Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه فرهنگی ــ رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: بزرگداشت و یاد محمود رامیار استاد و رئیس اسبق دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی، احیاء یک چهره هویتی برای ماست. که مردم مشهد باید افتخار کنند که مشهد چنین فردی را در دل خود پرورش داده است.

سلمان ساکت، رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: در دوره جدید فعالیت مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد یکی از مهم‌ترین راهبردهای ما معرفی و شناساندن مفاخر و افراد تاثیرگذار در دانشگاه فردوسی مشهد است و دانشگاه فردوسى مشهد کهکشانی از ستارگان درخشان در عرصه‌های مختلف علمی و فرهنگی بوده که شعاع نور آن‌ها نه تنها در مشهد و استان خراسان، بلکه در کل کشور و حتی در عرصه‌های بین‌المللی نفوذ کرده و هنوز نیز ماندگار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: ما در این راستا به سه شیوه عمل کرده‌ايم: یک شیوه این بود که خود مرکز آثار مفاخر و اسناد با تایید شورای مرکزی آن که به ریاست رئيس دانشگاه تشکیل می‌شود، بزرگداشت‌هایی را برای برخی از افراد تاثیرگذار تدارک مى‌بيند که ما تاكنون از این نمونه‌ برای استاد محمد قهرمان یا دکتر خواجویان برگزار كرده‌ايم.

رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه «بخشی دیگر از فعالیت‌های ما حمایت از برگزاری این نوع بزرگداشت‌ها در دانشکده‌های مختلف است»، عنوان کرد: دانشکده‌ها یا گروه‌های آموزشی مختلف تصمیم می‌گیرند از یک استاد تاثیرگذار و نامدار و يا پیشکسوت تقدیر و تشکر داشته باشند یا یاد ايشان را زنده و خدمات وی را به نسل جدید معرفی کنند، ما در مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه وظیفه خود می‌دانیم که از این اقدامات حمایت کنیم.

ساکت افزود: کاری که ورای این دو فعالیت انجام دادیم، امضاء تفاهم‌نامه‌ای با مجله فرهنگی هنری بخارا در حدود دو سال پیش بود. براساس اين تفاهم‌نامه‌ توافق کردیم که چندین نشست برای بزرگان، نامداران و مفاخر دانشگاه فردوسی در قالب برنامه شب‌های بخارا که به صورت منظم در سراسر کشور برگزار می‌شود، تدارک بینیم.

وی با اشاره به اینکه «مجله فرهنگی هنری بخارا امروز تبدیل به یک نهاد فرهنگی شده و بخش عظیمی از بار علمی و فرهنگی کشور را به تنهایی به دوش می‌کشد»، تصریح کرد: در این راستا تاکنون سه برنامه برگزار کرده‌ايم که نخستین برنامه برای مرحوم غلامحسین یوسفی بود. سلسله نشست‌های شب‌های بخارا در دانشگاه فردوسی مشهد از دو سال پیش با بزرگداشت دکتر یوسفی آغاز شد و برای اولین بار بود که در یکی از دانشگاه‌های بزرگ نشست‌های شب‌های بخارا برگزار می‌شد. بعد از این مراسم بود که این روال ادامه یافت و به برخی دانشگاه‌های دیگر نیز تسری پیدا کرد، بنابراین دانشگاه فردوسی در برگزاری شب‌های بخارا پیشگام و پیشتاز بود و در واقع دست یاری به مجله بخارا دادیم و تلاش کردیم که این حرکت سترگ فرهنگی را به درون دانشگاه بیاوریم و موفق هم بوده‌ايم.

عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: دومین برنامه برای علی‌اکبر فیاض، بنیانگذار دانشکده ادبیات و علوم انسانی و دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی و سومین برنامه برای استاد محمود فرخ بود. استاد فرخ از آنجا كه سناتور بود، همراه با مرحوم مؤید ثابتی نقش اصلی در گرفتن مجوز برای تأسیس دانشکده ادبیات داشت. در 11 دی‌ماه جاری نیز شب محمود رامیار را به عنوان چهارمین نشست شب‌های بخارا در دانشگاه فردوسی برگزار می‌کنیم.

ساکت اضافه کرد: تقارن برگزارى شب‌ بخارا برای دکتر محمود رامیار با هفتادمين سال تاسيس دانشگاه مشهد را به فال نیک می‌گیریم، چرا كه این شب را برای یکی از کلیدی‌ترین و موثرترین مدیران و استادان دانشگاه برگزار می‌کنیم. دکتر رامیار چهره شاخص و شناخته شده‌ای در مطالعات قرآنی است. او سال‌ها معاون اداری مالی دانشگاه بوده و بسیاری از فعالیت‌ها در حوزه توسعه عمرانی دانشگاه از جمله ساخت بیمارستان قائم، ساخت دانشکده الهیات، ساخت دانشكده دندان پزشكى و... به همت ایشان صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه «بسیاری از فعالیت‌های علمی ماندگار در دانشگاه مشهد آن روز به همت دکتر رامیار بوده است»، تصریح کرد: شاخص‌ترین این فعالیت‌ها کنگره هزاره شیخ طوسی است که با میان‌داری استاد محمد واعظ‌زاده برگزار شد، اما خود ایشان اقرار دارد که اگر پشتیبانی‌ها و حمایت‌های دکتر رامیار نبود، این کار به ثمر نمی‌نشست. تاسیس مجله دانشکده الهیات و انبوهی از فعالیت‌های دیگر از جمله تأسیس بخش نسخ خطی الهیات، قسمت کوچکی از فعالیت‌ها یا خدمات رامیار در دانشگاه مشهد بوده است.

عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص شخصیت دکتر رامیار، گفت: محمود رامیار استاد و رئیس اسبق دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی، متولد مشهد بوده، بنابراین بزرگداشت و یاد ایشان، احیاء یک چهره هویتی برای ماست. همه مردم مشهد باید افتخار کنند که مشهد چنین فردی را در دل خود پرورش داده که مؤثر و تاثیرگذاربوده که پیوند او با دانشگاه مشهد از طرق دکتر راميار برقرار شده است.

شب محمود رامیار

رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص برگزاری شب محمود رامیار، عنوان کرد: در نشست پیش رو ٦سخنران خواهیم داشت، دكتر محمود مهدوی دامغانی، استاد پیشکسوت و مبرز دانشگاه مشهد، خاطرات خود را از دكتر راميار خواهند گفت؛ همچنين دکتر احمد پاکتچی، دکتر مرتضی کریمی‌نیا، دکتر علی رودگر، دکتر طباطبایی و دکتر معتمدی به همراه آقای دهباشی درباره آثار، خدمات و اندیشه‌های دکتر رامیار سخن خواهند گفت. این برنامه به همت مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه، و با همكاري دانشکده الهیات، روابط عمومی جهاد دانشگاهی و مجله بخارا برگزار خواهد شد.

وی درباره شاخص‌های انتخاب استادان و بزرگان برای برگزاری چنين بزرگداشت‌هايى بیان کرد: ما هر نوع فعالیتی را که قرار است در مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه برگزار شود، در شورای مرکزی آثار مفاخر و اسناد دانشگاه به تصویب می‌رسانیم. در خصوص برگزاری شب‌های بزرگان با همکاری مجله شب‌های بخارا، تاثیرگذاری وسیع و ماندگار استادان و مغفول بودن آنان در میان جامعه علمی و فرهنگی ما شاخص بسیار مهمی برای انتخاب افراد است. وقتی ما شب محمود فرخ را برگزار کردیم بعد از سال‌ها که هيچ یادی از استاد فرخ نشده بود، این کار را انجام دادیم.

ساکت افزود: از سال 63 که دکتر رامیار فوت کردند، تنها در جايزه کتاب سال آن دوره یادی از ایشان صورت گرفت، ویرایش دوم کتاب تاریخ قرآن دکتر رامیار در آن سال برنده کتاب سال جمهوری اسلامی ‌شد، در حالی که او درگذشته بود. بعد از این یادکرد، هیچ یادی از دکتر رامیار به غیر از یک شماره ویژه مجله دانشکده الهیات که به همت دکتر طباطبایی به ياد ايشان منتشر شد، هیچ بزرگداشت و نكوداشتى براى ایشان برگزار نشده است. با برگزاری این مراسم برای دکتر رامیار، در حقیقت بعد از 35 سال از ایشان یاد می‌کنیم که این کار مهمی است.

محمود رامیار مشتاق ارتباط با جریان‌های فکری مختلف بود

رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: مرحوم رامیار را می‌توانیم نمونه یک استاد دلسوز، صادق، کارا، مؤثر، اندیشه‌‎ورز، دارای روحیه تساهل و تسامح و مشتاق ارتباط با جریان‌های فکری مختلف بدانیم. امروز در حالی که بسیاری از دوستان و همکاران ما ممکن است ابا داشته باشند که در رشته تخصصی خود نام ایشان را ببرند، اما حضور مرحوم بهشتی، مرحوم مطهری و علامه جعفری در دانشگاه مشهد به همت، پشتکار و میان‌داری ایشان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در خاطرات مرحوم واعظ‌زاده آمده که وقتی می‌خواهند کنگره شیخ طوسی را برگزار کنند، چندین بار آقای واعظ‌زاده تلاش می‌کنند که این کنگره پا بگیرد، اما این اتفاق نمی‌افتد. وقتی مرحوم رامیار به ریاست دانشکده الهیات منصوب می‌شوند، این طرح در جلسه‌ای مطرح می‌شود و در آن جلسه غیر از مرحوم رامیار و دکتر علی‌اکبر فیاض هیچ فرد دیگری با برگزارى این کنگره موافق نبودند، اما ایشان به تنهایی این پروژه را پیش می‌برد و ماندگارترین، مؤثرترین و بهترین کنگره در حوزه علوم انسانی در سال 48 و 49 برگزار می‌شود که هنوز بزرگانی مانند استاد دكتر مهدی محقق بر اين باورند كه هیچ کنگره‌ای به آن عظمت در ایران برگزار نشده است.
الگوسازی از طریق معرفی عملکرد

ساکت ادامه داد: این ویژگی‌ها در دکتر رامیار جمع و باعث شده بود که ایشان در آن دوره‌ای که در دانشگاه مشهد حضور داشتند، دوره‌ای که کوتاه و حدود 10سال بود، تاثیر شگرفی از خود باقی بگذارند که امروز نیز از نعمات آن بهره‌مند هستیم. یکی از مهم‌‎ترین اهداف ما الگوسازی از طریق معرفی عملکرد، شیوه و اندیشه‌های این بزرگان برای استادان جوان‌تر است. دانشگاه مشهد باید بستر لازم را برای پرورش استادانی مانند دکتر رامیار، دكتر علی‌اکبر فیاض و... فراهم کند تا این کهکشان درخشان تداوم داشته باشد.

عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: در هفتاد سال گذشته دانشگاه فردوسی مشهد مهم‌ترین مرکز علمی و فرهنگی شرق کشور بوده که این درخشش مدیون كسانى چون دكتر راميار بوده است. مجموعه فعالیت‌های 6 سال اخیر ما و احیاء دوباره مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه باعث شده که توجه به استادان پیشکسوت و نامدار به یک گفتمان رایج در دانشگاه تبدیل شود که حركتى مهم و مغتنم بوده است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی فرهنگی رامیار بخارا قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۰۱۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دکتر طهرانچی: تربیت نسل جوان مبتنی‌ بر توانمندی و سودمندی است

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین نشست هم‌اندیشی اعضای هیئت‌علمی گروه‌های آموزشی هنر ارتباطات و رسانه که امروز بعد از ظهر در سازمان مرکزی برگزار شد، گفت: اگر دانشگاه مفاخر است بخاطر وجود اعضای هیئت‌علمی است و قدر شما را نیک می‌داریم.

دکتر طهرانچی ادامه داد: برای اینکه شما بتوانید نقش‌آفرینی جدی داشته باشید، سعی کردیم تحولی در ساختار ایجاد کنیم؛ اما این واژگان کجاست و به چه سمتی می‌رویم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: از بعد از دوره جدیدی که غرب سکاندار مدیریت علم جهانی را دست گرفت بعد از نیوتن تقسیم بندی شروع شد؛ گذار از علوم انسانی و علوم طبیعی انجام شد و مفهومی را تحت عنوان ساینس و علم تناور‌تر کرد.

دکتر طهرانچی ادامه داد: هماهنگ شدن نظام آموزش عالی در مفهوم دیزاین خلق بشر بزرگترین ضربه را وارد می‌کند و هر چه جلوتر رفتیم بیگانه‌تر شدیم.

وی با بیان اینکه این دوره در درون خود مولود دیگری به نام فناوری داشت، اظهار کرد: فناوری بی‌رحمانه حاکم شد و مسئله علم تکنولوژی شد و مسئله تکنولوژی به توسعه تبدیل شد و این مسئله شتابان پیش می‌رود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه از زمان صفویه با جلوه‌های علم غرب مواجه شدیم، ابراز کرد: در این دوره یکی از سه نفر به نقاشی اعزام شد؛ آنچه در هنر ما به عنوان سازمان‌یافته مطرح شد، رشته‌هایی است که با رسمیت شناخته می‌شود.

دکتر طهرانچی ادامه داد: هنر معماری ایرانی با معماری برآمده از معماری گذشته تطابق ندارد آنچه رشته هنر دارد، برگرفته از رشته معماری در غرب است.

وی با بیان اینکه نظام دانشگاه هیچگاه نمی‌تواند خط را به عنوان رشته هنری در خود پرورش دهد، اظهار کرد: هیچ مهندس ایرانی نمی‌تواند مبتنی‌بر آجر گنبد آنچنانی داشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه صنعت دانشگاه در خود هیچ زایندگی‌ای ندارد، ابراز کرد: نکته مهم این است که در تعریف دانشگاه اختلاف ایجاد شده است. جامعه و دانشگاه در غرب کارکرد تعاملی سختی دارد. دانشگاه گلخانه ساخت جامعه و تمدن غربی است؛ تحولاتی که در سیر جامعه غربی است، در دانشگاه بروز و ظهور دارد.

وی با بیان اینکه تمام نظام دانشگاه برای ساخت جامعه است، اظهار کرد: نفسمان با قرابت با جامعه انجام می‌شود و به شیر نفت متصل نیست. اقبال اجتماعی نیاز ما را تامین می‌کند و نسخه‌های وارداتی از جانب مردم اقبالی ندارد، رشته‌ها مورد توجه مردم نیست؛ بنابراین کسی تمایلی به درس خواندن ندارد.

دکتر طهرانچی تصریح کرد: کل ورودی رشته تاریخ ۱۱ نفر بوده است. مگر می‌شود هنر زنده باشد، ادبیات فارسی نباشد و ۱۸۰ نفر در ادبیات فارسی و در ادبیات زبان انگلیسی ۱۰ هزار نفر ورودی داشته باشیم؛ این موارد با یکدیگر تطابق ندارد.

دکتر طهرانچی ابراز کرد: تربیت نسل جوان تربیت به توانایی است و مبتنی‌بر دانایی نیست. نسل جوان توانایی‌محور فکر می‌کند.

از ذهن پیچیده دیگر خبری نیست

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تشریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی مبتنی‌بر توانایی و سودمندی است. کل ورودی ریاضی در دانشگاه آزاد اسلامی ۴۸، فیزیک ۵۴، نساجی ۷۰؛ اما طراحی و دوخت ۱۰ هزار دانشجو داریم. اینکه در مدرسه ۱۸ درصد از دانش‌آموزان به رشته ریاضی سوق پیدا می‌کنند نشان‌دهنده این است که از ذهن پیچیده دیگر خبری نیست.

وی با بیان اینکه بایستی بتوانم دانشگاه را از این مسیر عبور دهم، ادامه داد: برای ماندن علم و هنر در این سرزمین اندیشه و طرح نو لازم است و مبتنی‌بر این شناخت، دانشگاه را احیا کرد. ذات رشته هنر اقامت و بستگی به همراه می‌آورد و  باید به‌گونه دیگر دید تا نجات داد.

ظرفیت ایران در ادبیات فارسی تهاجمات را به زانو درمی‌آورد

دکتر طهرانچی افزود: اگر مغول حمله کرد، ملت از حمله مسجد گوهرشاد ایجاد کردند. اصالت نیز در این مورد مطرح است. ظرفیت این کشور در ادبیات و هنر به اندازه‌ای است که می‌تواند تهاجمات این‌چنینی را به زانو درآورد.

وی با بیان اینکه اگر ایران بتواند فرهنگ و اجتماع خود را حفظ کند، هیچ حمله‌ای نمی‌تواند این کشور را ویران کند، اظهار کرد: آنگاه که هنر و علم کشور نتواند تربیت جوانان را داشته باشد و جوانان با دارایی آشنایی نداشته باشند، ایرانی نمی‌ماند.

دکتر طهرانچی در پاسخ به سوال مبنی‌بر اینکه دانشگاه در حفظ جامعه و هنر چه کرده است، ادامه داد: دانشگاه جامعه را می‌سازد. تربیت آینده در دست این سازمان است و دانشگاه باید سهم خود را ایفا کند.

دانشگاه باید هویت جمعی داشته باشد

وی افزود: زمانی‌که یک دانشگاه هویت چندپاره دارد، یعنی هویت ندارد. دانشگاه آزاد اولین بار است که پای هویت جمعی ایستاده است و در آی‌یو‌آر رتبه ۱۸۰ تا ۱۹۰ را کسب کردیم؛ همین امر منجر شد که کسی دیگر ما را چند قسمتی نکند.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه نظام یکپارچه پاسخ قرار دادیم، اظهار کرد: ۶۴ گروه‌ کشوری داریم؛ دانشگاه به عنوان سازمان علم تشکیل شده است و مشروطیت آن گروه‌هاست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه هویت دانشگاه در تهران ۲۲ پارچه بود، ابراز کرد: اساسا هیچ هویتی نداشتیم و باید هویت جمعی داشته باشیم.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه رسانه یکی از بحث‌های جدی است، اظهار کرد: باید بنگریم که رسانه چه‌زمانی می‌تواند هویت پیدا کند.

وی افزود: چیزی که باعث می‌شود دروغ اینترنشنال باور شود، هنر رسانه است؛ همان‌طور که داعش فیلمی باورکننده برای کشتن آدم‌ها ساخت. هنر و رسانه یکی از موضوعات جدی کشور برای تربیت نسل جوان است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه غرب متوجه شد که رشته نمی‌تواند مسائل را حل کند، ادامه داد: رشته نمی‌تواند پاسخگو باشد و مسئله را حل کند، و سپس به بین‌رشته و بعد چندرشته‌ای و در آخر به فرارشته‌ای روی آوردند.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه دنیا به این رسیده که مسائل تک‌رشته‌ای نیست، اظهار کرد: یکی از مسائل بلاشک در دنیا هنر و رسانه است؛ هنر باید در تعلیم و تربیت نیز نقش بازی کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • (تصاویر) رئیسی در کراچی دکتر شد
  • رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد
  • سمینار «ابن سینا» در هفته فرهنگی اصفهان
  • درگیری شدید زن رسمی و زن صیغه‌ای در کلانتری | شوهرم دیپلمه بود، من او را آقای دکتر کردم!
  • طهرانچی: تربیت نسل جوان مبتنی‌ بر توانمندی و سودمندی است
  • دکتر طهرانچی: تربیت نسل جوان مبتنی‌ بر توانمندی و سودمندی است
  • اهمیت توجه محمود نجم‌آبادی به نسخ خطی و ترجمه‌شان
  • نقش دکتر داودی در پایه ریزی اقتصاد اسلامی
  • افزایش ۵۰ درصدی تعرفه گذاری خدمات پرستاری
  • سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان منصوب شد