Web Analytics Made Easy - Statcounter

زنان بسیاری از طریق نهضت سواد آموزی باسواد شدند، سختی‌ها و تلخی‌های راه سبب نا امیدی آنها نشد، بسیاری از آنها به پیشرفت‌ها و موفقیت‌های بزرگی رسیدند و حالا تجارب خود را در اختیار جوان‌ترها قرار می‌دهند. ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، این روزها از باسواد شدن کسانی می‌گوییم که روزی توانایی خواندن و نوشتن نداشتند و اکنون خود را بینا و آگاه دیده و جشن باسوادی گرفته‌اند، از آدم‌هایی می‌گوییم که به هر دلیلی در مدرسه نتوانستند به کسب تحصیل و علم بپردازند و نهضت سواد آموزی فرصتی را برای آنان فراهم کرد تا بتوانند آنها نیز مانند دیگران سواد بیاموزند و جزء جمعیت باسواد کشور به حساب بیایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

40 سال پیش فرمان تشکیل نهضت سواد آموزی توسط امام خمینی (ره) صادر شد، شاید آن روز کسی تصور نمی‌کرد که امروز بیشتر از 97 درصد مردم استان  اصفهان باسواد باشند و بدون شک این درصد در کشور نیز چشمگیر است. از زمان صدور این فرمان تا کنون تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است و جمعیت زیادی از مردم نیز باسواد شده‌اند.

دهه پنجاهی‌ها و شصتی‌ها بیشتر به خاطر می‌آوردند زنان و مردان جوانی که به درب منازل می‌آمدند و بی‌سوادان را به فرا گرفتن سواد در نهضت سوادآموزی دعوت می‌کردند و در این راه از فرزندان محصل آنان نیز کمک می‌گرفتند.

عده‌ای از بی‌سوادان به دلیل اصرار فرزندان خود در کلاس‌های نهضت سوادآموزی شرکت کردند و پس از آن به درس و ادامه تحصیل علاقه‌مند شدند. عده زیادی از آنها نیز توانستند تحصیلات خود را در دانشگاه‌ها ادامه داده و موفق شوند.

یکی از کسانی که از 25 سالگی یادگیری سواد در نهضت سواد آموزی را آغاز کرد زنی است به نام فاطمه؛ او در این سن صاحب 4 فرزند بود که بزرگترین آنها 10 سال داشت، دختری که در مقطع چهارم تحصیل می‌کرد و آرزوی باسواد شدن مادر را در سر می‌پروراند.

اصرار دختر فاطمه سبب شد تا او در نهضت سوادآموزی ثبت نام کرده و به درس خواندن بپردازد، در ابتدا چندان تمایلی به درس و مشق نشان نمی‌داد اما به مرور و در زمان نسبتاً کوتاهی چنان به درس و باسواد شدن علاقه‌مند شد که دیگر چیزی نمی‌توانست در این راه مانعش شود.

فاطمه همپای فرزندان خود، به درس خواندن مشغول شد. او هم کدبانوی خانه بود و هم مادر فرزندانش، تمام امور منزل را و فرزندانش را انجام می‌داد و سپس به درس خواندن مشغول می‌شد. استعداد خوبی هم داشت.

با فاطمه؛ زنی که از طریق نهضت سوادآموزی، تا مدارج دانشگاه ادامه تحصیل داد به گفت‌وگو نشستیم و ادامه ماجرای باسواد شدن را از زبان او خواهیم خواند.

روایتی از زندگی زن موفقی که تا 25 سالگی بی‌سواد بود

فاطمه در پاسخ به سئوال خبرنگار تسنیم پیرامون ماجرای باسواد شدنش لبخند زیبایی زد و گفت: وقتی که متوجه شدم چقدر به درس خواندن علاقه دارم به خودم و خدای خودم قول دادم که تا جایی که می‌توانم درسم را ادامه دهم و آدم مفیدی شوم، اصلاً سن و سالم برایم مهم نبود، آن روزها یک زن 25 یا 30 ساله با وجود 4 بچه دیگر جوان به حساب نمی‌آمد و خیلی‌ها به من می‌گفتند که به جای درس خواندن به بچه‌هایت برس و هر بار با حرفهایشان مرا ناراحت می‌کردند اما من در جواب همه آنها فقط سکوت کردم.

وی افزود: بچه‌هایم خیلی دوست داشتند که من باسواد شوم، می‌گفتند که نزد هم‌کلاسی‌هایشان خجالت می‌کشند که بگویند مادرمان بیسواد است. من هم به آنها گفتم که تمام تلاشم را برای باسواد شدن خواهم کرد. کلاس اول و دوم را با موفقیت پشت سر گذاشتم که تصمیم گرفتم هم درس بخوانم و هم خیاطی یاد بگیرم. به خیاطی علاقه زیادی داشتم اما چون سواد نداشتم به من می‌گفتند که نمی‌توانی در کلاس‌ها شرکت کنی. زمانی که کمی باسواد شدم و می‌توانستم الگو بکشم بازهم به آموزشگاه خیاطی رفتم و ثبت نام کردم.

فاطمه ادامه داد: کارم خیلی سنگین شده بود، تربیت و پرورش بچه‌ها، رسیدگی به امور خانه و پخت و پز و شست‌وشو، درس‌های بچه‌ها، درس خودم و حالا هم خیاطی. اما خدا کمک کرد و خانواده‌ای به من داد که از این پیشرفت من استقبال کرده و بسیار تشویقم می‌کردند.

وی بیان کرد: همسرم هم مرا حمایت می‌کرد اما به خاطر ساعت کاری‌اش نمی‌توانست در کارهای خانه به من کمک کند، اما همین‌که تشویقم می‌کرد برایم خیلی ارزش داشت و قوت می‌گرفتم. در کنار درس خواندن خیاطی هم کم کم یاد گرفتم. بیشتر شب‌ها تا 3 یا 4 بیدار بودم و کارهای عقب افتاده‌ام ر‌ا انجام می‌دادم، نمی‌خواستم در انجام هیچ کاری کوتاهی کنم.

سال‌های سخت و تلخی را پشت سر گذاشتم

فاطمه اظهار داشت: سال‌های سختی را پشت سرگذاشتم، همسرم دو سال بعد از آغاز به یادگیری خیاطی من از دنیا رفتند و ما را تنها گذاشتند؛ رفتن او غم بزرگی بر دلمان گذاشت تا به خودمان آمدیم و باور کردیم که او دیگر در میان ما نیست بیشتر از یک سال طول کشید اما تصمیم گرفتم خودم بالای سر بچه‌ها و زندگی‌ام باشم و هرطور شده هم آنها و هم خودم را به یک جایی برسانم.

وی افزود: بچه‌ها و من درس می‌خواندیم و من کلاس‌های خیاطی را از سر گرفتم. کم کم از همسایه‌ها سفارش لباس و فرم مدرسه و مقنعه قبول می‌‌کردم و آنها هم راضی بودند. خیاطی کار هر روزم شده بود. دیپلم که گرفتم خیاطی را هم به صورت حرفه‌ای یاد گرفته بودم؛ مشتری‌هایم بیشتر شده بود و درآمدم نیز افزایش پیدا کرده بود اما من می‌خواستم کارم را رونق بیشتری بدهم.

فاطمه ادامه داد: تصمیم گرفتم یک از اتاق‌های خانه را به آموزشگاه تبدیل کنم و خیاطی را به دختران جوان آموزش بدهم، استقبال خوبی از این کلاس‌ها شد و من هم آموزش می‌دادم و هم سفارش قبول می‌کردم. تا اینکه وقتی که یکی از شاگردانم با من در مورد لباس عروسی‌اش حرف زد و می‌خواست که برایش بدوزم به ذهنم رسید که کارگاهی دایر کنم و سفارش لباس عروس و لباس مجلسی قبول کرده و انجام دهم.

زمینه تحصیل زندانیان از نهضت سواد‌آموزی تا مقطع دکتری فراهم شد‌رئیس نهضت سوادآموزی: 98.13 درصد از مردم کشور باسواد هستندنرخ با سوادی ایران 3.8 درصد بالاتر از میانگین جهانی

تاسیس کارگاه خیاطی و اشتغال به کار چند بانو

وی بیان کرد: دوره‌های لازم را دیده بودم و مدرک فنی و حرفه‌ای نیز داشتم؛ فقط تنها مشکلم مکان بود، 7 ماه طول کشید تا توانستم با همکاری یکی از آشنایان وام بگیرم و مکانی اجاره کنم و مقداری وسایل بخرم. پول کم آورده بودم مقداری طلا که یادگار همسرم بود فروختم و کارگاه را راه انداختم. چند نفر را نیز به کار گرفتم تا با همکاری هم آنجا را اداره کنیم.

فاطمه گفت: من فوق دیپلم حسابداری را در دانشگاه آزاد گرفته بودم بنابراین کارهای حسابداری و مدیریت کارگاه را خودم انجام می‌دادم و سه همکار دیگرم کارهای برش کاری، اتو کاری و قبول سفارش‌ها و اندازه‌گیری‌ها را انجام می‌دادند.

وی ادامه داد: اوایل سفارش زیادی نداشتیم، یک سال اول حتی ضرر هم کردم اما از پا ننشستم و کوتاه نیامدم، تبلیغ کردیم و خودمان را معرفی کردیم. سفارش‌ها از کم شروع شد و بعد از 3 سال اوضاع رو به بهتر شدن رفت و از سال چهارم با یاری خدا اوضاع خیلی خوبی را تجربه کردیم.

وی گفت: دختر بزرگم در دانشگاه طراحی دوخت و لباس خواند و او هم به جمع ما اضافه شد و حالا که در سن 58 سالگی هستم با 4 همکار و دخترم یک کارگاه خیاطی را اداره می‌کنیم و درآمدمان آنقدر هست که هم می‌توانیم مزد بچه‌ها را بدهیم و هم اجاره کارگاه را. مردم دیگر ما را می‌شناسند و قبول دارند  ماهم تمام تلاشمان را می‌کنیم که کارها را به نحو احسن انجام دهیم.

دوخت نخستین لباس عروس و پیشرفت در کار

فاطمه خاطرنشان کرد: نخستین لباس عروس را برای همان شاگردم رایگان دوختم، او وسایل مورد نیاز را خرید و من برایش دوختم و به عنوان هدیه عروسی به او تقدیم کردم، همه مهمانان از لباس او خوششان آمده بود و تعریف می‌کردند و این برای من دستمزد خیلی خوبی بود. نخستین کارم بود و تشویق آنها برایم مهم بود.

وی گفت: یادم می‌آید که روزها و شب‌های خیلی سختی را پشت سر گذاشتم، حرف‌های تلخ زیادی شنیدم اما همان‌ها که آن روزها حرف‌های تلخ می‌گفتند امروز مرا تحسین می‌کنند. من در نبود همسرم به تنهایی زندگی را اداره کردم، دخترانم را به دانشگاه و به خانه بخت فرستادم و پسرانم نیز در دانشگاه تحصیل کردند.

فاطمه اظهار داشت: در تمام این سال‌ها روی پای خودم ایستادم و خدا یار و یاورم بود، هر زمانی که نا امید می‌شدم و یا مشکلی برایم پیش می‌آمد سر نماز با خدا حرف می‌زدم، گریه می‌کردم و از او می‌خواستم به من کمک کند و او همیشه هم دستگیرم بود. حالا به جایی که می‌خواستم رسیده‌ام و باز هم تلاش می‌کنم تا کارم را گسترش بیشتری دهم و بتوانم برای چند نفر دیگر شغل ایجاد کنم.

زنان نا امیدی را از خود دور کنند و به هدفشان فکر کنند

وی تصریح کرد: هر زمانی یک زن بیسواد را می‌دیدم او را تشویق می‌کردم به درس خواندن و باید بگویم که توانستم خیلی‌ها را به نهضت سوادآموزی بفرستم. به آنها می‌گفتم که یک زن باید آگاه و باسواد باشد و هیچ مانعی نتواند او را در رسیدن به هدفش بازدارد. گاهی جلساتی با حضور زنان محله برگزار می‌شد و من در همه آنها شرکت می‌کردم و هر بار از من به عنوان یک زن موفق یاد می‌کردند و می‌خواستند که از تجربیاتم برایشان بگویم.

فاطمه افزود: من هم فقط آنها را به یادگیری بیشتر، دانش و آگاهی بیشتر و نا امید نشدن تشویق می‌کردم و از سختی‌های راهم برایشان می‌گفتم و خدا را شکر می‌کنم که بسیاری از آنها با حرف‌های من امید بیشتری پیدا می‌کردند.

وی گفت: از زنان سرزمینم می‌خواهم که هیچ‌گاه ناامید نشوند و دنبال هدفشان بروند، از سختی نهراسند و بدانند که هیچ کاری و هیچ موفقیتی بدون سختی و تلخی به دست نمی‌آید فقط به خدا و توانایی خودشان تکیه کنند.

انتهای پیام/164/ ت

R41346/P/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۸۴۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خیران؛ بزرگترین رکن نهضت مدرسه‌سازی

انجام کار خیر و خیراندیشی اقدامی نیکو و پسندیده است که در بین فعالیت‌های خیر، مدرسه‌سازی نماد اصیل خیرخواهی و خیراندیشی است، چرا که افراد بسیاری را به سوی تعلیم و نیکی رهنمون می‌سازد و با نگاهی به آینده پیشرفت و ارتقای کشور را در تمام حوزه‌ها به ارمغان می‌آورد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در دنیای امروز، هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند بدون توسعه علمی و پایدار که تضمین‌کننده سربلندی، اقتدار، عزت، رفاه و سعادت آن جامعه است، دست پیدا کند و برای رسیدن به این پیشرفت علمی نیازمند است که فرزندان هر کشور در محیط‌های علمی مناسب و مدارس مجهز و پیشرفته رشد و تحصیل کنند، چرا که مسئله آموزش، نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده و آتیه جوامع است، اما نکته اصلی آن است که بخش‌های زیادی از جامعه، این تعهد را برای خودشان قائل هستند که در این مسیر گام بردارند و سنت حسنه مدرسه‌سازی را تنها به عهده دولت واگذار نکنند، بلکه گاه بیشتر و پیش‌تر از دولت‌ها برای آتیه جوامع سرمایه‌گذاری کنند، از این رو خیران مدرسه‌ساز، تجلی این سنت حسنه مدرسه‌سازی هستند.

جامعه‌ای که نسل آینده‌ساز آن به هر دلیل محروم از آموزش مناسب و پرورش اصولی باشد و از امکانات و زیرساخت‌های لازم محروم بماند، نمی‌تواند در فردای آن جامعه به خوبی ایفای نقش کند، لذا مدرسه‌سازی یکی از راه‌هایی است که کودکان این مرز و بوم را به سوی تعلیم و نیکی رهنمون می‌سازد و با نگاهی به آینده پیشرفت و ارتقای کشور را در همه حوزه‌ها به ارمغان می‌آورد، خیریه مدرسه‌سازی، در واقع جمعی از نیکوکارانی است که با ساختن مدرسه‌های جدید و نیز بازسازی، بهسازی و تجهیز مدارس فرسوده موجود باری سنگین را بر دوش می‌کشند و حرکتی سازنده و پویا را به‌عنوان نهادی مردمی و دلسوز سامان داده‌اند، چرا که مدرسه سازی «باقیات‌الصالحاتی» است که هم در این دنیا و هم در آخرت نتایج بزرگی برای افراد دارد، از این رو خیران مدرسه‌ساز با ایثار مال خود در پیشرفت کودکان و نوجوانان ایرانی و ساخت ایران نوین در آینده سهم بسزایی داشته و دارند.

تاکید رئیسی بر ضرورت رفع موانع مردمی‌سازی و مشارکت عمومی در امور خیر

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در شب میلاد با سعادت امام حسن مجتبی، کریم اهل بیت (ع) میزبان جمعی از خیران کشور بود و در نشستی صمیمی ضمن شنیدن سخنان آنان، جهت رفع مشکلات و دغدغه‌های مطرح شده نکاتی بیان کرد.

رئیس جمهور در این دیدار خیران را شریکی راهبردی برای دولت دانست و با بیان اینکه دولت خود را موظف به حمایت از خیران می‌داند، بر تسهیل مسیر انجام کارهای خیر از سوی همه دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد.

رئیسی فرهنگ دینی و قرآنی مردم و بهره‌مندی از سیره اهل بیت (ع) را عامل توجه سطح وسیعی از جامعه به امور خیر و کمک به نیازمندان و مستمندان در دوران‌های مختلف دانست و گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز که اساس و فلسفه وقوع آن توجه به مردم بوده، راهبرد محرومیت‌زدایی و توانمندسازی نیازمندان در دستور کار قرار گرفت و براساس آن نهادهایی از جمله کمیته امداد امام خمینی ایجاد شد و توانست با اقدامات خود در جهت حمایت از محرومان اعتماد مردم را کسب کند.

وی با اشاره به کارکردهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مراکز خیریه، بر ضرورت آماده‌سازی زمینه افزایش مشارکت مردم در کارهای خیر و رفع موانع مردمی‌سازی و مشارکت عمومی در این زمینه تاکید کرد و از تدوین و ابلاغ آئین‌نامه‌های لازم برای حمایت دولت از خیران در اسرع وقت خبر داد.

رئیس جمهور در ادامه این جلسه ناظر به سخنان تعدادی از خیران بر «ضرورت انجام تعهدات دولت در کارهای مشترک با خیران»، «برگزاری جلسه مشترک وزیر بهداشت با خیران حوزه سلامت با هدف رفع موانع درمان بیماران صعب‌العلاج و نیازمند»، «رفع مشکل پزشکان و پرستاران شاغل در بیمارستان‌های خیریه»، «برگزاری جلسه مشترک وزیر آموزش و پرورش با خیران مدرسه‌ساز و رفع موانع پیش‌روی آنان»، «ایجاد شعبه ویژه امور مالیاتی برای خیران در وزارت امور اقتصادی و دارایی»، «فراهم کردن زمینه مشارکت ایرانیان خارج از کشور در مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی»، «تجلیل از مقام و جایگاه خیران در ایام ولادت امام حسن مجتبی (ع) در تقویم برنامه‌های رسمی کشور» و «استفاده از ظرفیت خیران جهان اسلام برای بازسازی غزه» تأکید کرد.

احداث ۱۰۰ درصدی مدارس در حال ساخت کشور توسط خیران / تعهد بیش از ۶ هزار میلیارد تومانی خیران در ساخت مدارس

حمیدرضا خان‌محمدی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه توجه به آموزش و پرورش به ویژه بحث کالبد، متن و معلم ارکان بسیار مهمی بوده که این سه موضوع مباحث معنوی را پر رنگ کرده است اظهار می‌کند: ۱۰۰ درصد مدارس در حال ساخت کشور توسط خیران ساخته می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جدید ۱۶.۵ میلیون دانش‌آموز ساماندهی شدند، می‌گوید: ساخت مدرسه توسط خیران که ممکن است به ظاهر برای ما عادی جلوه کند، از یک معرفت و مکتب والا نشأت می‌گیرد و محصول یک نظام تربیتی ویژه است که خَیِری را هدایت می‌کند تا در چنین نقطه‌ای از کشور مدرسه‌ای بسازند، به‌طور حتم با ساخت فضاهای آموزشی از نادانی و فقر به سمت نور، آگاهی و علم حرکت خواهیم کرد. رویکرد سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، وزارت آموزش و پرورش و ادارات آموزش و پرورش تکریم از خیران به شیوه‌های مختلف است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه این حکم را قرار دادیم که ۲۰۰ مجتمع بزرگ‌مقیاس بسازیم، به‌طوری که این مدارس نقطه تحول و کانون تحول مدرسه و محله باشند و این امر را در پنج سال پیش رو محقق کنیم، می‌افزاید: مزیت‌های نظام تعلیم و تربیت که تربیت همه‌جانبه در همه عرصه‌ها است را نباید از دست بدهیم، مدارس آینده باید تحول‌گرا باشند، هر مدرسه ما حداقل ۱۵ تا ۲۰ معلم دارد و این یعنی ۲۰ نخبه در آن مدرسه کار می‌کند و این می‌تواند منشأ تحول باشد، ۵۴ درصد مدارس ما توسط خیران ساخته می‌شوند، هر خیری که در کنار ساخت مدرسه قرار می‌گیرد، تربیت دانش‌آموزان با رویکرد آینده شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به تعهد خیران مدرسه‌ساز کشور در سال‌جاری شش میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است، تصریح می‌کند: اگر می‌خواهیم فردا و آینده قوی و اقتصاد قوی داشته باشیم باید به امر مهم مدرسه‌سازی توجه داشته باشیم. دولت توجه ویژه به مدرسه‌سازی دارد و در این امر خداپسندانه نیز بنیاد برکت، بنیاد علوی و بسیج سازندگی در کنار هم به امر مدرسه‌سازی می‌پردازند.

خان محمدی خاطرنشان می‌کند: تعهدات خیران در بیست و پنجمین جشنواره خیران مدرسه‌ساز سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود و امسال به شش هزار و ۳۰۰ میلیارد افزایش یافت. پیشران کارهای خیر خیران مدرسه ساز هستند که همه ایمان داریم اگر مدارس درست شود در سایر حوزه‌ها هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

ساخت یک بنای خیر باعث ماندگاری نام خیران است

محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه ساخت یک بنای خیر، باعث ماندگاری یک نعمت الهی و ماندگاری نام فردی است که بنا را احداث کرده است، می‌گوید: خداوند برخی افراد را انتخاب می‌کند تا اقدامی انجام دهند که ماندگار باشد. دنیا فانی است و زمان می‌گذرد اما گاهی اوقات با روش‌هایی می‌توان آن را ماندگار کرد.

وی با اشاره به اینکه ساخت مدرسه ویژگی خاصی دارد؛ در مدرسه انسان ساخته می‌شود و بنابراین هم بنای مدرسه و هم کار مدرسه، خیر است، اظهار می‌کند: مدرسه ساختن از بین ساخت همه بناها، خاص است. برخی از مناطق اصفهان به ویژه در منطقه محروم ناحیه شش که از لحاظ جمعیتی به سرعت درحال افزایش است و بعضی مدارس این منطقه فرسوده و از استفاده خارج می‌شوند و باید بتوانیم کیفیت آموزشی و پرورشی را در آن افزایش دهیم، مدرسه‌سازی در همه مناطق خوب است، اما مدرسه‌سازی در برخی مناطق نظیر منطقه شش ویژه‌تر است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به جمعیت بیش از یک میلیونی دانش‌آموزان پایه اول تا دوازدهم استان، می‌افزاید: اگر دولت بخواهد به تنهایی اقدامات مربوط به حوزه مدرسه‌سازی را انجام دهد، بسیاری از مدارس در شهر دو نوبته و حتی سه نوبته تشکیل می‌شدند، اما مجمع خیران مدرسه‌ساز با اقدام نیکوکارانه خود بنای خیر می‌سازند و فرهنگ خیرخواهی را در جامعه ترویج می‌دهند.

وی با بیان اینکه تاریخ شفاهی مردم اصفهان در کارهای خیر به رویدادهای مکتوب تبدیل شود، تصریح می‌کند: ساخت یک بنای خیر باعث ماندگاری یک نعمت الهی و ماندگاری نام فردی است که بنا را احداث کرده و کسی که بنا به نام او احداث شده است.

ابراهیمی می‌گوید: تکریم از واژه خیر و خیراندیشی است؛ واژه‌ای که در کنار معنی لغوی خود، فرهنگ، آموزه‌ای دینی و اخلاقی است و بسیاری از واژگان ادبیات و فرهنگ را در دل خود جای داده است.

وی ادامه می‌دهد: خداوند برخی افراد را انتخاب می‌کند تا اقدامی انجام دهند که ماندگار باشد، دنیا فانی است و زمان می‌گذرد اما گاهی اوقات با روش‌هایی می‌توان آن را ماندگار کرد، ساخت یک بنای خیر، ماندگاری یک نعمت الهی و ماندگاری نام فردی است که بنا را احداث کرده و کسی که بنا به نام او است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان خاطرنشان می‌کند: ساخت مدرسه ویژگی خاصی دارد؛ در مدرسه انسان ساخته می‌شود و بنابراین هم بنای مدرسه و هم کار مدرسه، خیر است، مدرسه ساختن از بین ساخت همه بناها، خاص است و خداوند را شاکریم که خداوند این خانواده را برای انجام این کار خیر در منطقه محروم ناحیه شش که از لحاظ جمعیتی به سرعت در حال افزایش است، انتخاب کرده، برخی مدارس این منطقه فرسوده و از استفاده خارج می‌شوند و باید بتوانیم کیفیت آموزشی و پرورشی را در این منطقه افزایش دهیم، مدرسه‌سازی در همه مناطق خوب است اما مدرسه‌سازی در برخی مناطق نظیر منطقه شش ویژه‌تر است.

مشارکت ۸۰ درصدی خیران در ساخت پروژه‌ها آموزشی اصفهان

ناصر فتحی، مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، پیرامون اینکه خیران با دل کندن از مادیات دنیا به فلسفه وجودی خود پی بردند و در امر مدرسه سازی به کمک آموزش و پرورش شتافتند، می‌گوید: دولت وظیفه ساخت و ساز مدارس را برعهده دارد، اما به دلیل محدودیت منابع مالی امکان ساخت و ساز فضای آموزشی بدون کمک خیران و اولیای دانش‌آموزان امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه طی دو سال گذشته ۲۵۰ پروژه آموزشی با اعتبار ۱,۶۰۰ میلیارد تومان در استان اصفهان به بهره‌برداری رسیده است، اظهار می‌کند: ۸۰ درصد اعتبار این پروژه‌ها از سوی خیران پرداخت شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان با بیان اینکه آمار دانش‌آموزان استان اصفهان حدود ۹۵۰۰ نفر است، می‌افزاید: از این تعداد در حدود ۷۸۰ هزار دانش‌آموز در مدارس دولتی و ۱۷۰ هزار محصل در غیردولتی‌ها با شمار ۴۴۰۰ فضای آموزشی در قالب ۳۵ هزار کلاس حتی با کلاس‌های دو شیفته مشغول به تحصیل هستند.

وی با اشاره به اینکه ۴۵۰ پروژه نیمه تمام در استان تصریح می‌کند: از این تعداد نزدیک به ۶۰ درصد پروژه‌های نیمه تمام ورزشی است که ۸۰ درصد آنها با مشارکت مردمی و خیران در حال اجراست.

سرانه استاندارد فضای آموزشی به ازای هر دانش‌آموز ۸ مترمربع است

فتحی با تاکید بر اینکه سرانه استاندارد فضای آموزشی به ازای هر دانش‌آموز هشت مترمربع است، می‌گوید: اکنون سرانه متوسط کشوری به ازای هر دانش‌آموز ۵.۲ مترمربع است که سرانه در استان اصفهان با ۵.۸ مترمربع از سرانه متوسط کشوری بالاتر است، اما تعداد ۹ منطقه به ویژه شهرهای شاهین‌شهر، زرین‌شهر، برخوار با وجود مشکلات حاشیه‌نشینی و مشکلات سرانه نقطه‌ای، سرانه فضای آموزشی پایین‌تر از کشور دارند به طوری که بسیاری از کلاس‌ها با ۴۵ دانش‌آموز و دو شیفته تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم در راستای نوسازی مدارس با اجرای ۲۵۰ پروژه در قالب ۱۲۲۰ کلاس با زیربنای ۲۰۰ هزار مترمربع با اعتبار هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، بیان می‌کند: با اجرای این پروژه‌ها، تعداد ۳۷ هزار دانش‌آموز در کشور از فضای ایمن و نوسازی شده بهره‌مند شدند، از این تعداد نزدیک به ۲۳۰ پروژه آموزشی و ۲۰ طرح نیز ورزشی بوده است، به طوری که ۳۴ درصد بالای سه کلاس و ۶۶ درصد کمتر و مساوری سه کلاس، حدود ۷۰ درصد پروژه‌ها شهری و ۲۸ درصد نیز روستایی است که اجرای این پروژه‌ها با ۱۷ درصد حمایت دولتی، ۶۶ درصد مشارکت خیران و ۱۷ درصد مردمی عملیاتی شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان با اشاره به اجرای طرح شهید عجمیان در تابستان سال گذشته خاطرنشان می‌کند: این پروژه به ابتکار سازمان نوسازی مدارس کشور که بر اساس یک طرح دانش‌آموز محور، گروه جهادی و مردم محور اجرای آن را برعهده داشتند که بیش از ۱۰۰ هزار کلاس در کشور تجهیز و نوسازی شدند و از این میزان در استان اصفهان ۵۵۰ مدرسه در قالب ۴ هزار کلاس زیباسازی و بازسازی شده است که تا تابستان ۱۴۰۳ نیز ادامه خواهد یافت.

بر این اساس؛ جامعه خیران مدرسه‌ساز یکی از بزرگترین تشکل‌های مردم نهاد در جمهوری اسلامی ایران است که از سال ۱۳۷۷ شمسی با هدف جذب مشارکت خیران و نیکوکاران برای ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی تأسیس شده است، این تشکل مردمی در اداره کل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری به شماره ۱۱۵۳۳ به ثبت رسیده و نهاد مردمی و قانونی برای جذب کمک‌های مردمی در ساخت و توسعه مدارس کشور محسوب می‌شود، از این رو مدرسه‌سازی یکی از راه‌هایی است که کودکان این مرز و بوم را به سوی تعلم و نیکی رهنمون می‌سازد و با نگاهی به آینده پیشرفت و ارتقای کشور را در تمام حوزه‌ها به ارمغان می‌آورد، به طوری که مدرسه‌سازی را می‌توان یک اقدام معنوی بسیار پربرکت دانست، اقدامی که می‌تواند زندگی انسان‌های بسیاری را بهبود بخشد و مسیر زندگی افراد را در راستای رشد و تعالی تغییر دهد و در نهایت منجر به ساخت میهنی باصلابت‌تر و قدرتمندتر شود.

کد خبر 739404

دیگر خبرها

  • تولدت مبارک، تاثیرگذارترین دختر ورزش ایران
  • کتابی که رهبر انقلاب غبطه‌انگیز توصیف کردند
  • طنین نوای قرآن در محلات مازندران/ تغییر سبک زندگی زیر سایه قرآن
  • تشییع و خاکسپاری مادر شهیدان قربانی در اصفهان
  • خیران؛ بزرگترین رکن نهضت مدرسه‌سازی
  • پیگیری مراحل اجرایی طرح مسکن ملی در میز تخصصی مسکن + فیلم
  • تنها موزه متعلق به یک بانوی کریمه در جهان
  • برندگان روز سیزدهم پویش زندگی با آیه‌ها اعلام شد
  • ۲۵ هزار نفر در شب میلاد امام حسن (ع) مهمان سفره بانوی کرامت شدند
  • تنها موزه متعلق به یک بانوی کریمه در جهان