Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24 - در آمریکای لاتین عصبانیت زیاد شده است. آگاه باشید که آنها در دموکراسی واقعی زندگی نمی کنند ، مردم ونزوئلا ، نیکاراگوئه و بولیوی به خیابان ها می روند. در شیلی ، اکوادور و هائیتی ، شهروندان از نابرابری اجتماعی و فقدان فرصت اقتصادی عصبانی هستند. بحران های موجود در آمریکای جنوبی، کاملا متفاوت و برای هر کشوری ویژه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین حالا، دولت آرژانتین به سمت چپ پروونستی-کرچنری باز می گردد و خشونت های ناشی از باندهای مواد مخدر در مکزیک غیر قابل کنترل شده است. کشورهای دیگر منطقه نیز وضعیت خیلی بهتری از این دو کشور ندارند. در این فضای پر هرج و مرج آمریکای لاتین، سه جنبه اصلی وجود دارد: نابرابری، اعتراض رسانه های اجتماعی و گرایش های اقتدارگرایانه.

نابرابری

آمریکای لاتین هنوز نابرابرترین منطقه در جهان است. شکاف عظیمی همچنان برای جدا کردن ثروتمندان و فقرا وجود دارد. درس غم انگیز در اینجا این است که اگرچه دموکراسی مطمئناً ضروری است اما کافی نیست. از زمان استعمار تا امروز، اقتصادهای آمریکای لاتین به نفع افراد محدودی جریان داشته است. بعد از چندین دهه اقتدارگرایی، بسیاری از ملتها امیدوار بودند که علاوه بر حق رأی، رفاه اقتصادی برای همه یک واقعیت باشد. قرار نبود اینگونه شود.من به تازگی شنیده ام که یک معترض جوان شیلی در مورد این حرف می گوید: «مردم فقیر شیلی به خیابان رفتند زیرا دیگر نمی توانند این وضعیت را ادامه دهند. زیرا آنها آب می خواهند و دولت رودخانه ها را برداشته است. زیرا  ما جوانانی هستیم که زندگی خود را در خیابان ها می فروشند تا هزینه های هنگفت زندگی را بپردازند. سرانجام مردم شیلی از خواب بیدار شده اند و آنها دیگر هرگز نخواهند خوابید.».رئیس جمهور، سباستین پیانرا پشیمانی خود را ابراز کرده است. وی در یک پخش تلویزیونی ملی گفت: «من می دانم که در برخی مسائل کوتاهی کردیم، بنابراین از هموطنانم عذرخواهی می کنم.» اما قبل از عذرخواهی، وی ارتش را به خیابانها فرستاد و در نتیجه چندین نفر کشته شدند و پادشاهی را تأسیس کرد تا اولین کسی باشد که از زمان پایان دیکتاتوری آگوستو پینوشه در شیلی، دوباره روی کار آمده است.وقتی شخصی پس از ارسال تانک ها عذرخواهی کرد و مردم کشته شدند، به نظر نمی رسد به چندان صادقانه سخن گفته باشد. خوزه میگوئل ویوانکو، مدیر دیده بان حقوق بشر برای قاره آمریکا، در مصاحبه ای به من گفت: «ارسال ارتش برای برقراری نظم یک تصمیم پرخطر و حساس است.» آقای ویوانچو به آرژانتین، شیلی و دیگر کشورهایی اشاره کرد که طبقه نظامی با دیکتاتوری های وحشیانه در ارتباط بوده است.

اتفاق مشابهی اخیراً در اکوادور افتاد، جایی که اعتراضات علیه سیاست های اقتصادی که رئیس جمهور لنین مورنو اعمال کرده بود - پس از توافق برای گرفتن وام بحث برانگیز از صندوق بین المللی پول - به سختی سرکوب شد. سازمان ملل متحد اتهامات مربوط به نقض حقوق بشر توسط نیروهای امنیتی دولت را دریافت کرد و دفتر دادرس اکوادور گزارش داد که حدود 10 نفر کشته و بیش از  هزار نفر زخمی شده اند.«سرکوب خونین» از مصاحبه با خوزه والنسیا، وزیر امور خارجه اکوادور ، پرسیدم که او پاسخ داد: «نه ،چراکه  پلیس بانی این کشتارها نبوده است. این موارد در هنگام اعتراضات تصادفاتی بودند. پلیس، تا آنجا که می دانیم، با توجه به شرایط، رفتار مناسب و متناسبی انجام داد.»به سختی می توان باور کرد که همه این مرگ ها تصادفی بوده اند. چه کسی دستور حمله به معترضین را داده است؟ چه کسی گاز اشک آور را شلیک کرد؟ و چه در مورد کسانی که با لباس شخصی به افراد معترض حمله کردند؟ افرادی که به سادگی از شرایط اقتصادی ناگوار که در آن زندگی می کنند شکایت می کنند، مستحق چنین رفتاری نیستند.

اعتراضات و رسانه های اجتماعی

نیکولوس مادورو، دیکتاتور ونزوئلا، سعی کرده است اعتراض خود را برای تظاهراتی که در سایر کشورهای آمریکای جنوبی انجام می شود، جلب کند. وی اخیرا با اشاره به اقدام مشترک اعلام شده با توافق گروه احزاب و سازمانهای چپ آمریکای لاتین گفت: «ما در حال پیگیری برنامه اصلاح سائوپائولو هستیم.» هیچ مدرکی در مورد این اقدامات هماهنگ وجود ندارد. اما حتی اگر وجود داشته باشد، این یک میلیون نفر را در خیابان های سانتیاگو، پایتخت شیلی یا تظاهرات عظیمی در هائیتی توضیح نمی دهد.

این تظاهرات فقط به این دلیل امکان پذیر بود که دموکراسی فضای جدیدی را برای اعتراض ایجاد کرده است، که در گذشته اجازه نمی داد، چه در شیلی پینوشه و چه در آرژانتین، در انبوه جنگل یا جاهای دیگر.اما امروز تظاهرکنندگان نمی ترسند. رسانه های اجتماعی و فناوری موبایل سازماندهی اعتراضات کارآمد را آسان کرده و به جوانان این امکان را می دهند که بر سانسور و کنترل دولت، غلبه کنند. ارتباطات رسمی توسط میلیون ها فیلم، عکس و متن در توییتر، اینستاگرام و فیس بوک رد وبدل می شود. هنگامی که مشروعیت و اعتبار در رسانه های اجتماعی از بین برود، هیچ دولتی نمی تواند حکم کند.

تمایلات استبدادی

آمریکای لاتین هرگز به اقتدارگرایی دست نیافته است. از زمانی که سیمان بولوار، که دیکتاتور پرو شده بود، با این ایده رئیس جمهور شد که گویی حکومت در دوره کوتاه مدت، مانند اسباب بازی، ساده است. امروز، آمریکای لاتین سهم زیادی از دیکتاتورها دارد. هم آقای مادورو در ونزوئلا و هم زن و شوهر زن و شوهر دانیل اورتگا و روزاریو موریو در نیکاراگوئه انتخابات را تقلب کرده اند و برای ادامه قدرت به نقض حقوق بشر مرتکب شده اند. کوبا به ما نشان داده است که چگونه می توان 60 سال سرکوب را عادی کرد: میگوئل دیاز- کانل اخیرا برای موفقیت جانشین دیکتاتور رائول کاسترو، برادر فیدل دستگیر شد.

به نظر نمی رسد که در بولیوی، اوو مورالس درک کند که «نه» به معنای نه است. در همه پرسی 2016، مردم بولیوی اقدامی کردند که به آقای مورالس اجازه می داد برای دوره چهارم نیز شرکت کند. وی نزدیک به 14 سال در قدرت بوده است و هنوز هم می خواهد بیشتر بماند. اما این اعتراضات متوقف نمی شود. برخورد شدید مردم به هیچ وجه، الگویی مؤثر برای حل مشکلات آمریکای لاتین نبوده است.

زمان ساکت ماندن تمام شده است. آمریکایی های لاتین دیگر نارضایتی خود را حفظ نمی کنند. نکته جدید در مورد این موج اعتراض اخیر این است که سانسور رسمی در حال از بین رفتن است، در حالی که فناوری های دیجیتال جدید برای به اشتراک گذاشتن شکایات مردمی و گردهمایی در اعتراض در جریان هستند. متأسفانه ، دولت های آمریکای لاتین همیشه به همان روش پاسخ داده اند: با سرکوب.اما این تاکتیک دیگر کارساز نیست. اعتراضات در اکوادور ممکن است با کوچکترین تحریک دوباره حاکم شود. ماه عسل که از رئیس جمهور جدید مکزیک، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور برخوردار است، ممکن است به زودی در صورت ادامه قتل های مربوط به مواد مخدر پایان یابد. بولیوی ها علیه پنج سال دیگر برای ریاست جمهوری مورالس می جنگند، در حالی که دیکتاتورها در ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا حتی نمی توانند پیام آنها را کنترل کنند.

ابتدا رسانه ها را از دست می دهند و بعد خیابان ها را. این ناراحتی و عصبانیت شدید است.

منبع : نامه اتاق بازرگانی ، آبان 1398

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۹۷۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) بازسازی صحنه قتل در خیابان مطهری مشهد

(تصاویر) بازسازی صحنه قتل در خیابان مطهری مشهد

دیگر خبرها

  • (تصاویر) بازسازی صحنه قتل در خیابان مطهری مشهد
  • از ابتدا پیوند عمیقی میان فلسفه و باستان شناسی وجود داشته است
  • (ویدئو) خیابان اصلی شهر تفت یزد به زیر آب رفت!
  • این مستند تقدیم به همه کسانی که در پرونده خون‌های آلوده از حق خود گذشتند
  • فیلم/ سیلاب در خیابان‌های شهر تفت یزد
  • فرهنگ ما_ فرهنگ عبور از خیابان
  • آبگرفتگی و سیلاب در خیابان‌های یزد
  • ترکیبی که بهترین تیم آسیا را از مرگ نجات می‌دهد
  • سیل در خیابان های خرم آباد + فیلم
  • رای مثبت مردم اکوادور به همه‌پرسی تشدید سرکوب باندهای تبهکاری