Web Analytics Made Easy - Statcounter

وفا برهانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با بیان آنکه توجه به هنر موسیقی و ارائه نگاه تازه به این هنر فاخر یکی از راه های رشد موسیقی در هر جامعه ای است، افزود: یکی از شیوه های روزآمد کردن هنر موسیقی توجه به ساز های ابداعی است که آواهای موسیقایی تازه ای را برای این هنر به همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به آنکه ساز نو، نام ویژه برنامه ای است که به رونمایی از ساز های ابداعی هنرمندان خلاق موسیقی می پردازد، گفت: در این برنامه به رونمایی از ساز های ابداعی دف بادی یا دف کوکی و ساز کولک که تلفیقی از ساز سنتی تنبک و ساز کلمبیایی کاخون است و از سازهای جذاب مجید آذری پوراست خواهیم پرداخت، که علاوه بر شکل نوآورانه، صداهای تازه ای را نیز به گنجینه موسیقایی ما افزوده است.

مدیر روابط عمومی فرهنگسرای سرو یادآور شد: از ویژگی های منحصر بفرد دف بادی یا دف کوکی، کوک شدن پوست دف می باشد. این کوک شدن موجب تنظیم دف با انواع نواها و موسیقی ها می شود.

وی با بیان آنکه ساز دیگری که از آن رونمایی می شود، کولک نام دارد گفت: هدف مجید آذری پور از ساخت این ساز ابداعی، نخست به وجود آوردن فضایی است که صدای تازه ای را به موسیقی ما بیفزاید و دیگر اینکه حرمت ساز را حفظ و نگاه دارد؛ چراکه این ساز، تلفیقی از ساز های تنبک و کاخون کلمبیایی است.

وی افزود: آذری پور به نوع استفاده از ساز کاخون نقد هوشمندانه ای دارند؛ زیرا برای نواختن این ساز کوبه ای کلمبیایی، روی ساز می نشینند و می نوازند و این نوعی در فرهنگ ما تقلیل و تحقیر موسیقی به حساب می آید. وی ضمن تلفیق سازهای تنبک و کاخون که صدایی تازه را به ارمغان آورده است، ساز را به گونه ای طراحی نموده اند که بر روی دوش و کول نوازنده قرار می گیرد و به همین سبب آن را کولک نامگذاری کرده اند.

مجید آذری پور سال ۱۳۳۹ در شهر اصفهان و خانواده‌ای اهل موسیقی و هنر بدنیا آمد. از کودکی با موسیقی آشنا شد و نزد اساتید بزرگواری چون پورابوطالب ، جمشید محبی و شادروان ناصر فرهنگ فر نواختن تنبک  را آموخت و در سال ۱۳۵۶ در مسابقات دانش‌آموزی استان اصفهان رتبه نخست را کسب کرد.

در کنار اموختن موسیقی مجید نوجوان حرفه نجاری را آموخت و پس از تحصیلات دانشگاهی عشق به چوب باعث شد تا این کار را به صورت حرفه‌ای دنبال کند.

سال ۱۳۶۱ از کارگاهی کوچک در حیاط منزل پدری کار ساختن ساز را با تنبک و سنتور را آغاز کرد. تلاش فوق‌العاده وی برای ارتقاء سطح سازهای موجود و ابداع سازهای جدید در سال ۱۳۸۴ و با ابداع دف قابل کوک آغاز شد و بهبود آن با قابلیت استفاده از هوای فشرده برای کلیه سازها رسیده و هم اکنون با راهنمایی استاد حسین علیزاده نمونه آن برای تار نیز ساخته شده است. آخرین ابداع آذری پور ساز کولک است که با قابلیت استفاده بجای تنبک و کاخن و … می تواند به تنهایی جایگزین مناسبی برای بسیاری از سازهای کوبه‌ای باشد.

آیین رونمایی و اجرا با این دو ساز روز جمعه (ششم دی ماه)، ساعت 15 در فرهنگسرای سرو برگزار می شود.

برچسب‌ها فرهنگسرای سرو هنرمندان موسیقی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگسرای سرو هنرمندان موسیقی فرهنگسرای سرو هنرمندان موسیقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۵۳۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنایه سنگین آذری جهرمی به زاکانی

تصویر جدیدی از حاشیه اتوبان افسریه تهران بحث‌برانگیز شده است. آذری جهرمی (وزیر ارتباطات دولت روحانی) در اینباره نوشت: «درخت نیست که؛ چند تا نهاله که دارند جابجا می‌کنند. خودشون هم رفتتند و دیدن»

دیگر خبرها

  • گردان های قسام از سلاح جدید ایرانی خود رونمایی کرد + فیلم
  • کنایه سنگین آذری جهرمی به زاکانی
  • غربت موسیقی متعهدانه در خوزستان!
  • در غرب تحصیل کرد اما آثارش به شدت ایرانی است
  • مراسم رونمایی از لوح ثبت جهانی افطار در بندرلنگه
  • مراسم رونمایی از لوح جهانی ثبت افطار در بندرلنگه
  • مراسم رونمایی از لوح ثبتی جهانی افطار در بندرلنگه
  • راهیابی آثار ۵ سینماگر ایرانی به جشنواره هات داکس
  • آثار تخصصی و جدید پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن رونمایی شد
  • رونمایی از ترجمه‌ کتاب «داستان‌های منتخب شاهنامه» به اردو