Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-25@22:26:57 GMT

مجلس، بودجه و پروژه‌های نیمه‌تمام!

تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۵۲۳۷۰

مجلس، بودجه و پروژه‌های نیمه‌تمام!

«پروژه‌های نیمه‌تمام» زخم‌های کهنه‌ای هستند که بیماری اقتصاد ایران را تشدید می‌کنند و همه‌ساله و در ایام تدوین و بررسی بودجه در کشور بر سر زبان‌ها می‌افتند و سپس به فراموشی سپرده می‌شوند.

سید جلال فیاضی/

«پروژه‌های نیمه‌تمام» زخم‌های کهنه‌ای هستند که بیماری اقتصاد ایران را تشدید می‌کنند و همه‌ساله و در ایام تدوین و بررسی بودجه در کشور بر سر زبان‌ها می‌افتند و سپس به فراموشی سپرده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 امسال نیز در شرایطی که آخرین بودجه کشور در مجلس دهم در دست بررسی است، یادآوری این موضوع و انتظار تصمیم‌گیری مؤثر و کاربردی توسط نمایندگان مردم در این زمینه و پایان دادن به‌غفلت سنواتی در این مورد یک ضرورت است.

بر اساس اعلام اخیر معاون اقتصادی وزیر کشور؛ حدود ۸۰ هزار پروژه نیمه‌تمام در کشور وجود دارد که برای تکمیل آن‌ها به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

اگر اعتبار عمرانی بودجه سال ۹۹ را- آن‌گونه که رئیس‌جمهوری هنگام تقدیم بودجه به مجلس اعلام کرد-۷۰ هزار میلیارد تومان بدانیم و توجه داشته باشیم که معمولاً میزان تخصیص اعتبارات عمرانی در طی سال‌های متمادی کمتر از ۵۰ درصد بوده است و با در نظر گرفتن نرخ تورم و هزینه نگهداری این پروژه‌ها، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام در کشور بیش از ۱۵ سال دیگر به طول خواهد انجامید! که با احتساب عمر فعلی از زمان کلنگ‌زنی تا بهره‌برداری در مواردی بیش از ۲۵ سال طول خواهد کشید و بسیاری از این پروژه‌ها یا فرسوده و غیرقابل بهره‌برداری خواهند شد و یا اصولاً کارایی خود را از دست خواهند داد.

جالب اینکه به گفته رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان خراسان رضوی: «دولت برای اینکه شر این پروژه‌ها را از سرخود باز کند، حتی حاضرشده است برخی از این طرح‌ها را رایگان واگذار کند و به خریدار تسهیلات هم بدهد؛ اما مشکل این است که قانون موجود برای این واگذاری‌ها سخت و پیچیده است». به کارگیری واژه «شر» از سوی یک مقام دولتی برای پروژه‌هایی که روزی برای باز کردن گرهی از مشکلات مردم کلنگ زده‌شده است، می‌تواند عمق فاجعه را نشان دهد. از سوی دیگر به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران تعداد قابل‌توجهی از این طرح‌ها را باید «پروژه‌های انتخاباتی» نامید؛ طرح‌هایی که با فشار؛ اعمال‌نفوذ و متأسفانه گاهی بده بستان‌های سیاسی برخی از نمایندگان مجلس در ادوار مختلف و برای جلب رأی مردم کلنگ‌زنی شده و به علت نبود مطالعات کارشناسی و یا عدم پیش‌بینی بودجه موردنیاز، اکنون رهاشده و نیمه‌تمام مانده است.

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام علاوه بر اینکه سرمایه‌های بر زمین‌مانده کشور را احیا می‌کند، می‌تواند موجب ایجاد اشتغال شده و بخشی از مشکلات اقتصادی کشور ازجمله معضل بیکاری را مرتفع سازد.

انتظار می‌رود مجلس دهم در آخرین آزمون بودجه‌ای نسبت به اصلاح قوانین واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام اقدام کرده و با مقررات زدایی از روند واگذاری این پروژه‌ها به بخش خصوصی صاحب صلاحیت با اخذ تضامین لازم، این زخم کهنه را در بدنه اقتصاد ایران التیام بخشد.

تعیین تکلیف واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام با شرایط سهل و تضمین بهره‌برداری در زمان مقرر می‌تواند یکی از یادگارهای ماندگار نمایندگان مجلس دهم در آخرین ماه‌های حضور آن‌ها در مجلس باشد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: پروژه های نیمه تمام مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۵۲۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تأمین بودجه هوشمندسازی ماموریت های پلیس

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار احمدرضا رادان، در جلسه دیدار اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با وی که در ستاد فرماندهی انتظامی کل کشور برگزار شد، گفت: با توسعه هوشمندسازی در اجرای طرح‌های پلیس و استفاده از تجهیزاتی نظیر دوربین، قطعاً میزان امنیت افزایش خواهد یافت.

وی تاکید کرد: مجلس می‌تواند با تعیین بودجه مناسب، پلیس را در اجرای بهینه ماموریت‌هایی که انجام آن، مستلزم در اختیار داشتن ابزارهای هوشمند است، یاری رساند.

فرمانده کل انتظامی کشور، یکی از این تجهیزات را دوربین عنوان کرد و گفت: استفاده از چنین تجهیزاتی، میزان امنیت را افزایش خواهد داد؛ لذا تحقق این امر، مستلزم تخصیص بودجه لازم از سوی مجلس شورای اسلامی است.

کد خبر 6086906

دیگر خبرها

  • تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد
  • مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد
  • تکمیل پروژه‌های نیمه تمام مدارس تیران در دستور کار قرار گیرد
  • خبر مهم وحیدی درباره مرحله دوم انتخابات مجلس
  • رادان: : با توسعه هوشمندسازی طرح‌های پلیس قطعاً میزان امنیت افزایش خواهد یافت
  • ضرورت تأمین بودجه هوشمندسازی ماموریت های پلیس
  • مخالفت مجلس با ارسال گزارش دارو به قوه قضائیه
  • پروژه‌های نیمه تمام راهسازی دشتستان تکمیل می شوند
  • مشکل تامین ارز دارو داریم؛ اما وعده درمان سرطان رایگان می دهند! بودجه 1403 برای تامین دارو چه می گوید؟
  • ۵۶ پروژه نیمه‌تمام در ابرکوه منتظر تامین اعتبار