Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه دانشگاه ـ در سنجش جایگاه قرآن در واحد‌های درسی در دانشگاه، مهم‌ترین سؤال این است که آیا واحد‌های درسی دانشگاه‌ها می‌تواند مسیری مطمئن و اثرگذار برای ترویج مفاهیم قرآنی میان دانشجویان باشد.

شاید به جرئت بتوان گفت از قرآن مهجورتر در دانشگاه‌ها نیست. دانشجویی که وارد دانشگاه می‌شود، بجز دانشجویانی که به صورت اختصاصی رشته‌های علوم قرآنی و حدیث می‌خوانند، هیچ الزامی برای مطالعه قرآن و آشنایی با مفاهیم قرآنی ندارند؛ چراکه این واحد‌ها اختیاری ارائه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر دانشجو باید ده‌ها کتاب ترجمه‌ای از شرق و غرب بخواند، بفهمد و حفظ کند و امتحان بدهد، ولی هیچ لزومی نمی‌بیند کمی هم قرآن بخواند، بفهمد و در رشته و تخصص خود از آن بهره بگیرد.

یکی دوتا از دروس گروه معارف، ارتباطی اندک با قرآن دارد که البته اشتیاق دانشجویان به گروه معارف و استادان و کتاب‌ها و جزوه‌هایش نگفتنی است. از بدترین ساعت‌هایی که این دروس ارائه می‌شود که بگذریم، متون خشک و رسمی این دروس که تنها به ارائه برخی از آیات، لغت شناسی و معانی آن اختصاص یافته و ارتباط آن با زندگی روزمره به خوبی تبیین نمی‌شود سبب می‌گردد تا دانشجویانی که به اجبار یا حتی اختیار چنین واحد‌های درسی را انتخاب کرده‌اند، از آن بهره کافی را نبرند. این کتاب­ها سال‌هاست بی‌آنکه رنگ و روی بازبینی یا ویراست به خود ببینند، با همان کم و کیف و حتی همان طرح جلد‌های ساده مهمان دانشگاه‌هاست.

بایستی تحولی جدی در ارائه واحد‌های قرآنی در دانشگاه‌ها صورت گیرد. از شیوه‌های نوین ارائه دروس، مانند روش‌های کارگاهی یا کنفرانس، استفاده از چندرسانه‌ای‌ها، به کارگیری هنر‌های نمایشی و دیگر امکانات باید بهره گرفت و اقتضائات زبان مخاطب امروزی کلام الله را در عرضه قرآن در نظر گرفت.

با وجود کشف و اثبات بسیاری از ظرایف اعجاز قرآنی در علوم مختلف همچنان قرآن به صورت ایزوله تدریس می‌شود نه به عنوان درسی راهگشا و مؤید علوم تازه. البته غربت کنونی قرآن در دانشگاه ادامه همان مهجوریت کلام‌الله در جامعه است. بخش عمده‌ای نیز به نارسایی‌های آموزشی دوران پیش از دانشگاه در مدرسه، خانواده و اجتماع برمی‌گردد، بخشی را باید از چشم مدیران آموزش عالی کشور دید که همچنان قرآن را آن چنان شایسته آن است به مذاق دانشجویان شیرین نکرده‌اند. بگذریم که در آستانه سومین دهه شکل گیری «شورای عالی قرآن» با درایت رهبر معظم انقلاب قرار داریم و همچنان قرآن جایگاه خود را پیدا نکرده است.

یکی از پیشنهاد‌ها هم این است که واحد درسی مانند درس دینی دبیرستان به سبک آیین زندگی و کاربردی‌تر ارائه شود و دانشجویان ورودی دانشگاه‌ها همان گونه که باید توانمندی خود در درس زبان انگلیسی را برای آموزش دانشگاه تثبیت کنند (با ارائه درصد درس زبان در کنکور و یا گذراندن درس پیش نیاز انگلیسی)، توانمندی خود را در درس مفاهیم قرآنی نیز تثبیت نمایند. این درس می‌تواند بسیار هوشمندانه و کاربردی با مفاهیم جذاب ارائه شود.

در برخی از دانشگاه‌ها نیز یک رسانه جدید تعریف و ارائه شده است. رادیو دانشگاه که در یک ساعتی از اول صبح به صورت سراسری و زنده پخش می‌شود و سعی می‌کنند تا اطلاعاتی کوتاه در اختیار دانشجویان قرار دهند.

گا‌هی مطالب مفید و کوتاه، طنز یا ادبی است و نظر دانشجویان را در ابتدای صبح جلب کرده است. می‌توان از این رسانه نیز برای انتقال مفاهیم کوتاه و کاربردی به دانشجویان بهره گرفت. گاهی مطلبی کوتاه و کاربردی در ابتدای روز ذهن مخاطب را درگیر کرده و سبب شود که روزی قرآنی داشته باشد.

در نهایت نمره دانشگاه برای انتقال مفاهیم قرآنی به دانشجویان قابل قبول نیست و باید راهکار‌های مفیدی در این راستا اندیشیده و عملی شود.

مصطفی رفیعی، طلبه حوزه علمیه و مدیر مؤسسه اندیشکده راه فردای اصفهان

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن دانشگاه مهجوریت قرآن ترویج مفاهیم قرآن ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۰۲۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرآن بهترین کتاب برای مطالعه و هدایتگر است

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،   صمد محمدپور در محفل قرآن و عترت «نسیم رحمت» با اشاره به نقش هدایتگر قرآن در زندگی انسان گفت: قرآن، بهترین کتاب برای مطالعه و انسان ساز و هدایتگر است که از منبع وحی است.

وی افزود: قرائت قرآن، مقدمه‌ای برای درک مفاهیم قرآنی و در نتیجه عمل به آن است.

محمدپور اظهار کرد: قرآن، دو نزول دارد یکی «تدریجی» که در طول مدت رسالت پیامبر، کم کم و طبق شرایط زمانی و مکانی مناسب، نازل شده است و دیگری «دفعی» که بنا بر آن، قرآن در شب قدر ماه رمضان به یکباره بر پیامبر (ص) شده است.

  این جلسه با پرسش و پاسش و بازدید از نمایشگاه کتب علوم قرآنی پایان یافت.

دیگر خبرها

  • تحقق «جهش تولید» با همکاری تولیدکنندگان و صنایع میسر می‌شود
  • ورود دانشجویان هنجارشکن به این دانشگاه ممنوع شد
  • اعزام ۲۵۰ دانشجو به اردوی جهادی سروآباد
  • بانوان فعال و دانشجویان دختر وارد فضای اشتغال دانش‌بنیان می‌شوند
  • قرآن بهترین کتاب برای مطالعه و هدایتگر است
  • ارائه خدمات علمی به مردم بهمئی توسط دانشجویان پیام نور
  • کتاب مهندسی «مرجع جامع کنترل»، در سیستم حمل و نقل چاپ و راهی بازار نشر شد
  • نیاز دانشگاه آزاد دستیابی به منابع پایدار درآمدی است
  • نقش اقتصاد و سرمایه‌گذاری در ترویج هنرهای قرآنی
  • انتخاب آثار نمایشگاه قرآنی/ توجه به اقتصاد در ترویج هنرهای قرآنی