Web Analytics Made Easy - Statcounter

«بهزاد شاهنده»، استاد مطالعات شرق آسیا دانشگاه تهران پیش از ظهر امروز دوشنبه در نشست تخصصی به مناسبت گشایش برنامه پژوهشی آسیا-پاسیفیک که در مرکز مطالعات عالی بین‌المللی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: واژه آسیا- پاسفیک جای صحبت بسیاری دارد چراکه حوزه مشخصی نیست که بگوییم که این تعداد کشور در آن منطقه قرار دارند چراکه این منطقه براساس یک مفهوم طرحی شده است و نه منطقه جغرافیایی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه گفته می‌شود ۴۴ کشور در این منطقه حضور دارند، اظهار داشت: از مهمترین کشورهای آسیایی که در این منطقه حضور دارند، ۱۰ کشور در پیمان آسه‌آن عضویت دارند و شش کشور هم در شرق آسیا هستند که شامل چین، تایوان، مغلوستان، کره شمالی، کره جنوبی و ژاپن هستند.

چین شریک اول و اصلی کشورهای آسیا- پاسفیک است

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه قدرت بزرگ این منطقه، چین است که شریک اول و اصلی کشورهای آسیا- پاسفیک است، تصریح کرد: این نشان دهنده قدرت فزاینده چین است. در حالی که قبلا آمریکایی‌ها در این جایگاه قرار داشتند. چین با این کشورها به گونه‌ای رابطه دارد که اقدام خاصی نمی‌تواند علیه چین انجام دهد.

شاهنده با بیان این که منطقه آسیا- پاسفیک از دهه ۸۰ میلادی برای خود نامی دست پیدا کرد که همزمان با مطرح شدن کشورهای "ببرهای آسیایی" بود،گفت: حضور چین و رقابت با آمریکا در این منطقه اهمیت دارد. هم‌اینک تمام هم و غم آمریکا، ثبات‌بخشی نسبی به خاورمیانه و پرداختن به مسائل شرق آسیاست چراکه جدال اصلی در منطقه آسیا- پاسفیک است.

فرانسه، انگلیس و آلمان به صورت خزنده مناسبات خود با چین را افزایش داده‌اند

وی با اشاره به اختلافات چین و آمریکا خاطرنشان کرد: منطقه آسیا- پاسفیک در اختیار چین است و برای چینی‌ها قابل مذاکره نیست. در منطقه جنوبی دریای چین هم چینی‌ها گفته‌اند حاکمیتش در اختیار ماست ولی می‌تواند درباره اداره‌اش گفت‌وگوهایی داشت. جزایری مانند گوآم و مارشالدر این منطقه هستند که تحت حمایت آمریکا هستند و آمریکا در این مناطق، پایگاه نظامی دارد اما سیاست یکجانبه‌گرایی آمریکا موجب دور افتادن از این منطقه شده است به گونه‌ای که چین توانسته این منطقه را از دست آمریکا پس بگیرد.

این تحلیلگر ارشد مسائل شرق آسیا افزود: رقابت‌ها در منطقه آسیا- پاسفیک رو به تزاید بوده و فرانسه، انگلیس و آلمان به صورت خزنده و آرام در حال افزایش مناسبات خود با چین هستند.

چینی‌ها پیشرفته‌ترین ناو خود در رزمایش اخیر به منطقه آوردند

شاهنده به رزمایش اخیر مشترک ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند اشاره کرد و ابراز داشت: رزمایش اخیری که چینی‌ها هم در آن حضور داشتند، بسیار مهم است. این اولین حضور چینی‌ها در منطقه است. چین قبلا وارد هیچ گونه ائتلاف و پیمان نمی‌شد و خود را مستقل می‌دانست ولی امروز در این رزمایش شرکت کرد. برخی‌ها می‌گویند سمبلیک است ولی من فکر می‌کنم این رزمایش پیچیده‌تر از آن است چراکه آنها پیشرفته‌ترین ناو و کشتی خود را به منطقه آوردند.

وی اضافه کرد: ژاپنی‌ها در منطقه آسیا- پاسفیک فعالند ولی به دلیل سابقه تاریخی در شرق و جنوب شرق آسیا خیلی خوش‌نام نیستند. کره جنوبی عملا چین را به آمریکا ترجیح داده است و روابط سئول و پکن بسیار گسترده‌ شده است. مجموعه این عوامل نشان دهنده اهمیت منطقه آسیا- پاسفیک است.

کم‌صداترین کشور در رزمایش شمال اقیانوس هند، چین بود

این کارشناس مطالعات شرق آسیا با اشاره به توافق تجاری چین و آمریکا بیان کرد: هفته قبل که آمریکایی‌ها در فاز اول با چین به توافق اقتصادی رسیدند، این مساله موجب رشد یک درصدی چین شد که این رقم به بیش از شش و نیم درصد رسید. آمریکا فکر می‌کرد می‌تواند چین را لیبرال دموکرات کند ولی چین به دلیل تاریخ و ساختار نمی‌تواند دموکرات باشد. حالا آمریکایی‌ها به این رسیده‌اند که چین دشمن اول‌شان است و هر دو حزب اصلی آمریکا به کمک تینک تنکهایشان به دنبال مهار چین هستند.

شاهنده با اشاره مجدد به رزمایش اخیر دریایی ایران، روسیه و چین یادآور شد: کم‌صداترین کشور در این رزمایش، چین بود. آنها نه گفتند ائتلاف و نه پیمان بلکه گفتند یک مانور است در حالی روس‌ها خیلی با شور و شعف وارد شدند. مطالعه کشورها در این رابطه و مقایسه آنها در این رابطه مهم است.

می‌توانستیم از ظرفیت چینی‌ها در چابهار بهره‌مند شویم

وی در رابطه با چابهار عنوان کرد: هندی‌ها آنقدر چاله و چوله در کشورشان دارند که اگر آنها را پر کنند باید کلاه‌شان را به آسمان هفتم بیندازند. آنها به هیچ کدام از توافقات عمل نخواهند کرد. پول چندانی هم ندارند اما ما در چابهار به گونه‌ای عمل کردیم که چینی‌ها چابهار را رها کرده و به گوادر پاکستان رفتند.

 استاد دانشگاه تهران ادامه داد: هم‌اینک چنان حجمی از جرثقیل‌ها در گوادر وجود دارد که از این بندر به عنوان  دوبی دوم نامبرده می‌شود. ما می‌توانستیم از ظرفیت چینی‌ها بهره‌مند شویم و مقداری از سرمایه‌گذاری چینی‌ها را در گوادر جذب و صرف سرمایه‌گذاری در چابهار کنیم.

برچسب‌ها روسیه اقیانوس هند چین ایالات متحده آمریکا پروندهٔ خبری رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه اقیانوس هند چین ایالات متحده آمریکا روسیه اقیانوس هند چین ایالات متحده آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۰۲۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا ۶ فرد و ۲ نهاد مرتبط با کره شمالی را تحریم کرد

به نقل از رویترز، وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت که این تحریم‌ها همگام با کره جنوبی اعمال شده است.

بر اساس بیانیه این وزارتخانه، شرکت‌های «آلیس» در روسیه و «پایونیر بنکونت استار» در امارات وابسته از شرکت فناوری اطلاعات چینیونگ کره شمالی هستند و این شرکت فناوری نیز با نیرو‌های مسلح کره شمالی مرتبط است.

به نوشته رویترز، تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی که تحت رهبری آمریکا اعمال شده، نتوانسته است در سال‌های گذشته برنامه‌های موشکی و هسته‌ای پیونگ یانگ را متوقف کند.

این در حالی است که کره شمالی در ماه‌های اخیر آزمایش‌های موشکی و رزمایش‌های نظامی خود را افزایش داده است. این رزمایش‌ها اغلب تحت نظر شخص کیم جونگ اون رهبر کره شمالی انجام شده است.

کره شمالی هفته گذشته در تازه‌ترین اقدام خود همزمان با سفر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به کره جنوبی موشک بالستیک شلیک کرد.

کیم جونگ اون اخیرا با حضور در رزمایش نیرو‌های هوابرد این کشور و نظارت بر عملکرد آنها، خواستار آمادگی کامل ارتش کره شمالی برای هرگونه درگیری احتمالی شد.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه اساسی ارتش کره شمالی آمادگی برای جنگ است، دستور داد تا نیرو‌های هوابرد این کشور برای اجرای انواع طرح‌های عملیاتی غافلگیرکننده جنگی آماده باشند.

رزمایش‌های نظامی و آزمایش‌های موشکی کره شمالی در حالی انجام می‌شود که گزارش «ارزیابی تهدید سالانه» ۲۰۲۴ آمریکا تاکید دارد که کیم به پیگیری قابلیت‌های نظامی هسته‌ای و متعارف خود ادامه خواهد داد.

در این گزارش که روز دوشنبه از سوی دفتر «مدیر اطلاعات ملی» آمریکا منتشر شد، آمده است: کیم تقریبا به طور قطع قصد ندارد در مورد برنامه هسته‌ای خود که به نظر او ضامن امنیت حکومت و غرور ملی است، مذاکره کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • سخنگوی وزارت دفاع چین: رزمایش مشترک با ایران و روسیه برای امنیت منطقه مهم است
  • چین: رزمایش مشترک ما با روسیه و ایران علیه کشوری نیست
  • رزمایش ایران، چین و روسیه برای امنیت منطقه مهم است
  • رزمایش مشترک چین، روسیه و ایران علیه کشوری نیست
  • آمریکا ۶ فرد و ۲ نهاد مرتبط با کره شمالی را تحریم کرد
  • حمله جنگنده‌های آ‌مریکایی و انگلیسی به شمال غرب یمن
  • تجاوز جدید آمریکا و انگلیس به یمن
  • یمنی ها اهداف انگلیسی و آمریکایی را زدند | ۶ عملیات جدید و پی در پی در دریاس سرخ
  • ۶ عملیات جدید ارتش یمن علیه اهداف آمریکایی و انگلیسی
  • ۵ مهندس چینی در انفجار تروریستی در پاکستان کشته شدند