Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام احد آزادی خواه با بیان اینکه توجه به ظرفیت صادرات در بودجه ۹۹ بسیار کم است و دولت با مشوق‌های صادراتی می‌تواند درآمد ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی داشته باشد، گفت: در بودجه سال آینده ۱۹۵ هزار میلیارد تومان درآمد از مالیات پیش‌بینی‌ شده که نسبت به سال گذشته ۳۰ هزار میلیارد افزایش داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ حسن روحانی رئیس‌ جمهور کشورمان در ۱۷ آذرماه لایحه بودجه سال ۹۹ را تقدیم مجلس کرد و بیش از ۴۵ دقیقه به تشریح و دفاع از این لایحه پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از انتشار لایحه بودجه انتقاداتی از طرف نماینده‌های مجلس شورای اسلامی، احزاب و بخش خصوصی وارد شد و برخی آن را باعث فشار بیشتر به مردم دانستند.

انتقاد از بی‌توجهی به نظرات بخش خصوصی در تدوین لایحه بودجه ۹۹، افزایش مالیات، کسری بودجه، توجه زیادی به درآمد فروش از نفت و در اختیار قرار دادن بخش زیادی از بودجه به بخش دولتی، ازجمله انتقادات وارد شده به لایحه بودجه سال ۹۹ است.

با این ‌حال و با وجود انتقادات مطرح ‌شده، کلیات لایحه بودجه روز سوم دی‌ ماه در کمیسیون تلفیق به تصویب رسید.

پیرامون ایرادات بودجه سال ۹۹، با حجت‌الاسلام ‌والمسلمین احد آزادی‌ خواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو نشستیم و سؤالاتی را مطرح کرده و نظر وی را جویا شدیم.

عصر همدان: ازنظر شما مهم‌ترین ایراداتی که بودجه سال ۹۹ دارد چیست؟

حجت‌الاسلام آزادی ‌خواه: با توجه به تجربه و آشنایی که با بحث آمار و ارقام دارم، ازجمله مهم‌ترین انتقاداتی که می‌توان به بودجه مطرح کرد بحث فروش نفت خام می باشد که روزانه بیش از یک‌ میلیون بشکه در نظر گرفته‌ شده است و این موردعملاً با توجه به تحریم‌ها امکان ‌پذیر نیست.

نحوه عرضه اوراق مشارکت از دیگر ایرادات به بودجه است و این امر باعث از بین رفتن پیمانکاران خرد شده و از بودجه ۱۴۰۰ نیز هزینه می‌شود؛ نحوه دریافت مالیات، بودجه پروژه‌های عمرانی و وضعیت بنزین از ایرادات دیگر وارد بر بودجه سال ۹۹ است.

عصر همدان: یکی از ایرادات مهم گرفته‌شده به بودجه ۹۹ همان‌گونه که شما نیز بیان کردید، بحث فروش نفت است، کمی بیشتر توضیح می دهید؟

حجت‌الاسلام آزادی ‌خواه: ایرادات جدی به بودجه سال ۹۹ وارد است و وضعیت فروش نفت نخستین ایراد به بودجه سال ۹۹ محسوب می شود، در بودجه سال آینده دولت فروش روزانه یک ‌میلیون بشکه نفت آن هم با درآمد تقریبی ۵۰ هزار میلیارد تومان را در نظر گرفته و در نظر دارد که درآمد حاصل از فروش نفت را برای پروژه‌های عمرانی بگذارد که با توجه به وضعیت تحریم‌ها موفق به فروش یک ‌میلیون بشکه نفت نمی شود.

عصر همدان: درباره نحوه عرضه اوراق بهادار چه ایراداتی به بودجه وارد است؟

حجت‌الاسلام آزادی ‌خواه: دولت مجوز فروش ۸۰ هزار میلیارد تومان انتشار اوراق قرضه اسلامی را برای لایحه بودجه سال ۹۹ در نظر گرفته  که ۴۰ هزار میلیارد تومان آن برای سود اوراق سال‌های گذشته و ۴۰ هزار میلیارد آن‌هم برای پروژه‌های عمرانی ۹۹ است و این نحوه فروش اوراق مشارکت خود باعث شده ۴۰ هزار میلیارد تومان از منابع بودجه ۱۴۰۰ را در سال ۹۹ هزینه کنیم و این اشکال جدی به لایحه بودجه سال ۹۹ است.

عصر همدان: بیان کردید که نحوه این اوراق باعث از بین رفتن پیمانکاران خرد می‌شود دراین‌باره بیشتر توضیح می‌دهید؟

حجت‌الاسلام آزادی‌ خواه: با توجه به نحوه عرضه اوراق مشارکت، به نظر من پیمانکاران خرد امکان استفاده از این اوراق را نداشته و فقط پیمانکاران بزرگ می توانند از آن استفاده کنند، که استقبال انها هم کم است؛ چرا که باعرضه اوراق، عملاً سرمایه پیمانکاران را دریافت کرده و وعده چند سال بعد را به آن‌ها می‌دهیم و پیمانکاران خرد با منابع محدود مالی نمی‌توانند با این مسئله کنار بیایند و سبب تضعیف آنان می‌شود که این امر پیشرفت پروژه‌ها را با مشکل جدی مواجه می‌کند.

عصر همدان: یکی از مسئله‌های مهم در بودجه هر کشور درآمد حاصل از مالیات است در بودجه سال آینده چقدر بر این امر تاکید شده؟

حجت‌الاسلام آزادی‌خواه: در بودجه سال آینده ۱۹۵ هزار میلیارد تومان بودجه درآمدی از مالیات پیش‌بینی‌ شده که نسبت به سال گذشته ۳۰ هزار میلیارد افزایش داشته است.

عصر همدان: مهم‌ترین انتقادی که به بحث دریافت مالیات وارد می‌کنید چیست؟

حجت‌الاسلام آزادی ‌خواه: نحوه دریافت مالیات از دیگر ایرادات وارده بر بودجه سال آینده است و دولت به‌جای افزایش درآمد از مالیات، باید به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی دانه ‌درشت‌ها رسیدگی کند، اجبار خرده ‌فروشان بازار به پرداخت مالیات و عدم پرداخت مالیات از طرف آدم‌های سوء استفاده گر و دارای رانت اشتباه است بنابراین  دولت باید برای آن‌ها تصمیم‌گیری کند.

عصر همدان: آیا دولت در لایحه بودجه سال آینده برای اجرای پروژه‌های عمرانی افزایشی در نظر گرفته است ؟

حجت‌الاسلام آزادی ‌خواه: افزایش بودجه برای امور عمرانی با توجه به وضعیت درآمدی کشور از اشکالات لایحه بودجه است. دولت ۶۰ هزار میلیارد تومان برای امور عمرانی پیش‌بینی کرده که این رقم ۲۰ هزار میلیارد از سال گذشته بیشتر است و با توجه به محدودیت منابع درآمدی کشور، دادن وعده برای پروژه‌های عمرانی ضرورتی ندارد.

عصر همدان: یکی از مسائلی که در بودجه سال آینده بسیار با حاشیه همراه شد بحث معافیت مالیاتی هنرمندان بود نظر شما دراین ‌باره چیست؟

حجت‌الاسلام آزادی ‌خواه: معافیت مالیاتی هنرمندان که از طرف آقای نوبخت عنوان شد کار خنده ‌دار و مضحکی است چراکه ازیک ‌طرف دولت به عدم وجود منابع اشاره‌ کرده و از طرف دیگر سلبریتی ها و هنرمندان با درآمدهای میلیاردی را از مالیات معاف می‌کند اما یک کارمند ساده باید مالیات دهد و این تبعیض ناروا است.

عصر همدان: وضعیت بنزین در لایحه بودجه سال ۹۹ چگونه است؟

حجت‌الاسلام آزادی‌ خواه: موضوع بنزین باید در لایحه درج‌ شده و در کمیسیون تلفیق قیمت آن تصویب شود چرا که مهم‌ترین منابع درآمدی کشور با ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از محل انرژی و بنزین است و نمی‌توان آن را در منابع بودجه قرار نداد اما متأسفانه در دولت یک ماه قبل از ارائه لایحه بودجه، قیمت بنزین را افزایش دادند که خود جای سؤال دارد.

عصر همدان: مهم‌ترین راهکارها برای لایحه بودجه نظر شما چیست؟

حجت‌الاسلام آزادی‌خواه: توجه به اساس اقتصاد مقاومتی و صادرات می‌تواند از مهم‌ترین راه‌ کارها برای بودجه سال آینده باشد. درون و برون‌گرایی از مهم‌ترین ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی است و این توصیه رهبری باید از بودجه شروع شود. توجه به صادرات از مهم‌ترین موارد تحقق اقتصاد مقاومتی است و هر شهر ما ظرفیت ویژه‌ای در محصولاتی تولیدی خود دارد که با توجه به امر صادرات می‌توان درآمدهای خوبی از آن داشت.

عصر همدان: دولت چگونه می‌تواند به بحث صادرات کمک کند؟

حجت‌الاسلام آزادی ‌خواه: توجه به ظرفیت صادرات در بودجه ۹۹ بسیار کم است و دولت با در نظر گرفتن مشوق‌های صادراتی در بودجه و کمک به صادر کنندگان می‌تواند ضمن ایجاد رقابت برای صادرات درآمد فراوانی و حداقلی ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی داشته باشد. هر شهر یک محصول صادراتی خوب دارد مانند مبل و منبت در ملایر و اگر دولت به صادرات این محصولات توجه داشته باشد قطعاً نتیجه خوبی خواهد دید.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۷۳۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش تازه چین به بودجه آمریکا برای حمایت از تایوان

به گزارش خبرآنلاین «ژو فنگلیان» سخنگوی دفتر امور تایوان در چین به خبرنگاران در پکن گفت: «ما قویا مخالف قرار گرفتن مساله مرتبط با تایوان در لایحه کنگره آمریکا هستیم. این سیگنالی نادرست به نیروهای جدایی طلب تایوان است. ما به طرف آمریکایی تاکید داریم تا با اقدامات قاطع خود به تعهداتش در عدم حمایت از استقلال تایوان پایبند باشد و از مسلح سازی تایوان به هر شکلی دست بردارد.»

به نقل از ایسنا این گفته‌ها که تاکیدی بر سیاست «چین واحد» است چند ساعت پس از تصویب لایحه‌ای مطرح شد که در آن، حمایت نظامی آمریکا از تایوان، اوکراین و رژیم صهیونیستی مدنظر قرار گرفته است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قرار است امروز (چهارشنبه) این لایحه را امضا کند.

با توجه به تشدید تنش بین چین و آمریکا، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده قرار است به این کشور آسیایی برود. گفت‌وگوها بر روی مسائل مهمی از جمله ادعاهای دریایی در دریای چین جنوبی و حمایت پکن از جنگ روسیه در اوکراین و همچنین مساله تایوان متمرکز است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898922

دیگر خبرها

  • اتمام بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در کمیسیون تلفیق
  • واکنش تازه چین به بودجه آمریکا برای حمایت از تایوان
  • سوق دادن سرمایه‌ها به بخش تولید با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم/ فشار را از دوش تولید کنندگان بر داریم
  • کاهش ۷۰ هزار میلیاردی درامدهای مالیاتی در بخش دوم بودجه
  • ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری رفع شد
  • قالیباف: کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند
  • رفع ایرادات طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی در مجلس
  • مبارزه تیک‌تاک با لایحه ممنوعیت در آمریکا
  • کاهش تصدی‌ دولت در اقتصاد، زمینه‌ای برای رشد مشارکت مردم در تولید
  • کاهش تصدی‌گری دولت در اقتصاد، زمینه‌ای برای رشد مشارکت مردم در تولید