Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مدتی‌ است که مربی دلفین‌ها فقط تصویر یکی از آنها را منتشر می‌کند؛ دلفینی که لکه‌ای سفید روی یکی از باله‌ها دارد و هر شب ناچار است به تنهایی تماشاچیان را سرگرم کند. صاحبان این مجموعه که در تبلیغات‌شان این مرکز را مرتفع‌ترین دلفیناریوم جهان می‌خوانند، مرگ این دلفین را پنهان کرده‌اند، همان‌طور که تا امروز درباره مرگ دو شیر دریایی هیچ نگفته بودند و بنا داشتند حیوانات‌شان را به ترکیه صادر کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با پیگیری‌های گروهی از کارشناسان اداره محیط‌زیست استان تهران و سازمان حفاظت محیط‌زیست راهی برج معروف تهران شدند، بعد از یک ساعت معطلی لاشه آلفا را در استخر دیدند و گردانندگان دلفیناریوم دست‌نوشته‌ای به آنها تحویل دادند که می‌گفت دلفین هفته پیش به دلیل بیماری مرده‌ است. اما مسئولان اداره و سازمان می‌گویند این پنهان‌کاری برای مجموعه‌ای که حتی دامپزشک هم ندارد، تخلف است، بنابراین همه فعالیت‌های آن معلق خواهد شد. هرچند تماس‌ها معلوم می‌کند بلیت‌فروشی با تخفیف‌های ٥٠‌درصدی ادامه دارد و «کاسیا» و «بوریس»، شیردریایی بازمانده هر شب در برج میلاد اجرا دارند.

گزارش یک مرگ
«دلفین دوم کجاست؟» پیگیری‌ها از اینجا شروع شد و کیومرث کلانتری، معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست چنین جوابی داد: «نظارت این مراکز از سوی اداره استان‌ها انجام می‌شود و تا این لحظه گزارشی درباره مرگ دلفین برج میلاد به ما واصل نشده‌ است. اگر استان تهران هم چیزی دراین‌باره نداند، خبر صددرصد درست است.» سعید محمودی، رئیس اداره محیط‌زیست استان تهران هم از ماجرا خبر نداشت. صبح چهارشنبه تیمی از محیط‌زیست استان تهران و سازمان محیط‌زیست راهی برج میلاد شدند و قرار شد نتیجه بازدیدشان را روز بعد گزارش کنند.

یک منبع آگاه از وضع دلفین بازمانده می‌گوید: «دلفینی که زنده مانده است، حالش خیلی خوب نیست و بی‌قرار است. هر شب در نمایش می‌بینیم که دنبال دلفین دیگر می‌گردد و افسرده شده است. حالا بعید نیست که به همین بهانه بخواهند دلفین دیگری به این مجموعه اضافه کنند.» به گفته او دلفیناریوم برج میلاد تا قبل از این ٦ شیر دریایی داشت و یک شیر هم همانجا متولد شد. صاحبان مجموعه چهار شیر دریایی را به ترکیه صادر کردند، در ‌سال ٩٧ دو شیردریایی تلف شدند و یکی از آنها که بازمانده، هر شب کنار تک دلفین میلاد نمایش دارد.

پس از بازدید دلفیناریوم مهرداد کتال محسنی، معاون محیط طبیعی اداره محیط‌زیست استان تهران از نتیجه بازدید اکیپ اداره و سازمان می‌گوید: «همکاران ما را یک ساعت دم در معطل کردند و آنها را راه نداده بودند و وقتی داخل رفتند، با لاشه دلفین مواجه شدند. لاشه را گذاشته بودند در همان محلی که نگهداری شده بود. براساس اظهارات آنها این حیوان بعد از چند روز بیماری ساعت ٧ و ٢٠ دقیقه صبح بیست‌ونهم آذر تلف شده است، اما ما برای بررسی صحت و سقم این مطلب، خون‌گیری اولیه، کالبدشکافی و نمونه‌برداری از لاشه را انجام دادیم تا آزمایشگاه علت مرگ را تشخیص دهد.»

به گفته او «بعد از قطعیت درباره تخلف این مجموعه» تمامی فعالیت‌های دلفیناریوم برج میلاد تا تعیین علت تلف‌شدن این حیوان و معرفی یک دامپزشک دارای صلاحیت به‌عنوان مسئول فنی و حضور خود مالک اصلی این مجموعه معلق می‌شود. «بالاخره روال قانونی دارد. ما به آنها ضوابط را اعلام کرده‌ایم و اگر تمکین نکنند، اداره محیط‌زیست شهر تهران موارد حقوقی را پیگیری می‌کند.»

بر اساس گزارشی که به کارشناسان داده شده، این مرکز در چند‌سال فعالیت خود، با مجوزهای سابق سازمان محیط‌زیست تعدادی فوک خزدار، شیر دریایی و دلفین به این مجموعه وارد، خارج و صادر کرده است. البته آنها تعداد دقیق حیوانات را اعلام‌نکرده و تنها به گفتن این موارد بسنده کرده‌اند: «این مرکز طبق مجوزی که‌ سال ٩٤ از سازمان محیط‌زیست دریافت کرده، دو دلفین از اوکراین وارد کرده‌ است. یکی از شیرهای دریایی هم در ‌سال ٩٦ به علت کهولت سن تلف شده و سازمان مرکزی محیط‌زیست مجوز تاکسیدرمی‌ آن را صادر کرده است.» از طرف دیگر مهرماه امسال مالک دلفیناریوم مجوز صادرات دو دلفین و یک شیر دریایی به ترکیه را درخواست و سازمان هم موافقت کرده است، هرچند با توجه به اتفاقات افتاده، «همه این موارد به حالت تعلیق درمی‌آید.»

معاون محیط طبیعی اداره محیط‌زیست استان تهران می‌گوید: «اطلاع‌رسانی به موقع درباره تلف‌شدن دلفین انجام نشده است. علاوه بر این، آنها روز چهارشنبه بعد از اینکه همکاران محیط‌زیست به آنجا رفتند، نامه‌ای را به صورت دستی و به تاریخ وصول روز سه‌شنبه تحویل داده‌اند. این کارها همه انحراف از ضوابط و مقررات است.»

اداره محیط‌زیست استان تهران دهم اردیبهشت ٩٧ در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل برج میلاد هشدار داده بود که آنها حق ندارند بهره‌بردار را تغییر دهند، حق ندارند بدون هماهنگی گونه‌ها را به شخصی بدون مجوز واگذار کنند و نگهداری از حیوانات، ورود یا خروج هر یک از آنها باید در چارچوب ضوابط محیط‌زیست باشد، اما محسنی می‌گوید، چنین نشده است: «هیچ یک از این موارد به صورت دقیق انجام نشده است. تلفات را گزارش نکرده‌اند و گزارش نوزاد جدید را هم نداده‌اند.»

از احوال دلفیناریوم‌های دیگر
چهار ‌سال پیش ایران به پویش «سیرک نه» پیوست و فعالیت سیرک‌های حیوانات به کلی ممنوع شد. بعد از آن اما تب راه‌اندازی دلفیناریوم‌ها بالا گرفت. آنها تفاوت چندانی با سیرک نداشتند؛ این‌بار پستانداران باهوش دریایی آموزش می‌دیدند تا تماشاچیان را سرگرم کنند. بعد از دلفیناریوم کیش که در‌ سال ٧٩ به راه افتاد و با وجود قرارگرفتن در منطقه آزاد، نیازی به مجوزگرفتن از سازمان حفاظت از محیط‌ زیست هم نداشت، مجموعه‌های تهران در ‌سال ٩٢ و تبریز در ‌سال ٩٥ به راه افتاد و بعد هم سرمایه‌گذاری در اهواز بنای ساخت یک دلفیناریوم را گذاشت و در منطقه آزاد انزلی هم یک آکواریوم بزرگ به راه افتاد. صاحبان این مجموعه‌ها بی‌هیچ اشاره‌ای به درآمدزایی، هدف‎شان را «بالابردن نشاط اجتماعی» عنوان می‌کنند.

در تبلیغات پارک دلفین‌های باغلارباغی تبریز گفته می‌شود که دو شیر دریایی و دو دلفین آموزش‌دیده در روسیه حرکات آکروبات اجرا می‌کنند و یک وال سفید بلوگای آموزش‌دیده در روسیه، آواز می‌خواند و نقاشی می‌کشد؛ روزانه ٣ سانس و ٤٠٠ بیننده برای هر نمایش. در‌ سال ٩٦، یک‌ سال بعد از راه‌اندازی این دلفیناریوم، یک فوک و دو دلفین آن تلف شدند؛ هر چند به‌سرعت دو دلفین دیگر جایگزین شد و بار دیگر اسفند ٩٦ خبر آمد که دومین دلفین این مجموعه هم مرده است. در بی‌خبری مسئولان سازمان محیط‌ زیست اما منبعی آگاه می‌گوید که بعد از مرگ سه دلفین، یک فوک و یک نهنگ سفید بلوگا این مجموعه تعطیل شده است.

از طرف دیگر بنا بود ساخت دلفیناریوم اهواز هم با سرمایه‌گذاری ١٤‌میلیارد تومانی آغاز شود. سرمایه‌گذار مجموعه گفته بود که تمامی مراحل قانونی و مجوزهای لازم برای ساخت دلفیناریوم گرفته شده و قرار است در آن علاوه بر دلفین از پنگوئن، شیر دریایی، فوک خزدار با قابلیت اجرای نمایش استفاده ‌شود‌. از طرف دیگر در تبلیغات دلفیناریوم کیش گفته می‌شود که آنجا ۲۱ پستاندار دريايى در استخرهايى با حجم ۱۸۰۰۰ متر مكعب پرشده از آب دريا نگهدارى می‌شوند. بلیت‌های گران این مجموعه مخصوص باغ پرندگان، کلاسیک شو، آکواریوم آب شور و دلفین شو است. بنابراین در حال حاضر تنها دو دلفیناریوم کیش و تهران به فعالیت‌شان ادامه می‌دهند و بعد از تخلفات بسیار فعالیت مجموعه برج میلاد هم با چالش مواجه شده است.

آنها به تخلف ادامه می‌دهند
از نگاه سپهر سلیمی، فعال حقوق حیوانات، در نبود شفافیت از سوی مجموعه‌های نگهداری حیوانات، تکرار مرگ گونه‌ها در اسارت و بی‌خبری نهادهای مرتبط دور از انتظار نیست. او باغ وحش مشهد را مثال می‌زند که‌ سال گذشته در بازرسی‌ها هفت تخته پوست و چهار جمجمه ببر در انبارش پیدا شد و امسال هفت توله ببر دیگر در آن کشته شدند و اخبار آن پنهان شد یا باغ وحش صفادشت که مرگ یکی از سه زرافه‌اش را پنهان کرد و به سازمان محیط‌ زیست اطلاع نداد: «اعتراض فعالان حقوق حیوانات و محیط ‌زیست نسبت به مراکز نگهداری، باغ‌وحش‌ها، باغ پرندگان و دلفیناریوم‌ها فعالیت غیرشفاف آنهاست. وقتی از مرگ حیوانات بزرگ باخبر نمی‌شویم و به سازمان محیط ‌زیست هم اعلام نمی‌کنند، نشان می‌دهد که بسیاری از وقایع از چشم مسئولان پنهان است؛ نه ورودی باغ وحش‌ها معلوم است، نه خروجی و نه تلفات. حالا هم بار دیگر خیلی اتفاقی معلوم شده که این دلفین مرده. اصلی‌ترین کاری که می‌شود انجام داد شفاف‌کردن فعالیت و اطلاع‌رسانی دقیق درباره آمار ورود و خروج این مجموعه‌هاست.»

او درباره دلفین‌ها هم می‌گوید: «دلفین‌ها حیوانات فوق‌العاده باهوشی هستند و این هوش، اسارت را برای آنها سخت‌تر می‌کند. آنها در طبیعت حدود ٥٠ کیلومتر شنا می‌کنند اما دلفیناریوم‌ها فضای کوچکی دارند که فرسنگ‌ها از طبیعت آنها فاصله دارد. نیمی از دلفین‌هایی که در سه ماهه اول از طبیعت و خانواده‌شان جدا می‌شوند، می‌میرند. خانواده دلفین‌هایی که از طبیعت شکار می‌شوند، همیشه عزادار است و دلفین جدا افتاده هم می‌تواند تا آخر عمر غمگین باشد. خیلی از دلفین‌ها از طبیعت جدا می‌شوند اما دلفیناریوم‌ها گاهی ادعا می‌کنند که آنها آکواریومی‌اند و در اسارت به دنیا آمده‌اند. آنها بیشتر اوقات دروغ می‌گویند. دلفین‌ها در اوکراین یا تایچی ژاپن شکار می‌شوند، مدتی در مقصد سومی مثل روسیه نگهداری می‌شوند تا قاچاقچیان حیات وحش آنها را به کشور مقصد بفروشند. »

باید ضرر و زیان پرداخت شود
کیومرث کلانتری، معاونت محیط طبیعی سازمان محیط ‌زیست درباره نبود شفافیت در فعالیت مجموعه‌های نگهداری از حیات وحش می‌گوید: «مراکز نگهداری و نمایشگاه‌ها و باغ‌وحش‌ها تحت نظارت ادارات استانی هستند اما سیاست کلان سازمان این است که اگر گونه‌ای تلف شد، آنها باید در جریان قرار دهند و این در آمارهایشان ثبت شود. علاوه بر این گونه باید شناسنامه‌دار باشد و روند زیستش به سازمان گزارش داده شود. اگر چنین نکنند، تخلف است، با آنها برخورد می‌کنیم و باید ضرر و زیان بپردازند. هر قصوری که اتفاق بیفتد، برخورد می‌کنیم، این وظیفه ماست.»

به گفته او سازمان محیط ‌زیست درصدد ساماندهی مراکز نگهداری حیات وحش است: «سازمان شاید تا امروز زیاد وارد این موضوع نشده اما باید نظارت‌مان را بیشتر کنیم تا مجموعه‌هایی که می‌توانند شرایط و استانداردهای محیط زیستی را رعایت کنند، از این وضع بهره ببرند. اکنون در حال ویرایش و اصلاح دستورالعمل‌های نگهداری از حیات وحش در مجموعه‌ها هستیم. ما موظفیم رعایت حداقل کف استانداردهای محل نگهداری و پرورش را طلب کنیم. این در حال حاضر اولویت ماست؛ چرا که همین حالا خیلی از اینها با استانداردهای اولیه محیط‌ زیست هم سازگاری ندارند.»

منبع: شهروند

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مرگ دلفین ها دلفیناریوم برج میلاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۸۱۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین برنامه یک ساله برای اجرای قانون هوای پاک

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برنامه‌ای یک ساله برای اجرای قانون هوای پاک و کاهش آلودگی هوا در حال تدوین است و مراحل نهایی آن در ماه جاری به اتمام می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه با بیان اینکه نمایندگان نقش اساسی در رسیدن کشور به اهداف کلان را دارند، اظهار کرد: درخواست داریم با توجه به اینکه قانون‌گذار هستند در ابتدای کارشان به شهرستان خود به عنوان یک کشور نگاه نکنند و شهرستان خود را به عنوان پازل و چینش نهایی کشور ببینند.

وی با بیان اینکه اگر دید، دید ملی باشد، نمایندگان، شهرستان خود را کنار سایر بخش‌های کشور می‌بینند، افزود: تمام شهرستان‌ها باید نسبت با هم مراوده داشته باشند و قرار نیست تمام نیازهای یک شهرستان درون آن شهرستان مرتفع شود. به عنوان مثال همه ما دوست داریم در شهرستانمان پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه، زیرساخت‌های معدنی باشد، اما باید بر اساس توان اکوسیستمی که مبنای محیط زیستی کشور است و در نظر گرفتن توان بوم شناختی برای حفظ و ارتقای شهرستان تلاش کنیم که در نهایت نیازهای سایر شهرستان‌ها و کشور تأمین شود. در ۱۰ سال آینده از ۱۰ مخاطره اول جهان، شش مخاطره به‌طور مستقیم محیط زیستی است و دو مخاطره دیگر ارتباط غیرمستقیم به محیط زیست دارد، امیدواریم رویکرد نمایندگان مجلس دوازدهم به‌گونه‌ای باشد که کشور و محیط زیست حفظ شود و به عنوان پشتوانه اصلی تولید پایدار کشور قرار گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به وضعیت دریاچه ارومیه پرداخت و گفت: سال قبل یک نقشه از جمهوری اسلامی منتشر شد که در آن دریاچه ارومیه محو شده بود این در حالیست که قبل از بارش‌های بهمن و اسفند سال گذشته با اقدامات انجام شده از سوی سازمان، ۱۱ تالاب اقماری دریاچه ارومیه شرایط مناسب داشتند، یعنی با وجود اینکه خشکسالی شرایط بدی را در کشور از لحاظ کم بارشی ایجاد کرده بود، حیات وحش ۱۱ دریاچه در همان منطقه ساکن شدند زیرا وضع منابع آب در قالب پساب‌ها مدیریت شده بود و آبشخورها باعث شد حیات وحش آنجا ماندگار شود.

وی اضافه کرد: حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد میانگین بارش‌ها نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرد و میانگین حجم دریاچه سدها حدود ۵۵ درصد تا ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر شد و رهاسازی آب سدها نیز صورت گرفت.

سلاجقه با اشاره به اینکه رهاسازی آب سدها در زمان مناسب یعنی زمانی که کشاورزان به آب نیاز نداشتند انجام شد، افزود: این کار باعث شد در سال جاری مردم در دریاچه ارومیه قایق سواری کنند و آب دریاچه ارومیه حدود ۱.۶ میلیارد مترمکعب یعنی یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب افزایش پیدا کرد که نسبت به سال قبل از آن دو برابر شد و امیدواریم با بارش‌های بهار امسال این میزان تقویت شود و دریاچه روزهای خوشی را تجربه کند.

وی با بیان اینکه در اصل ۵۰ قانون اساسی موضوع حفظ محیط زیست برعهده آحاد مردم است، ادامه داد: مردم آذربایجان غربی دیدند چه اتفاقاتی برای دریاچه ارومیه افتاد و یک پهنه آبی که خدمات بسیار زیادی از بعد محیط زیستی به آن‌ها ارائه می‌داد تبدیل به پهنه نمکی شد که همه ارکانشان را با مشکل مواجه می‌کند بنابراین از مردم و از استان‌های پنج گانه که در حوزه آبخیز ۵۰۰ میلیون هکتاری دریاچه ارومیه نقش دارند، خواهش می‌کنم در نحوه صحیح مصارف منابع آب کمک کنند، دولت اواخر سال قبل ستاد ملی دریاچه ارومیه را به ریاست معاون اول و دستگاه‌های متولی تشکیل داد و برنامه‌های نرم افزاری را در دستور کار قرار داد تا در نهایت آینده خوبی برای دریاچه ارومیه بینیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست یک دستگاه حاکمیتی نظارتی است که باید سایر دستگاه‌های کشور را بر اساس قانون مواخذه کند، افزود: این سازمان وظیفه ارزیابی، ارائه گزارش و پایش بر مبنای قانون را برعهده دارد. سال گذشته کارهای خیلی خوبی انجام شد و طبق دستور رئیس جمهوری سازمان محیط زیست در بحث کاهش آلودگی هوا مکلف شد گزارش خود را به نحوی تنظیم کند که دستگاه‌ها عملکردشان شفاف باشد.

وی اضافه کرد: از زمان دستور رئیس جمهوری نشست‌ها با حضور معاونان دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار و مجموعه برنامه یک ساله برای آن تدوین آماده شده و مراحل نهایی در فروردین ماه تمام می‌شود، بر اساس آن مشخص می‌شود دستگاه‌ها در بعد اجرای قانون هوای پاک طی یک سال آتی چه کاری باید انجام دهند، مبلغ اعتباری مورد نیاز برای این کار چقدر است و محل تأمین چگونه است؟

سلاجقه ادامه داد: واقعیت این است در همه مباحث و بخصوص بحث گردوغبار وزارت جهاد کشاورزی باید کارهای خود را به نحو مطلوب انجام دهد. در مسئله سوخت‌رسانی وزارت نفت باید وظیفه خود را انجام دهد. سال قبل ۱۰ پالایشگاه کشور در زمینه سوخت، بهینه سازی و کیفی سازی ارزیابی و وارد کار شدند. بحث قانون هوای پاک را با یک رویکرد مناسب پیش می بریم خوشبختانه دستگاه‌هایی که در ردیف اول تا چهار آلایندگی بودند الان پای کار آمده‌اند و امیدواریم سال جاری هم این روند ادامه داشته باشد.

وی به بحث تغییر اقلیم اشاره کرد و گفت: اصلی‌ترین چالش دنیا و کشور ما بحث تغییر اقلیم است. سازمان محیط زیست کشور مرجع ملی تغییر اقلیم است، در همین رابطه ماده ۲۲ الحاقی به برنامه هفتم در بحث تغییر اقلیم بر اساس بند ۷ سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است و سازمان محیط زیست را مکلف به تدوین برنامه سازگاری تغییر اقلیم کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه این سازمان «هاب» تغییر اقلیم کشور را پژوهشکده حفاظت محیط زیست و توسعه پایدار کشور تعیین کرده است، افزود: امسال سعی می‌کنیم به‌صورت منطقه‌ای کشورهای منطقه را هم درگیر کنیم و از تمام ظرفیت‌های کشور استفاده می‌کنیم تا سازگاری با تغییر اقلیم به عنوان اصل کلی در دستگاه‌ها شناخته شود و با حداقل خسارت کشور را مدیریت کنیم، نجات خلیج گرگان نیز از جمله دستاوردهای بزرگ محیط زیست کشور است.

وی ادامه داد: ۱۵ عملیات برای آن دیده شده که بحث لایروبی یکی از آن مباحث بود. در حالت‌های مختلف شرایط مختلف را دیدیم یعنی اگر دریای خزر پیش‌روی یا پس‌روی کرد، چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر در ۲۹ متری عقب نشینی کرد بحث پمپاژ آب از دریا را دیدیم بنابراین همه زیرساخت‌ها آماده شده تا این خلیج در تراز کنونی بماند، شرایط آن بهبود یابد و معیشت پایدار ایجاد کند.

سلاجقه تصریح کرد: از سایر دستگاه‌هایی که باید در موضوع آشوراده مشارکت کنند درخواست داریم اقدامات خود را جدی بگیرند، چرا که سازمان پیگیری می‌کند تا مردم ماحصل این دستاوردها را ببینند.

کد خبر 739723

دیگر خبرها

  • مهمترین برنامه‌های سازمان محیط زیست در سال آینده
  • آمار سازمان ملل از گرسنگان در جهان
  • ضرورت پاسخگویی سازمان محیط زیست درباره قطع ۴ هزار درخت
  • تدوین برنامه یک‌ساله برای اجرای قانون هوای پاک
  • تدوین برنامه یک ساله برای اجرای قانون هوای پاک
  • اجرای سند الگوی کشت در حوزه‌های تالابی کشور
  • حفاظت از یوزپلنگ با مشارکت مردم/ وزارت راه به تعهدات خود عمل کند
  • افزایش ۱.۶ میلیارد متر مکعبی حجم آب دریاچه ارومیه
  • حجم آب دریاچه ارومیه ۱.۶ میلیارد متر مکعب افزایش پیدا کرد
  • ساماندهی ۴۱۱ پروژه بر زمین مانده دستاورد سال گذشته سازمان محیط زیست