Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی رغم تلاش‌های فراوان رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس و بخصوص رئیس مجلس برای اصلاح سریع ایرادات شورای نگهبان به طرح تشکیل وزارت بازرگانی و نهایی شدن مصوبه مجلس در این زمینه، همچنان نمایندگان مجلس با تعیین تکلیف این طرح مخالفت کردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، طرح تشکیل وزارت بازرگانی که تصویب آن به شدت مورد حمایت دولت است، در تاریخ ۳ مهرماه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و برای طی کردن ادامه فرایندهای قانونی راهی شورای نگهبان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شورای نگهبان در جریان بررسی، تبصره های ۱، ۳ و ۴ طرح مذکور را محل ایراد دانست و آن را به مجلس برگرداند. بعد از ایرادات شورای نگهبان، هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام هم طرح تشکیل وزارت بازرگانی را مغایر با بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام دانست و با تصویب آن مخالفت کرد.

با این وجود، در اقدامی غیر متعارف و نادر که ناشی از فشار علی لاریجانی رئیس مجلس به هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، این هیئت مخالفت خود را با طرح تشکیل وزارت بازرگانی پس گرفت.

همزمان با این تحولات، عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از سوی رئیس مجلس مامور به رفع ایرادات شورای نگهبان و ارجاع سریع طرح به صحن علنی مجلس شد. در همین راستا، جلسه‌ای فوری و بدون حضور مخالفان طرح تشکیل وزارت بازرگانی به میزبانی کمیسیون اجتماعی مجلس در ساعت 7 صبح ۲۵ آذرماه برگزار شد و این طرح مجددا راهی صحن علنی  مجلس شد. 

درباره همین موضوع، گفت‌وگویی با چند نفر از نمایندگان مخالف تشکیل وزارت بازرگانی درباره این جلسه انجام داده ایم که به شرح زیر است:

علی ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در این باره  به خبرنگار فارس گفت: ۲۴ آذرماه به کمیسیون کشاورزی اطلاع دادند، ساعت ۷ صبح فردا (۲۵ آذر ماه) جلسه ای برای تعیین تکلیف کردن طرح تشکیل وزارت بازرگانی در کمیسیون اجتماعی برگزار خواهد. نحوه اطلاع رسانی به شکلی بود که کسی در جلسه حضور پیدا نکند. بنده هم به عنوان نماینده کمیسیون کشاورزی نتوانستم در جلسه حضور پیدا کنم.

ابراهیمی در پایان تاکید کرد: تشکیل وزارت بازرگانی هیچ کمکی به کشور نخواهد کرد.

سهیلا جلودارزاده عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هم در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: متاسفانه به صورت ناگهانی، کمیسیون اجتماعی مجلس جلسه ای برای رفع ایرادات طرح تشکیل وزارت بازرگانی اعاده شده از سوی  شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص، تشکیل داد. من در جلسه حضور نداشتم. احتمالا دوستان مجددا به دنبال امضاء جمع کردن بودند.

جلودارزاده افزود: در وضعیت فعلی کشور، فرصتی برای تشکیل وزارتخانه جدید نداریم. تشکیل وزارتخانه جدید، بار مالی زیادی دارد. ایجاد وزارت بازرگانی رکود و تورم به همراه دارد.

به گزارش فارس، خاطرنشان می گردد مصوبه جدید کمیسیون اجتماعی مجلس درباره طرح تشکیل وزارت بازرگانی در جلسه علنی مورخ 1 دی ماه مورد بررسی قرار گرفت و علی رغم تلاش فراوان رئیس مجلس و 5 بار رای گیری، نه مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب شد و نه سایر پیشنهادهای مطرح شده در صحن علنی به تصویب رسید. در نتیجه، طرح تشکیل وزارت بازرگانی همچنان بلاتکلیف باقی ماند و مجددا به کمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع داده شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: شورای نگهبان مجلس شورای اسلامی وزارت بازرگانی علی لاریجانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۷۱۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفت اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه ها به جای شنبه ها

اتاق بازرگانی تهران در بیانیه‌ای در مورد افزودن روز پنجشنبه (به جای شنبه) به تعطیلات پایان هفته عنوان کرد که تصمیمی گرفته شده که نشانه عدم باور قلبی و ذهنی به بخش خصوصی است.   به گزارش ایسنا، در بخشی از بیانیه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران آمده است:   اسباب نگرانی است که نمایندگان مردم در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در تازه‌ترین تصمیم خود با بی‌توجهی به پیشنهاد منطقی، کارشناسانه و مبتنی بر منافع ملی که توسط فعالان اقتصادی و صاحبان کسب‌وکار در مورد تعیین روز شنبه به عنوان دومین روز تعطیلات پایان هفته ارائه شده بود، در اصلاح لایحه ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری با کاهش ساعات کاری هفته از ۴۴ به ۴۰ ساعت، روز‌های کاری را نیز شنبه تا چهارشنبه و تعطیلات دو روزه پایان هفته را روز‌های پنجشنبه و جمعه تعیین کردند.   تصمیم اخیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در صورت تایید نهایی و تبدیل به قانون جاری کشور، قطع ارتباط اقتصاد کشور با بازار‌های بین‌المللی را به چهار روز در هفته افزایش می‌دهد و روشن است که در شرایط تحریم و محدودیت‌های خارجی و تنگنا‌های داخلی، ضمن تحمیل زیان مضاعفی بر اقتصاد کشور خصوصاً در شرایط دشوار کنونی، نقض اکید منویات مقام معظم رهبری در دستیافت به اهداف شعار سال خواهد بود.   در ادامه این بیانیه آمده است: از موضوع تعطیلی ایام پایان هفته، نمودی از تجمع و یکدستی خواسته‌های فعالان اقتصادی و سایر شقوق اجتماعی کشور است که در همراهی با یکدیگر و با انتشار سیلی از بیانیه، اطلاعیه، مصاحبه و اظهارنظرات، تلاش می‌کنند تا از خواسته و آرزوی سربازان خط مقدم اقتصادی کشور که مجدداً نادیده انگاشته شده را به جهت پیشینه‌سازی منافع ملی محقق کنند.   امیدواریم نظر نهایی سیاستگذاران و قانونگذاران در مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، عدم تایید این تصمیم و استماع نظرات کارشناسی فعالان اقتصادی و بخش خصوصی با هدف بیشینه‌سازی منافع ملی و به کار بستن آن باشد. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تعیین مجازات برای خرید و فروش سلاح در فضای مجازی
  • ضرورت تشکیل وزارت بازرگانی برای تنظیم بازار
  • گلایه سخنگوی دولت از بررسی نشدن لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس
  • گلایه سخنگوی دولت از عدم بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس
  • گلایه بهادری‌جهرمی از عدم بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس
  • لایحه تشکیل وزارت بازرگانی از دستور کار مجلس خارج شده است!
  • درباره وضعیت بازار ارز، هفته‌ آینده حتما جلسه‌ای را برگزار خواهیم کرد
  • مخالفت کامل اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها
  • مخالفت اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه ها به جای شنبه ها
  • پورابراهیمی: ضرورت تشکیل جلسه فوق‌العاده برای بررسی مسائل ارزی/ قالیباف: این جلسه هفته آینده برگزار می‌شود