Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-24@19:36:57 GMT

هدفم هویت دادن به ورزش زنان بود

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۶۹۲۶۴

هدفم هویت دادن به ورزش زنان بود

همشهری آنلاین- نجمه‌احمدبیگی‌: «خدیجه سپنجی» یکی از همان زنان فعال در راه‌اندازی انواع ورزش‌ها از والیبال گرفته تا تشکیل تیم فوتسال و فوتبال برای بانوان است. او رمز ماندگاری خود در عرصه ورزش زنان را عشق به ورزش می‌داند و معتقد است عشق به وطن و عشقی که به زنان داشته سبب شد سال‌ها در این عرصه بماند به زنان ایران خدمت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بانوی پیشکسوت که در عرصه مدیریت ورزش زنان نامش با فوتبال و ورزش عجین شده است، حرف‌های جذاب و شنیدنی درباره راه‌اندازی ورزش حرفه‌ای در میان زنان و تشکیل تیم فوتسال و فوتبال بانوان برای اولین بار دارد. او معتقد است توانایی مدیران زن در عرصه ورزش به قدری حرفه‌ای و حساب شده است که می‌توانند مدیریت ورزش مردان را هم در عرصه‌های مختلف به عهده بگیرند.

راه‌اندازی ورزش والبیال بانوان در استان‌ها

 نایب رئیس پیشین فدراسیون فوتبال زنان که از سال ۱۳۵۰ به استخدام سازمان تربیت بدنی در آمده و تا سال ۱۳۸۲ در این سازمان خدمت کرده است، گفت: بعد از انقلاب اولین رشته‌ای که  برای بانوان راه‌اندازی کردم والیبال بود. آن موقع در سازمان تربیت بدنی کار می‌کردم. کمیته بانوان که در سازمان تشکیل شد به عنوان معاون کمیته ورزش  بانوان انتخاب شدم. در واقع ورزش بانوان تازه شروع به کار کرد و در کمیته تصمیم گرفتیم  رشته‌های ورزشی را برای بانوان راه‌اندازی کنیم که اولین رشته ورزش والیبال بود و آن را در همه استان‌های کشور راه‌اندازی کردیم. چون والیبال مردمی‌تر بود و بیشتر مردم به این رشته علاقه‌مند بودند.

سپنجی که خود از ۹ سالگی والیبال بازی می‌کرد و در یک خانواده ورزشی بزرگ شده، افزود: مردم آن موقع به والیبال خیلی اهمیت می‌دادند و حتی در تفریح‌ها و جمع‌های خانوادگی مثلا سیزده‌به‌در، والیبال بازی می‌کردند، به همین دلیل بود که اولین رشته‌ای که راه‌اندازی کردم والیبال بود. این ورزش را ابتدا در تهران و بعد در همه استان‌ها گسترش دادیم. به همه استان‌ها سفر می‌کردیم و با مدیران کل سازمان تربیت بدنی استان‌ها جلسه می‌گذاشتیم تا کمیته بانوان را راه‌بیاندازیم و بتوانیم از این طریق رشته ورزشی مناسب را در استان‌ها رواج دهیم.

گسترش رشته‌های ورزشی

وی اضافه کرد: بعد از آن برای بانوان مستعد کلاس‌های توجیهی و مربی‌گری هم برگزار می‌کردیم. رشته‌های دیگر مانند بسکتبال، تنیس روی میز، شنا و دومیدانی را در همه استان‌ها راه‌اندازی کردیم و به این ترتیب به رشته‌های ورزشی ویژه بانوان افزوده شد. راه‌اندازی رشته‌های ورزشی برای بانوان در سراسر کشور آن هم در شرایطی که بعد از انقلاب در کشور حاکم بود اتفاق بزرگی بود که با تلاش گروهی چندین نفر از زنان در سازمان تربیت بدنی انجام شد.

این مدیر با سابقه در عرصه ورزش زنان ادامه داد: ورزش جانبازان و معلولان و ناشنوایان ویژه زنان هم از جمله رشته‌هایی بود که جای خالی آن در میان این قشر که جمعیت آنها هم کم نبود احساس می‌شد. با رایزنی‌ و چندین جلسه و رفت وآمد بالاخره این ورزش در استان‌ها به راه افتاد.

ایجاد ورزش سوارکاری

سپنجی ورزش سوارکاری زنان را هم برای نخستین بار در تهران  و در استان‌های دیگر حتی برای عشایر هم راه‌اندازی کرد.

او گفت: مسئول هیأت و انجمن سوارکاری هم بودم. فدراسیون سوارکاری همکاری خوبی برای رشد سوارکاری زنان داشت. به طوری که پس از تشکیل تیم سوارکاری بانوان و آموزش‌هایی که دیدند برای برگزاری یک مسابقه به فرانسه اعزام شدند. آنجا ۵۰ کشور جهان حضور داشتند. یکی از زنان سوارکار ما توانست در کلاس‌های آنجا مقام دوم را بیاورد و از طرف فدراسیون جهانی از ایران قدردانی کردند. این پیشرفت برای ورزش بانوان به ویژه سوارکاری مثال‌زدنی بود.

راه‌اندازی فوتسال و فوتبال بانوان

سپنجی در راه‌اندازی ورزش فوتسال و بعد فوتبال بانوان هم تلاش بسیاری کرده است، کسی که برای اولین بار توانست با کم‌ترین امکانات فوتسال را راه بیاندازد.

وی در این زمینه اظهار کرد: برای تشکیل تیم فوتسال سراغ افرادی رفتم که قبلا در فوتبال کار کرده‌ بودند و همین طور تعدادی از ورزشکاران هندبال و والیبال که بازی خوب و فیزیک مناسبی برای فوتسال داشتند را انتخاب کردم، یک داور زن هم برای آموزش داوری به فدراسیون فرستادیم و به این ترتیب اولین تیم فوتسال بانوان تشکیل شد.

نایب رئیس پیشین فدراسیون فوتبال زنان افزود: پس از تشکیل تیم و تمرین‌هایی که انجام دادیم و حمایت‌هایی که آن موقع فدراسیون از ما می‌کرد، توانستیم در مسابقات هم شرکت کنیم. در مسابقات غرب آسیا که در اردن سال ۲۰۰۷ میلادی برگزار شد شرکت کردیم و مقام اول را کسب کردیم.

وی اضافه کرد: با جلسه‌هایی که برگزار کردیم از مسئولان استانی خواستیم از هر استان ۲ نفر را که استعداد خوبی در فوتسال داشتند؛ انتخاب کنند تا بتوانیم تیم نوجوانان را تشکیل دهیم. آن موقع چند مربی داخلی و مربی خارجی هم داشتیم. ۴۰ نفر از بچه‌های نخبه‌ و فعال در فوتسال از سراسر استان‌ها انتخاب شدند. برای این تعداد افراد اردو برگزار کردیم. اما برای برگزاری مسابقات باشگاه‌ها همه  این ۴۰ نفر نمی‌توانستند در مسابقات شرکت کنند. حتما باید تعدادی انتخاب می‌شدند که من هم از فرصت استفاده کردم و از بین این تعداد افرادی که مستعد در فوتبال بودند کنار گذاشته شدند و بقیه توانستند در مسابقات باشگاهی شرکت کنند. با تعداد افرادی که از بین فوتسالیست‌ها انتخاب شده بودند تیم فوتبال بانوان را راه انداختم.

سپنجی در مورد انتخاب مربی نیز افزود: شهرزاد مظفر که والیبالیست بود و فوتبال هم خوب بازی می‌کرد به عنوان مربی انتخاب شد. تمرین‌ها شروع شد و بعد از مدتی برای مسابقات غرب آسیا در اردن شرکت کردیم و دوم شدیم. آنجا تیم بانوان ایران در میان ۸ کشور اولین تیمی بود که با پوشش اسلامی بازی کرد و درخشش خوبی داشت و مورد توجه همگان قرار گرفت.

رشد ورزش همگانی

نایب رئیس پیشین فدراسیون فوتبال زنان افزود: رشته‌هایی که راه انداختم به این سادگی نبود سختی‌های خود را داشت. در گذشته بیشتر ورزش قهرمانی کار می‌کردیم و کمتر به ورزش همگانی پرداخته می‌شد. بعد از انقلاب  به ورزش مدارس، دانشگاه‌ها در بخش ورزش همگانی پرداختیم. چون تا ورزش همگانی نباشد ورزش حرفه‌ای معنا ندارد. چندین مربی زن تربیت کردیم و آموزش دادیم و به استان‌ها فرستادیم.

معاون پیشین هیأت‌های ورزش بانوان استان تهران گفت: بعد از انقلاب زمینه‌ای فراهم شد تا خانواده‌ها اطمینان پیدا کنند و فرزندانشان را با علاقه به سمت ورزش هدایت کنند. در حال حاضر با توجه به شرایطی که در جامعه هست ورزش در میان مردم به موضوعی با اهمیت تبدیل شده است و شرایط برای استعدادیابی کودکان و نوجوانان بهتر شده است. با حضور کارشناسانی که  در مدارس و باشگاه‌های ورزشی وجود دارد می‌توانند استعدادیابی را روی کودکان و دانش‌آموزان انجام دهند و بتوانند در رشته ورزشی مورد علاقه فعالیت کنند و به عرصه‌های کشوری و بین‌المللی راه پیدا کنند.

کد خبر 470069 برچسب‌ها پرونده ورزش بانوان ورزش بانوان تهران استان تهران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ورزش بانوان تهران استان تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۶۹۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمود حق بجانب عصر چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ۲ رشته جدید به رشته‌های دانشگاه آزاد واحد قوچان اضافه‌شده است، اظهار کرد: مهندسی کامپیوتر گرایش اینترنت اشیا در مقطع کارشناسی ارشد برای اولین بار در سطح دانشگاه آزاد کشور و ریاضی گرایش آنالیز در مقطع دکتری رشته‌های جدید این دانشگاه به‌حساب می‌آیند و از مهرماه ۱۴۰۳ هر دو رشته دانشجو می‌پذیرند.

رئیس دانشگاه آزاد قوچان ادامه داد: این دانشگاه به‌عنوان اولین واحد دانشگاهی از مجموعه دانشگاه‌های آزاد در سال ۱۴۰۰ میزبان نخستین نشست تخصصی اینترنت اشیا با حضور اساتید دانشگاه‌های داخلی و خارجی بوده است.

وی بیان کرد: راه‌اندازی رشته مهندسی اینترنت اشیا می‌تواند زمینه‌ساز ورود به انقلاب صنعتی نسل چهارم بوده و موجب شود دانشگاه‌های کشور دوشادوش سایر کشورهای توسعه‌یافته حرکت کند.

کد خبر 6088176

دیگر خبرها

  • همایش ملی پیاده روی بانوان در ۲۱ اردیبهشت ماه قم برگزار می شود
  • رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد
  • برگزاری همایش ملی پیاده‌روی بانوان در قم
  • ورود زنان به بازی آلومینیوم - پرسپولیس ممنوع شد
  • فوری: ورود زنان به بازی آلومینیوم- پرسپولیس ممنوع شد
  • بانوان پلیس؛ مامن زنان آسیب دیده/ کسب ۴۰ مدال ورزشی
  • حضور زنان در ورزشگاه یادگار تبریز ممنوع شد
  • طهرانچی: تربیت نسل جوان مبتنی‌ بر توانمندی و سودمندی است
  • دکتر طهرانچی: تربیت نسل جوان مبتنی‌ بر توانمندی و سودمندی است
  • راه اندازی دکتری رشته شیمی آلی در دانشگاه مراغه