Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مباحثی که معمولاً در بررسی تاریخ دوره پهلوی مطرح می‌شود، نسبت میان شاه و ارتش است. محمدرضا پهلوی، حجم سنگینی از بودجه کشور را صرف امور نظامی می‌کرد و خرید‌های بحث برانگیز تسلیحاتی او، ناجی کارخانه‌های اسلحه‌سازی غرب و به ویژه آمریکا بود. اما نکته حائز اهمیت، دیدگاهی است که محمدرضا پهلوی درباره ارتش، پس از این همه ریخت و پاش داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسدا... عَلَم، نخست‌وزیر و وزیر دربار شاه، در خاطراتش، بار‌ها به این رویکرد پهلوی دوم اشاره کرده‌است که در ادامه مطلب، یکی از یادداشت‌های او را می‌خوانید.

«۲۱ آذر ۱۳۴۹ / مراسم روز ارتش، زیر باران بسیار شدیدی برگزار شد. شاه با اسب برای بازدید و سان آمد. تا مغز استخوان خیس شده بود ... قبل از مراسم به کاخ رفتم تاپیشنهاد کنم پیراهنی با آستین‌های بسته بپوشد که وقتی سلام می‌دهد باران از آستینش وارد نشود. با حیرت دیدم که مشغول پوشیدن جلیقه ضد گلوله است.

از تعجب دهانم باز مانده بود ... رژه روز ارتش با سلاح‌های بی فشنگ صورت می‌گیرد. شاید خبری به او داده‌اند، اگر هم داده باشند به قدری در این موارد سر نگهدار است که به من حرفی نخواهد زد. ضمن این‌که آن‌جا بودم، از مراسم روز رژه‌ای تعریف کردم که در حضور پدرش برگزار شده بود.

آن روز هم باران شدیدی می‌بارید، ولی وقتی که سرباز‌ها از جلوی جایگاه رد می‌شدند، شاه جلو می‌آمد و سلام می‌داد و هر بار آستینش پر از آب می‌شد. مثل مشک آب، آن را خالی می‌کرد و دوباره سلام می‌داد. گفتم که ممکن است شاه هم امروز همین وضعیت را پیدا کند.

گفت: «بله پدرم می‌توانست از پس این چیز‌ها برآید؛ تریاک می‌کشید و در تمام عمرش دچار سرماخوردگی نشد. ولی من به آسانی سرما می‌خورم!»

در پایان رژه، شاه اصلاً از مراسم راضی نبود. گفت: اگر مطمئن بودم که می‌توانند خوب بجنگند، بد رژه رفتن را به آن‌ها می‌بخشیدم. آن‌چه مرا نگران می‌کند این است که نه می‌توانند بجنگند و نه رژه بروند. اگر نظامشان بهتر نشود، مجبور می‌شویم شما را بفرستیم خانه که کار‌های سبک‌تری انجام بدهید.»

منبع: خراسان

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سیاسی تاریخ معاصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۵۷۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از «صید ارواح» چه می‌دانید؟

عبارت «صید ارواح» ترسناک است، چون ممکن است گمان کنیم این ارواح هستند که عملیات صید را انجام می‌دهند. در حقیقت صید شبح یا ارواح امری واقعا خوفناک است و زمانی اتفاق می‌افتد که صیادان تور‌های صیادی را در دریا و اقیانوس‌ها گم می‌کنند و از دست بدهند و یا زمانی که تجهیزات صید کهنه یا آسیب‌دیده خود را در محیط زیست دریا رها می‌کنند تا به‌صورت سرگردان مسیر خود را در دریا بپیماید و در مکانی تاریک و نادیدنی آرام گیرد، به‌گونه‌ای که خود به دامی برای ماهی‌ها و آبزیان دیگر تبدیل می‌شوند و هر آنچه در آن به دام می‌افتد، هلاک می‌شود.

سالانه حدود ۶۴۰ هزار تن از تجهیزات صید و به‌ویژه تور‌های صیادی در اقیانوس‌ها گم یا رها می‌شوند. سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و برنامه محیط زیست سازمان ملل (یونپ) تخمین زده که تجهیزات صید رها شده و سرگردان (صید ارواح) ۱۰ درصد پسماند‌های موجود در اعماق اقیانوس‌ها را تشکیل می‌دهند. مرگ و میر ماهی‌ها و دیگر پستانداران دریایی از جمله نهنگ‌ها، دلفین‌ها، فک گوش‌دار، لاک‌پشت‌ها - که برخی از آنها در معرض انقراض قرار دارند - یکی از پیامد‌های ویرانگر تجهیزات صید سرگردان در دریا (صید ارواح) است.

متأسفانه کشتار شبح‌گونه و ناجوانمردانه آبزیان تنها مشکل ناشی از تجهیزات صید رها شده در دریا‌ها نیست چراکه این تور‌های صیادی رها شده می‌توانند محیط زیست اعماق دریا‌ها را تغییر دهند و در مسیر ناوبری کشتی‌ها، زمانی که به پروانه کشتی‌ها برخورد می‌کنند، ایجاد مشکل کنند و حتی موجب واژگون شدن کشتی و مرگ سرنشینان آن شوند.

تجهیزات صید رها شده (ارواح) گاهی همچون زباله در سواحل انداخته می‌شوند که در این صورت برای پرندگان و گونه‌های ساحلی همچنین ساکنان مناطق ساحلی خطرناک محسوب می‌شوند. کشور‌های جهان برای بهبود مدیریت شیلات بسیار تلاش کرده‌اند و این تلاش‌ها باید ادامه پیدا کند. آگاهان امر معتقدند که تجهیزات صید به روش‌های گوناگونی در نهایت به دریا ختم می‌شوند، به گونه‌ای که طوفان‌ها و گردباد‌ها می‌توانند موجب رها شدن این تجهیزات از روی قایق‌ها و کشتی‌ها به داخل دریا شوند. گاه نیز ممکن است به اجسام دیگر در اقیانوس به گونه‌ای آویخته شوند که امکان بازگرداندن آن نباشد. گاه نیز صاحبان این تجهیزات مشخص نیستند که بتوان آنها را به صاحبانشان بازگرداند که در این صورت بدون هراس از هر گونه عواقب و پیگردی به دریا انداخته می‌شوند. گاهی نیز در سواحل و بنادر مراکز مشخص و کافی برای اینکه قایق‌ها تجهیزات صید مستعمل خود را به آنها بسپارند وجود ندارد.

بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست غرق کردن عمدی تجهیزات صید در عملیات صید غیر قانونی امری محال نیست. تور‌های گوش‌گیر و تجهیزات صید، تور‌ها و دام‌ها از مشهورترین تجهیزات صید ارواح هستند همچنین میله‌های صید، طناب‌های طویل صید می‌توانند مانع حرکت آبزیان و در نهایت هلاک آنها شوند. امروزه تور‌های گوش گیر بیشترین تجهیزاتی هستند که ایجاد مشکل کرده‌اند چراکه بخش پایینی تور در بستر دریا ثابت می‌شود و بخش بالایی تور توسط بویه به سطح آب می‌آید تا چیزی شبیه به دیوار دریایی عمودی تشکیل دهد که طول آن بین ۶۰۰ تا ۱۰ هزار متر می‌رسد. وقتی این تور‌ها گم یا رها می‌شوند می‌توانند سال‌ها عملیات «صید ارواح» را انجام دهند و تعداد بیشماری از ماهی‌ها و آبزیان را به هلاک رسانند.

عامل اصلی دیگر در صید ارواح دام‌ها و تله‌های قیفی هستند. در خلیج «چساپیک» در آب‌های ساحلی ایالات متحده سالانه از مجموع نیم میلیون واحد دام و تله به کار رفته حدود ۱۵۰ هزار واحد از این دام‌ها برای صید خرچنگ دریایی گم می‌شود. در جزیره گوادلوپ کارائیب نیز گردباد‌ها و طوفان‌ها سالانه موجب گم شدن حدود ۲۰ هزار دام و تله می‌شود که ۵۰ درصد از کل دام‌های به کار رفته را تشکیل می‌دهد. این دام‌ها عملیات صید ارواح را برای مدت‌های مدید ادامه می‌دهند. ساماندهی این شرایط مستلزم اتخاذ تدابیر عاجل برای توقف این پدیده است.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • ضریب هوشی رضا پهلوی لو رفت!
  • از «صید ارواح» چه می‌دانید؟
  • ماجرای نامه عجیب دختر رضاخان به امام خمینی چه بود؟
  • نامه عجیب دختر رضاخان به امام خمینی /فاقد شناسنامه هستم /اشرف گفت به این خواهر بی سواد که با لهجه صحبت می کند، شناسنامه نمی دهیم
  • ماجرای نامه دختر رضاخان به امام خمینی (س) + عکس
  • پاسخ محکم کروس به برادرش: به تو ربطی ندارد!
  • زمانیکه رضاشاه با خرید یک لیموزین، آمریکا را برهم ریخت | تصویر
  • فضائل بی نظیر امام حسن مجتبی(ع) در دیدگاه علمای اهل سنت
  • گران‌ترین خودرو زیر پای رضاشاه (+عکس)
  • رضاشاه با خرید این خودرو، در آمریکا جنجال بزرگی به پا کرد +عکس