Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، بررسی‌های یک اندیشکده خارجی از فعالیت حساب‌های کاربری وابسته به عربستان سعودی که به تازگی فعالیت آن‌ها تعلیق شده نشان می‌دهد محور فعالیت‌های این حساب‌های توئیتری تبلیغ برای براندازی نظام ایران و تحریم این کشور قرار داشته است.

«الی کلیفتون»، خبرنگار اندیشکده «Responsible Statecraft» بعد از مرور پیام‌های منتشرشده توسط ۶۰۰۰ حساب کاربری که اخیراً توئیتر آن‌ها را حذف کرد متوجه شده محور این پیام‌ها درخواست از «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای تغییر حکومت ایران بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



حساب‌های کاربری حذف‌شده علاوه بر این به دنبال موجه‌سازی جنایت‌های حقوق بشری عربستان سعودی در یمن و مسئولیت‌زدایی از این کشور در ماجرای ترور «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی بوده است.

شرکت توئیتر جمعه گذشته اعلام کرد هزاران حساب کاربری وابسته به حکومت عربستان سعودی را به دلیل نقض قوانین این شرکت حذف کرده است.

الی کلیفتون نوشته این حساب‌های کاربری بیش از ۲۹ میلیون پیام در توئیتر منتشر کرده‌اند. این حساب‌های کاربری توسط «سماءات» که شرکتی مستقر در عربستان سعودی است اداره می‌شوند.

در گزارش توئیتر درباره حذف این حساب‌ها آمده است: «شاخص‌های فنی ما نشان می‌دهد سماءات اقدام به ایجاد، خریداری و مدیریت این حساب‌ها از طرف مشتری‌های خودش کرده است. ما به همین دلیل دسترسی سماءات به خدماتمان و همچنین حساب‌های کاربری مدیران ارشد اسمات را تعلیق کرده‌ایم.»

شرکت سماءات متعلیق به «بدر العساکر»، رئیس دفتر ویژه محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی و «احمد الجبرین» است که هر دو متهم به جاسوسی از توییتر هستند.

فهرست مشتری‌های سماءات، شماری از وزیران حکومت عربستان سعودی و برخی از اندیشکده‌های مطرح این کشور را شامل می‌شود.

بعد از بیانیه شرکت توئیتر، وب‌سایت اسمات از دسترس خارج شد. اسمات در یک پیام تبلیغاتی که از قبل روی وب‌سایت این شرکت درج شده بود نام وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت عربستان سعودی، برنامه توسعه اقتصادی ۲۰۳۰ «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی، وزارت بهداشت سعودی، شرکت آرامکو، وزارت دارایی و برخی از دیگر نهاد‌ها و اشخاص سرشناس سعودی را به عنوان مشتری‌های خودش قید کرده بود.

با آنکه اکثر پیام‌های منتشرشده توسط این شبکه به زبان عربی بوده، بخشی از پیام‌ها هم برای هدف قرار دادن مخاطبان غربی تنظیم شده‌اند.

بررسی Responsible Statecraft نشان می‌دهد که از میان ۲۹ میلیون توئیت منتشر شده، ۴۲۲۶۷۶ پیام به زبان انگلیسی بوده‌اند.

پیش از این گزارش‌های متعددی از فعالیت حساب‌های توئیتری وابسته به حکومت عربستان سعودی منتشر شده است.

مهرماه سال جاری، همزمان با آغاز اعتراض‌ها در عراق فعالان فضای مجازی گزارش دادند ۷۹ درصد از پیام‌های منتشرشده در توئیتر درباره تظاهرات در عراق مربوط به کاربران عربستان سعودی بوده است.

یک کاربر فضای مجازی به نام «jamal cheaib» تصاویری را در توئیتر منتشر کرده که نشان می‌دهد ۷۹% از پیام‌های منتشرشده با هشتگ «#العراق_ینتفض» (عراق به پا می‌خیزد) مربوط به کاربرانی از عربستان سعودی هستند.

ارتش ربات‌ها و ترول‌های رژیم سعودی

پیش از این رسانه‌های بین‌المللی از جمله نیویورک‌تایمز گزارش‌هایی درباره توسل رژیم عربستان سعودی به «ربات‌ها» و همچین «ترول های» مجازی برای انتشار پیام‌هایی در حمایت از این رژیم منتشر کرده‌اند.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی به تاریخ ۲۰ اکتبر سال ۲۰۱۸ از تشکیل نهاد‌هایی موسوم به «مزرعه‌های ترول» در ریاض به دستور «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد عربستان سعودی برای ساکت کردن مخالفان آل‌سعود در فضای مجازی و انتشار پیام‌هایی در حمایت از آن‌ها خبر داده بود. گفته می‌شود صد‌ها نفر در این نهاد‌ها مشغول به کار هستند.

رسانه‌های بین‌المللی همچنین فاش کرده‌اند یکی از پروژه‌های «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی که سال گذشته ترور شد مبارزه با ارتش ترول رژیم سعودی بود. گزارش‌ها حاکی است او سپتامبر سال ۲۰۱۸ برای پیشبرد این پروژه مبلغ ۵۰۰۰ دلار به حساب «عمر عبدالعزیز»، یکی از مخالفان آل‌سعود واریز کرده بود.

طرح خاشقچی برای مقابله با ارتش ترول‌ها و ربات‌های بن‌سلمان، «زنبور‌های الکترونیک» نام داشت. خاشقچی ۱۱ روز قبل از آنکه ترور شود در توئیتر نوشته است: «زنبور‌ها دارند می‌آیند.»

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات مجلس یازدهم رمز پویا فیده اتحادیه عرب زلزله بم کربلای چهار حوادث آبان 98 اف ای تی اف برهم صالح رزمایش دریایی ایران چین روسیه حساب های کاربری توئیتر براندازی ربات ترول انتخابات مجلس یازدهم رمز پویا فیده اتحادیه عرب زلزله بم کربلای چهار حوادث آبان 98 اف ای تی اف برهم صالح رزمایش دریایی ایران چین روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۶۷۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار عربستان به زائران برای حضور بدون مجوز در این کشور

بر اساس اعلامیه اخیر، ۱۵ ذی‌القعده (مصادف با ۲۳ می و سوم خرداد) آخرین روز انقضاء روادید عمره خواهد بود، که نسبت به تاریخ انقضاء قبلی ۲۹ ذی‌القعده (مطابق با ۶ ژوئن و ۱۷ خرداد) تغییر کرده است. این تغییر با هدف تسهیل حضور روان زائران حج ۲۰۲۴ به شهرهای مکه و مدینه اتخاذ شده است.

با تاکید بر هماهنگی بین وزارت حج و عمره و وزارت امور خارجه عربستان، اعتبار ویزای عمره به مدت سه ماه از تاریخ صدور با اطمینان از انقضاء آن، حداکثر تا ۱۵ ذی‌القعده تایید شده است.

به گزارش اکونومیک تایمز، مناسک حج تمتع ۲۰۲۴ از غروب جمعه ۱۴ ژوئن (۲۵ خرداد) آغاز می‌شود و در عصر روز چهارشنبه ۱۹ ژوئن (۳۰ خرداد) به پایان می‌رسد. این زمان مشروط به رؤیت ماه ذی‌الحجه، دوازدهمین ماه از تقویم اسلامی است.

عربستان سعودی پیش از این به زائران کشورهای دیگر و ساکنان خارجی مقیم این کشور هشدار داده است در مراسم حج آینده بدون مجوزهای لازم شرکت نکنند، وگرنه مشمول مجازات‌های سخت خواهند شد.

وزارت حج و عمره عربستان تاکید کرد که انجام حج بدون مجوزهای لازم که هنگام ثبت‌نام برای این مناسک دریافت می‌شود، حرام است و انجام آن جریمه ۵۰ هزار ریال (حدود ۱۳ هزار و ۳۰۰ دلار) سعودی خواهد داشت.

همچنین افرادی که بدون مجوز در حال جابه‌جایی زائران دستگیر شوند تا سقف ۵۰ هزار ریال سعودی جریمه نقدی خواهند داشت.

اتباع خارجی در صورت محکوم شدن به این گونه جرائم پس از گذراندن حکم ۶ ماه حبس، از عربستان سعودی اخراج خواهند شد. آنها دوباره ۱۰ سال ممنوعیت ورود به کشور خواهند داشت.

رسانه‌های عربستان همچنین اعلام کرده‌اند افرادی که قوانین این کشور در حج را زیر پا می‌گذارند، توسط رسانه‌ها به شکلی علنی معرفی شده و بی‌اعتبار می‌شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!
  • تعیین سرکنسول عربستان در مشهد و سفر مقام سعودی به تهران
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • ایران مشتاق میزبانی از شهروندان سعودی | از آنان به بهترین نحو استقبال خواهد شد
  • وسط آتش سوزان خاورمیانه؛ عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؟
  • عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؛ بایدن چه خوابی برای ریاض دید؟
  • ابرپروژه لاین عربستان به مشکل خورد
  • هشدار عربستان به زائران برای حضور بدون مجوز در این کشور
  • اهداف عربستان از گسترش روابط با ارمنستان/ ریاض به رقیب ایران در قفقاز تبدیل شد؟