Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین – مهدی فاضل؛ آهن اسفنجی یکی از محصولات میانی زنجیره ارزش تولید فولاد است که ورودی اصلی فرآیند احیا جهت تولید فولاد است. آهن اسفنجی از گندله به دست می‌آید و در بازار ایران با نیت تشویق تولیدکنندگان این محصول نسبت به فروش در بازارهای داخلی، تعرفه 10 درصدی روی صادرات این محصول مصوب شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در زنجیره ارزش تولید فولاد، آهن اسفنجی و آهن قراضه به عنوان کالاهای جایگزین محسوب می‌شوند. در دو ماه پایانی سال میلادی، آهن قراضه بیش از 35 درصد رشد در قیمت‌های جهانی خود را تجربه کرد و در نتیجه، موجب رشد تقریباً 20 درصدی نرخ‌های جهانی آهن اسفنجی شد. بنابراین، آهن اسفنجی از منظر میزان رشد همچنان از آهن قراضه عقب‌تر است.

قیمت آهن اسفنجی در ایران معادل 50 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان در نظر گرفته می‌شود. در حال حاضر، نرخ داخلی آهن اسفنجی در حدود 1میلیون و 900هزار تومان است که در مقایسه با نرخ حدود 250 دلاری فوب بندرعباس، در حدود 50 درصد اختلاف قیمت دارد. با توجه به عوارض 10 درصدی برای صادرات به خارج از کشور، با این وجود در حال حاضر صادرات این محصول برای تولیدکنندگان داخلی صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به فروش در داخل کشور خواهد داشت که در صورت تحقق این امر، سود قابل توجهی عاید شرکت‌های تولیدکننده این ماده در ماه‌های آینده خواهد شد.

گفتنی است شرکت‌های بورسی مانند چادرملو، فولاد کاوه و شرکت‌های زیرمجموعه گل‌گهر از تولیدکنندگان این فرآورده سنگ آهن هستند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بورس کالا سنگ آهن بورس صادرات بازارهای جهانی آهن اسفنجی قیمت آهن اسفنجی چادر ملو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۷۸۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، بیشترین نرخ رشد تولید در زنجیره فولاد با ۹.۲ درصد برای شمش فولادی به ثبت رسید و کاهش تولید سالیانه در میلگرد، ورق گرم، ورق سرد و اسلب رقم خورد.

کمتر بودن نرخ رشد تولید آهن اسفنجی نسبت به فولاد میانی و ۱۳۰ هزار تن کاهش تولید ورق گرم با وجود کسری موجود در این محصول، از دیگر بخش‌های این گزارش است.

برپایه این گزارش، بیشترین نرخ افت تولید با ۲.۸ درصد برای ورق سرد به ثبت رسید، در حالی که واردات آن ۲.۵ برابر شد.

همچنین مازاد عرضه هم نرخ رشد تولید گندله را کاهش نداد و معادل ۲ برابر میلگرد تولیدی، شمش تولید شد.

ثبات در تولید محصولات فولادی در سطح سال گذشته معادل ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رقم خورد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صندوق بین‌المللی پول خوش‌بین شد | تورم ایران وارد کانال ۳۰ درصدی می‌شود
  • چشم انداز تاریک تقاضا مانع افزایش قیمت نفت شد
  • کاهش ۰.۴۷ درصدی قیمت جهانی نفت
  • رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد در سال ۱۴۰۲
  • رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲
  • تخلیه اثرات هیجانی تنبیه متجاوز در بازارها / دلار به کدام سو خواهد رفت؟
  • نوای ۱۰۰۰ دف در پالنگان طنین‌انداز می شود
  • رسیدن به بالاترین رکورد روزانه تولید آهن اسفنجی در مگامدول‌های احیا مستقیم فولاد مبارکه
  • بازار سهام اروپا تحت تاثیر پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی قرار گرفت؟
  • تولید آهن اسفنجی فولاد سبا به بالاترین میزان از زمان راه‌اندازی رسید