Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-03-28@18:42:10 GMT

علت گزگز و درد کف پا

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۷۴۱۲۰

علت گزگز و درد کف پا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، تونل تارسال، کانالی است که در قسمت داخلی مچ پا و زیرقوزک داخلی قرار گرفته است. این کانال محل عبور انواع شریان و ورید، اعصاب و تاندون است. یکی از مهم‌ترین اعصابی که از این کانال عبور می‌کند، عصبی به نام تی‌بیال خلفی است. زمانی که این عصب به هر دلیل تحت فشار قرار می‌گیرد دردناک می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این عارضه یکی از مهم‌ترین دلایل گزگز و درد کف پا، پاشنه و انگشتان است.

مهم‌ترین علل ایجاد سندرم تارسال تانل

کف پای صاف و بدون قوس: کف پای صاف و بدون قوس سبب می‌شود مچ پا به سمت خارج انحراف پیدا کند و مجرای تونل تنگ شود. بسته شدن مجرای تونل سبب فشار به اعصاب و ایجاد درد می‌شود. به طور کلی هر عارضه‌ای که منجر به تنگ شدن کانال شود، در این بیماری نقش دارد.

در عین حال عللی چون شکستگی مچ پا،  متورم شدن تاندون‌ها،  خار استخوان مفاصل، دیابت و ... نیز می‌تواند منجر به گزز کف پا و درد آن شود.

باید توجه کرد که زنان و مردان به یک اندازه در معرض این سندرم قرار دارند. علایم سندرم تارسال تانل مشابه علایم دیده شده در افراد مبتلا به اختلالات تیرویید است. مهم‌ترین نشانه‌های آن احساس گزگز، درد، سوزش و بیحسی در مچ، پاشنه، قوس و انگشتان است. علایم می‌توانند دایمی باشند یا بر اثر ایستادن زیاد، پیاده‌روی طولانی یا ورزش شدید، تشدید شوند.

مفاهیم: سندروم کانال مچ چیست؟

بنابر اعلام پایگاه جامع آموزش و فرهنگسازی سلامت وزارت بهداشت، سندرم تارسال تانل یکی از عوارضی است که سرعت در تشخیص، نقش مهمی در پیشرفت درمان دارد؛ چرا که تشخیص زودهنگام سبب کمترین آسیب به اعصاب می‌شود. عکسبرداری به روش MRI یکی از مهم‌ترین روش‌های تشخیص است. معمولا پزشکان پس از اطمینان از وجود این عارضه، استراحت، کاهش وزن، اجتناب از فعالیت بدنی شدید و استفاده از کفش مناسب را توصیه می‌کنند. سپس از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا تزریق بی‌حس کننده به عصب استفاده می‌شود. استفاده از کفی‌های طبی برای افراد مبتلا به کف‌ پای صاف نیز یکی از راهکار دیگر است. در برخی موارد فیزیوتراپی هم توصیه می‌شود. البته در حالت‌های خاص، تنها راه علاج عمل جراحی برای باز کردن کانال است.

کد خبر 473756 برچسب‌ها پزشکی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۷۴۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انفجار و آتش سوزی در یک پمپ بنزین (فیلم)

 

منبع:‌چندثانیه

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: لحظه زیبای نجات دوقلوهای ۶ ماهه و پسر ۴ ساله (فیلم) آتش‌سوزی خانه مسکونی در رشت به خاطر روشن ماندن اتو (فیلم) آتش‌سوزی در یک انبار مواد غذایی در تهران (فیلم)

دیگر خبرها

  • حال خوب دریاچه ارومیه بعد از ۵ سال (فیلم)
  • انفجار و آتش سوزی در یک پمپ بنزین (فیلم)
  • نسل جدید لاستیک هایی که پنچر نمی شود (فیلم)
  • لحظه قطع کردن تنه یک درخت توسط سگ آبی (فیلم)
  • گیر کردن سر یک سگ در چرخ خودرو (فیلم)
  • قدرت فوق‌العاده شیر نر / یک تنه به گله می‌زند (فیلم)
  • اگر من خداناباور بودم ...(فیلم)
  • دانشمندان موفق به کشف دلیل خستگی مزمن شدند
  • ردپاهایی پاک نشدنی (فیلم)
  • دانشمندان سرانجام موفق به کشف دلیل خستگی مزمن شدند