Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ مدیران عامل اتحادیه‌های مدغم استانی طی بیانیه‌ای نارضایتی خود را از تعلل و تطویل نهایی شدن فرآیند ادغام اتحادیه کشوری اعلام کردند.

به گزارش ایکنا؛ پس از واگذاری مسئولیت قانونی اجرایی شدن مصوبه ادغام و تعیین فرآیندهای حقوقی و نظارت بر تحقق آن بر عهده هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی طی بیانیه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مردادماه امسال، اما هنوز تصمیمی واضح و شفاف در خصوص اجرای نهایی شدن ادغام اتحادیه‌های کشوری اعلام نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا مدیران عامل اتحادیه‌های مدغم استانی و همچنین اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور بیانیه درخصوص تعلل و تطویل در نهایی کردن فرآیند ادغام اتحادیه کشور صادر کرد. متن بیانیه به این شرح ذیل است؛

بسم الله الرحمن الرحیم
«وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ کَانَ مَسْئُولاً»(اسراء/34)
انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، به رهبری امام راحل(ره) با بهره‌گیری از آموزه‌های قرآن کریم و عترت معصومین(صلوات الله علیهم اجمعین) و با پشتوانه بی‌نظیر مردمی، بی‌بدیل ترین انقلاب جهان می‌باشد که بی‌شک آنچه در این راستا بیشترین نقش را داشته است، رهنمودهای قرآن کریم و پشتوانه مردمی و رهبری حکیمانه امام عزیز و متعاقب آن رهبر فرزانه انقلاب است و لذا با توجه به این سرمایه ارزشمند، یکی از اقدامات موثر در این عرصه، تأسیس هزاران مؤسسه قرآنی و تشکل‌های دینی از نوع مردمی است که در جای جای میهن اسلامی در حال فعالیت هستند.

از این رو به منظور ساماندهی و حمایت مادی و معنوی از این مؤسسات و تشکل‌ها دو دستگاه قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی اقدام به راه‌اندازی اتحادیه‌هایی تحت عنوان اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت و اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی نمودند تا ضمن کاهش تصدی‌گری دولتی، از این طریق حمایت از مؤسسات و برنامه‌ریزی قرآنی مردمی به سهولت انجام پذیرفته و در عین حال از حجم مراجعات اداری به این دستگاه‌ها کاسته شود.

پس از گسترش مؤسسات و بالا رفتن سطح انتظار جامعه، کارشناسان قرآنی و مدیران دلسوز این عرصه به منظور ایجاد انسجام و وحدت رویه در اجرای مأموریت‌های محوله بر آن شدند تا نسبت به ادغام این اتحادیه‌ها اقدام نمایند که پس از برگزاری صدها جلسه کارشناسی و بررسی اساسنامه‌ها سرانجام مقرر شد تا شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئول تکمیل روند ادغام اتحادیه‌ها باشد که به علت تعلل و عدم پیگیری امور مربوطه از سوی دبیرخانه این شورا و نیز کارشکنی‌های مکرر اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت این امر تحقق کامل نیافته است و همین اهمال و قانون شکنی‌ها منجر به صدور ده‌ها بیانیه و تذکر و حتی تجمع نیروهای قرآنی مردمی شد که پس از تجمع اعتراضی در ساختمان شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیر این شورا بیانیه‌ای را در مورخه شش مرداد 98 صادر نمودند و ضمن به رسمیت شناختن موضوع ادغام اتحادیه‌های استانی و کشوری و تأکید بر لازم الاجرا بودن ادغام، تکمیل فرآیند آن، با تعیین فرصت سه ماهه به هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی محول گردید. اما علی رغم برگزاری چندین جلسه و تنظیم صورتجلسه‌های مربوطه، متأسفانه به دلیل تعلل مشاور محترم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر این هیئت، باتوجه به گذشت بیش از ۵ ماه از صدور این بیانیه، نه تنها اقدام موثری در این خصوص اتفاق نیفتاده است، بلکه با ابلاغ یک نامه مبهم به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، ضمن ایجاد دلسردی در بین مؤسسات مردمی، موجب ایجاد دو دستگی و تفرقه بیش از قبل در این حوزه گردیده است.

از این رو ما اعضای هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور و مدیران عامل اتحادیه‌های مدغم استانی به نمایندگی از هزاران مؤسسه دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی بار دیگر ضمن اعلام نگرانی از این روند، مطالبات خود را به شرح ذیل اعلام می‌داریم:

با توجه به اینکه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، به عنوان بالاترین نهاد سیاست‌گذار در حوزه‌های قرآنی است و درخصوص ادغام نیز دارای مصوبات مستدل بوده و این مصوبات برابر ماده ۹ منشور این شورا لازم‌الاجرا است، از دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی درخواست می‌نمائیم تا بدلیل ضعف دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی و عدم اهلیت لازم در راستای پایان دادن به این چالش، نسبت به اعاده پرونده ادغام به صحن شورای توسعه فرهنگ قرآنی و رسیدگی به آن در هیئت هماهنگی صدور مجوز مؤسسات قرآنی ـ مردمی که در جلسه ۴۳ مورخه 15 دی 97 آن شورا به تصویب رسیده است، اقدام لازم مبذول دارید.

از آنجا که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی سنگین ترین مسئولیت امور مرتبط با حوزه های فرهنگی، قرآنی و دینی را در ارکان هیئت محترم دولت برعهده دارند و باتوجه به رویکرد اعلامی از سوی ایشان مبنی بر واگذاری امور مردمی به خود مردم، از آن مقام محترم درخواست می نماییم تا ضمن صدور دستور، مبنی بر بازگشت پرونده ادغام به شورای توسعه فرهنگ قرآنی و به موازات حل و فصل این موضوع با هماهنگی رئیس محترم سازمان تبلیغات اسلامی در هیئت هماهنگی صدور مجوز مؤسسات مردمی، نسبت به ارجاع مسئولیت و مأموریت‌های قرآنی از طریق معاونین و مدیران محترم ادارات کل استان‌ها، به ویژه معاونت محترم قرآن و عترت، به اتحادیه مدغم کشوری و اتحادیه‌های مدغم استانی اقدام شایسته مبذول دارند.

با عنایت به اینکه نقش سازمان تبلیغات اسلامی در کنار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه‌های قرآنی و دینی یک نقش برجسته و موثر در سطح کشور می‌باشد، از رئیس محترم سازمان تبلیغات اسلامی با عنایت به سیاست‌های راهبردی ایشان که بار‌ها در خصوص ادغام تاکید کرده‌اند، تقاضا می نماییم تا نسبت به فرآیند پایانی ادغام و به موازات آن واگذاری فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی مردمی، به اتحادیه مدغم کشوری و استانی اقدام شایسته مبذول دارند.

با عنایت به اینکه یکی از مأموریت‌های فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، پیگیری امور قرآنی و تصویب قوانین در این خصوص می‌باشد و شخص ریاست محترم فراکسیون بارها از نقش مردمی در حوزه‌های قرآنی حمایت کرده و بر موضوع ادغام اتحادیه‌های قرآنی تاکید داشته‌اند، از ایشان و اعضای محترم فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی درخواست می‌نماییم تا به موازات پیگیری بحث بودجه‌های قرآنی و به طور مشخص بودجه‌های قرآنی بخش مردمی، نسبت به پیگیری فرآیند پایانی ادغام از دستگاه‌های ذیربط و به ویژه رئیس محترم شورای توسعه فرهنگ قرآنی رهنمود‌های لازم را صادر فرمایند.

در پایان، ما اعضای هیئت مدیره اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور و مدیران عامل اتحادیه‌های مدغم استانی ضمن ابراز امیدواری نسبت به پایان یافتن این چالش چندین ساله توسط مسئولین ذیربط، آمادگی خود را برای هرگونه اجرای ماموریت‌های محوله در راستای اعتلای فرهنگ قرآن کریم و عترت با پشتوانه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت مردمی اعلام می‌داریم و در مقابل هرگونه کارشکنی در مسیر پایان دادن به فرآیند ادغام سکوت نخواهیم کرد. بدیهی است مسئولیت ایجاد تعلل و موانع در این مسیر و خسارات وارده به مؤسسات قرآنی مردمی متوجه دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و قانون شکنان این موضوع خواهد بود.

اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور و مدیران عامل اتحادیه‌های مدغم استانی
یکشنبه 8 دی 98»

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی مؤسسات قرآنی اتحادیه مدغم قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۹۱۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوامل ویژه برنامه‌های قرآنی در ماه رمضان تجلیل شدند

عوامل ویژه برنامه‌های قرآنی کشور در ماه مبارک رمضان به همت فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی تجلیل شدند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم قدردانی از عوامل ویژه برنامه‌های قرآنی کشور با حضور حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس؛ حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی؛ پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما و جمعی از نمایندگان فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی در کمیسیون تلفیق برگزار شد.

ضرورت تلاش مستمر برای ترویج آموزه‌های قرآنی در کشور

در این نشست حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس، طی سخنانی ضمن قدردانی از عوامل و دست‌اندرکاران برنامه‌های قرآنی ساخته شده در رسانه ملی، گفت: انس با قرآن به همت سازمان‌ها و نهادهای مختلف در کشور ترویج پیدا کرده و لازم است این روند ادامه‌دار باشد.

پژمانفر تصریح کرد: فراکسیون قرآن و عترت وظیفه خود می‌داند که از تمام کسانی که به هر روش در قرآنی شدن جامعه تلاش داشتند تقدیر و قدردانی داشته باشد.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس با اعتقاد به اینکه تمسک به قرآن تنها راه رهایی از بن‌بست‌های بشریت است، اظهار داشت: برای رهایی از بن‌بست‌ها باید به قرآن و اهل بیت علیهم السلام تمسک بجوییم. در عین حال اگر موضوع جهانی شدن در دنیا مطرح می‌شود، این جهانی شدن تنها از طریق قرآن امکان‌پذیر خواهد بود.

این نماینده مجلس بر لزوم تلاش برای رساندن مفاهیم قرآنی طبق فرموده امام رضا (ع) تأکید کرد و گفت: اگر معارف قرآنی را به مردم برسانید بی‌شک اکثریت از آنها تبعیت خواهند کرد. امروز در تمام دنیا به نوعی فاصله قرآنی در امور مشاهده می‌کنیم، زیرا ما نتوانستم حقیقت معارف قرآنی را به دنیا برسانیم.

 

اذعان دانشمندان غربی به نقش کلیدی قرآن در هدایت‌های علمی

 

او ادامه داد: تجربیات مختلف نشان داده اگر با مخاطبان خود به اشکال مختلف ارتباط قرآنی را برقرار کنیم، می‌تواند تأثیر جامعی داشته باشد، مانند برنامه‌های متنوع قرآنی که در رسانه ملی شاهد آنها بودیم.

پژمانفر با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص انس و دوستی با قرآن، اظهار داشت: انس و دوستی با قرآن اثرات مثبتی در زندگی مردم خواهد داشت. در مجلس شورای اسلامی نیز به امور مختلف در حوزه اجرا و تصویب قوانین پرداخته شد و با وجود این موضوعات تلاش شد تا رسیدگی به موضوعات قرآنی در اهم مباحث نمایندگان قرار بگیرد.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس خاطرنشان کرد: این فراکسیون در طول سه سال فعالیت خود تلاش کرد برای توسعه فعالیت قرآنی از ظرفیت مجلس حداکثر استفاده را داشته باشد. در عین حال نمایندگان در کنار پیش‌بینی اعتبارات و قانون‌نویسی سعی کردند از کسانی که در فعالیت‌های قرآنی دستی توانا دارند حمایت و قدردانی کنند.

پرچم تحول در رسانه ملی مبتنی بر شعار هویت و عدالت است

سخنران دیگر این نشست پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما، بود که ضمن قدردانی از حمایت مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در این زمینه اعضای فراکسیون قرآن و عترت و فراکسیون فرهنگی حمایت مثال‌زدنی از تولید محتوای فاخر در رسانه ملی، برنامه هفتم و در لایحه بودجه سال جاری داشتند.

رئیس سازمان صدا و سیما به موفقیت‌های رسانه ملی در تولید محتوا اشاره کرد و توضیح داد: این موفقیت‌ها در حوزه تولید محتوا با حمایت مجلس شورای اسلامی و نمایندگان صورت گرفته است.

جبلی از همکاری سازمان تبلیغات اسلامی یاد کرد و گفت: حجت‌الاسلام قمی نیز در سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان همراه و مبدع بسیاری از خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها به رسانه ملی کمک کردند.

او تصریح کرد: پرچم تحول در رسانه ملی مبتنی بر شعار هویت و عدالت است. چراکه تجربه سال‌های گذشته نشان داده هرچه رنگ و بوی هویتی برنامه رسانه ملی را افزایش دهیم با استقبال مخاطبان مواجه می‌شویم. وظیفه ذاتی، دینی و اخلاقی ما این است تا با همه توفیقاتی که در مسیر پرافتخار انقلاب اسلامی نصیب ملت بزرگ ایران شده، قدردان این نعمت‌ها باشیم.

رئیس سازمان صدا و سیما خاطرنشان کرد: افتخار ما این است که صدا و سیما با برنامه‌های جذاب قرآنی و معارف اسلامی شناخته می‌شود که برکت در رسانه ملی در همین رویکرد و اخلاص فعالیت عزیزان ما طی برنامه‌سازی‌های مختلف در صدا و سیمای استان‌ها و همه بخش‌ها به مصداق «فستبقوا الخیرات» است.

او به رقابت مدیران و تولیدکنندگان در تهیه برنامه‌های خلاقانه اشاره کرد و گفت: تهیه‌کنندگان در سازمان با مدیران مختلف در شبکه‌ها برای ساختن برنامه‌هایی با خلاقیت، مهارت و جذابیت بیشتر با یکدیگر رقابت دارند. امیدوارم خداوند به همه ما توفیق بدهد تا در شأن و تراز ملت بزرگ ایران، انقلاب بزرگ اسلامی و میراث ارزشمند قرآن و عترت که ملت ما میراث‌دار آن است در خدمت مردم باشیم.

در ادامه این جلسه، دست‌اندرکاران محافل قرآنی اعم از شورای توسعه قرآنی، آموزش و پرورش، بسیج، شهرداری، کانون‌های فرهنگی و مذهبی و رادیو و تلویزیون درباره نکات و مسائل مربوط بحث و تبادل نظر کردند.

در این جلسه از 78 نفر از عوامل ویژه برنامه‌های قرآنی کشور در ماه مبارک رمضان از جمله سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، صدا و سیما و شهرداری قدردانی شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دکتر جبلی: پرچم تحول در رسانه ملی مبتنی بر شعار هویت و عدالت است
  • جبلی: پرچم تحول در رسانه ملی مبتنی بر شعار هویت و عدالت است
  • جشنواره قرآنی «حیات» در مشهد برگزار می‌شود
  • تصویر ایران در جهان اسلام درباره اهتمام به قرآن اصلاح شد
  • عوامل ویژه برنامه‌های قرآنی در ماه رمضان تجلیل شدند
  • جهانی شدن تنها از طریق قرآن ممکن خواهد بود
  • اعلام راهبردهای مدیریت حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان در سال جدید
  • پیشتازی یزدی‌ها در تربیت حافظ قرآن کریم
  • دوره آموزشی امام موسی صدر برگزار می‌شود
  • تربیت مدیران حکمرانی قرآنی طبق اندیشه‌های امام موسی صدر