Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-25@23:57:14 GMT

چند ترفند سریع و طولانی برای از بین بردن نفخ شما

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۷۷۵۳۳

چند ترفند سریع و طولانی برای از بین بردن نفخ شما

سوءهاضمه، در واقع مشکل‌ در هضم و جذب غذا است که به اشکال مختلف همانند نفخ خودنمایی می‌کند.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، نفخ شکم، دل درد، یبوست و .... این‌ها همه اشکال مختلف سوءهاضمه است که ممکن است برای هر فردی رخ دهد و از این رو امروز خبرگزاری آنا قصد دارد تا چند ترفند سریع و طولانی برای از بین بردن نفخ را به شما معرفی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارتباط بین سوءهاضمه و نفخ

سوءهاضمه، در واقع مشکل‌ در هضم و جذب غذا است که به اشکال مختلف همانند نفخ، دل‌درد، اسپاسم، یبوست، اسهال، دیر و مشکل هضم شدن غذا، ترش کردن معده و... خود را نشان می‌دهد.

نفخ، به احساس ورم و پری شکم و افزایش میزان گاز در مجاری گوارش اطلاق میگردد.

علل نفخ متناوب و افزایش گاز روده ها ۱-افزایش تولید گاز میزان گاز تولید شده توسط باکتری‌های روده بزرگ در افراد مختلف متفاوت است. سوء هضم و سوءجذب غذا در روده کوچک باعث میگردد تا غذای هضم نشده بیشتری به قولون (روده بزرگ) وارد گردد. هرقدر میزان غذای هضم نشده در اختیار باکتری‌های روده برگ باشد گاز بیشتری نیز تولید خواهد شد. (مثل نارسایی لوزالمعده و یا اختلال عدم تحمل لاکتوز)  رشد مفرط و انتشار باکتری‌های روده بزرگ به روده کوچک. با آنکه باکتری‌ها منحصرا در روده بزرگ مستقرهستند، اما گاهی اوقات باکتری‌ها به روده کوچک راه می‌یابند. بنابراین غذا قبل از هضم و جذب توسط باکتری‌ها مصرف گردیده و تولید گاز افزایش می‌یابد. ۲-انسداد فیزیکی

میتواند در هر نقطه از مسیر مجاری گوارش ایجاد شود. انسداد ممکن است دائم و یا موقت باشد، همانند؛ تنگی باب المعده.

بیشتر بخوانید: ۹ گزینه گیاهی را به نفع کبد، روزانه مصرف کنید ۱۰ نشانه از اضطراب پنهان را جدی بگیرید  شیوع بالای سوءهاضمه و کبد چرب در ایرانی‌ها علائم سرطان معده را بشناسید خواص روغن زنجبیل و طرز تهیه آن ۳-انسداد کارکردی

به علت عملکرد ضعیف عضلات معده و روده (که محتویات معده و روده را به جلو میراند) ایجاد میگردد، هنگامی که این عضلات بدرستی عمل نمی‌کنند، محتویات روده‌ای تجمع یافته و باعث ورم و نفخ شکم میگردد.

چربی‌ها نیز میتوانند باعث کندی حرکات روده‌ای و تخلیه معده گردد.

۴-حساسیت مفرط روده ای

برخی افراد به افزایش اندک گاز روده‌ها نیز حساس بوده و احساس نفخ و ورم معده میکنند.

۵-مصرف برخی آنتی بیوتیک‌ها و مسهل‌ها

مصرف این مواد نیز سبب ایجاد نفخ و گاز روده‌ای می‌شود.

 گاز روده‌ها نشانه فعالیت طبیعی روده‌ها میباشد. احتباس گاز روده نیز خطرناک نیست، اما میتواند باعث یبوست گردد.

تمام گاز موجود در مجاری گوارش از طریق مقعد خارج نمی‌گردند. برخی از طریق انتشار به خون راه یافته و از طریق ریه‌ها مجددا به هوا بازمیگردند. برخی از گاز‌ها نیز در داخل مدفوع به دام افتاده و همراه با مدفوع دفع میگردند.

هنگامی که شما گاز روده را محبوس کرده و آن را خارج نمیسازید، در طی شب که عضلات بدن شل میشود گاز روده‌ها نیز بطور خودکار آزاد میگردند.

راهکار‌های سریع برای از بین بردن نفخ

بسیاری از درمان‌های خانگی می‌تواند به کنترل درد و ناراحتی ناشی از نفخ کمک کند. همچنین راهکار‌های سریع زیر می‌تواند در از بین بردن سریع نفخ موثر باشد:

۱) پیاده روی

فعالیت فیزیکی می‌تواند به حرکت مرتب روده‌ها و در نهایت خروج گاز اضافی و مدفوع کمک کند. در صورتی که فرد به یبوست دچار باشد، پیاده روی می‌تواند نقش مهمی در رهایی از مدفوع و گاز تجمع یافته در روده‌ها داشته باشد.

۲) حالات مختلف یوگا

برخی از حالات مختلف یوگا می‌تواند عضلات شکم را به گونه‌ای تنظیم کند که باعث خروج گاز اضافی از روده و کاهش نفخ شوند. از جمله این حالات می‌توان به حالت بچه، کودک خوشحال و چمباتمه اشاره کرد.

۳) قرص‌های نعناع

اسانس نعناع می‌تواند برای رفع سوء هاضمه و گاز‌های گوارشی مفید باشد. این قرص‌ها معمولا تحت عنوان درمان علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) به فروش می‌رسند، اما می‌توان از آن‌ها به منظور رفع نفخ نیز استفاده کرد.

قرص‌های نعناع با آرام کردن ماهیچه‌های روده باعث حرکت موثرتر گاز و مدفوع در روده می‌شوند. توجه داشته باشید افراد مبتلا به سوزش سر دل نباید این قرص‌ها را مصرف کنند.

۴) قرص‌های ضد نفخ

قرص‌ها و شربت‌های سایمتیکون ضد نفخ بوده و می‌توانند به حرکت هوای اضافی و خروج آن‌ها از دستگاه گوارش کمک کنند. اما لازم است این دارو‌ها را بر اساس دستورالعمل‌های موجود روی دارو مصرف کنید.

۵) ماساژ شکمی

ماساژ شکم می‌تواند به حرکت روده‌ها کمک کند. این ماساژ به ویژه در صورتی که در مسیر روده بزرگ باشد مفیدتر است. می‌توانید از طریق راه‌های زیر ماساژ شکمی را انجام دهید:

 دست‌ها را دقیقا بالای استخوان خاصره راست قرار دهید.  با یک حرکت دایره‌ای با فشار کم به طرف راست قفسه سینه ناحیه شکمی را ماساژ دهید.  ماساژ را به طور مستقیم از ناحیه بالای شکمی به سمت چپ قفسه سینه ادامه دهید.  به طور آهسته به سمت پائین به طرف استخوان خاصره چپ ماساژ دهید. در صورت لزوم این حرکت‌ها را تکرار کنید.

توجه داشته باشید در صورتی که ماساژ باعث درد شد آن را بلافاصله قطع کنید.

۶) اسانس‌ها

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ اثربخشی مکمل‌های حاوی ترکیبی از اسانس‌های رازیانه و کورکومین را در ۱۱۶ فرد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر خفیف تا متوسط نشان داد. به شکلی که بعد از ۳۰ روز این افراد کاهش و بهبود علائم خود را از جمله نفخ و درد شکمی گزارش دادند. اما توجه داشته باشید که پیش از استفاده از اسانس‌ها با پزشک خود مشورت کنید چرا که ممکن است برخی فرمول‌ها سمی بوده یا تداخلات دارویی ایجاد کنند.

۷) حمام گرم، دوش گرفتن و تمدد اعصاب

گرمای حمام می‌تواند به تسکین درد شکمی منجر شود. استراحت و تمدد اعصاب نیز به کاهش استرس و بهبود عملکرد دستگاه گوارش و در نتیجه کاهش نفخ کمک می‌کند.

راهکار‌های بلندمدت برای از بین بردن نفخ

پیش از اینکه بخواهیم وارد این موضوع شویم باید بدانید که؛ راهکار‌های سریع همیشه برای برخی از علل نفخ کارآمد نیستند در حالی که برخی از تغییرات در سبک زندگی می‌تواند علل ایجاد نفخ را برطرف کرده و به از بین بردن نفخ در طول زمان منجر شود.

می‌توان از گام‌های ساده زیر برای جلوگیری از ایجاد نفخ در طولانی مدت استفاده کرد:

۸) افزایش تدریجی فیبر در رژیم غذایی

خوردن بیشتر فیبر به جلوگیری از یبوست و نفخ کمک می‌کند. میزان توصیه شده روزانه مصرف فیبر برای زنان ۲۵ گرم و برای مردان ۳۸ گرم است در حالی که بیشتر افراد این میزان را مصرف نمی‌کنند. اما لازم به ذکر است که مصرف بیش از حد فیبر خود می‌تواند به افزایش بیشتر گاز و ایجاد نفخ منجر شود.

همچنین مصرف روزانه بیشتر از ۷۰ گرم فیبر می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد. به هنگام شروع افزایش مصرف فیبر بهتر است این افزایش مصرف را به آرامی شروع کرده و ظرف چند هفته به میزان توصیه شده برسید تا بدن فرصت سازگاری با این تغییر در رژیم غذایی را داشته باشد.

۹) جایگزینی آب با نوشابه‌های گازدار

نوشیدنی‌های گازدار حاوی گاز‌هایی هستند که می‌توانند در معده تجمع یابند. کربن دی اکسید موجود در نوشابه‌ها و دیگر نوشیدنی‌های گازدار باعث تجمع و ایجاد نفخ معده می‌شوند. شکر و شیرین کننده‌های مصنوعی موجود در رژیم غذایی نیز می‌تواند باعث تجمع گاز شود. با جایگزینی آب آشامیدنی با این نوع نوشیدنی‌ها به حل این مشکل و درمان یبوست کمک کنید.

۱۰) اجتناب از جویدن آدامس

الکل‌های قند موجود در آدامس نیز موجب نفخ می‌شود. همچنین بلع هوا به هنگام جویدن آدامس منجر به نفخ و ایجاد درد می‌شود. می‌توان برای خوشبو کردن دهان به جای آدامس از قرص‌های نعناع یا زنجبیل – نعناع استفاده کرد.

۱۱) فعالیت روزانه بیشتر

ورزش منظم به بدن شما کمک می‌کند تا با تنظیم حرکات روده، دفع مدفوع و گاز از روده راحت‌تر شود. همچنین ورزش با دفع سدیم اضافی بدن از طریق تعریق به کاهش تجمع آب اضافی در بدن کمک می‌کند. لازم به ذکر است قبل و بعد از ورزش برای حفظ آب بدن به میزان کافی آب بنوشید چرا که کمبود آب بدن خود باعث تشدید یبوست می‌شود.

۱۲) منظم بودن فواصل بین وعده‌های غذایی

بسیاری از مردم پس از خوردن یک وعده بزرگ غذایی دچار نفخ می‌شوند. می‌توان با خوردن تعداد بیشتر وعده‌های غذایی، ولی در حجم کمتر با حفظ حرکت در سیستم گوارش از این معضل جلوگیری کنید. بلع غذا با سرعت زیاد نیز باعث ورود هوا به دستگاه گوارش می‌شود. این امر با نوشیدن از طریق نی نیز اتفاق می‌افتد که منجر به ایجاد گاز و نفخ می‌شود. برای جلوگیری از ایجاد نفخ از نوشیدن از طریق نی‌ها خودداری کرده و سعی کنید به آرامی غذا بخورید.

۱۳) پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفیدی هستند که در روده‌ها زندگی می‌کنند. مصرف مکمل‌های پروبیوتیک می‌تواند به تنظیم و تعادل انواع باکتری‌های روده بزرگ که باعث تولید گاز و نفخ می‌شوند، کمک کند.

۱۴) کاهش مصرف نمک

سدیم اضافی باعث تجمع آب در بدن می‌شود که می‌تواند به تورم و نفخ در شکم و دیگر نقاط بدن مانند دست‌ها و پا‌ها منجر شود. برای جلوگیری از نفخ مصرف نمک خود را کاهش دهید.

۱۵) درمان بیماری‌های مختلف

در برخی موارد نفخ به دلیل یک بیماری دیگر ایجاد می‌شود و برای از بین بردن نفخ باید ابتدا به درمان این بیماری پرداخت. بیماری‌های التهابی روده مانند بیماری کرون، کولیت زخمی، سندرم روده تحریک پذیر باعث ایجاد نفخ شده و برخی بیماری‌های زنان مانند آندومتریوز و کیست‌های تخمدان می‌تواند باعث درد، ورم و احساس نفخ در ناحیه شکمی شوند.

افراد دارای این علائم باید با پزشک متخصص صحبت کرده و در صورت وجود هر گونه سابقه خانوادگی او را مطلع سازند. آزمایش‌های تشخیصی گوناگونی برای هر یک از این بیماری‌ها وجود دارد که می‌توان از میان آن‌ها به اشعه ایکس، اولتراسوند، کولونوسکوپی یا آزمایش خون اشاره کرد.

۱۶) رژیم غذایی با فودمپ پایین (FODMAP)

فودمپ نوعی کربوهیدرات است که در بسیاری از غذا‌های مختلف وجود دارد. (از جمله انواع لوبیاها). یک مطالعه نشان داد که رژیم غذایی با میزان کمی از فودمپ می‌تواند علائمی همچون نفخ، باد و درد شکمی را تا حداقل ۷۴ درصد در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر کاهش دهد.

۱۷) ثبت رژیم غذایی

عدم تحمل غذایی با تولید بیش از حد گاز در بسیاری از موارد باعث نفخ می‌شود. نفخ در افراد که به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند و قادر به هضم قند لاکتوز موجود در محصولات لبنی نیستند، شایع است. مشکل خودایمنی عدم تحمل گلوتن نیز که به نام بیماری سلیاک شناخته می‌شود، نوعی دیگر از عدم تحمل غذایی است. پیگیری و ثبت غذا‌ها و نوشیدنی‌های مصرفی در چند هفته به تعیین خوراکی‌هایی که عامل ایجاد نفخ هستند، کمک می‌کند. می‌توان خوراکی‌های مصرفی و نفخ ایجاد شده را برای چند هفته در یک دفترچه ثبت کرد.

۱۸) توجه به مکمل‌ها و داروها

برخی از مکمل‌ها مانند مکمل‌های آهن باعث ایجاد یبوست و دیگر علائم سوء هاضمه می‌شود که می‌تواند نفخ را افزایش دهد. از سوی دیگر پتاسیم با کمک به تعادل سطوح سدیم بدن می‌تواند نفخ را کاهش دهد. برخی از دارو‌ها نیز می‌توانند عوارض جانبی ایجاد کنند که بر عملکرد دستگاه گوارش اثر بگذارد یا باعث سوء هاضمه شود. در این صورت پزشک می‌تواند دارو‌های سازگارتر با دستگاه گوارش را جایگزین دارو‌های قبلی کند.


انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: دل درد سوءهاضمه درمان نفخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۷۷۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعای دفع حشرات؛ مفید برای از بین بردن مورچه، ملخ، موش و…

زی‌سان: همه ساله با فرا رسیدن فصل تابستان و گرما سر و کله‌ی انواع حشرات نیز در منازل و کوچه و خیابان پیدا می‌شود و باعث آزار و آلودگی و بیماری می‌شود. برای دفع انواع حشرات نیز راهکار‌های گوناگونی وجود دارد که یکی از آنها استفاده از اذکار و دعای دفع حشرات که در کتب ادعیه ذکر شده می‌باشد. در این مطلب به بعضی از این ادعیه اشاره می‌کنیم.

دعای دفع حشرات

از قدیم الایام که مثل امروز‌ها انواع سموم و اسپری‌های دفع آفات در دسترس نبود خیلی مرسوم بود که برای دفع حشرات از ادعیه و اذکار استفاده شود که البته کارساز بوده و همیشه جوابگو بوده است. امروزه نیز هنوز هستند که برای دفع حشرات موذی به روش‌های نوین اعتقادی ندارند و یا به دلیل حساسیت‌های خاص تمایل به استفاده از آفت کش‌ها و سموم را ندارند به همین دلیل سراغ دعای دفع حشرات می‌روند و از این طریق این حشرات را از خود و منزل شان دور کنند.

دعا جهت دفع مورچه

مورچه از جمله حشراتی است که در فصل تابستان زیاد دیده می‌شود هرچند شاید به گمان بسیاری از مردم مورچه بی آزار باشد و همجواری اش با ساکنان خانه خیلی خطرناک به نظر نیاید ولی باید بگوییم که اولا مورچه برای جمع آوری آذوقه زمستانش به هرجای خانه و آشپزخانه سرک می‌کشد و هرجا ماده غذایی باشد حتما مورچه هم به آنجا هم سر خواهد زد پس اگر بخواهیم مواد غذایی مان از دستبرد این موجودات در امان باشند باید از تردد آنها جلوگیری شود.

همچنین اگر درخانه کودک یا نوزاد دارید حتما باید برای دفع مورچه فکر جدی کنید، چون مورچه خیلی به نوزادان و کودکان علاقمند است و اطراف آنها جمع می‌شوند و باعث ایجاد مزاحمت‌هایی برای آنها میشوند. برای رهایی از این وضعیت شما می‌توانید این آیه از قرآن کریم را نوشته و و در آب بشویید و سپس آن آب را در همه جای خانه بپاشید.

«لَم تَرَ اِلَی الَّذینَ خَرَجُوا مِن دِیارِهِم وَ هُم اُلُوفٌ حَذَرَ المَوتِ فَقالَ لَهُم اللهُ مُوتُوا ثُمَّ اَحیاهُم اِنَّ اللهَ لَذُو فَضلٍ عَلَی النّاسِ وَ لکِنَّ اَکثَرَ النّاسِ لا یَشکُرُونَ» (بقره – ۲۴۳)

همچنین اگر مورچه به سراغ ظرف شیرینی هایتان رفته و می‌خواهید از این کار جلوگیری کنید می‌توانید دست هایتان را اطراف ظرف شیرینی تان بکشید و همزمان این دعا را بخوانید: «هذا لِوکیل القاضی یا هذا لرسول القاضی یا هذا لِغلام القاضی»

علاوه بر مواردی که در خصوص دعای دفع حشرات ذکر کردیم این دعا نیز سفارش شده است: «بسم اللَّه الرحمن الرحیم یا هو یا من هو من لیس الا هو یا حی یا قیوم یا حی لایموت یا حی یا قیوم لا اله الا انت صل علی محمد و آل محمد و ارزقنی خیر الدنیا و الاخره یا رب العالمین»

همچنین برای دفع مورچه از خانه این دعا نیز سفارش شده است: «الحمدُلله بِاهیاً شِراهیاً سَاُرِیکم بِاهیاً شراهیاً»

دعای دفع ملخ و دیگر حشرات جهنمی!

ملخ یکی از انواع حشرات موذی است که برای مزارع و باغ‌های مزاحمت زیادی دارد و باعث از بین رفتن محصولات می‌شود برای دفع این حشره نیز آیه ۱۸ سوره نمل سفارش شده است: «قَالَتْ نَمْلَهٌ یَا أَیُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاکِنَکُمْ لاَ یَحْطِمَنَّکُمْ سُلَیْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لاَ یَشْعُرُونَ»

دعای دیگری که برای دفع حشراتی مانند ملخ سفارش شده دعایی است که باید روی پارچه یا یک تکه کاغذ نوشته شود و پس از آن دعا را داخل یک لوله نی بگذارند و در زمین دفن نمایند: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ الّلهم صلّ على سیّدنا محمّد وعلی آل سیّدنا محمّد وسلّم، اللّهمّ أهلک صغارهم و اقتل کبارهم، و افسد بیضهم و خذ بأفواههم عن معایشنا و أرزاقنا إنّک سمیع الدّعاء، إنّى توکّلت على اللّه ربّی و ربّکم ما من دابّه إلاّ هو آخذ بناصیت‌ها إنّ ربّی على صراط مستقیم، اللّهم صلّ على سیّدنا محمد و على آل سیدنا محمّد و سلّم و استجب منّا یا أرحم الرّاحمین».

اما فقط اینها دعای دفع حشرات نیستند بلکه در خواص برخی از آیات قرآنی نیز گفته اند که جهت دفع حشرات موذی موثرند از جمله آیات:

سوره بقره آیه ۲۰۵: «وَإِذَا تَوَلَّى‏ سَعَى‏ فِی الْأَرْضِ لِیُفْسِدَ فِیهَا وَیُهْلِکَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ وَاللّهُ لاَ یُحِبُّ الْفَسَادَ»

سوره اعراف آیه ۱۳۶: «قَالُوا یَا مُوسَى ادْعُ لَنَارَبَّکَ بِمَا عَهِدَ عِنْدَکَ لَئِنْ کَشَفْتَ عَنَّا الْرِّجْزَ لَنُؤْمِنَنَّ لَکَ وَلَنُرْسِلَنَّ مَعَکَ بَنِی إِسْرَائِیلَ ج فَلَمّا کَشَفْنَا عَنْهُمُ الْرِّجْزَ إِلَی أَجَلٍ هُمْ بَالِغُوهُ إِذَا هُمْ یَنْکُثُونَ ط فَانْتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْنَاهُمْ فِی الْیَمِّ بِأَنَّهُمْ کَذَّبُوا بِآیَاتِنَا وَکَانُوا عَنْهَا غَافِلِینَ

آیات زیر نیز معمولا در قسمت دعای دفع حشرات کتب ادعیه ذکر شده است که کارساز است:

 سوره ابراهیم آیه ۲۶: وَمَثَلُ کَلِمَهٍ خَبِیثَهٍ کَشَجَرَهٍ خَبِیثَهٍ اجْتُثَّتْ مِن فَوْقِ الْأَرْضِ مَالَهَا مِن قَرَارٍ
 سوره نمل آیه ۱۸: یَا أَیُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاکِنَکُمْ لاَ یَحْطِمَنَّکُمْ سُلَیْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لاَ یَشْعُرُونَ
 سوره نمل آیه ۳۱: إِنَّهُ مِن سُلَیْمَانَ وَإِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ ط أَلَّا تَعْلُوا عَلَیَّ وَأْتُونِی مُسْلِمِینَ
 سوره نمل آیه ۳۷: فَلَنَأْتِیَنَّهُم بِجُنُودٍ لَّا قِبَلَ لَهُم بِهَا وَلَنُخْرِجَنَّهُم مِنْهَا أَذِلَّهً وَهُمْ صَاغِرُون
 سوره سبا آیه ۱۴: فَلَمَّا قَضَیْنَا عَلَیْهِ الْمَوْتَ مَا دَلَّهُمْ عَلَى‏ مَوْتِهِ إِلَّا دَابَّهُ الْأَرْضِ تَأْکُلُ مِنسَأَتَهُ فَلَمَّا خَرَّ تَبَیَّنَتِ الْجِنُّ أَن لَّوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ الْغَیْبَ مَا لَبِثُوا فِی الْعَذَابِ الْمُهِینِ
 سوره احقاف آیه ۳۵: کَأَنَّهُمْ یَوْمَ یَرَوْنَ مَا یُوعَدُونَ لَمْ یَلْبَثُوا إِلَّا سَاعَهً مِن نَهَارٍ بَلاَغٌ فَهَلْ یُهْلَکُ إِلَّا الْقَوْمُ الْفَاسِقُونَ
 سوره رحمان آیه ۳۵: یُرْسَلُ عَلَیْکُمَا شُوَاظٌ مِن نَارٍ وَنُحَاسٌ فَلاَ تَنتَصِرَانِ 

آنچه که گفتیم دعای دفع حشرات و ملخ بود، اما معضل مهم دیگر موش است که در ادامه ادعیه دفع موش را ذکر می‌کنیم

دعای دفع موش

برای دفع موش از محل زندگی در کتب ادعیه چنین آمده است که سوره تبت را بر روی سنگ یا ریگ بخوانند و در سوراخ محل زندگی موش قرار دهند: «تَبَّتْ یَدَا أَبِی لَهَبٍ وَتَبَّ. مَا أَغْنَى‏ عَنْهُ مَالُهُ وَمَا کَسَبَ. سَیَصْلَى‏ نَاراً ذَاتَ لَهَبٍ. وَامْرَأَتُهُ حَمَّالَهَ الْحَطَبِ. فِی جِیدِهَا حَبْلٌ مِن مَسَدٍ»

و نیز می‌توان آیه ۵۸ سوره اعراف را روی یک تکه چوب نوشت و سپس آن چوب را در مکانی که مورد نظر است قرار داد: «وَهُوَ الَّذِی یُرْسِلُ الرِّیَاحَ بُشْراً بَیْنَ یَدَیْ رَحْمَتِهِ حَتَّى‏ إِذَا أَقَلَّتْ سَحَاباً ثِقَالاً سُقْنَاهُ لِبَلَدٍ مَیِّتٍ فَأَنْزَلْنَا بِهِ الْمَاءَ فَأَخْرَجْنَا بِهِ مِن کُلِّ الَّثمَرَاتِ کَذلِکَ نُخْرِجُ الْمَوْتَى‏ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ. وَالْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذِی خَبُثَ لاَیَخْرُجُ إِلَّا نَکِداً کَذلِکَ نُصَرِّفُ الآیَاتِ لِقَوْمٍ یَشْکُرُونَ»

دعای دفع حشرات تنها به مواردی که ذکر کردیم خلاصه نمی‌شود و بلکه دعا‌هایی برای دفع شپش و کنه و امثالهم نیز وجود دارد.

دعای دفع شپش

برای مصون ماندن از شپش این دعا وارد شده است: «یَا ذَا الْقَرْنَیْنِ إِنَّ یَأْجُوجَ وَمَأْجُوجَ مُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ فَهَلْ نَجْعَلُ لَکَ خَرْجاً عَلَى‏ أَن تَجْعَلَ بَیْنَنَا وَبَیْنَهُمْ سَدّاً. قَالَ مَا مَکَّنِّی فِیهِ رَبِّی خَیْرٌ فَأَعِینُونِی بِقُوَّهٍ أَجْعَلْ بَیْنَکُمْ وَبَیْنَهُمْ رَدْماً. أَتُونِی زُبَرَ الْحَدِیدِ حَتَّى‏ إِذَا سَاوَى‏ بَیْنَ الصَّدَفَیْنِ قَالَ انفُخُوا حَتَّى‏ إِذَا جَعَلَهُ نَاراً قَالَ ءَاتُونِی أُفْرِغْ عَلَیْهِ قِطْراً ط فَمَا اسْطَاعُوا أَن یَظْهَرُوهُ وَ مَا اسْتَطَاعُوا لَهُ نَقْباً. قَالَ هذَا رَحْمَهٌ مِن رَّبِّی فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ رَبِّی جَعَلَهُ دَکَّاءَ وَکَانَ وَعْدُ رَبِّی حَقّاً. وَتَرَکْنَا بَعْضَهُمْ یَوْمَئِذٍ یَمُوجُ فِی بَعْضٍ وَنُفِخَ فِی الصُّورِ فَجَمَعْنَاهُمْ جَمْعَاً»

tags # دعا سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • ویدیو/ چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟
  • ترفند وحشتناک این متهم برای اخاذی از زنان در اینستاگرام ؛ جزئیات ماجرا را ببینید | ویدئو
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • فضای سبز و تقویت سلامت میکروبیوتای روده و پوست
  • یک ترفند ساده و سریع: چگونه بادمجان شیرین رو از بادمجان تلخ تشخیص بدیم (فیلم)
  • دعای دفع حشرات؛ مفید برای از بین بردن مورچه، ملخ، موش و…
  • افزایش ابتلا به سرطان در افراد کمتر از پنجاه سال
  • تبرئه مردی که بدنش الکل تولید می‌کند!
  • چند ترفند تشخیص فلفل تند از شیرین (فیلم)
  • واکنش وزیرخارجه به تصمیم اروپا علیه ایران