Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-24@22:57:32 GMT

سقط جنین در انتظار چه مادرانی است؟

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۹۶۶۳۵

فاطمه بیاتی، متخصص زنان و زایمان در خصوص علل متعدد سقط جنین ، با اشاره به اینکه ۸۰ درصد سقط‌ها در ۱۲ هفته اول بارداری صورت می‌گیرد، اظهار کرد: سقط به طور کلی مربوط به خاتمه حاملگی قبل از هفته بیستم یا کمبود وزن جنین در این مدت زمان تا کمتر از ۵۰۰ گرم است.

اخبار اجتماعی - این متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه لفظ سقط خود پیش‌درآمد اصطلاحات دیگر مانند «تهدید به سقط» است، افزود: خونریزی در کمتر از ۲۰ هفته، مادر را تهدید به سقط می‌کند و تنها ۵۰ درصد، احتمال نگهداشت جنین با درمان‌های صورت‌گرفته توسط پزشک وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه با اشاره به عوامل تهدید کننده جنین، گفت: در «سقط اجتناب‌ناپذیر» دهانه رحم باز است و نگهداشت جنین ممکن نیست و باید تخلیه رحمی صورت بگیرد، همچنین در «سقط ناقص» نیز تمام زوائد جنین باید از رحم خارج شود، «سقط فراموش شده» به جنین مرده و مانده در رحم مادر اطلاق می‌شود که برای جلوگیری از عفونت رحم باید تخلیه سریعا انجام شود.

بیاتی با اشاره به انواع سقط جنین، تصریح کرد: سقط‌ها به چند دسته خودبه‌خودی، القایی و راجعه تقسیم‌بندی می‌شود که در سقط خودبه‌خودی، مشکل یا از جانب جنین و یا مادر است، سقط القایی با مجوز پزشکی قانونی و پس از انجام غربالگری صورت می‌گیرد که جنین قابلیت حیات را پس از تولد ندارد و سقط راجعه یا مکرر همان سقط جنین به دفعات سه بار یا بیشتر کمتر از ۲۰ هفته است.

این متخصص نازایی، سه شاخه جنینی، مادری و پدری را علل سقط جنین برشمرد و اضافه کرد: در این میان عوامل پدری نقش کمتری دارند و ناشی از افزایش سن پدر و ایجاد اختلال کروموزومی در اسپرم است که سقط جنین را منجر می‌شود.

وی در ادامه گفت: علل مادری گسترده هستند، از جمله عفونت‌های دهان و دندان در مادر که خطر سقط را ۲ تا ۴ برابر افزایش می‌دهد، عفونت‌های واژینال که سقط در سه ماهه دوم را تشدید می‌کند، بیماری‌های طبی مادر مثل دیابت و کم‌کاری تیروئید که مسبب سقط زودرس در ۱۲ هفته اول است، بیماری‌های سلیاک، لوپوس، روده تحریک‌پذیر و بیماری‌های قلبی اصلاح‌نشده مادر، اشعه‌درمانی طی بارداری یا قبل از آن، مشکلات رحمی مانند رحم دوشاخ و دیواره‌دار و میوم‌های بزرگ نیز خطر سقط را افزایش می‌دهد.

بیاتی یادآور شد: انجام جراحی‌های اضطراری مانند عمل لوزه و آپاندیس به ندرت سبب سقط می‌شود، پس مادران نگران این موضوع نباشند.

بیاتی گفت: علل جنینی سقط جنین، مشکلات کروموزومی است که جنین تشکیل شده بدون رویان شکل می‌گیرد و در اصطلاح تخمک پوچ خوانده می‌شود.

وی با تاکید بر داشتن تغذیه متعادل مادر باردار، گفت: کمبود مواد غذایی و عناصر معدنی و چاقی مفرط مادر باردار بایستی مرتفع شود که متاسفانه در استان ما کمبود ید یکی از دلایل سقط جنین است، پس تجویز یدوفولیک صورت می‌گیرد.

بیاتی در ادامه به عوامل اجتماعی سقط جنین اشاره کرد و گفت: وجود حشره‌کش‌ها در محیط کار، فعالیت در بخش‌های شیمی‌درمانی و دارو‌های نئوپلاسم برای بیماران و اشعه ایکس برای مادر باردار خطرناک است.

این متخصص زنان و زایمان صدور مجوز سقط‌درمانی را منوط به دستور پزشکی قانونی دانست و تصریح کرد: مجوز سقط توسط پزشکی قانونی، برای مادر باردار زیر ۱۹ هفته که دارای دلایل قانع‌کننده در دستورالعمل سقط‌های قانونی اسلامی است، صادر می‌شود، بیماری جنین که سبب حرج مادر یا ناتوانی شدید برای خود فرزند شود که در این زمان مادر به پزشکی قانونی ارجاع داده می‌شود.

متخصص نازایی با اشاره به روش‌های سقط جنین بیان کرد: سقط جنین بستگی به سن جنین و شرایط مادر دارد، در روش طبی دارو برای مادر تجویز و در بیمارستان بستری می‌شود و روش جراحی که برای جنین با سن بالاتر، عوامل عفونتی و عدم تاثیر روش طبی صورت می‌گیرد.

بیاتی تاثیر مثبت سونوگرافی برای تشخیص مشکلات و نقایص جنین را کتمان‌ناپذیر دانست و تصریح کرد: غربالگری‌ها جنین را از چند روش بررسی می‌کنند که سندروم داون، تریزومی ۱۸، تریزومی ۱۳، بیماری‌های قلبی، بدون مغز و قلب بودن جنین از جمله آن‌هاست.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: سقط جنین شیمی درمانی سقط درمانی بارداری درمان سقط جنین مغز مواد غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۹۶۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افسردگی پس از زایمان و ضرورت‌های درمانی و حمایتی 

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر سمیرا عبدالهی گفت: اختلالات رفتاری جزو شایعترین اختلالات همراه با بارداری هستند که در بین این اختلالات افسردگی شیوع بیشتری داشته به طوری که ممکن است در ۱۰ تا ۲۰ درصد از بارداری‌ها اتفاق بیفتد. زنانی که پیش از بارداری مبتلا به افسردگی بوده‌اند، احتمال بروز و عود علائم در آنها بعد از زایمان بیشتر است.

وی درباره علائم افسردگی گفت: احتمال عود افسردگی بعد از زایمان زیاد بوده و به خصوص در ۱۲ ماه بعد از زایمان ممکن است که اوج علائم افسردگی را داشته باشیم. شایعترین علامت‌های آن، اختلالات روحی و خلقی، کاهش اشتها، کاهش انگیزه و امید و اختلالات خواب است. در برخی مواقع ممکن است علائم شدید و به صورت افکار خودکشی و یا دگرکشی ظاهر شود.

وی در ادامه افزود: چنانچه هر کدام از این علائم به صورت طولانی مدت و مزمن در زنان باردار و شیرده وجود داشته باشد به عنوان اختلالات رفتاری یا مود شناخته شده و باید تحت نظر روانپزشک درمان شود.

دکتر عبدالهی در مورد عوارض داروها برای جنین اظهار کرد: برخی از این داروها ممکن است در بارداری برای جنین مشکلاتی ایجاد کند که با نظر پزشک متخصص تغییر داده می‌شوند، اما اغلب داروهایی که برای درمان اختلالات افسردگی تجویز می‌شود، برای جنین عارضه‌ای ندارند، اما باید از نظر تنظیم دوز تحت نظر پزشک تجویز شود.

این متخصص زنان و زایمان بیان کرد: داروهایی که در درمان این اختلال در زنان استفاده می‌شوند داروهای مهار کننده بازجذب سروتونین هستند که وضعیت روحی و روانی را بهتر می‌کنند. در این بین دارویی به نام پاروکستین وجود دارد که ممکن است برای جنین عارضه ایجاد کرده و باعث اختلالات صرعی شود. بنابراین اگر زنان باردار تحت درمان با این دارو و نیز داروی لیتیوم هستند حتما باید تحت نظر روانپزشک دارو تغییر کند.

دکتر عبدالهی در ادامه بیان کرد: بعد از تشخیص و شروع ‌درمان، در طول بارداری مادر باید به صورت مرتب تحت نظر روانپزشک ویزیت شود و هر زمان که مادران باردار افکار خودکشی یا دگر کشی داشته باشند، باید به صورت اورژانسی بستری شده و تحت درمان‌های بیشتر قرار گیرد. حتی ممکن است لازم باشد که برای بیماران شوک هم در نظر گرفته شود.

اندوه بارداری با افسردگی متفاوت است

وی در خصوص اندوه بارداری گفت: موضوع مورد توجه در مورد اختلالات بارداری اندوه بارداری است که ممکن است در تشخیص افتراقی با افسردگی قرار گیرد. اندوه بارداری در روزهای ابتدایی بعد از زایمان تقریبا هفته اول زایمان بروز می‌کند و به دنبال آن مادر احساس غمگینی و عدم توانایی در نگهداری از فرزندش را دارد که در واقع با اختلالات جسمی همراه نیست و درمان آن هم اقدام حمایتی از طرف همسر و اطرافیان مادر است.

وی افزود: در حالی که شیوع افسردگی بعد از بارداری و تقریبا علائم آن از روز دهم یا دو هفته بعد از زایمان ظاهر می‌شود، نکته مهم این است که همراه علائم افسردگی ممکن است علائم توهم و یکسری اختلالات هذیان گویی وجود داشته باشد که نوع دیگری از اختلالات بارداری و رفتاری است و ممکن است بسیار خطرناک‌تر از علائم افسردگی بوده و به درمان بیشتری تحت نظر پزشک نیاز دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی در ادامه تاکید کرد: نکته مهم همراهان و خانواده بیمار هستند که حتما باید حمایت لازم را برای مادر داشته باشند و به علائم بیمار توجه کنند، اگر علائم خطرناک بروز کند، حتما اورژانسی به پزشک مراجعه کنند و مصرف داروها، مشاوره‌های روانی و کاردرمانی به موقع انجام شود تا بیماری کنترل شود.

دیگر خبرها

  • تصادف والدین و دختری خردسال در انتظار پدر و مادر 
  • اگر مراقب خودتان باشید، فرزند سالم‌تری خواهید داشت/ خطرات استرس مادر بر جنین
  • برخورد با مراکز غیرمجاز سقط جنین به‌صورت جدی دنبال می‌شود
  • برخورد شدید با مراکز سقط جنین غیرقانونی در زنجان صورت می گیرد
  • افسردگی پس از زایمان و ضرورت‌های درمانی و حمایتی 
  • ۹۸۱ مادر باردار زنجانی از سقط جنین منصرف شدند
  • برخی از فرزندان مادر ایرانی همچنان در انتظار صدور شناسنامه
  • با اعلام تقوی؛ پاداش ویژه در انتظار ملی‌پوشان والیبال در صورت صعود به لیگ برتر
  • با اعلام تقوی؛ پاداش ویژه در انتظار ملی پوشان والیبال در صورت صعود به لیگ برتر
  • با اعلام تقوی؛ پاداش ویژه در انتظار ملی پوشا والیبال در صورت صعود به لیگ برتر