایجان غربی با اختصاص اعتبار ویژه
  • طرح جهش تولید گندم در آذربایجان‌غربی برای سومین سال در حال اجراست
  • بیش از ۵۰۰ نفر در تصادفات سفر‌های نوروزی جان باختند
  • طرح جهش تولید گندم در آذربایجان‌غربی برای سومین سال در حال اجرا است
  • اختصاص اعتبار ویژه برای اجرای طرح‌های آب و خاک در آذربایجان غربی
  • افزایش ۵۰ درصدی صادرات از گمرکات آذربایجان غربی