Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-25@14:49:28 GMT

علت گزگز و درد کف پا چیست؟

تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۵۲۹۴۱

علت گزگز و درد کف پا چیست؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، تونل تارسال، کانالی است که در قسمت داخلی مچ پا و زیرقوزک داخلی قرار گرفته است. این کانال محل عبور انواع شریان و ورید، اعصاب و تاندون است. یکی از مهم‌ترین اعصابی که از این کانال عبور می‌کند، عصبی به نام تی‌بیال خلفی است. زمانی که این عصب به هر دلیل تحت فشار قرار می‌گیرد دردناک می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این عارضه یکی از مهم‌ترین دلایل گزگز و درد کف پا، پاشنه و انگشتان است.

مهم‌ترین علل ایجاد سندرم تارسال تانل

کف پای صاف و بدون قوس: کف پای صاف و بدون قوس سبب می‌شود مچ پا به سمت خارج انحراف پیدا کند و مجرای تونل تنگ شود. بسته شدن مجرای تونل سبب فشار به اعصاب و ایجاد درد می‌شود. به طور کلی هر عارضه‌ای که منجر به تنگ شدن کانال شود، در این بیماری نقش دارد.

در عین حال عللی چون شکستگی مچ پا،  متورم شدن تاندون‌ها،  خار استخوان مفاصل، دیابت و ... نیز می‌تواند منجر به گزز کف پا و درد آن شود.

باید توجه کرد که زنان و مردان به یک اندازه در معرض این سندرم قرار دارند. علایم سندرم تارسال تانل مشابه علایم دیده شده در افراد مبتلا به اختلالات تیرویید است. مهم‌ترین نشانه‌های آن احساس گزگز، درد، سوزش و بیحسی در مچ، پاشنه، قوس و انگشتان است. علایم می‌توانند دایمی باشند یا بر اثر ایستادن زیاد، پیاده‌روی طولانی یا ورزش شدید، تشدید شوند.

بنابر اعلام پایگاه جامع آموزش و فرهنگسازی سلامت وزارت بهداشت، سندرم تارسال تانل یکی از عوارضی است که سرعت در تشخیص، نقش مهمی در پیشرفت درمان دارد؛ چرا که تشخیص زودهنگام سبب کمترین آسیب به اعصاب می‌شود. عکسبرداری به روش MRI یکی از مهم‌ترین روش‌های تشخیص است. معمولا پزشکان پس از اطمینان از وجود این عارضه، استراحت، کاهش وزن، اجتناب از فعالیت بدنی شدید و استفاده از کفش مناسب را توصیه می‌کنند. سپس از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا تزریق بی‌حس کننده به عصب استفاده می‌شود. استفاده از کفی‌های طبی برای افراد مبتلا به کف‌ پای صاف نیز یکی از راهکار دیگر است. در برخی موارد فیزیوتراپی هم توصیه می‌شود. البته در حالت‌های خاص، تنها راه علاج عمل جراحی برای باز کردن کانال است.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: گردش خون گر گرفتگی گزگز کف پا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۵۲۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاشت الکترود در مغز یک زن برای درمان سندروم لی + فیلم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: برای نخستین بار در کشور زنی ۲۳ ساله که از بدو تولد مبتلا به "سندرم لی" بود برای کاشت الکترود عمقی مغز در بیمارستان شهدای تجریش جراحی شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علیرضا زالی؛ جراح مغز و اعصاب و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اظهار کرد: برای نخستین بار در کشور زنی 23 ساله که از بدو تولد مبتلا به "سندرم لی" بود برای کاشت الکترود عمقی مغز در بیمارستان شهدای تجریش جراحی شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی درباره سندرم لی توضیح داد: این سندرم نوع بیماری نادر ژنتیکی است که فرد از همان بدو تولد به آن مبتلاست، عمده مشکلات در این بیماران مربوط به بخش میتوکندری یعنی بخش کارخانه درون سلول مغز است.

وی افزود: انواع بیماری‌ها شامل اختلالات عصبی، کاهش شنوایی، مشکلاتی در قوای عقلانی و ضریب هوشی، اختلالات چشمی و مشکلات قلبی، عروقی و تنفسی از جمله عوارض مبتلایان به سندرم لی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی درباره وضعیت کلی بیمار اظهار کرد: بیمار زنی 23 ساله‌ است که به دلیل ابتلا به "سندرم لی" و مشخصاً عوارضی مانند اختلالات حرکتی در اندام‌ها که با درمان‌های متعارف هم بهبود پیدا نکرده بود، به بیمارستان شهدای تجریش مراجعه کرد و بعد از بررسی کاندیدای جراحی شد.

وی با اشاره به بررسی وضعیت این بیمار توسط همکاران بخش اختلالات حرکتی بیمارستان شهدای تجریش، افزود: بعد از بررسی‌های تیم پزشکی تصمیم بر این شد که الکترود در بخش‌های عمقی مغز  این بیمار کار گذاشته شود.

انجام موفقیت‌آمیز جراحی پیچیده خارج کردن توده از بدن یک زن

به گفته زالی در این جراحی الکترود تحریک مغز در هسته‌های تالاموس قرار داده شد، با کمک این روش اختلالات و مشکلات مقاوم به دارو درمانی در این بیمار به میزان قابل توجهی کنترل می‌شود.

جراح مغز واعصاب با اشاره به اینکه نخستین جراحی سندرم لی در کشور توسط متخصصان بیمارستان شهدای تجریش انجام شده است، بیان کرد: خوشبختانه بیماری که تحت عمل جراحی درمان سندرم لی قرار گرفت، از طول عمر بالاتری در بین مبتلایان برخوردار است.

وی یادآور شد: اولین جراحی سندرم لی در دنیا توسط متخصصان جراحی اعصاب دانشگاه اکلاهما در ایالت اکلاهما آمریکا در بیماری 18 ساله انجام شده است.

در ادامه فیلم مربوط به انجام این جراحی را مشاهده می‌کنید:

.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کاشت الکترود در مغز یک زن برای درمان سندروم لی + فیلم
  • مواد غذایی ضد التهاب
  • خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد
  • دلیل و عوارض بیماری ترانه علیدوستی چیست؟
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • سندرم درس (DRESS) چیست؟ / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟
  • تبرئه مردی که بدنش الکل تولید می‌کند!
  • جزییات تازه از اسم بیماری که ترانه علیدوستی به آن مبتلا شده است
  • جزئیات بیماری ترانه علیدوستی؛ ابتلا به یک سندروم خاص؟!
  • سندرم انگشت آیفون چیست و پزشکان در موردش چه می‌گویند؟