Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: در حالی که متوسط آورد زاینده رود ۱۳۵۰ میلیون مترمکعب است، اما بیش از ۲ هزار میلیون مترمکعب را جهت تامین آب اصفهان بزرگ، کاشان، یزد، صنعت و توسعه کشاورزی در بالادست و پایین سد زاینده رود و در دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری بارگذاری کرده ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسن ساسانی پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، میزان بارش ها در ایستگاه چلگرد ۳۳۷ میلیمتر است، اظهار کرد: میزان بارش ها سال گذشته در ۴۵۴ میلیمتر و در متوسط بلندمدت ۴۴۴ میلیمتر بود.

وی افزود: میزان بارش های حوضه زاینده رود امسال نسبت به سال گذشته ۲۴ درصد و نسبت به متوسط بلندمدت ۲۶ درصد کاهش داشته است.

به گزارش ایسنا، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در خصوص آخرین وضعیت سد زاینده رود، گفت: در حال حاضر ورودی سد زاینده رود ۱۶ و خروجی آن ۱۱ مترمکعب بر ثانیه است، همچنین امروز (۹ دی ماه) ذخیره مخزن سد زاینده رود ۳۱۲ میلیون مترمکعب است.

وی با تاکید بر اینکه پیش بینی بارش های حوضه زاینده رود در سال آبی جاری زیر نرمال است، تصریح کرد: درحال حاضر عمده بارش ها به صورت برف بوده و ارتفاع آن در چلگرد ۸۹ سانتیمتر است که این موجب تغذیه سفره های زیرزمینی می شود و اکنون روان آبی نداریم.

تحویل تنها ۲۲ درصد حقابه تالاب گاوخونی

ساسانی با تاکید بر اینکه برخی برای زاینده رود تنها دغدغه زیست محیطی دارند، اظهار کرد: واقعیت این است که دغدغه ما تنها محیط زیست نیست و با توجه به پیش بینی هواشناسی و همچنین تحویل حقابه کشت تابستانه و پاییزه کشاورزان، اکنون نگرانی شرب، کشاورزی، صنعت و ... را هم داریم.

وی با بیان اینکه سال آبی گذشته ترسالی داشتیم، تصریح کرد: با توجه به شرایط سال آبی گذشته می توانستیم ذخیره آبی مناسبی داشته باشیم که با توجه به نیاز آبی کشاورزان و ضرورت تحویل حقابه آنها حجم زیادی آب تحویل کشاورزان شد، همچنین با تحویل ۳۸.۵ میلیون مترمکعب حقابه تالاب، ۲۲ درصد سهم حقابه گاوخونی از سد رودشت خارج شد و در حال حاضر حدود ۲.۵ مترمکعب برثانیه آب به سمت تالاب می رود.

نمی توان اشتغال شرق اصفهان را تعطیل کرد

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در پاسخ به ایسنا در خصوص اینکه چرا اولویت های تحویل آب در حوضه زاینده رود در بخش های مختلف تغییر یافته است، اظهار کرد: بعضا با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی ناچار به تغییر اولویت ها هستیم، البته ما همانند همه شهروندان دغدغه زیست محیطی زاینده رود، پرندگان مهاجر و ... را هم داریم.

وی تاکید کرد: مطابق برنامه منابع و مصارف حقابه زیست محیطی زاینده رود از بالادست تا پایین دست در نظر گرفته شده است.

ساسانی در خصوص اینکه به دلیل کمبود منابع آبی حوضه زاینده رود چرا به جای تحویل حقابه کشاورزان، خسارت نَکِشت پرداخت نمی شود، توضیح داد: در سال ۹۷ حدود ۸۰ میلیارد تومان خسارت به کشاورزان پرداخت شد، اما باید توجه داشت آیا پرداخت ۲ میلیون تومان خسارت برای یک خانواده کشاورز در طول سال کفایت می کند و آیا می توان اشتغال شرق اصفهان را تعطیل کرد؟ در حالیکه اشتغال جامعه، اولویت نخست کشور است.

بیش از ۲ هزار میلیون مترمکعب بر زاینده رود بارگذاری کردیم

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه بارگذاری زیادی بر زاینده رود انجام شده است، گفت: در حالیکه متوسط آورد زاینده رود ۱۳۵۰ میلیون مترمکعب است، اما بیش از ۲ هزار میلیون مترمکعب را جهت تامین آب اصفهان بزرگ، کاشان، یزد، صنعت و توسعه کشاورزی در بالادست و پایین سد زاینده رود و در دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری بارگذاری کرده ایم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تصریح کرد: متاسفانه رقابت برای برداشت آب در حوضه زاینده رود را افزایش داده ایم که امروز زاینده رود دچار چنین بیماری شده است.

وی با اشاره به راهکارهای بهبود مشکلات حوضه زاینده رود، گفت: به طور قطع مدیریت زاینده رود باید یکپارچه شود و با توجه به مشکلات استان ها انتقال میان حوضه ای آب کاری بسیار دشوار است، در حالیکه امروز استان اصفهان باید خود را با شرایط موجود تطبیق دهد.

ساسانی با تاکید بر ضرورت انضباط در برداشت آب، اظهار کرد: به دلیل رایگان بودن آب و برق در بالادست زاینده رود کشاورزان به دنبال توسعه کشاورزی در مناطق سخت کوه و ارتفاعات و کشت هلو و بادام هستند، از سوی دیگر در منطقه کویری اصفهان کشت خربزه و هندوانه انجام می شود.

وی همچنین تصریح کرد: برای حل مشکل زاینده رود، استان های درگیر این حوضه نباید رو در روی یکدیگر قرار گیرند و باید با یکدیگر تعامل داشته باشند.

چاه های غیرمجاز مشکل بزرگ حوضه زاینده رود

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در ادامه یکی دیگر از مشکلات حوضه زاینده رود را چاه های غیرمجاز در حریم این رودخانه عنوان کرد و گفت: پیش از این سفره های آب زیرزمینی از بستر رودخانه تغذیه می کرد، اما وقتی آب جاری می شود ۴۰ درصد آن نفوذ می کند و بعد این ذخیره از طریق چاه ها به خصوص چاه های غیرمجاز برداشت می شود و تا زمانیکه چاه ها را نبندیم، زاینده رود احیا نمی شود.

وی با اعتقاد بر اینکه تنها دستگاهی که می تواند در حوضه زاینده رود اظهانظر کند، آب منطقه ای است، افزود: موضوع آب به دلیل شرایط موجود چندوجهی است، از سوی دیگر ما نمی خواهیم زاینده رود، رودخانه فصلی باشد و می خواهیم دائمی باشد، اما اکنون با کمبود منابع آبی در این حوضه مواجه هستیم.

در بحث آب حوضه زاینده رود با اعداد بیگانه هستیم

ساسانی با انتقاد بر اینکه متاسفانه در بحث آب با اعداد بیگانه هستیم، گفت: به دلیل شرایط آبی موجود میزان ۲۰۰ هکتار کشت برای اصفهان کفایت می کند، چرا که منابع آب اجازه توسعه کشاورزی را نمی دهند، از سوی دیگر در برنامه منابع و مصارف آبی سال جدید، تنها ۵۰ میلیون مترمکعب آب برای صنعت درنظر گرفته شد.

وی افزود: در سال آبی گذشته خروجی سد زاینده رود یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون مترمکعب بود، که از این میزان ۶۴ میلیون مترمکعب تحویل صنعت شد از سوی دیگر بخش عمده آب صنعت توسط پساب تامین می شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در پاسخ به دیگر سوال ایسنا در خصوص اینکه چرا مصوبه ۹ ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود همچنان اجرایی نشده است، اظهار کرد: تلاش بر این داریم که مصوبات حوضه زاینده رود را اجرایی کنیم و مطابق این مصوبه هیچ بارگذاری جدیدی بر حوضه زاینده رود انجام نشده است. از سوی دیگر مسدود کردن چاه های غیرمجاز، اجرای طرح تعادل بخشی، ساماندهی رودخانه زاینده رود و ... از دیگر بندهای مصوبه ۹ ماده ای است، با این وجود معتقدیم این مصوبه کامل اجرا نشده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی زاينده رود چاه های غیرمجاز طرح تعادل بخشی سد زاینده رود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۰۱۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد

آفتاب‌‌نیوز :

جریان آب ساعت یک بامداد امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین به اصفهان رسید و زیر پل‌های تاریخی این شهر جاری شد.

خروجی سد زاینده‌رود با هدف توزیع سومین نوبت آب برای آبیاری اراضی کشاورزی شرق اصفهان از عصر روز سه‌شنبه افزایش یافت.

هنوز مشخص نیست که آب قرار است چند روز برای اراضی کشاورزی اصفهان رهاسازی شود و جریان آب در شهر اصفهان ادامه داشته باشد.

در این ارتباط احمدرضا صادقی سرپرست معاونت حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان به خبرنگار مهر گفت که تعداد روز و حجم رهاسازی آب طی جلساتی با نمایندگان کشاورزان و مسؤولان استانداری در روز‌های آینده مشخص خواهد شد.

ذخیره سد زاینده‌رود روز گذشته ۳۸۳ میلیون مترمکعب و میانگین بارش‌ها در ایستگاه (چلگرد) سرشاخه اصلی حوضه زاینده رود یکهزار و ۲۰ میلیمتر اعلام شد.

پیش از این در سال زراعی امسال ۲ نوبت آب برای اراضی کشاورزی شرق و غرب اصفهان توزیع شد. نخستین نوبت از رهاسازی آب برای کشت پاییزه کشاورزان شرق و غرب اصفهان ۲۰ آبان ۱۴۰۲ به مدت ۱۷ روز انجام شد و دومین نوبت از سوم فروردین ماه امسال به مدت ۱۲ روز (تا ۱۵ فروردین) آب در زاینده رود اصفهان و کانال‌های کشاورزی شرق و غرب جریان داشت.

به گفته مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، آبان سال گذشته بین ۳۸ هزار تا ۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در حوضه زاینده‌رود زیر کشت غلات رفته است.

نرسیدن یا کم‌رسیدن آب به برخی کانال‌های کشاورزی در دومین نوبت توزیع آن، سبب خساراتی به کشت کشاورزان شرق و غرب اصفهان شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد
  • توصیه به پرهیز از توقف در بستر رودخانه زاینده رود
  • ذخیره سد زاینده رود ۳۸۳ میلیون مترمکعب/ آب امشب به زاینده‌رود می‌رسد
  • ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۸۳ میلیون مترمکعب رسید
  • افزایش خروجی سد و رهاسازی آب در بستر زاینده رود/ از توقف در بستر رودخانه خودداری کنید
  • افزایش خروجی سد زاینده‌ رود برای آبیاری مزارع کشاورزان+ جزئیات
  • افزایش خروجی سد زاینده‌رود/ آب فردا عصر به اصفهان می‌رسد
  • افزایش خروجی سد زاینده رود از امشب
  • خروجی سد زاینده رود با هدف بازگشایی رودخانه افزایش یافت
  • خروجی سد زاینده‌رود افزایش یافت