Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، پرونده برنامه زنده گیومه، به بحث و بررسی در خصوص وضعیت اسفناک نشر کتاب کودک و نوجوان و همچنین نمایشگاه بین المللی کتاب می‌پردازد. در جدیدترین برنامه عبدالعظیم فریدون، مدیر انجمن ناشران کودک و نوجوان با آرمان غفاریان، گوینده این برنامه و سید علی مومنی، کارشناس حوزه فرهنگ و هنر به بحث و تبادل نظر پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشروح این برنامه را در ادامه بخوانید:

مومنی: فکر می‌کنید بخش کودک و نوجوان در نمایشگاه کتاب، باید فروشگاه کتاب کودک و نوجوان باشد یا فضایی برای بحث و تبادل نظر؟

فریدون: متاسفانه نمایشگاه کتاب یک فروشگاه بزرگ برای عامه شده است. ما در بخش کتاب در سطح کشور فروشگاه کتاب کودک مستقل کم داریم. شاید به تعداد انگشت‌های دست هم نباشد. در تهران هم به همین شکل است. شاید دو یا سه فروشگاه داریم که مختص کودک است. پس با این شرایط برای خانواده‌ها فضای نمایشگاه مغتنم است. مشکلات رفت و آمدی و وقت و همراهی بچه‌ها با خانواده‌ها و دوری فروشگاه‌های اندک نمایشگاه، این فضا را ایجاد می‌کند که بتوانند نیاز‌های بچه‌ها را خریداری کنند.

مومنی: آیا این سبک درست است؟

فریدون: به هر صورت بخش عمده ناشران، کتاب‌ها را در فروشگاه‌ها عرضه می کند، اما وقتی شما به کتابفروشی‌ها مراجعه می‌کنید، برای چند ناشر را بیشتر ندارد و آن هم به اندازه محدود. به صورت کلی حرف درست است که نمایشگاه کتاب، محل نمایش است، اما مشکل امروز جامعه ما، برای بزرگسال و کودک متفاوت است؛ یعنی بزرگسال به راحتی می‌تواند برود و کتاب خود را بخرد، حتی اگر دور باشد یا آن کتاب را نداشته باشد؛ اما کودک استقلال خرید ندارد.  ما مشکل اساسی‌تری هم داریم و آن هم این است که هیچ کدام از مدیران ما ثبات نداشتند. اگر هم خواستند تصمیم درستی در این زمینه ها بگیرند، دوره مدیریت شان به پایان رسیده.

مومنی: امروز ظرفیت کتابخانه‌ای مدارس هم محدود است. می‌توانند با همه ناشران ارتباط بگیرند و همه کتاب‌ها را بیاورند؟

فریدون: اصلا چنین چیزی نیست. کتابخانه اگر فعال باشد، همان کفایت می‌کند. ما حدود صد هزار مدرسه داریم. تولید یک کتاب چندتاست؟ ۵۰۰ عدد. من نمی‌گویم صد هزار دانش آموز بلکه می‌گویم مدرسه. مشکل اقتصادی و دسترسی دارند، ولی صد هزار مدرسه را تجهیز کنند. از همه ناشران هم نخرند. بخشی را تهیه کنند. بر اساس سلایق، معیار‌ها و ضوابط خود بخرند. مگر می‌شود در صد هزار مدرسه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تیراژ کتاب کودک داشته باشیم. یک محله را هم جواب نمی‌دهد. ما استراتژی و راهبرد‌های فرهنگی در زمینه کتاب نداریم. خود من که حدود ۳۸ سال است در حوزه کتاب کودک، نمونه مکتوبی که بدانم کسی آن را می‌خواند و به آن عمل می‌کند را ندیدم.

مومنی: در نمایشگاه کتاب احساس می‌شود بخش کودک و نوجوان، تبدیل به شهربازی برای کودکان شده است.

فریدون: محل بازی که نه...، چون اصلا اجازه ندارند که بجز کتاب، محصول دیگری بیاورند. ناشران می‌توانند کتاب عرضه کنند. اما توجه کنید که محلی به نام باغ کتاب می‌تواند جایگزین نمایشگاه بشود. در نمایشگاه نمی‌توانید بگویید که بخش بزرگسال فروشگاه باشد و بخش کودکان، نمایشگاه شود.

گفتنی است، برنامه زنده گیومه به تهیه کنندگی حسین معصومی و اجرای شهاب شهرزاد و کارشناسی سید علی مومنی، شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ صبح بر روی موج ۵/۱۰۷ رادیو نمایش قابل دریافت است.

انتهای پیام/ 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نشر کتاب کتاب کودک برنامه رادیویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۰۰۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجتبی رحماندوست: اشعاری برای ردپای انبیا در کربلا نوشتم

به گزارش قدس آنلاین، مجتبی رحماندوست اظهار داشت: از مدت‌ها پیش قطعه شعرهایی تهیه کرده‌ام و به دنبال نشر یک مجموعه از این اشعار هستم، در این مجموعه به ویژه روی انبیا در کربلا کار می‌کنم؛ تقریبا پیامبری نیست که رد پایی در کربلا نداشته باشد.

نویسنده کتاب «رای حلال» گفت: اکنون اثری برای کودک و نوجوان در دست تالیف و نگارش ندارم، اما همچنان در این زمینه علاقه‌مند به نوشتن هستم؛ پس از اتمام مجموعه جدید شعرم به سراغ ادبیات کودک و نوجوان هم خواهم رفت.

رحماندوست در پاسخ به این سوال که آیا ایده جدیدی برای نوشتن درباره و برای کودکان و نوجوانان در زمان حاضر دارید، گفت: برای ارتباط با کودکان باید آنها را به خوبی تحویل گرفت و این که خودمان را به عالم کودکان درآوریم تا احساس نکنند تافته جدابافته‌ای هستند.

وی اظهار داشت: اگر ما کودکان را به گونه‌ای تحویل بگیریم و همبازی آنها شویم، آنقدر صمیمی می‌شوند که ما را در فضاهای فکری، خیالی و بازی خودشان راه می‌دهند. فکر می‌کنم همانند بچه بودن، حرف زدن و رفتار کردن در ارتباط با آنها سخت و نیازمند خلاقیت است.

نویسنده لنگه کفش تصریح کرد: تلاش می‌کنم خلاقیت‌هایی را در آثارم برای کودکان بگنجانم تا با گرفتن ارتباطی درست با کودکان و نوجوانان بتوانم آثاری بی‌نظیر و مطابق با ذائقه و مخاطبان خلق کنم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • زیر تیغ
  • تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است
  • شهرداری تهران به دنبال ارائه کیفی خدمات در نمایشگاه کتاب است
  • آخرین وضعیت ساختمان جدید اهدای خون مشتاق کرمان+تصویر
  • مطالبه رهبر انقلاب از نشر کودک و نوجوان نیازمند شتاب بیشتر است / امروز دیگر خریدن کتاب ترسناک نیست
  • چهل‌ودومین جایزه کتاب سال فراخوان داد
  • همایش ملی روانپزشکی کودک و نوجوان در مشهد آغاز به کار کرد
  • مجتبی رحماندوست: اشعاری برای ردپای انبیا در کربلا نوشتم
  • «اقیانوس پشت پنجره» برگزیده جشنواره هندی شد
  • فوت یک کودک در پی موتورسواری نوجوان ۱۳ ساله